חותרת להפסקת אש: התפקיד הדומיננטי של סגנית נשיא ארה"ב במלחמה בעזה נחשף

סגנית הנשיא קמלה האריס פועלת לגשר על חילוקי דעות דמוקרטיים בעניין מלחמת ישראל-חמאס • האריס הביעה את דעותיה בפומבי בקונגרס האקלים שנערך בשבת בדובאי, ביניהן תמיכה בהפסקת אש והתמקדות בשיקום עזה ביום שאחרי המלחמה

קמלה האריס מדברת על קונפליקט ישראל-חמאס בכנס האקלים בדובאי / צילום: Reuters, AMR ALFIKY
קמלה האריס מדברת על קונפליקט ישראל-חמאס בכנס האקלים בדובאי / צילום: Reuters, AMR ALFIKY

במהלך יותר מתריסר שיחות טלפון שניהלו הנשיא ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע למלחמה בעזה, לקחה חלק גורמת אמריקאית אחת, שהפכה יותר ויותר מעורבת בטיפול הממשל בסכסוך: סגנית הנשיא קמלה האריס.

הסנאט האמריקאי בלם את כספי הסיוע לישראל
ראיון| ראש אמ"ן לשעבר: "אנחנו תלויים בארה"ב אפילו ברמת אספקת התחמושת הבסיסית"
אמריקה המפולגת מתקשה להגן על ישראל ואוקראינה, שתי "הדמוקרטיות המתגוננות"

בשיחות הפרטיות שלה עם בכירי ממשל, האריס התגלתה כאחת ממעצבי המדיניות הבכירים המגשרים על הפער בתוך המפלגה הדמוקרטית, בין גרעין קשה של תומכי ישראל לבין קבוצות שמבקרות בחריפות את גישתו של ביידן למלחמה בעזה, כך לפי אנשים שמכירים מקרוב את הדיונים.

האריס דוחפת את הבית הלבן להביע יותר אמפתיה כלפי הפלסטינים ולהתמקד בתוכנית לעזה לאחר המלחמה. גישה זו באה לידי ביטוי בהערותיה הפומביות, בעיקר במהלך ביקורה הסוער בפסגת האקלים בדובאי, שם אמרה: "ישראל חייבת לעשות יותר כדי להגן על אזרחים חפים מפשע".

וואליד שהיד, אסטרטג דמוקרטי פרוגרסיבי, אמר שהערותיה של האריס "בוחנות את המים" לנימה ביקורתית יותר נגד ישראל מצד הממשל, אבל הערותיה לא הרחיקו לכת מספיק עבור הדמוקרטים שרוצים לראות את הממשל עושה יותר. "דמוקרטים רבים מרגישים שפעולות יהיו יותר חזקות ממילים כרגע", אמר.

בחודשיים האחרונים שוחחה האריס עם כמה פלסטינים-אמריקאים שהושפעו מהמלחמה, כולל אלו שאיבדו את יקיריהם או עזבו לאחרונה את עזה, אמר בכיר בממשל. היא שוחחה עם מנהיגי הקהילה היהודית והערבית ועם משפחותיהן של שתי בנות ערובה אמריקאיות ששוחררו, ונפגשה עם משפחות של אזרחים אמריקאים שעדיין נעדרים.

נשואה ליהודי אך מחויבת לאינטרסים פוליטיים

הרקע של האריס כולל קשרים עם קהילות יהודיות ומוסלמיות כאחד. סגנית הנשיא נשואה לעורך דין יהודי, דאג אמהוף, ששם את האנטישמיות בראש סדר העדיפויות בעבודתו עבור הממשל. יש לה גם תומכים מוסלמים בקרב אמריקאים בקהילות הדרום-אסייתיות שהתחברו לסיפורה האישי כבת למהגרים. האריס אירחה חגיגת עיד במעונו של סגן הנשיא מוקדם יותר השנה.

המשימה הדיפלומטית של האריס קשורה בצורה הדוקה עם המשימה הפוליטית שלה: בעוד ביידן נאבק בצניחת הסקרים לקראת הבחירות לקדנציה שנייה, הוטל על האריס לפנות לבוחרים צעירים, במיוחד בקולג'ים, כמו גם למצביעים פרוגרסיביים ול-"לא-לבנים" - כולן קבוצות שהביעו תסכול ממדיניות של הממשל כלפי ישראל.

במהלך סיור בקולג'ים סגנית הנשיא חוותה ממקור ראשון את הזעם של המצביעים הצעירים על מלחמה. במהלך סיור הקולג' של האריס באוקטובר, מיד לאחר התקפת חמאס, סטודנט באוניברסיטת צפון אריזונה קרא לגישתו של הממשל כלפי המצב בישראל "לא אנושית" כלפי הפלסטינים וזכה לתרועות רמות מצד הקהל, ולאחר מכן צעק, "הפסיקו לייצר פצצות".

התמיכה בפעילות הצבאית של ישראל מאבדת פופולריות במפלגה הדמוקרטית. על פי סקר שנערך בין ה-1 ל-21 בנובמבר, 63% מהדמוקרטים מסתייגים מהפעולות הצבאיות של ישראל בעזה וכך גם 67% מאלה שמתחת לגיל 35 ו-64% מה"לא-לבנים".

מפגינים מתאספים בקביעות מחוץ לבית הלבן ועקבו אחרי הנשיא במהלך מסעותיו, והפעילו עליו לחץ לקרוא להפסקת אש מלאה. כמה מחוקקים דמוקרטיים גם קוראים לממשל להתנות את הסיוע לישראל.

ביידן לא שש לגבות הפסקת אש מלאה, והצביע על הצורך לשחרר תחילה את כל בני הערובה ואף הזהיר שכל הפסקה ממושכת עלולה לאפשר לחמאס להתארגן מחדש ולבצע פיגועים נוספים. במקום זאת, הממשל עזר לנהל את המשא ומתן על הפסקות אש זמניות.

האריס קידמה את גישת הממשל לדחיפה להפסקות לחימה זמניות, ואמרה בדבריה בדובאי, שם נפגשה גם עם מנהיגים מרכזיים במזרח התיכון, כי הן הוכיחו את עצמן כיעילות. באותם דברים, סגנית הנשיא גם השמיעה את כמה מההערות החריפות ביותר מצד הממשל המבקרות את המערכה הצבאית של ישראל.

"יותר מדי פלסטינים חפים מפשע נהרגו. למען האמת, היקף הסבל של האזרחים והתמונות והסרטונים שמגיעים מעזה הם הרסניים", אמרה האריס.

תפקיד ראשון בנושא קריטי בינלאומי של הממשל

הרשויות בעזה המנוהלת על ידי חמאס מדווחות כי יותר מ-15 אלף בני אדם, רובם נשים וילדים, נהרגו. הנתונים אינם מבחינים בין מחבלים לאזרחים. מחבלים פלסטינים עדיין מחזיקים בני ערובה מהתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, שגבו את חייהם של יותר מ-1,200 בני אדם.

בעוד שאחרים בממשל גינו בפומבי את מניין ההרוגים הגבוה בעזה, ביידן עצמו עדיין לא הרחיק לכת כמו האריס. היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר ביום שני כי "אין פער משמעותי" בין דעותיהם של ביידן והאריס בנושא.

ביידן הכעיס את המוסלמים והערבים-אמריקאים בכך שייחס בעקביות את אבדות הפלסטינים לחמאס, שהטמיע את פעיליו ואת המתקנים שלו בין אזרחים. הוא גם הטיל ספק לגבי מניין ההרוגים בעזה במהלך מסיבת עיתונאים באוקטובר וטען כי אובדן של פלסטינים חפים מפשע הוא מחיר המלחמה.

היילי סוייפר, ששימשה כיועצת לביטחון לאומי של האריס בסנאט וכיום משמשת מנכ"לית המועצה היהודית הדמוקרטית של אמריקה, התומכת בטיפול הממשל בסכסוך, אמרה שהיא לא רואה הבדל בין הערותיה של האריס לאלה של גורמים אחרים. "הממשל מדבר בקול אחד והקול הזה כולל את זה של סגנית הנשיא", אמרה סוייפר.

למרות שהאריס יצאה למספר נסיעות חוץ ונפגשת בקביעות עם מנהיגים זרים, תפקידה הפעיל בסכסוך במזרח התיכון מהווה את מעורבותה הבולטת הראשונה בנושא בינלאומי קריטי של הממשל.

ביידן, לשעבר יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, בעל ניסיון של עשרות שנים בדיפלומטיה, לא כלל בעבר את סגנית הנשיא במשברים בינלאומיים בהיקף כזה. כמה דמוקרטים דחפו את ביידן, בן ה-81, לתת להאריס הזדמנויות דיפלומטיות ובענייני ביטחון לאומי, במטרה לעזור להרגיע את המצביעים המודאגים מגילו ושאינם מכירים את הישגיה של סגנית הנשיא.

האריס שלחה את היועץ לביטחון לאומי שלה, פיל גורדון, לתל אביב, לירושלים ולגדה המערבית כדי להמשיך את השיחות שניהלה בדובאי עם מנהיגים שהתמקדו בתוכנית הממשל לעזה שלאחר הלחימה, המתנגדת לעקירה בכפייה, לכיבוש מחדש, למצור או מצור יחד עם צמצום השטח. ביקור פוטנציאלי של האריס באזור בחודשים הקרובים גם ייתן עדיפות לתוכנית זו.

האריס מקדמת את שאיפות הפלסטינים

"אנחנו רוצים לראות את עזה והגדה המערבית מאוחדות תחת הרשות הפלסטינית, ושאיפות הפלסטינים חייבות להיות במרכז הפעילות", אמרה האריס בדובאי. "בשלב מסוים, הלחימה תסתיים, ונתחיל ליישם את התוכניות שלנו ליום שאחרי".

ואאל אלזאיאת, מנכ"ל Emgage, קבוצה הפועלת כדי לגייס מצביעים מוסלמים, אמר שההערות של האריס היו "האסרטיביות ביותר" בממשל. אבל אלזאיאת, שהשתתף בפגישה פרטית ב-26 באוקטובר בין ביידן למנהיגים מוסלמים, אמר שאזהרות ארה"ב לישראל בנוגע לנפגעים אזרחים פלסטינים ועקירת עזתים יהיו יעילות רק אם הן יאכפו באמצעות מדיניות.

"מעשים יותר חזקים ממילים", אמר אלזאיאת. "מה יעשה הממשל אם וכאשר נתניהו יתעלם מקריאותיו?".

סברינה סידיקווי השתתפה בהכנת הכתבה