בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט צנחו בכ-3.5%

הנאסד"ק עלה ב-0.7% • אירופה ננעלה ברמת הבסיס •  ענקית הטק אורקל צנחה ב-12% • קצב האינפלציה השנתי בארה"ב ירד ל-3.1% בנובמבר • מחר ב-21:00 (שעון ישראל) החלטת הריבית של הפד

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

וול סטריט ננעלה בעליות. הדאו ג'ונס הוסיף 0.5%, הנאסד"ק עלה ב-0.7%, ומדד ה-S&P 500 טיפס ב-0.5%.

מחר ב-21:00 (שעון ישראל) תפורסם החלטת הריבית של הפד, קצב האינפלציה השנתי בארה"ב ירד ל-3.1% בנובמבר, אך בשוק מעריכים כי החלטת הריבית לא תושפע מהנתונים, שכן בבנק המרכזי (הפד) סבורים שהריבית מצויה ברמה מרסנת מספיק עבור האינפלציה, אך הפתעות לכאן או לכאן עשויות להשפיע על תוכניותיו לעתיד.

בשוק החוב האמריקאי, תשואת האיגרת לעשר שנים נחלשה ב-3 נקודות לרמה של 4.2%, התשואה על האיגרת לשנתיים נסחרה ביציבות סביב ה-4.73.

בחוזים על הנפט נרשמו ירידות חדות. נפט מסוג ברנט איבד 3.5%, ועמד על 73.3 דולר לחבית. נפט אמריקאי נחלש ב-3.7% לרמה של 68.7 דולר לחבית.

ברקע הירידות החדות נמצאת ההערכה שהיצע חביות הנפט לא יפחת ב-2024, למרות התחיייבות אופ"ק+ לחתוך 2.2 מיליון חביות ביום מהפקת הנפט ברבעון הראשון של השנה. הסיבה להערכות היא הגדלת התפוקה הצפויה, במדינות שלא חברות באופ"ק+.

21:30

בוול סטריט נמשכת המגמה הירוקה, הדאו ג'ונס מוסיף 0.3%, וכך גם מדד ה-S&P 500, הנאסד"ק עולה ב-0.5%.

מניית השבבים  AMD  מוסיפה 2%,  אנבידיה  עולה ב-1.5%,  אמזון  מוסיפה 0.7%,  ואפל  עולה ב-0.6%.

בניגוד למגמה החיובית בשוק,  טסלה  נחלשת ב-1.1%,  אורקל  נופלת ב-12%,  אינטל  נחלשת ב-1.3%, ואלפבית  יורדת ב-0.8%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואת האיגרת לעשר שנים נחלשת ב-3 נקודות לרמה של 4.21%, התשואה על האיגרת לשנתיים נסחרת ביציבות סביב ה-4.73%.

20:00

נמשכות העליות בוול סטריט, הדאו ג'ונס מוסיף 0.3%, וכך גם הנאסד"ק, מדד ה-S&P 500 עולה ב-0.2%.

מניית ענקית הטק אורקל צונחת ב-11.7% לאחר שהחברה פרסמה דוחות כספיים שפספסו את צפי האנליסטים בשורת ההכנסות.

מניית הקמעונאות  מייסי'ס  נופלת ב-5.7% לאחר שהבנק סיטי הוריד את הדירוג שלה ל"מכירה".

18:40

בורסות אירופה ננעלו ללא שינוי משמעותי. הדאקס ופוטסי ננעלו ללא שינוי, ומדד הקאק נחלש ב-0.1%.

בניו יורק ממשיכות העליות. הדאו ג'ונס מוסיף 0.3%, הנאסד"ק עולה ב-0.2%, ומדד ה-S&P 500 עולה ב-0.1%.

בשוק הנפט נרשמות ירידות חדות. נפט מסוג ברנט מאבד 3.5%, ונסחר סביב 73.4 דולר לחבית. נפט אמריקאי נחלש ב3.6% לרמה של 68.7 דולר לחבית.

ברקע הירידות החדות נמצאת ההערכה שהיצע חביות הנפט לא יפחת ב-2024, למרות התחיייבות אופ"ק+ לחתוך 2.2 מיליון חביות ביום מהפקת הנפט ברבעון הראשון של השנה. הסיבה להערכות היא הגדלת התפוקה הצפויה, במדינות שלא חברות באופ"ק+.

17:40

אחרי פתיחה שטוחה, עליות קלות בוול סטריט. הדאו ג'ונס מוסיף 0.2%, הנאסד"ק עולה ב-0.1%, ומדד ה-S&P 500 נסחר ללא שינוי משמעותי.

מניית פאלו אלטו  מוסיפה 2.4%, מניית השבבים AMD  עולה ב-2.3%, מטא  (פייסבוק) מטפסת בכ-1.3%, וסיילספורס  עולה ב-0.9%.

16:30

הדאו ג'ונס והנאסד"ק ירדו עם הפתיחה בעד 0.1%, ומדד ה-S&P 500 ירד ב-0.2%. ובשוק ממתינים להחלטת הריבית של הפד מחר, לאחר שנתוני האינפלציה שפורסמו היום הצביעו על התקררות.

בשוק הנפט נרשמות ירידות. נפט מסוג ברנט מאבד 2.7%, ונסחר סביב 73.9 דולר לחבית. נפט אמריקאי נחלש ב2.9% לרמה של 69.3 דולר לחבית.

בשוק החוב האמריקאי, תשואת האיגרת לעשר שנים נסחרת ביציבות סביב ה-4.24%, התשואה על האיגרת לשנתיים עולה בנקודה ל-4.73%.

בבורסות אירופה המסחר ממשיך להיות יציב: הדאקס יורד ב-0.1%, הקאק נסחר ללא שינוי ופוטסי הבריטי עולה ב-0.2%.

15:31

האינפלציה בארה"ב ממשיכה להתקרר. כך, הקצב השנתי בנובמבר 2023 ירד ל-3.1%, בהתאם לצפי המוקדם ולעומת 3.2% באוקטובר. ברמה חודשית המדד עלה ב-0.1%, כאשר התחזיות המוקדמות ציפו כי יוותר ללא שינוי. מדד הליבה עלה ב-0.1% בלבד, לעומת תחזיות כי יישאר ללא שינוי, ובקצב שנתי הוא עומד כעת על 4% בנוב' 2023.

יוני פנינג, אסטרטג ראשי בחדר העסקאות של בנק מזרחי טפחות מתייחס לנתונים: 

"האינפלציה בארה"ב מתמתנת לרמת 3.1% בנובמבר. הנתון היה צפוי, אמנם, אבל היו גם לא מעט ציפיות לנתון נמוך במעט מזה. ירידת מחירי הדלק היא כמובן האלמנט החזק ביותר במגמה הזו. בפרט, בניגוד לאינפלציה הכוללת, אינפלציית הליבה ממשיכה לנוע ברמות גבוהות משמעותית של כ-4.0%. אבל גם זה בעיקר נובע ממחירי השכירות, קרי תוצאת לוואי של התרופה שהיא הריבית, ולא ביטוי של "גורמים אינפלציוניים" מבניים. על זה ניתן עוד להוסיף את הירידה הנוספת במחירי הדלק בארה"ב, עד כה בדצמבר, אשר צפויה כרגע להביא לירידות נוספות במדד, בחודש הבא. ובאופן תוצאתי בהמשך ציפיות לירידות במחירים של דברים כמו טיסות, שעלו הרבה לאחרונה, ובאופן דומה את ההשפעה של צמצום הצריכה, בשל אותה ריבית גבוהה.

"עד לפני מספר שבועות, בכירי ה- Federal Reserve נטו להתבטא בעד העלאת ריבית אפשרית, בהחלטה הצפויה מחר, בעיקר. נתוני המאקרו של התקופה האחרונה מיתנו התבטאויות אלה, באופן משמעותי. מבחינה זו, השאלה לגבי השפה שבה יבחר הפד להשתמש מחר תהיה מורכבת יותר מבדרך כלל. מחד, העברת המסר שהורדת ריבית בארה"ב היא רק עניין של זמן תביא לירידה בציפיות הריבית, ואגב כך, בריבית האפקטיבית. מאידך, ניסיונות לשכנע את השווקים כי הריבית אכן תישאר גבוהה הרבה מאוד זמן, עשויה להביא בעיקר לאבדן אמינות של הבנק המרכזי".

14:33

מגמה מעורבת באירופה: הדאקס יורד ב-0.2%, הקאק מוסיף לערכו 0.1% והפוטסי הבריטי עולה ב-0.4%.

במסחר בגרמניה בולטת מניית קרל זייס מדיטק  לאחר שחברת הטכנולוגיה הרפואית עקפה את ציפיות ההכנסות השנתיות והציגה תחזית חיובית לשנים 2023/24.

במקביל, מניית חברת פלטפורמת ההשקעות המקוונת הבריטית הרגריבס לנדאון  צוללת בחדות לאחר שהרשות להתנהלות פיננסית של בריטניה הודיעה כי כתבה ל-42 חברות והזהירה מפני התערבות אפשרית בחיובים של לקוחות. 

במסחר המוקדם בוול סטריט, מניות טסלה , אנבידיה , מיקרוסופט  מטא  ואמזון  נסחרות בעליות קלות. מנגד, אפל  ואלפאבית  נסחרות בירידות שערים.

12:50

בורסות אירופה נסחרות במגמה חיובית יחד עם החוזים העתידיים בארה"ב.

בגרמניה בולטות מניות אם.טי.יו אירו אנג'ינס  ומרק  שיורדות בחדות. מנגד, אייקסטרון  נסחרת בעליות חדות.

בבריטניה, אסטרה זנקה  וריו טינטו  נסחרות בעליות ואמריקן איירליינס גרופ  והרגריבס לנדאון  נסחרות במגמה שלילית.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט יורדים קלות. מחירה של חבית מסוג WTI עומד על 71.2 דולרים ומחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 75.8 דולרים.

10:24

בורסות אירופה נפתחו במגמה חיובית: הדאקס עולה ב-0.2%, הקאק הצרפתי מוסיף לערכו 0.3% והפוטסי הבריטי עולה ב-0.4%.

מאקרו אירופה: שיעור האבטלה בבריטניה עמד בחודש אוקטובר על 4.2% בדומה לחודש שעבר. 

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים במגמה חיובית.

בעלת השליטה בחברת התרופות הישראלית תרו , החברה ההודית סאן, דיווחה כבר לפני מספר חודשים שבכוונתה להציע לרכוש את מניות הציבור במחיר של 38 דולר למניה ולהחזיק ב-100% ממניות תרו. אמש (ב') לאחר המסחר בוול סטריט הודיעה תרו שלאחר שהדירקטוריון שלה דן בנושא, החלו מגעים בין הצדדים וכתוצאה מכך סאן העלתה את המחיר המוצע ל-43 דולר, מחיר שעליו דירקטוריון תרו הסכים עקרונית. בתגובה, מניית תרו עלתה במסחר המאוחר ב-8.4%. תרו נסחרת בבורסת ניו יורק בשווי 1.4 מיליארד דולר.

בשוק הפורקס העולמי. האירו מתחזק מול הדולר ב-0.3%. הליש"ט מתחזק מול המטבע האמריקאי ב-0.1%. גם הין מתחזק מול הדולר ב-0.4%.

09:19

המסחר באסיה מתנהל בעליות שערים. מדד הניקיי נסגר בעלייה של 0.1%, מדד ההנג סנג עולה ב-1%, שנחאי עולה ב-0.1% והקוספי התחזק ב0.5%. בסין בולטות במסחר הן המניות באידו  שעולה ב-2.35%, אקספנג ב-4.5%, ג’יי.די מתחזקת ב-2.5%, עליבאבא מוסיפה 1.8% ושיאומי 2.7%.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על מגמה חיובית.

המסחר בוול סטריט ננעל אמש (ב) בעליות - מדד הנאסד"ק עלה ב-0.2%, הדאו ג'ונס וה-S&P 500 הוסיפו 0.4%. 

מייסיס  זינקה אתמול (ב) לאחר שקיבלה הצעת רכש לכל מניותיה בסך 5.8 מיליארד דולרים ומחיקתה מהמסחר על ידי בתי ההשקעות ארקהאוס מגנגמנט ובריגייד קפיטל מנגמנט, ההצעה מדברת על מחיר של 21 דולר למניה, 32% יותר ממחירה בתחילת החודש, הוגשה לפי הדיווחים שהתפרסו אתמול (ב') ביאהוו פיינס הוגשה בתחילת דצמבר ומועצת המנהלים דנה בה בימים אלה.

אוקסידנטל פטרוליום  הודיעה על רכישת יצרן האנרגיה קראון רוק (CrownRock) בסכום של 12 מיליארד דולרים. החברה שבסיסה ביוסטון תממן את הרכישה על ידי חוב חדש של 9.1 מיליארד דולרים והנפקת מניות. העסקה תחתם סופית ברבעון הראשון של 2024.

אינוויז טכנולוג'יס הישראלית זינקה אתמול (ב') במסחר בארה"ב -28% לאחר שפורסם ב- CNBCA שעל פי אנליסטים משלושה בתי השקעות המנייה עשויה לזנק לפחות ב-450%, מה שיחזיר אותה לשווי בהנפקה ואולי אף יותר מכך.

בשוק החוב האמריקאי, אגרות החוב הממשלתיות נסחרו אתמול (ב') בשינויים מזעריים בלבד. הבוקר (ג) נרשמים ביקושים. תשואת האיגרת לעשר שנים יורדת ב-2 נקודות ל-4.219%, ירידה דומה לאיגרת לשנתיים שנסחרת בתשואה של 4.704%.

בשוק הסחורות נרשמו אתמול (ב’) בוול סטריט עליות במחירי הנפט שעלה בכ-3%. מחיר הנפט האמריקאי עמד בסוף המסחר על 71.45 דולרים לחבית והנפט מסוג ברנט על 76.13 דולרים, הבוקר (ג') שומרים מחירי הנפט על יציבות.

בסקירתו השבועית התייחס ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, לתחזיות בשוק הנפט, וכתב כי "במבט קדימה, צפויה צמיחה מהירה יחסית בביקוש בשווקים המתעוררים, יותר מאשר בארה"ב או באירופה. למשל, הביקוש בהודו לנפט צפוי לצמוח במהירות יחד עם התרחבות כלכלית שם ועלייה במכירת כלי רכב. זאת לאחר שנאסר על ייצור אתנול בהודו מקני־סוכר בעונה החקלאית 2023/24.

"מנגד, צמיחת הביקוש לנפט מצד סין צפויה להתמתן. בסך הכול, צפוי ששוק הנפט יהיה בעודף ביקוש קל לאורך רוב 2024", מעריך בפמן, "אך עם עודף היצע ברבעון האחרון, שעשוי להוביל לירידה מסוימת במחיר הנפט לקראת סוף השנה".

הזהב ירד אתמול בלילה (ב) מתחת לרף של-2,000 דולרים ונסחר בירידות של 1% וב-1,999 דולרים לאונקיה, הבוקר (ג) מחירו נע באזור ה-2000 דולרים בשינויים קלים.
בשוק מטבעות הקריפטו נרשמו אמש (ב) רידות של עד 7%. הביטקוין נסחר בסוף יום המסחר ב-40,921 דולרים והאתריום ב-2,199 דולרים.

בגזרת המאקרו חברי ועדת השוק הפתוח של הפד, צפויים להתכנס היום (ג') ולהתחיל את פגישתם לקראת החלטת הריבית בארה"ב שתפורסם ביום ד' בשעה 21:00 שעון ישראל. בד בבד עם דיוני הוועדה צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של ארה"ב היום בשעה 15:30 שעון ישראל. לפי התחזיות, האינפלציה צפויה לרדת לקצב שנתי של 3.1%.

מתי הריבית בארה"ב תתחיל לרדת? המשקיעים בוול סטריט מהמרים נגד הפד 

הבוקר (ג') יפורסמו בבריטניה נתוני האבטלה שצפויים להצביע על שיעור אבטלה של 4.2% במדינה, ללא שינוי מהחודש הקודם. בצהריים יפורסמו תוצאות סקר העסקים של ZEW הן בגוש האירו והן בגרמניה. בהמשך השבוע יתקבלו החלטות הריבית גם בבריטניה בשוויץ ובגוש האירו.