ישראל במלחמה | סיקור שוטף

לחימה בצפון: פגיעה ישירה של נ"ט בבית במטולה, צה"ל הגיב

אש בגבול לבנון: טילי נ"ט שוגרו למטולה, שני בתים ריקים נפגעו; צה"ל הגיב בירי פגזים • צה"ל והשב"כ: יותר מ-500 פעילי טרור ברצועה נעצרו ונחקרו בחודש האחרון • גלנט טוען: חמאס לקראת נקודת שבירה בצפון הרצועה • גנץ במסר לתושבי הדרום: "נחזיק בשטחים ברצועה במשך תקופה ארוכה" • הותקפו המחבלים שירו לעבר שתולה, הושמדה העמדה שממנה בוצע ירי ליפתח • עדכונים שוטפים

מטולה / צילום: איל יצהר
מטולה / צילום: איל יצהר

עדכונים שוטפים

21:40 - מעבר כרם שלום ייפתח כדי להגדיל את היקפי בידוק הסיוע ההומניטרי לעזה

מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע כי בתום התייעצות ביטחונית, הוחלט על בידוק משולב במעברי ניצנה וכרם שלום "לצורך שיפור ושדרוג יכולות והיקפי בידוק הסיוע ההומניטרי המועבר לרצועת עזה. משאיות המכילות מים, מזון, ציוד רפואי וציוד מחסות בלבד ייבדקו במעברים, ויועברו משם לארגוני סיוע בין-לאומיים ברצועה דרך מעבר רפיח שבמצרים". עוד נמסר: "נדגיש כי לא ייכנסו סחורות מישראל לרצועה וכי כלל הסיוע ההומניטרי יוסיף להיכנס דרך מעבר רפיח".

21:00 - דובר צה"ל: "בכל מקום שבו יהיו מפקדים בכירים של חמאס - אנחנו נפעל"

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר בהצהרה לתקשורת כי "בכל מקום שבו יהיו מפקדים בכירים של חמאס - אנחנו נפעל. אגף המודיעין של צה"ל אוסף מודיעין כדי לאתר אותם ולפגוע בהם בכל מקום ברצועת עזה". לדבריו, "אנחנו כרגע פועלים במרכזי הכובד של חמאס. אין מרכז כובד חסין ברצועה. אנחנו נפעל בכל מקום שנידרש".

20:20 - התנעה מחודשת של המגעים לעסקת חטופים נוספת

‏ ישראל מעוניינת בחידוש המגעים לשחרור החטופים בעזה, כך דיווחנו הערב לראשונה ב"המהדורה המרכזית". גורם ישראלי ששוחח עם חדשות 12 אמר כי "בשלו התנאים שבמסגרתם אפשר להתחיל לגבש הסכמות חדשות, גם מבחינת חמאס - וגם מבחינת ישראל". הקטגוריה מבחינת ישראל נותרת הומניטרית: הנשים שנותרו בשבי והגמשה לאנשים שפצועים בשבי, חולים ומבוגרים.

‏מאחורי הקלעים, ראש המוסד והאלוף במילואים ניצן אלון קיבלו דירקטיבה חדשה-ישנה להתחיל לשמוע מה אומרות המתווכות, אבל לא ליזום מתווה ישראלי. "אם הקטרים רוצים להשמיע - אנחנו נקשיב", אמר אותו גורם ישראלי בכיר.

‏ההערכה היא שעסקה חדשה לא אפשרית בשבוע הקרוב, אבל בישראל רוצים לפתוח נתיב מחודש כדי לנצל את הלחץ שיש על חמאס בלחימה ולהיערך לרגע שבו מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר יהיה "בשל" לעסקה שכזו, ממש כמו בפעם הקודמת.

‏בישראל מזהים גם בעיות, ובמרכזן בעיית פיקוד ושליטה גדולה שיכולה להקשות על העסקה. "חלק מהנהגת חמאס עזבה את קטר, חלק מהשליחים שהעבירו מסרים בין הצדדים נהרגו וישראל נמצאת פיזית בשני האזורים ולא רק בצפון הרצועה - מה שמסבך את ערוצי הקשר".

20:12 - יותר מ-500 מחבלים נעצרו מתחילת המלחמה בעזה, חלקם הסגירו את עצמם

מתום ההפוגה, לוחמי צה"ל בשיתוף עם השב"כ עצרו כ-140 פעילי חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברחבי רצועת עזה. הפעילים עוכבו במהלך קרבות בימים האחרונים על ידי לוחמי צה"ל. חלקם נכנעו באופן יזום והובלו עם חוקרי השטח של יחידה 504 באגף המודיעין ורכזי השב"כ להמשך חקירה.

בסך הכול נעצרו בחודש האחרון יותר מ-350 פעילי חמאס ברצועת עזה. בנוסף אליהם, נעצרו יותר מ-120 פעילים בג'יהאד האיסלאמי. בסך הכול נעצרו יותר מ-500 פעילים מארגוני הטרור ברחבי רצועת עזה שנלקחו להמשך חקירה בשטח ישראל. חלק מפעילי הטרור נתפסו שהם מסתתרים במבנים אזרחיים, בבתי ספר ובמחסות.

מצה"ל והשב"כ נמסר כי החקירות מניבות מודיעין המסייע לביטחון הכוחות הלוחמים ולאיתור מחבלים ופעילי ארגוני הטרור הנוספים.

20:08 - ראשוני: נזק לשני בתים מפגיעה ישירה של נ"ט במטולה

חיזבאללה ירה שלושה טילי נ"ט מלבנון לעבר מטולה. נזק נגרם לשני בתים במושבה. אין נפגעים. בתגובה, צה"ל תוקף בארטילריה בשטח לבנון. חיזבאללה קיבל אחריות לירי הנ"ט שבא "לתמיכה בתושבי עזה ועל מותו של ראש כפר טייבה חוסין מנצור". מהבוקר קיבל ארגון הטרור אחריות על שבע פעולות נגד ישראל.

20:00 - הרמטכ"ל וראש השב"כ בח'אן יונס: "מעמיקים את ההישג בצפון הרצועה, בדרום ולתוך האדמה"

הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר קיימו יחד הערכת מצב בח'אן יונס עם מפקד פיקוד הדרום, מפקד אוגדה 98 ומפקד חטיבת הקומנדו. "יש כאן לחץ גדול", אמר הרמטכ"ל. "אני חושב שהכניעה הזו, האנשים שיוצאים ומרימים ידיים זה גם שבירה של הרוח, זה גם מאיץ את ההישגים, אנחנו בסוף רוצים להתקדם מהר. אנחנו מעמיקים גם את ההישג בצפון הרצועה, גם את הכניסה בדרום הרצועה, וגם מעמיקים לתוך האדמה - כל המקומות האלה, כל ההעמקות האלה, מאוד חשובות לטובת ההישג".

"השיטה המרכזית היא באמת השילוב - גם של חי"ר, שריון והנדסה ביחד פה על הקרקע, החיבור שלכם למודיעין, שב"כ ואמ"ן", המשיך הלוי. "הנוכחות הפיזית כאן חשובה מאוד. כל הזמן לנסות את המודיעין שיש, מח"טים, לתרגם הכי טוב לתוך הפעולה, וכמובן החיבור לחיל האוויר שהוא משמעותי מאוד. אתם חוזרים כל אחד אחרי זה לבית שלו, למקום שלו, הקצב של הכניסה ומהלך הכניסה הוא מרשים מאוד. הנוכחות כאן בתוך שטח בנוי מורכב מאוד מאוד מרשימה, ועכשיו לפרק לפרק לפרק".

ראש השב"כ אמר כי "אני חושב שמה שהוצג כאן על החיבור של מודיעין ואש בקצבים מאוד מאוד מהירים, גם דברים שאנחנו מפענחים ומגיעים לפה, וגם דברים שמגיעים באמת במהירות האור או הקול יותר נכון, גם מצילים חיים, גם מביאים פירים, גם מביאים מפקדים וככה שוברים את האויב. נראה לי שזו מלחמת פירים. היא צריכה להיות גם רחבה, כדי למוטט את התשתיות המבצעיות והשלטוניות, אבל גם מאוד מאוד ממוקדת בשביל להגיע לאזרחים שלנו ולהוציא אותם. נראה לי שאין כוח שיכול לעמוד מול השילוב הזה".

19:48 - כלי טיס תקף את חוליית המחבלים שביצעה את השיגורים לשתולה

כלי טיס של חיל האוויר תקף את חוליית המחבלים שביצעה את השיגורים לעבר מרחב שתולה מוקדם יותר היום. דקות ספורות לאחר מכן, כלי טיס של חיל האוויר תקף והשמיד את אחת העמדות שממנה בוצע ירי למרחב יפתח. בהמשך להתרעה במושב שתולה, דובר צה"ל מסר כי "זוהה שיגור אחד של פצצת מרגמה שנפלה בשטח פתוח".

19:26 - שר הביטחון גלנט: דינו של סינוואר ודין המחבל הזוטר - כניעה או מוות

שר הביטחון יואב גלנט אמר כי צה"ל מכתר ברצועת עזה את המעוזים האחרונים של חמאס בג'באליה ובסג'עייה. "הגרעינים הקשים שהוכנו במשך שנים להילחם בנו, נמצאים על סף פירוק. כמות הנכנעים שיוצאת מהמקומות האלו מלמדת על מה שקורה. כאשר הנכנעים יוצאים החוצה מהבונקרים, הם אומרים לנו 'חסר לנו נשק, אין לנו אוכל'. בין הנכנעים יש גם מחבלים שהשתתפו ב-7 באוקטובר", אמר גלנט.

גלנט אמר עוד כי "דינו של יחיא סינוואר, של כל מפקד בכיר ושל המחבל הזוטר הוא אותו דין - להיכנע או למות. מי שייכנע נטפל בו בדרך מסוימת. כל היתר דינם נחרץ. מי שמעדיף את הכניעה כמו מאות בימים האחרונים - נחוס עליו. השאר ימצאו את מותם ונדע איך לנצח".

"אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולהודות לארה"ב", המשיך גלנט. "אמריקה כמו אמריקה מגלה גדלות נפש. רואים את השוויון והזהות בערכים ובאינטרסים. בעזרתה נצליח ואנחנו מודים מאוד על הסיוע לנשיא ביידן ולשר ההגנה אוסטין שמתגלים כחברי אמת בשעות קשות".

שר הביטחון גם קרא להכניס פועלים פלסטינים מיהודה ושומרון: "עלינו לאפשר יציאת פועלים פלסטינים לישראל ולהתייחס ל-99% מהפלסטינים ביהודה ושומרון בצורה נכונה". הוא נשאל על הדיווח שישראל השתמשה בזרחן לבן בתקיפה בלבנון, ואמר כי "צה"ל פועל על פי החוק הבין-לאומי".

19:20 - דיווח: החות'ים בתימן מונעים מעבר של ספינה בים האדום, בדרכה לישראל

באל-ג'זירה מדווחים שהמורדים החות'ים בתימן מאלצים ספינה נוספת שמפליגה לישראל - שלא לעבור דרך הים האדום.

19:19 - רעייתו של רס"מ (במיל') איתי פרי ז"ל: "זה היה קצר מדי, אני יודעת שאהבת אותנו"

הילה נגה פרי, רעייתו של רס"מ (במיל') איתי פרי ז"ל שנהרג בלחימה ברצועת עזה והובא למנוחות בבית העלמין במודיעין, ספדה לו וסיפרה: "אני אוהבת אותך כל כך שמילים לא יכולות לתאר, אני עצובה כל כך שהגוף שלי לא יכול להכיל את הצער. היית האושר שלי, איזנת אותי, הרגעת אותי. תמיד תמכת בי, האמנת בי ותמיד היית אופטימי וראית את הצד החיובי בדברים".

"אנשים כמוך פשוט אין. אין מי שלא אהב אותך, אין לב שלא כבשת עם החיוך הלבבי שלך והעיניים הזורחות. לב זהב וענק, ענק כל כך", המשיכה הילה. "כמה אהבת אותנו. את עידו, גיל אורי ואותי. אני יודעת שאהבת כי לא פספסת הזדמנות להראות לנו. בא לי להגיד לך, שאני אהיה חזקה ואני אתגבר ואשמור על הילדים, אבל האמת, כרגע אני לא יודעת איך אעשה זאת".

"סיפרתי לבנים הבוקר", שיתפה. "עידו ממשיך לבקש שנחפש תרופה, היה לו קשה אבל בסוף הוא אמר שאתה בלב שלנו, ושבהמשך נוכל לשמוח כמו לפני שהלכת. הוא ילד חכם ורגיש איזשהו שילוב מיוחד. גיל מתוק חי בעולם משלו, רק מחכה שתחזור. הוא עוד לא מבין. ואוריקי... אוריקי. איתיוש שלי, זה היה קצר מדי אבל זה היה טוב! אני יודעת שאהבת אותנו, אני יודעת שידעת והרגשת שאנחנו אוהבים אותך".

18:28 - הבית הלבן: מודאגים מהדיווחים שישראל השתמשה בפצצות זרחן בלבנון

דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר כי ארה"ב מודאגת מהדיווחים שישראל השתמשה בפצצות זרחן בתקיפות בלבנון, ותחפש מידע נוסף. קירבי הסביר כי יש "שימוש צבאי לזרחן שהוא לגיטימי, והציפייה היא שאם אנחנו נותנים את אמצעי הלחימה הזה - אז השותפים צריכים לעשות בו שימוש לגיטימי ובהתאם לחוק". 

הכלכלן הראשי באוצר: המלחמה השביתה שישית מכוח העבודה של ישראל
טנק עם בינה מלאכותית ומערכת ליירוט טילים: האקס פקטור החדש של צה"ל בעזה
בין איראן לחות'ים: כך הפכה סעודיה לאחת הנפגעות של המלחמה בישראל
ה"ניו יורק טיימס" בגילויים חדשים על הכסף שמימן את מתקפת חמאס
אחרי ההודעה הזו לארה"ב יהיה קשה להימנע ממלחמה אזורית

18:25 - בכיר בממשלת קטאר ל-CNN: נמשיך במתן המענקים לרצועת עזה

18:15 - מתקן אימונים לירי RPG בתוך מסגד: פעילות לוחמי הנח"ל בג'באליה

בפעילות של לוחמי צוות הקרב של חטיבת הנח"ל בג'באליה, איתרו הלוחמים מתקן אימונים לירי RPG שהוסתר בתוך מסגד בלב שכונה אזרחית ובתוכו אמצעי לחימה רבים - רימונים, מחסניות ונשקים מסוגים שונים. חלק מאמצעי הלחימה נמצאו בתוך שקיות של ארגון אזרחי הפועל ברצועת עזה. 

18:00 - גנץ שוחח עם בלינקן: "ישראל מחויבת להסיר את האיום על יישובי הצפון"

השר בני גנץ שוחח שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן ואמרו לו כי "העלייה במתקפות מצד חיזבאללה בגיבוי איראן מחייבת את ישראל להסיר את האיום על יישובי הצפון", וכי "לקהילה הבינלאומית יש תפקיד חשוב בימים אלה, ועליה לפעול מול מדינת לבנון כדי לעצור את התוקפנות באזור הגבול".

גנץ הודה לבלינקן על התמיכה החשובה של ארה"ב בישראל ועל הטלת הווטו במועצת הביטחון של האו"ם, ועדכן אותו בהתקדמות המערכה מול חמאס בעזה. 

18:00 - גלנט: "כשיהיה ברור מה צה"ל עשה בעזה, הדבר יקרין גם על יהודה ושומרון"

שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בפיקוד המרכז עם מפקד הפיקוד, אלוף יהודה פוקס, ובכירים נוספים. "חשוב מאוד שיהודה שומרון יישארו שקטות, כדי שנוכל להשלים את המשימה שלנו ברצועת עזה, לחסל את ארגון החמאס, למגר אותו, להוריד אותו מיכולותיו הצבאיות והשלטוניות ולהביא לתוצאה הרצויה שם", אמר גלנט. לדבריו, "כשיהיה ברור מה צה"ל עשה בעזה, הדבר יקרין גם על יהודה ושומרון וגם על כל המקומות האחרים".

שר הביטחון הדגיש כי המטרה המרכזית היא שימור השקט בגזרה לצד גביית מחיר משמעותי מגורמי הטרור וביצוע כל מאמץ התומך בפעולת צה״ל ברצועת עזה. "כל הזירה הזאת היא זירה משנית למאמץ העיקרי אותו אנו מקיימים ברצועת עזה", אמר גלנט. "בדומה למה שקורה בצפון, אין לנו עניין להגיע להסלמה, ואנחנו עושים את כל המאמצים על-מנת למנוע אותה".

17:41 - אזעקה בגליל המערבי

אזעקה הופעלה ביישוב שתולה שבגליל המערבי.

16:30 - נתניהו: "חמאס רוצה להשמיד אותנו עכשיו, והרשות הפלסטינית - בשלבים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בוועדת החוץ והביטחון כי "ההבדל בין חמאס לרשות הפלסטינית זה רק שחמאס רוצה להשמיד אותנו כאן ועכשיו, והרשות רוצה לעשות את זה בשלבים". 

16:24 - דיווחים בלבנון: הרוג בתקיפה ישראלית בדרום המדינה

בלבנון מדווחים כי ראש כפר א-טייבה, חוסין מנצור, בן 80, נהרג בתקיפה ישראלית בדרום המדינה.

16:00 - צה"ל: סוכל ניסיון של מחבלי חמאס לפגוע בכוחותינו, הושמד פיר מנהרה ברצועה

לוחמי צוות קרב של חטיבת ירושלים, בשיתוף כוחות מודיעין, יבשה ואוויר, סיכלו ניסיון של מחבלי חמאס לפגוע בכוחות ששהו במגנן ברצועה, והשמידו פיר מנהרה שהיה בשטח המגנן - כך מסר דובר צה"ל, שהוסיף כי "הלוחמים שהיו במארב ירו לעבר המחבלים שיצאו מפיר המנהרה, ירי שהוביל לפיצוץ מטען בפיר ולאחריו פיצוצי משנה. הלוחמים בשיתוף יחידת יהל"ם חשפו פיר נוסף במרחב והשמידו אותו". 

15:45 - כ-10 רקטות שוגרו מלבנון למנרה וקריית שמונה

כ-10 רקטות שוגרו מלבנון לכיוון מרחב מנרה וקריית שמונה. 5 מהן יורטו על-ידי "כיפת ברזל", והיתר נפלו בשטחים פתוחים באזור קריית שמונה. לא הופעלה אזעקה, מכיוון שמדובר בשטחים פתוחים. 

15:15 - הירי לצפון התחדש: שני טילי נ"ט נורו מלבנון לשטח ישראל

חוליית מחבלים של חיזבאללה שיגרה שני טילי נ"ט לעבר מוצב צבאי, סמוך למושב שתולה שבגליל המערבי. 

15:00 - תיעוד מצפון הרצועה: עשרות עזתים נכנסו והסגירו את עצמם לצה"ל בג'באליה

14:51 - "וושינגטון פוסט": ישראל השתמשה בפצצות זרחן לבן בדרום לבנון

14:49 - משרד הבריאות העזתי של חמאס: 18,205 נהרגו ו-49,645 נפצעו מתחילת המלחמה

14:19 - בית החולים וולפסון: מצבו של הפצוע מהמטח האחרון למרכז הארץ מוגדר קל

בבית החולים וולפסון מעדכנים כי הפצוע שנפגע מירי הרקטה לחולון פונה למרכז הרפואי לקבלת טיפול רפואי, ומצבו מוגדר קל. הפצוע, גבר בשנות ה-40 לחייו, סובל מפציעה בגפיים ומטופל בידי הצוותים הרפואיים במחלקה לרפואה דחופה. עיריית חולון תלתה שני דגלי ישראל על הבניין שנפגע. 

13:40 - פניו היפות של צה"ל: ילדה פלסטינית בת 4 נמצאה פצועה, כוחותינו טיפלו בה ופינו אותה לאמבולנס

דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, פרסם סרטון ובו נראות פניו היפות של צה"ל וההומניות הישראלית במיטבה - גם בצל המלחמה. בתיעוד נראית ילדה פלסטינית בת 4, שנמצאה פצועה סמוך לציר סלאח א-דין בעזה. כוחותינו טיפלו בה ופינו אותה לאמבולנס פלסטיני.

13:10 - דיווח: סגן שר החוץ הרוסי דרש מחמאס את שחרור כל החטופים לאלתר

סוכנות הידיעות הרוסית טאסס מדווחת כי סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב ניהל שיחות טלפון עם נציגי חמאס ודרש לשחרר באופן מיידי את כל החטופים. 

13:01 - 18 מבוקשים נעצרו הלילה באיו"ש; צה"ל החרים נשקים, כספי טרור ורחפן

כוחות הביטחון עצרו הלילה 18 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון ובבקעת הירדן - חמישה מהם מחבלים בארגון הטרור חמאס. במהלך הפעילות המבצעית נמצאו חלקי נשק ותחמושת, כספי טרור, אקדח, רובה מסוג קרלו ורחפן שיועד לטרור. עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-2,200 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון.

12:45 - מטען הופעל על הלוחמים: תיעוד ההיתקלות שהובילה לנפילתם של 5 לוחמים במילואים מגדוד 8111

צה"ל התיר לפרסום תיעוד תקיפה מהאוויר, שבהמלכה התרחשה ההיתקלות שהובילה לנפילת הלוחמים מגדוד 8111. הלוחמים פשטו על מתחם תשתיות טרור במרחב בית ספר שממנו התבצע ירי לעבר הכוחות בדרום רצועת עזה. 

אתמול, במהלך הלחימה הופעל מטען לעבר הכוחות, וזוהו מחבלים במרחב. הלוחמים השיבו בירי, הכווינו כלי טיס וטנקים, חתרו למגע, חיסלו מחבלים והשמידו את תשתית הטרור במתחם. 

12:00 - אזעקות בגוש דן והשפלה

מטח נורה לתל אביב, בת ים, ראשון לציון, חולון והסביבה. לפחות 9 רקטות יורטו, ואחת נפלה בשטח פתוח. רקטה נפלה ברחוב בחולון - נזק נגרם לרכבים ולמבנים, גבר נפצע קל. 

זירת הנפילה בחולון / צילום: דוברות מד''א
 זירת הנפילה בחולון / צילום: דוברות מד''א

זירת הנפילה בחולון / צילום: דוברות מד''א
 זירת הנפילה בחולון / צילום: דוברות מד''א

בתיעודים מזירת האירוע ניתן לראות את הבור הגדול שפער הטיל במרכז הכביש, את הרכבים שניזוקו כתוצאה מהירי ואת הזכוכיות המנופצות בחלונות הבתים הסמוכים. 

זירת הנפילה בחולון / צילום: דוברות מד''א
 זירת הנפילה בחולון / צילום: דוברות מד''א

זירת הנפילה בחולון / צילום: דוברות מד''א
 זירת הנפילה בחולון / צילום: דוברות מד''א

11:58 - הותרו לפרסום שמותיהם של שלושה חללי צה"ל - מאותו הגדוד - שנפלו בקרב בדרום הרצועה

הותר לפרסום: שלושה לוחמי צה"ל נפלו בקרב בדרום רצועת עזה. שמותיהם: רס"ן במיל' רומן ברונשטיין, בן 46 מבת ים, קצין הדרכה בגדוד 8111 של חטיבה 5; סרן במיל' אליה יאנובסקי, בן 24 מירושלים, מפקד מחלקה בגדוד 8111 של חטיבה 5; ורס"ר במיל' ארי יחיאל זנילמן, בן 32 מירושלים, לוחם בגדוד 8111 של חטיבה 5.

11:30 - המרכז הסורי לזכויות אדם: ארבעה בני אדם נהרגו הלילה בתקיפה המיוחסת לישראל בדמשק, מתוכם שני פעילי חיזבאללה

11:24 - "מתנה משמיים": כ-7 טון אספקה הוצנחה ללוחמי חטיבת הקומנדו בח'אן יונס

כ-7 טון תספוק לוגיסטי הוצנח מהאוויר למאות לוחמי הקומנדו שפועלים בח'אן יונס, באמצעות הצנחת האפסניה המבצעית הראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה. המבצע נעשה בשיתוף-פעולה של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ויחידת אספקה בהיטס של חטיבת המרום, ובאמצעות מטוס חיל האוויר מסוג "שמשון" של טייסת 103.

10:36 - חיזבאללה הודיע על שני פעילים נוספים שנהרגו מאש צה"ל

ארגון הטרור חיזבאללה הודיע כי בעקבות התקיפות של צה"ל בלבנון נהרגו שני המחבלים עבאס חסן ארזוני ועלי לוטפי פראן.

10:20 - אזעקות בעוטף עזה

10:05 - דובר צה"ל בערבית הודיע על הפוגה הלחימה למטרות הומניטריות ברפיח

סא"ל אביחי אדרעי קורא לתושבי צפון רצועת עזה להתפנות מבתיהם דרך ציר סלאח א-דין ולהגיע למקום מחסה באזור דיר אל-בלח בין השעות 10:00 ל-16:00. דובר צה"ל בערבית קרא לתושבי ח'אן יונס ורפיח לנוע דרך רחוב א-רשיד, דרך הים - רחוב א-שהדאא'.

09:56 - שביתה כללית ביהודה ושומרון הבוקר כמחאה על הווטו שארה"ב הטילה במועצת הביטחון של האו"ם על ההצעה להפסקת אש מיידית - שנפלה

09:30 - בסהר האדום הפלסטיני טוענים: מטוסי צה"ל תוקפים ליד בית החולים אל-עמל בח'אן יונס

הסהר האדום הפלסטיני פרסם ברשתות החברתיות פוסט ובו טען כי תקיפות חיל האוויר מתבצעות בסמוך לבית החולים אל-עמל בח'אן יונס. "היום עם עלות השחר המטוסים ביצעו כמה פשיטות אלימות בסביבת בית החולים אל-עמל", כתבו בהודעתם. "ההפגזות הארטילריות נמשכו גם במרכז העיר ובאזורים הצפוניים של מטה העמותה, המאכלס כ-13 אלף עקורים".

08:48 - צבע אדום בשדרות ובעוטף עזה

אחרי 5 שעות של שקט - אזעקות נשמעו בשדרות, באיבים ובניר עם.

08:40 - בצל חילוקי הדעות והדיון הארוך בקבינט: השר בן גביר התבטא שוב נגד החזרת הפועלים הפלסטינים מהגדה לישראל

"המסר שלא לאפשר הכנסת פועלים מהרשות הפלסטינית שמגיעים, כך גם לפי עמדת המשטרה, מוסתים וחשופים לשנאה, הוא מסר הגיוני וחשוב", צייץ השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "חייבים להמשיך לשנות את הקונספציה: הרשות היא אויב, ואזרחי אויב - גם אם חלקם רק רוצה לעבוד - לא מכניסים לבית, ולא לוקחים סיכונים".

08:15: מטעני חבלה בשקיות אונר"א ומשאית אמל"ח ליד בית ספר: תיעוד מפעילות צה"ל ברצועה

כוחות מצוות הקרב החטיבתי של ביסל"ח ולוחמי גדוד האיסוף 636 זיהו מחבלים חמושים בטילי כתף במרחב סג'עייה. החטיבה הכווינה כלי טיס שחיסל את המחבלים. כמו כן, הלוחמים איתרו מטעני חבלה, קלצ'ניקוב ו-RPG שהוחבאו בשקיות ובתיקים של אונר"א - בתוך בית מגורים. בנוסף, אותרה משאית מלאה ברקטות ארוכות-טווח ליד בית ספר במרחב.

07:45 - "דם" על המדרגות: קבוצת פעילים במיצג מחאה על "תקציב הביזה" של הממשלה

פעילי המחאה להשבת החטופים הגיעו לפנות בוקר לבית ז'בוטינסקי בתל אביב והקימו מיצב במחאה על "תקציב הביזה" של הממשלה. הפעילים תלו שלטים שעליהם כתוב: "תקציב ללא אפודים" או "שוחד, מרמה, הפרת אמונים", ושפכו צבע אדום על המדרגות, כסמל לדם הרב שנשפך מאז 7 באוקטובר. "הגיע הזמן", מסרו. "הדם שלנו נשפך, ולממשלה לא אכפת. החטופים שלנו בעזה, ולממשלה יש זמן להתעסק בפוליטיקה הכי קטנה ועלובה שיש".

07:30 - לרגל "יום זכויות האדם הבינלאומי" - נציגת האו"ם כתבה על טבח חמאס האכזרי: "הרציחות, האלימות המינית והחטיפות גרמו טראומה לאומית. אלה לא נחסכו גם מקשישים, נכים וילדים"

לאחר שכניסתה לישראל נאסרה, המתאמת ההומניטרית של האו"ם, לין הייסטינגס, מתחה ביקורת חריפה על חמאס ועל ישראל בצל המלחמה המתמשכת. "הרציחות, האלימות המינית והחטיפות גרמו טראומה לאומית. אלה לא נחסכו גם מקשישים, נכים וילדים", כתבה על טבח חמאס האכזרי.

מנגד, הייסטינגס גינתה גם את פעילות צה"ל ברצועת עזה: "לא ניתן להצדיק את התקיפות האוויריות נגד אזרחים ותשתיות אזרחיות כמו בתי חולים, בתי ספר ומתקנים של האו"ם. זאת תוך עקירה חוזרת ונשנית של האוכלוסייה האזרחית. המצור לא יכול למנוע מכל אוכלוסיית עזה לקבל מזון, מים, שירותי בריאות והיגיינה", כתבה.

07:14 - אזעקות במעלות, בכפר ורדים וביישובים נוספים בצפון

אחרי כ-10 שעות של שקט יחסי בגבול לבנון, אזעקות נשמעו במעלות תרשיחא, במעלה יוסף וביישובים נוספים בגבול. לפי שעה ידוע על 8 שיגורים שזוהו מלבנון - שישה מהם יורטו, ושניים נפלו.

06:50 - ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה הלילה הסתיימה ללא החלטות, בהיעדר רוב להחזרת הפועלים הפלסטינים מאיו"ש לעבודה בישראל

06:00 - דובר צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של ארבעה חללי צה"ל נוספים:

רס"ם במיל' גדעון אילני, בן 35 מעשהאל, לוחם בגדוד 2855 שבעוצבת "חוד החנית", נפל בקרב ברצועת עזה.

רס"ם במיל' איתי פרי, בן 36 ממודיעין, קשר פלוגתי בגדוד 8111 שבחטיבה 5, נפל בקרב בדרום רצועת עזה.

רס"ן במיל' אביתר כהן, בן 42 מכפר סבא, קצין הדרכה בגדוד 8111 שבחטיבה 5, נפל בקרב בדרום רצועת עזה.

רס"ן גל בכר, בן 34 מאורנית, קצין הדרכה באוגדה 36, נהרג בתאונת דרכים צבאית בדרום הארץ.

05:00 - דיווח ב"גרדיאן": שרי החוץ של האיחוד האירופי בוחנים את הצעדים הבאים בתגובה למלחמה בעזה, בהתאם לדוח של שירות החוץ האירופי המתאר מגוון של סנקציות אפשריות

בין הצעדים שנשקלים - פגיעה בכספים של חמאס, כלומר הקפאת כספים או נכסים שבבעלות ארגון הטרור באיחוד האירופי. מנגד, בכירים כמו שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, הביעו גם דאגה מהאלימות הגואה מצד מתנחלים נגד פלסטינים באיו"ש. איסור נסיעה לאיחוד האירופי עבור מעורבים באלימות כזאת הוא אחד מהצעדים שעשויים להינקט.

04:05 - שר החוץ של ארה"ב, אנתוני בלינקן: ישראל צריכה לעשות יותר כדי להגן על אזרחים בעזה

במהלך ראיונות לכמה רשתות תקשורת אמריקאיות ביממה האחרונה, הפציר שר החוץ האמריקאי בישראל לעשות יותר כדי להגן על אזרחים בזמן שהיא מתקדמת במלחמה נגד חמאס בעזה. "אנחנו חושבים שצריך לתת עדיפות להגנה על אזרחים ולוודא שסיוע הומניטרי יכול להגיע לכל מי שצריך", אמר. "אני חושב שהכוונה קיימת, אבל התוצאות לא תמיד באות לידי ביטוי".

לצד זאת, בלינקן תמך ביעדי המלחמה של ישראל, אך אמר כי ארה"ב "לא רואה מספיק" מהאלמנטים שהיא מקווה שיהיו חלק מהמצב הנוכחי, כולל הקלה על עבודת האו"ם. עוד הוא קרא לבהירות רבה יותר בתקשורת לעזתים, כדי שיידעו מתי הם יכולים לנוע בבטחה או לחזור הביתה, ככל שהמערכה הצבאית נמשכת.

בעניין הטלת הווטו של ארה"ב על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם שקראה להפסקת אש, בלינקן אמר כי ממשל ביידן הוא "תומך חזק של הפסקות הומניטריות", אך עם זאת הוא הדגיש: "כשזה מגיע להפסקת אש ברגע זה, כשהחמאס עדיין חי ושלם ובעל כוונות מוצהרות לחזור על 7 באוקטובר שוב - זה פשוט ינציח את הבעיה".

03:22 - צבע אדום בעוטף עזה

02:00 - ה"ניו יורק טיימס": גורמים רשמיים באו"ם מזהירים כי התנאים הקשים בדרום הרצועה עלולים לאלץ את עשרות אלפי הפלסטינים המפונים לצאת למצרים

01:00 - העצרת הכללית של האו"ם צפויה להצביע על דרישה להפסקת אש בעזה ביום שלישי

דיפלומטים בכירים ציינו כי סביר להניח ש-193 המדינות החברות באו"ם יצביעו ביום שלישי על הצעת החלטה הקוראת להפסקת אש הומניטרית מיידית במלחמה בעזה. ההצבעה הפוטנציאלית תבוא בעקבות הטלת הווטו של ארה"ב על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם ביום שישי, שקראה גם היא להפסקת אש במלחמה.

בדומה לפעמים הקודמות בהן ארה"ב הטילה וטו על החלטות במועצת הביטחון, העצרת הכללית תדון באותה הצעה שנפלה בדיון חירום. למרות שהיא צפויה לעבור, אין להצבעה בעצרת הכללית כל מעמד מחייב.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, צייץ בטוויטר כי מועצת הביטחון לא הצליחה "לצערו" להעביר את ההחלטה, אך הבטיח "לא לוותר על מניעת אסון הומניטרי בעזה".

00:30 - דיווחים ערביים: צה"ל תוקף בשעה זו במרכז הרצועה ובדרומה 

00:00 - גורם צבאי סורי מתייחס לפיצוצים בדמשק

סמוך לשעה 22:05, חיל האוויר הישראלי תקף מאזור הגולן כמה מטרות באזור דמשק. מערכות ההגנה האווירית הסורית יירטו חלק מהטילים, אך נגרם נזק. במרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם של האופוזיציה הוסיפו: התקיפה כוונה לאתרים באזור א-סידה זינב ולנמל התעופה הבינלאומי של דמשק, שבהם יש מפקדות צבאיות ומחסני אמל"ח של חיזבאללה והמיליציות הפרו-איראניות. 

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12