בכירי חמאס יחוסלו מעבר לים? האזהרה של טורקיה לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: טורקיה מזהירה מ"השלכות חמורות" אם ישראל תתנקש בבכירי חמאס בשטחה, בארה"ב מפחדים ממלחמה אזורית, ומה אומרים המומחים על השפעת המתיחות על הסחר הבינלאומי • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: בטורקיה מזהירים את ישראל מהתנקשות בבכירי חמאס בשטחה, מה אומרים המומחים על השפעת המתיחות על הסחר הבינלאומי וביידן מתמודד עם מבול של משברים.

מה קרה לעסק קטן מראשון לציון מאז המלחמה, ובארה"ב דנים בסיוע לישראל
WSJ | ישראל רוצה להציף את מנהרות חמאס במים מהים. כל הפרטים  

1ארה"ב במבחן

"עם כמה סכסוכים בינלאומיים יכולה להתמודד מעצמה אחת בו-זמנית?" שאלו אמש הפייננשיאל טיימס, ותיארו את ממשל ביידן עמוס המשברים, ואת "תחושת המתח המורגשת במשרדי הממשלה בוושינגטון". יש בוושינגטון טינה על כך שישראל מתעקשת לקבל את החלטותיה בעצמה לגבי פעולות צבאיות, תוך שהיא מסתמכת על הסיוע האמריקאי. "הישראלים משחקים עם כסף אמריקאי", צוטט גורם אמריקאי.

אך חששות האמריקאים לא כוללים רק את עזה. "ממשל ביידן עדיין מרגיש שהוא קרוב בצורה מסוכנת למלחמה אזורית רחבה יותר שתגרור את ארה"ב", נכתב. בנוסף צוין כי "בחירות כאוטיות ומפלגות בארה"ב יתרמו לרושם של חולשה ושקיעת ארה"ב. סין, רוסיה ואיראן ישאלו כיצד אמריקה יכולה להבטיח להגן על דמוקרטיות מעבר לים, כאשר הדמוקרטיה שלה עצמה בצרות כל כך בבית. למרבה הצער, זו שאלה טובה", נכתב.

מתוך הפייננשיאל טיימס, מאת גדעון רכמן. לקריאת הכתבה המלאה. 

2האזהרה של טורקיה

"טורקיה הזהירה את סוכנות הריגול הישראלית שלא לנסות להתנקש בחברי חמאס על אדמתה, תוך שימוש בערוצים דיפלומטיים עקיפים כדי להעביר את המסר, זאת בעקבות דיווחים על תוכניות להתנקש בחיי מנהיגי הארגון מעבר לים", דווח אמש בבלומברג. לפי הדיווח, האזהרה מגיעה לאחר שתחנת הרדיו 'כאן' ציטטו את דבריו של ראש השב"כ רונן בר, שהתייחס לתוכניות לפגוע במנהיגי חמאס בשטחים פלסטיניים וכן בלבנון, טורקיה וקטאר.

הדיווח הביא את דבריו של בכיר במודיעין הטורקי, שדיבר בעילום שם, ואמר כי "סוכנות הביון הטורקית MIT אמרה לעמיתים הישראלים במוסד כי למהלכים חד-צדדיים כאלה יהיו השלכות חמורות על הקשרים ההדדיים". בבלומברג מציינים כי האזהרה מסמנת מתיחות חדשה בין שתי המדינות.

מתוך בלומברג, מאת אונור אנט. לקריאת הכתבה המלאה. 

3איך נראית התמיכה בישראל בבריטניה?

אמש פרסם הדיילי מייל את תוצאות מחקר חדש של More in Common, שעורכת מחקרים מעמיקים על גורמי הקיטוב החברתי בבריטניה. המחקר בחן את התפלגות הדורות בשאלה במי לתמוך בסכסוך ישראל-חמאס. לפי הדיווח, המחקר מצא שצעירים בגילאי 18 עד 24 נוטים יותר לקחת את הצד הפלסטיני של הסכסוך. יותר משליש מהדור הצעיר (36%) עומדים מאחורי הפלסטינים, לעומת 7% בעד ישראל. לעומת זאת, כשמגיעים לגילאי 56 ומעלה, המאזן משתנה: 23% בעד ישראל לעומת 10% המצודדים בפלסטינים.

אך מכל קשת הגילאים וללא תלות בנטייה הפוליטית, התחושה הגורפת בקרב הבריטים היא שהם 'אנוסים לבחור', טען הדוח והזהיר: "האופן שבו דיונים מתנהלים ומוצגים מהווה סיכונים ממשיים הן ליחסי הקהילה והן לביטחון הפרטים בבריטניה". עוד מצא הדוח "כמויות של אהדה" לחמאס, וכי בקרב הדור הצעיר, כש-24% אמרו שהם יתארו את חמאס כ'לוחמי חופש'.

מתוך הדיילי מייל, מאת טום קוטריל. לקריאת הכתבה המלאה.

4"עונש על תמיכה בישראל"

על רק המתקפות האחרונות על ה-USS קרני בים האדום, הבוקר הביא עיתון הבילד הגרמני דברי מומחים בניסיונותיהם להבין מה מבקשת טהרן להשיג, ובפרט, מה עשויות להיות ההשלכות על הסחר הבינלאומי. לפי הצהרה שנתן, גורם בכיר מטעם צבא ארה"ב טוען כי "התקפות אלו מהוות איום ישיר על הסחר הבינלאומי והביטחון הימי". עוד הוסיף: "יש לנו גם את כל הסיבות להאמין שהתקיפות הללו, על אף ששוגרו על ידי החות'ים בתימן, נתמכות באופן מלא על ידי איראן".

צוטט גם מומחה לביטחון פיטר נוימן (48) מקינגס קולג' בלונדון, שרואה בפיגועים "סוג של לוחמה א-סימטרית", וכחלק ממנה, "כעונש על התמיכה בישראל, אחד מנתיבי הסחר החשובים ביותר למערב ייסגר", נכתב. מיכאל הורוביץ, המומחה הצבאי מצוות החשיבה "לה בק אינטרנשיונל", הסביר כי בעלות בריתה הערביות של ארה"ב עוקבות באדיקות אחר החלטותיה של וושינגטון. "אם וושינגטון לא תוכל להבטיח חופש ניווט, הם יחזרו לאלה שיכולים", צוטט.

מאמר מערכת מתוך הבילד. לקריאת הכתבה המלאה.