תורם של אוניברסיטת פנסילבניה מאיים לבטל מתנה בשווי 100 מיליון דולר אלא אם כן הנשיאה תודח

אזהרת איש הכספים רוס סטיבנס מגיעה כאשר פאנל הקונגרס הכריז על חקירת אנטישמיות בפן, ב-MIT ובהרווארד

נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה ליז מגיל / צילום: ap, Mark Schiefelbein
נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה ליז מגיל / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסערה בעקבות התנהלותה של נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה בנוגע גילויי אנטישמיות בקמפוס החריפה ביום חמישי, כאשר תורם עיקרי של האוניברסיטה איים למשוך תרומה בסך 100 מיליון דולר.

חותרת להפסקת אש: התפקיד הדומיננטי של סגנית נשיא ארה"ב במלחמה בעזה נחשף
הסנאט האמריקאי בלם את כספי הסיוע לישראל 

האזהרה הגיעה בזמן שוועדה של הקונגרס פתחה בחקירה כיצד הטרדות של סטודנטים יהודים מטופלות באוניברסיטת פנסילבניה, וגם באוניברסיטת הרווארד ומכון הטכנולוגיה של מסצ'וסטס.

רוס סטיבנס, המייסד ומנכ"ל חברת Stone Ridge Holdings Group, חברת שירותים פיננסיים, הודיע לפנסילבניה במכתב שיבטל 100 מיליון דולר במניות של Stone Ridge המוחזקות על ידי האוניברסיטה אם היא לא תחליף את הנשיאה ליז מגיל.

המכתב נמסר שעות ספורות לאחר שחלק מחברי הדירקטוריון נפגשו באופן וירטואלי כדי לדון במחלוקת הנוכחית המערבת את הנשיאה. לא הייתה הצבעה רשמית, אבל המשתתפים תמכו ברובם המוחלט במגיל, על פי אדם שנכח בפגישה.

גל של תגובות נזעמות

ביקורת כלפי מגיל מצד פוליטיקאים, קבוצות יהודיות למען זכויות האדם וחלק מבוגרי ותורמי האוניברסיטה גברה השבוע לאחר שהיא ונשיאי אוניברסיטת הרווארד ו-MIT לא אמרו באופן חד-משמעי "כן" במהלך עדות בקונגרס ביום שלישי לשאלה האם קריאה לרצח עם של יהודים תהווה הפרה של מדיניות בתי הספר.

תגובותיהם עוררו גל רחב של תגובות נזעמות. מגיל ניסתה לחזור בה מדבריה בהצהרת וידאו בלילה של יום רביעי, אך נראה שזה עשה מעט מאוד כדי להרגיע את הסערה. ועדת החינוך והעבודה של בית הנבחרים אמרה ביום חמישי כי תפתח בחקירה של האופן שבו כל שלוש האוניברסיטאות התמודדו עם הטרדות של סטודנטים יהודים ובדיקה האם הענישו על איומים אנטישמיים.

החקירה בקונגרס והאיום של התורם מאיימים להסלים את מצבם הכבר קשה של האוניברסיטאות, אשר הותקפו בניסיונותיהן לאזן בין הגנה על חופש הביטוי לבין שיקולי בטיחות הסטודנטים מאז התקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר. מנהיגי מוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ מצאו את עצמם קרועים בין שימת עצמם כשופטים מוסריים בנושאים נפיצים לבין ניסיונות לשמור על נייטרליות.

סטיבנס, בוגר אוניברסיטת פנסילבניה מ-1991, תרם מניות בשווי 100 מיליון דולר כיום כדי לממן את מרכז סטיבנס לחדשנות במימון בבית הספר וורטון של האוניברסיטה, על פי המכתב שחברתו שלחה לבית הספר ביום חמישי. התרומה ניתנה ב-2017.

ל-Stone Ridge יש עילה לבטל את המניות בהתבסס על העדות האחרונה של מגיל בקונגרס, נאמר במכתב. לחברה יש שיקול דעת לבטל את המניות אם פנסילבניה מעורבת בהתנהגות הפוגעת באופן מהותי בעסקי Stone Ridge, במוניטין, באופי או במעמד שלה, נכתב במכתב.

במהלך עדותה בפני ועדת החינוך והעבודה של בית הנבחרים ביום שלישי, כאשר מגיל נשאלה האם קריאה לרצח עם של סטודנטים יהודים תהווה הפרה של מדיניות בית הספר, היא אמרה שזה תלוי בהקשר.

"גישה מתירנית כלפי נאומי שטנה הקוראים לאלימות נגד יהודים"

"מר סטיבנס ו-Stone Ridge הזדעזעו מהעמדה של האוניברסיטה כלפי אנטישמיות בקמפוס", נכתב במכתב. "הגישה המתירנית שלה כלפי נאומי שטנה הקוראים לאלימות נגד יהודים ויחס הפשרנות כלפי הטרדה ואפליה של סטודנטים יהודים היו מפרים כל מדיניות או חוק האוסרים על הטרדה ואפליה על בסיס דת, כולל אלה של Stone Ridge".

סטיבנס פתוח לדון בנושא עם פנסילבניה אם האוניברסיטה תחליף את מגיל, נאמר במכתב.

דובר פנסילבניה אמר שבית הספר אינו מגיב על ההחלטות האישיות של התורמים שלו.

בזמן שחלק מנשיאי הקולג'ים מצאו את עצמם במצבים קשים רק לאחר שפרסמו את ההצהרות הראשונות שלהם בעקבות ההתקפות של חמאס ב-7 באוקטובר, הלחץ על מגיל גבר במשך תקופה ארוכה יותר. פסטיבל ספרות פלסטיני התקיים בקמפוס של האוניברסיטה בספטמבר, ומבקרים אמרו כי רשימת האורחים וההחלטה של הנהלת האוניברסיטה לאפשר לאירוע להמשיך הראו שהאוניברסיטה מתירנית כלפי אנטישמיות.

הנאמנים שנפגשו באופן וירטואלי בבוקר יום חמישי דנו בצורך שהדירקטוריון יבטא בבירור ובמהירות רבה יותר את ערכי האוניברסיטה, ושהחובה שלהם היא כלפי המוסד ולא כלפי יחיד כלשהו, על פי אדם שנכח בפגישה.

ועדת הפיקוח של הדירקטוריון הייתה מתוכננת להיפגש באופן קבוע ביום חמישי. סדר היום לא כלל הצבעות על החלטות, אז הם נפגשו לארוחת צהריים במקום, אמר אדם המעורה בנושא.

תורמים אחרים של פנסילבניה מלבד סטיבנס מרדו מוקדם יותר הסתיו, אבל הם אמרו שהם לא ייתנו תרומות עתידיות, ולא שהם יבטלו קיימות. מארק רואן, מנכ"ל חברת אפולו גלובל מנג'מנט, תרם יותר מ-50 מיליון דולר לפנסילבניה ואמר כי לא יתרום יותר אלא אם מגיל ויו"ר הדירקטוריון סקוט בוק יתפטרו. ג'ון האנטסמן ג'וניור שלח מכתב למגיל באוקטובר ובו אמר שמשפחתו מפסיקה תרומות, ואיל הקוסמטיקה רונאלד ס. לאודר שלח מכתב ובו אמר שהוא שוקל מחדש תרומות עתידיות.

גם ביום חמישי, אמרה הוועדה בבית הנבחרים כי החקירה שלה לגבי האופן שבו הרווארד, MIT ופנסילבניה טיפלו בהטרדות נגד סטודנטים יהודים תכלול בקשות למסמכים הקשורים למדיניות בתי הספר ולרישומי משמעת.

רייצ'ל אנסין השתתפה בהכנת הכתבה