הראל רוצה פירעון מיידי לחוב של חנן מור בסך חצי מיליארד שקל בתל השומר

הפנייה החדשה של קבוצת הביטוח הראל נוגעת למסגרת אשראי שהעמידה לחנן מור • מדובר בסכום כולל שמוערך בכ-484 מיליון שקל ואשר נועד להקמת פרויקט "דירה להשכיר" ברמת אפעל בשותפות בין שני הצדדים

חנן מור / צילום: אייל טואג
חנן מור / צילום: אייל טואג

הצרות של קבוצת חנן מור נמשכות. ביום חמישי מודיעה החברה כי גופים מוסדיים מקבוצת הביטוח הראל, הודיעו לה על דרישה לפירעון מיידי של חוב שהעמידו לה, כחלק ממסגרת אשראי, בסכום כולל שמוערך בכ-484 מיליון שקל. החוב נועד להקמת פרויקט "דירה להשכיר" ברמת אפעל בשותפות בין שני הצדדים.

עשרות חברות יוכלו לדחות חובות: התנאים במתווה החדש של רשות ניירות ערך 
למרות ההסתבכות של חנן מור: הפחד בגזרת החוב הקונצרני בתל אביב מתפוגג
חנן מור קיבלה מבית המשפט חודש כדי לגבש הסדר נושים 
פרשנות | חנן מור כשל, אבל גם הבנקים התעלמו מתמרורי האזהרה

הפרויקט המדובר נחשב לפרויקט ש"נתקע", משום שלאחר שזכתה בו חנן מור בשנת 2021, התגלה במאי השנה כי הוא אמור לקום בסמוך לבסיס שמזהם את האוויר. במצב זה פנתה הקבוצה לרשות מקרקעי ישראל במטרה לבטל את הזכייה, מה שעשוי להוביל להליכים משפטיים ארוכים עד להחזרת הכסף בגין הזכייה, אם בכלל.

העתק של הדרישה של הראל נשלח גם לעו"ד אהוד גינדס, שמונה על ידי בית המשפט לעמוד בתפקיד מנהל ההסדר בחנן מור. חנן מור נמצאת בעיכוב הליכים לתקופה של 30 יום לפי החלטת בית המשפט המחוזי בת"א בשבוע שעבר (29.11), ומי שמנהל כיום את הקבוצה עצמה הוא דודו זבידה. מינויו בוצע לפי דרישת הנושים ובהסכמת חנן מור, לצורך אישור כניסת החברה לעיכוב הליכים.

הפנייה החדשה של הראל נוגעת למסגרת אשראי שהעמידה לחנן מור דרך חברה בת של האחרונה בשם מדף 3. חבר הזו פועלת להקמת הפרויקט המדובר ברמת אפעל, כשלחנן מור, לפי הדוחות הכספיים לסיכום שנת 2022, יש שותפות עם הראל באותה חברה. חלקה של קבוצת חנן מור במדף 3 עמד על 60% והיתרה להראל. 

לפי מכתב ששיגרו אליה, מציינים בהראל כי מדף 3, חברת הבת של חנן מור הפרה את "הסכם הצדדים, הפרה יסודית, ובין היתר, לא פרעה את מסגרת הגישור (עד ליום שני שעבר, ח' ש'). ומשכך, בהתאם להוראות ההסכם לגופי הראל קמה הזכות לפעול בקשר לחובות מדף 3, ובכלל זה, להעמיד לפירעון מיידי את כלל החוב, וכן לממש את מסמכי הביטחונות בהתאם להסכם ההלוואה". 

לפי בדיקת גלובס לא מדובר בפרויקט של חנן מור ברמת גן, שלגביו דרש בנק לאומי בתחילת נובמבר למנות כונס נכסים. מדובר בקרקע אחרת שאינה קשורה באותו פרויקט. אותה פנייה בתחילת נובמבר של בנק לאומי, שנגעה גם בפרויקט אחר שלו העמיד לאומי מימון - בחיפה, נחשבת לזו שחוללה את הסערה שבסיומה מצאה עצמה חנן מור בסוף נובמבר פונה לבית המשפט לעיכוב הליכים. 

הראל אינה הגוף היחידי שמעמיד לפירעון מיידי את החוב של חברת הנדל"ן. גם בשתיים (ט' ו-ט"ו) מחמשת סדרות האג"ח של חנן מור בבורסה, כונסו אסיפות נושים שבעקבותיהן החליטו מחזיקי אגרות החוב להעמיד את החוב לפירעון מיידי. בשל כך הופסק בהן המסחר. בסדרות י"ב, י"ג ו-י"ד המסחר עדיין מתנהל. התשואה לפדיון המרבית נרשמת בסדרה י"ב ועומדת על 749%. מניית חנן מור יורדת ב-2.4% במסחר בבורסה למחיר המגלם לחברה שווי שוק של 63 מיליון שקל. 

ממור נדל"ן נמסר בתגובה כי "החברה זכתה במכרז של המדינה בקרקע לטובת דיור להשכרה. במסגרת התכנון של הפרויקט התגלה זיהום סביבתי משמעותי, אשר לא דווח בזמן קיום המכרז, ולכן קמה עילת ביטול למכרז. הלוואת המימון הגיעה למועד פירעונה, והמממן החליט לא לחדשה ואף להביא לביטול ההסכם מול החברה הממשלתית 'דירה להשכיר'". 

מהראל נמסר: "הואיל וההלוואה הסתיימה והחברה הציבורית ביקשה עיכוב הליכים, התברר כי החברה לא תוכל לפרוע את ההלוואה או לקדם הליכים תכנוניים או אחרים בקרקע, ולכן כדי לשמור על זכויותיה הראל נדרשה להוציא את המכתב האמור".