תחת אבטחה כבדה: כך הועברו 180 מיליון שקל במזומן מצפון רצועת עזה

בזמן הפסקת האש, בגיבוי של האו"ם ובאישור ישראל: מאות מיליוני שקלים במזומן הועברו מצפון רצועת עזה לדרומה - כך לפי חשיפה של "פייננשל טיימס"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל
כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ה"פייננשל טיימס" (FT) חשף בסוף השבוע מבצע שהתנהל תחת מעטה סודיות בזמן הפסקת האש בין ישראל לארגון הטרור חמאס, במסגרתו הועבר מאגר של 900 אלף שטרות, כ-180 מיליון שקל במזומן, מצפון רצועת עזה לדרום הרצועה, לשם התפנתה מרבית האוכלוסייה העזתית. מדובר בשטרות של 200 שקל כל אחד במשקל טון בסך-הכול.

ראיון | האלוף שהתריע מפני מלחמה חושף: זה הפתרון הטוב ביותר לגבולות ישראל 
ראיון | ראש אמ"ן לשעבר: "אנחנו תלויים בארה"ב אפילו ברמת אספקת התחמושת הבסיסית" 

על-פי הפרסום, המבצע כלל גיבוי של האו"ם, כמו גם אבטחה כבדה שהוקצתה במיוחד להעברת הכסף שנעשתה בידיעת ישראל.

השטרות נאספו משני סניפים של בנק פלסטין הממוקמים בצפון רצועת עזה, וההעברה אפשרה למלא מחדש בשטרות את ששת מכשירי הכספומט שעדיין פועלים בדרום ומרכז הרצועה, לפי הדיווח.

מטרת העברת המזומנים היא לנסות ולהקל על האוכלוסייה העזתית, כמו גם על הכלכלה בעזה, שתלויה רבות בכסף מזומן. עוד טרם פרצה המלחמה, כך לפי נתוני האום, 81% מהאוכלוסייה העזתית נחשבת ענייה ונשענה על סיוע בינלאומי.

אלו שמקבלים תמיכה מחוץ לעזה, כמו גם תשלומים לחשבונות הבנק שלהם, מסתמכים רבות על שימוש בכסף מזומן. מאז תחילת המלחמה וטרם הפסקת האש, בדרום רצועת עזה שרר מחסור בכסף מזומן, מה גם שאופציה לתשלומים אלקטרוניים היא נדירה, והאינפלציה משתוללת, כך לפי העיתון.

עוד דווח כי במהלך הפסקת האש, מספר סניפים של בנקים בדרום הרצועה נפתחו על-מנת לספק שירותי חירום. על-פי הדיווח, הרשות הפלסטינית הוציאה הנחיות לבנקים לאפשר הלוואות לעובדים ששכרם הופחת או שתשלום שכרם נדחה, כמו גם בקשה להציע כספי חירום לחברות ולדחות את מועדי החיוב ללווים.