"כיבוש ציוני בקפריסין": העלילה האנטישמית שרצה בטורקיה לפני ניסיון הפיגוע האיראני

בתקשורת הטורקית מתרוצצת בימים האחרונים עלילה לא פחות מאנטישמית בנוגע לצפון קפריסין • העלילה מדברת על "מזימה ציונית", שלפיה ישראלים אשר "רכשו אדמות כבושות פלסטיניות", מתכוונים כעת ליישם את אותה אסטרטגיה בקפריסין

ישנה נוכחות איראנית בצפון קפריסין / צילום: Shutterstock, Klemen K. Misic
ישנה נוכחות איראנית בצפון קפריסין / צילום: Shutterstock, Klemen K. Misic

המוסד סיכל אתמול (א') פעילות טרור איראנית שתכננה לבצע פיגועים נגד יעדים ישראלים ויהודים בקפריסין. במסגרת אותה הודעה, צוין כי "הנוכחות האיראנית בצפון קפריסין, והשימוש באזור זה בעבר ובהווה הן למטרות טרור והן כזירת פעילות ומעבר לפגיעה ביעדים ישראליים ויהודים, מהווה סוגיה מטרידה". אולם, יותר מהמסר הישיר הזה בנוגע לרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין (KKTC), זהו היה מסר עקיף תקיף ביותר כלפי הפטרון שלהם - טורקיה. 

קרב של מיליארד דולר על רשת תחנות דלק: החישוב שמסבך את וורן באפט
מתי הריבית בארה"ב תתחיל לרדת? המשקיעים בוול סטריט מהמרים נגד הפד

הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין היא מדינה דה־פקטו שמוכרת אך ורק על ידי טורקיה. אין לה צבא, כאשר צבא טורקיה מהווה למעשה גם הצבא שלה - וברשותה יש רק כוח ביטחוני פנימי שאמון על משימות שיטור. יתרה מכך, סוכנות הביון הטורקית (MİT) היא למעשה גם האמונה על המודיעין בשטחה. כלומר, כשמדברים על פעילות חבלנית איראנית בצפון קפריסין - מי שאמורה להשתלט על האירוע היא אנקרה. על אחת כמה וכמה בהתחשב בעובדה שנמל התעופה הבינלאומי הצפון־קפריסאי היחיד הוא "ארג'אן" (Ercan), שהטיסות היחידות שיוצאות ממנו הם לטורקיה. 

האיראנים לא נדרשים לאישור כניסה לטורקיה

ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון, מסביר בשיחה עם גלובס מהי הסיבה שכה פשוט לאיראנים לפעול מהרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין. "בעת כניסתם לטורקיה, האיראנים לא נדרשים לאישור כניסה - ואין זה משנה אם הם הגיעו יבשתית או דרך האוויר. פשוט שמים חותמת ונכנסים. מטורקיה, יכולים האיראנים להגיע במטוס לצפון קפריסין - באין מפריע וללא צורך באשרת כניסה. לאחר מכן, קל לעבור מצפון קפריסין לדרומה. בדרום, שוטרי רפובליקת קפריסין רואים בכל מי שמגיע מצפון האי כאילו הוא מקומי. הם רק מוודאים כי יש דרכון של מדינה מוכרת, ונותנים לעבור בקלות". 

עוד בטרם ניסיון הפיגוע, בתקשורת הטורקית רצה בימים האחרונים עלילה לא פחות מאנטישמית בנוגע לצפון קפריסין. שלושה דיווחים בזה אחר זה, שלא היו יכולים להתפרסם ללא אור ירוק, או העלמת עין מוחלטת, מהשלטונות באנקרה - כולל מינהל התקשורת הלאומית שמתפעל אגף "למאבק בדיסאינפורמציה". 

הראשון שבהם היה לפני כחודש, כאשר עיתון "טורקייה" שמגיע מזרם האסלאם הפוליטי, פרסם כתבה בנוגע למזימה "ציונית", שלפיה "מתיישבים ישראלים שלאחר שרכשו אדמות כבושות פלסטיניות, מתכוונים ליישם את אותה אסטרטגיה בקפריסין. אלפי דונמים נרכשו באי וגורמים לדאגה בקרב המקומיים. 

במדינה שוחרת דמוקרטיה ואמת היו מתייחסים לכך בביטול, אולם לא כך הם פני הדברים בטורקיה. העיתון "מילי גאזטה" , שידוע גם הוא כתומך באסלאם הפוליטי, העלה אותו ביתר שאת ב־1 בדצמבר. לפי אותו דיווח, מכירת האדמות לזרים, במיוחד ליהודים, ברפובליקה הטורקית של צפון קפריסין. באותו דיווח אנטישמי, מגדירים את אותו תהליך שטוענים כמתקיים בתור "כיבוש ציוני" בקפריסין. באותה כתבה האשימו את בכירי לפקושה, בירת צפון קפריסין, כי הם לא נוקטים פעולות בנושא. "אני קורא לממשלת KKTC לנקוט פעולה נגד ניסיון הפלישה של ישראל", אמר סגן ראש ממשלת המדינה הקיקיונית לשעבר, קודרט אוזרסאי. 

"מזימה" להשתלטות על אדמות בצפון קפריסין

במילי גאזטה האשימו את מרכז חב"ד בצפון קפריסין, שאותו מנהל הרב חיים אזימוב, בהובלת "המזימה" להשתלטות על אדמות בצפון קפריסין. "הוא המארגן הראשי של הכיבוש הציוני של צפון קפריסין", כתבו בעיתון שידוע בעמדותיו האנטישמיות. בניגוד לאופן האנטישמי שבו הוצגו הדברים במילי גאזטה, כששר החוץ הטורקי וראש סוכנות הביון הלאומית לשעבר, הקאן פידאן, נשאל על הנושא - הוא הסביר כי בחמש השנים האחרונות נרכשו כ־15 אלף בתים על ידי זרים. אולם, הוא ציין בעצמו כי לא ישראל היא המקור העיקרי של הרוכשים. אלא, מי שנמצאת במקום הראשון היא איראן, בזמן שישראל במקום ה־12 - מה שמעיד עד כמה דווקא האיראנית ככלל והמודיעין של טהרן בפרט הפך את צפון קפריסין למגרש המשחקים שלו. 

למרבה ההפתעה, זה לא עצר את הטענות האנטישמיות שהוסיפו כי "לא רק רוכשים ישראלים קנו נכסים, אלא גם אלפי יהודים עם אזרחויות של רוסיה, אוקראינה, בריטניה, גרמניה וטורקיה - זה מציב אותם במקום הראשון". הטענה הזו היא כה פאתטית כי כל יהדות טורקיה מקצה לקצה נמוכה לפי הערכות מ־15 אלף נפשות כיום. אך עובדות לא חשובות למילי גאזטה שפרסמו נתונים, ללא ציון מקורם, כמו למשל: 30 אלף יהודים שגרים בצפון קפריסין, מתוך 386 אלף אזרחיה. אדרבה, "2,000 חברות מופעלות בבעלות ישראל". כלי התקשורת האנטישמי אף סיכם במזימה הזויה: "הציונים, צעד אחר צעד, משתלטים על KKTC. מכירת הנכסים לזרים, במיוחד לציונים, חייבת להיפסק". 

האחרונים שהצטרפו למגמה הם "סבאח", שכבר מקורבים למשטר ובמיוחד לקהל של הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן. הם הציגו את הדברים, בין השאר, כך: "יהודים ציונים עשירים ממדינות רבות, כולל ישראלים, התאספו ממקומות שונים. האם מוקמת ישראל חדשה בצפון האי?" במסגרת תיאוריות הקונספירציה שכוללות שמות של אנשי עסקים שונים, יש אחד בעל שם ערבי שמוצג בתור "בעלת שורשים ישראלים". כלומר, מבחינתם גם אזרח ערבי שמגיע מישראל ומחזיק נכסים בצפון קפריסין - הוא הוכחה לאותה "מזימה ציונית". מעבר לכך, הם הציגו יהודים מאיראן בתור הוכחה לטענתם. 

האירוע התקשורתי האחרון ברצף ההתפתחויות התקשורתיות האנטישמיות הטורקיות היה ראיון שקיים שלשום נשיא הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין, ארסין טאטאר, עם "סבאח". בראיון הוא נשאל על נושא "החשיפות" אודות המזימות ההזויות שהציגו בטורקייה, מילי גאזטה וסבאח, והכריז: "נחוקק תקנות שימנעו זאת". בניסיון לספק את הפטרונים שלו באנקרה, הוא הוא אף הוסיף כי "אם טורקיה תיסוג מהאי, עלולים להתרחש בו אירועים דומים לאלה שקורים בפלסטין". 

"מילי גאזטה וטורקייה שייכים לאותו בייס, אבל העובדה שסבאח עסקו בנושא הקפיצה אותו לסדר היום בטורקיה", מסכם ד"ר כהן ינרוג'ק. "הצפון־קפריסאים מעוניינים להראות כעת שהם מזדהים עם הפלסטינים ונוקטים פעולות נגד ישראל".