מסיים את ההרפתקה הקצרה בפסגות: רני צים בדרך למכור את הקרנות האקטיביות להפניקס

פסגות מדווחת על מו"מ מתקדם למכירת פעילות ניהול תיקי הקרנות האקטיביות שלה לקסם מקבוצת הפניקס, תמורת סכום של כ-160 מיליון שקל • רני צים שרכש את פעילות הקרנות של פסגות רק לפני שנתיים, צפוי לצאת ממנה ללא רווח מהותי • קסם, שצפויה להפוך לחברת הניהול קרנות הנאמנות הגדולה בישראל, מעוניינת להתחזק גם בתעשייה האקטיבית, שם היא הייתה חלשה עד היום

רני צים, השקיע כ־130 מיליון שקל בקבוצת פסגות / צילום: איל יצהר
רני צים, השקיע כ־130 מיליון שקל בקבוצת פסגות / צילום: איל יצהר

שנתיים לאחר שרני צים רכש את פעילות הקרנות של בית ההשקעות פסגות, הוא צפוי לצאת ממנה ללא רווח מהותי. פסגות מדווחת על מו"מ מתקדם למכירת פעילות ניהול תיקי הקרנות האקטיביות של פסגות (מסורתיות וכספיות) לקסם, החברה הנכדה של קבוצת הביטוח הפניקס, תמורת סכום של כ-160 עד 175 מיליון שקל. אם העסקה תיסגר צים ירשום רווח לפני מס של 50-60 מיליון שקל. היקף נכסי הקרנות עומד על כ-20 מיליארד שקל.

הראל רוצה פירעון מיידי לחוב של חנן מור בסך חצי מיליארד שקל בתל השומר
5 מיליארד שקל התאדו: מה קרה לחברה של אחד הקיבוצים העשירים בישראל?

בנוסף, ימכור צים לקסם פעילות נוספת אשר הוגדרה בדיווח של פסגות כ"מניות חברה המוחזקת על-ידי החברה בתחום שירותי תשלום דיגיטליים וכן מכירת מניות חברה המוחזקת על-ידי פסגות בית השקעות בתחום ניהול קרנות גידור". בדיווח של הפניקס היא הוגדרה כ"נכסים נוספים בהיקף לא מהותי". בפסגות לא יישאר הרבה לאחר מכן, בעיקר תחום האשראי החוץ בנקאי בו החזיקה וואליו קפיטל, שם החברה של רני צים לפני שרכש את פסגות, עם החזקות בחברת ניכיון הצ'קים אפליצ'ק וכן בחברת התשלומים פריפיי.

אם העסקה תושלם, קסם בהנהלתו של אבנר חדד, צפויה להפוך לחברת ניהול קרנות הנאמנות הגדולה ביותר בישראל, כאשר היקף הנכסים הכולל שלה יצמח מ-65.2 מיליארד שקל לכ-85 מיליארד שקל. בכך היא תעקוף את מיטב שמנהלת כיום כ-73.5 מיליארד שקל וגם את הראל שמנהלת כ-66.2 מיליארד שקל. קסם היא הגדולה בתעשייה הפסיבית עם היקף נכסים של כ-53 מיליארד שקל, אבל בתחום הניהול האקטיבי היא התשיעית בלבד. בעקבות הרכישה היא תהפוך לשלישית, אחרי הראל ומיטב (40.5 מיליארד שקל ו-35.7 מיליארד שקל בהתאמה).

נכון לסוף נובמבר, ניהלה פסגות בקרנות מסורתיות 9.23 מיליארד שקל כאשר מתחילת השנה פדו הקרנות 2.4 מיליארד שקל, וזאת בהתאם למגמת הפידיונות בתעשייה המסורתית. היקף נכסים בקרנות הכספיות גדל ל-12.64 מיליארד שקל, כאשר מתחילת השנה נרשם גיוס של 4.54 מיליארד שקל.

מוקדם יותר השבוע פורסם כי צים מתכנן למכור את הזרוע השנייה - הקרנות הפסיביות שלו - לבית ההשקעות אי.בי.אי תמורת כ-150 מיליון שקל. במקרה הזה מדובר על נכסים מנוהלים בהיקף של 24 מיליארד שקל.

צים רוצה לבצע את המהלך מול אי.בי.אי כיוון שבעסקה הקודמת מול קסם הגיעה קסם לתקרה המותרת של 15% מנתח השוק כולו ולכן לא הייתה יכולה לקנות את רוב ההחזקות בקרנות הפסיביות ובסופו של דבר מכר צים לקסם רק כשליש מהקרנות הפסיביות של פסגות. העסקה בוצעה תמורת 200 מיליון שקל (עסקה שכללה גם את מכירת פעילות ניהול התיקים של בית ההשקעות). מכירת הקרנות להפניקס הניבה לקבוצת פסגות רווח של כ־90 מיליון שקל, בדוחות הרבעון השלישי.

רני צים השקיע בפסגות 130 מיליון שקל

בסוף אוגוסט 2021, השלים רני צים את אחד המהלכים המפתיעים בקריירה העסקית שלו, כשרכש את בית ההשקעות פסגות תמורת כ־405 מיליון שקל, מידי אלטשולר שחם. 

עד לאותה רכישה עשה צים חיל בעסקי קמעונות המזון (רשת "כמעט חינם" שמכר) והנדל"ן המניב (חברת מרכזים מסחריים הנושאת את שמו). אלא שקצת יותר משנתיים בלבד לאחר אותה עסקה, צים סופר הפסדים גדולים "על הנייר" ומחפש קונה לפעילות. זאת לאחר שמניית קבוצת פסגות (החברה הציבורית שבאמצעותה רכש את בית ההשקעות) נפלה בכ־75% ממועד הרכישה. 

מאז רכישת בית ההשקעות השקיע צים באופן אישי כ־130 מיליון שקל בקבוצת פסגות, בה הוא מחזיק כ־66% מהמניות. בשיא, שווי החזקה הזו עמד על כ־250 מיליון שקל, אבל היום מדובר על כ־98 מיליון מיליון שקל בלבד, לאחר התחזקות המניה השבוע בעקבות הדיווחים על הכוונה למכור את בית ההשקעות. 

"יש הבדל משמעותי בין מרכזים מסחריים לעולם הפיננסי", אמר לאחרונה פעיל בשוק ההון לגלובס. "לאנשים יש מחשבה שאם הם מנהלים טובים הם יידעו לנהל כל דבר, אך לא בטוח שזה נכון. כדי להצליח בשוק ההון צריך לדעת להביא את מנהלי ההשקעות הטובים, לדעת לייצר די.אן.איי בארגון. יש פה הרבה מרכיבים שהם לא דומים לנדל"ן או קמעונות, ועצם העובדה שלאדם יש ראייה פיננסית לא אומר שאפשר להצליח בשוק ההון. זה נראה נוצץ מבחוץ אבל צריך להבין בתחום הזה". 

הפעיל הוסיף ואמר לגלובס כי התחושה היא שצים הרים ידיים די מהר, בהיבט של הרצון למכור, וזה אולי דווקא לזכותו. "יכול להיות שהייתה הפנמה מהירה שזה לא בשבילו. בעסקאות רבות, גם כשמבינים שהן פחות טובות, אנשים לא אוהבים 'לחתוך' כשזה כרוך בהפסד. רני בחור מוכשר, חכם וחד. כולם עושים טעויות".