הסנאט האמריקאי בלם את כספי הסיוע לישראל

חבילת הסיוע הביטחוני שהוביל ביידן ושנבלמה מסתכמת בכ־111 מיליארד דולר בסך הכל, כאשר כ־10 מיליארד מתוכם יועדו לישראל • הצעת החוק נפלה ברוב של 51 מול 49 סנאטורים, בשל היעדרם של צעדים להגבלת ההגירה לארה"ב שדרשו הרפובליקנים כתנאי להעברת החקיקה

ג'ו ביידן נושא דברים על הסיוע לאוקראינה בבית הלבן, אתמול (ד') / צילום: ap, Evan Vucci
ג'ו ביידן נושא דברים על הסיוע לאוקראינה בבית הלבן, אתמול (ד') / צילום: ap, Evan Vucci

הסנאט האמריקאי חסם אמש (ד') הצעת חוק שהוביל הנשיא ביידן, שכללה סיוע כלכלי לישראל, לאוקראינה ולטאיוואן, וכן הקצאת כספים לטובת שיפור ההגנה על גבולות ארה"ב. הצעת החוק נפלה ברוב של 51 מול 49 סנאטורים, כאשר כלל הרפובליקנים יישרו קו בהתנגדותם להעביר את החקיקה, בשל היעדרם של צעדים להגבלת ההגירה לתוך ארה"ב שדרשו כתנאי להעברת החקיקה.

יואב קרני, פרשנות | אמריקה המפולגת מתקשה להגן על ישראל ואוקראינה, שתי "הדמוקרטיות המתגוננות"
כשרפובליקנית לימדה את נשיאת הרווארד איך מגנים אנטישמיות

חבילת הסיוע הביטחוני שנבלמה בקונגרס לידידותיה של ארה"ב כוללת 111 מיליארד דולר בסך הכל, כאשר כ־10 מיליארד מתוכם הוקצו לישראל. אם המשא ומתן על החקיקה לא יניב פרי בימים הקרובים, ייתכן שהיא תבוצע רק לאחר פגרת החגים של הקונגרס, שתימשך שבוע.

הסנאטור הרפובליקני ג'יימס לנקפורד, שמוביל את שיחות המשא ומתן, הבטיח שהוא ימשיך לנסות למצוא דרך לפתור את סוגיית הגבולות, על אף שסנאטורים רבים בהנהגה אותתו שיש סיכוי שלא יספיקו להגיע לעסקה עד סוף השנה.

בקרב הסנאטורים נשמעו גם קולות שקוראים לעבוד במהלך החג לטובת הגעה לפשרה, מפאת חשיבות הנושא. עם זאת, גם אם הצעת החוק תעבור בסנאט, עדיין יהיה צורך לאשר אותה בבית הנבחרים האמריקאי, בו יש רוב רפובליקני, שם עשרות רפובליקנים הצביעו נגד הסיוע לאוקראינה.

הסנאטור הדמוקרטי, ברני סנדרס, מתח ביקורת על הכוונה לסייע לישראל: "אני לא חושב שאנחנו צריכים להקצות 10.1 מיליארד דולר לממשלת הימין הקיצוני של נתניהו כדי שתמשיך באסטרטגיה הצבאית הנוכחית שלה. מה שממשלת נתניהו עושה זה לא מוסרי, זו הפרה של החוק הבין־לאומי, וארה"ב לא צריכה לשתף פעולה עם הפעולות הללו".

לפני ההצבעה על הצעת החוק, הנשיא ביידן נשא דברים בקונגרס והזהיר כי אי פעולה רק יסייע לנשיא רוסיה פוטין במלחמה שלו נגד אוקראינה: "מי מוכן לוותר על כך שפוטין יישא באחריות על ההתנהגות שלו. מי בינינו באמת מוכן לזה? אני לא מוכן לוותר על זה, ואני לא חושב שגם העם האמריקאי מוכן לזה. איננו יכולים לתת לפוטין לנצח".

ביידן אמר שהוא מוכן לערוך "פשרות משמעותיות בנושא הגבולות", אך האשים את הרפובליקנים בנקיטת גישה של הכל או כלום: "זה חייב להיות משא ומתן. הרפובליקנים חושבים שהם יכולים להשיג כל מה שהם רוצים ללא שום פשרה. זו לא התשובה".