"מכרו לנו סניף שהוא ספינה טובעת": הסכסוך בין רשת גולדה לזכיין בת"א

רשת הגלידריות גולדה תובעת 1.9 מיליון שקל משני אחים שהחזיקו בשני סניפים בת"א, בטענה לחובות • השניים טוענים מנגד כי החברה רימתה וניצלה אותם ופעלה להגדיל את חובותיהם, כך שלא ישתחררו מהם • הרשת בתגובה: "מקרה חריג. הזכיין הפר את ההסכם באופן מהותי"

סניף של גלידת גולדה / צילום: בר - אל
סניף של גלידת גולדה / צילום: בר - אל

חברת אניטה, המחזיקה ברשת הגלידריות בעלת המותג "גולדה", מנהלת בימים אלה הליך משפטי נגד זכיין ברשת - האחים עדי וירדן רטיג, שהחזיקו בשני סניפים בתל אביב, אחד ברחוב רוטשילד ואחד בלבונטין. התביעה הוגשה במאי האחרון לבית משפט השלום בתל אביב על סכום של 1.9 מיליון שקל, בטענה כי השניים לא שילמו חוב עבור מוצרים וציוד שסופק להם והפרו את הסכמי הזכיינות.

שלושה פסקי דין בשבוע | הבעל ניסה לנצל את המלחמה בתביעת הגירושים. מה קבע בית המשפט
הירידה באונליין גרמה לשופרסל לחשב מסלול מחדש ולחתוך הוצאות

בתגובה, האחים רטיג טוענים בכתב ההגנה שהגישו כי הרשת ניצלה את חוסר ניסיונם העסקי כדי להעמיס עליהם התחייבויות כבדות, שהביאו אותם למצב של קריסה.

השניים טוענים כי הרשת הסתבכה כלכלית עם סניף רוטשילד וחיפשה דרך להיפטר מהסניף הכושל והמפסיד, בעת שהיא כבולה להסכם שכירות של 43 אלף שקל בחודש לתקופה ארוכה. לטענתם, לא ניתן להחזיק עסק המשלם שכר דירה מופרז לפני תקורות ארנונה, חשמל, מים ושכר העובדים, בעת שהמכירות נמוכות - כאשר בנוסף הם נדרשו לטענתם לשלם 40 אלף שקל בחודש על חשבון ציוד שרכשה הרשת בסכום של 1.6 מיליון שקל, אותו התחייבו הזכיינים לקנות ממנה.

"התובעים פעלו ככל שניתן להגדיל את חובות הנתבעים על־מנת ליצור מעין 'עבדות מודרנית', בה הנתבעים לא יוכלו להשתחרר מעול החובות לתובעים", נטען בכתב ההגנה של האחים.

הדרך של הרשת הייתה, לטענתם, להציע להם קווי אשראי, פריסת ודחיית תשלומים, והיא אילצה אותם להשתמש בשירותי פרסום בתעריף מופקע.

"סניף רוטשילד חסר כל סיכוי לרווח"

חברת אניטה שבבעלות עדי אביטל מחזיקה ב־130 סניפים של גולדה. החברה טוענת בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד אלעד לרון, כי השניים חייבים לה סכום של 1.3 מיליון שקל. לטענת הרשת, האחים הודיעו באופן חד־צדדי כי אין בכוונתם לעמוד בהתחייבויותיהם, והורידו את סימן המסחר "גולדה" מחזית הסניפים. הרשת טוענת כי ההתנהגות גרמה לה נזק כלכלי רב ומהווה הפרה של ההסכמים, מה שמזכה אותה בפיצוי מוסכם של 625 אלף שקל.

עדי וירדן רטיג, בוגרי יחידות מובחרות בצבא בשנות ה־30 לחייהם, לקחו את סניף לבונטין ב־2016 ואת הסניף ברוטשילד בסוף 2021. קודם לכן החזיקו בסניף במידטאון. הם טוענים כי החלטתם לקחת את הסניף ברוטשילד נעשתה על בסיס מצג שווא שביצעה הרשת, של רווחים חסרי תקדים, כאשר היא לא גילתה להם שהסניף חסר סיכוי לרווח ואף לא לאיזון. לטענתם, אלה עובדות מהותיות שהיה בהן להשפיע על ההחלטה לחתום על הסכמי הזכיינות. "בפועל, מדובר בסניף שהוא בבחינת ספינה טובעת חסרת כל סיכוי לרווח עקב תקורות גבוהות", הם טוענים בכתב ההגנה.

עוד הם טוענים כי עד שקיבלו את הסניף ברוטשילד הם שמרו על מצב כלכלי מאוזן, וכי הרעה נוספת במצבם התרחשה כאשר נפתחו סניפים חדשים של הרשת סמוך לסניפים שלהם, באופן שהקטין להם את ההכנסות.

הזמנת סחורות "על עיוור", בלי מחירון

באשר לסכום התביעה, האחים טוענים כי מדובר בסכום מנופח, וכי לפני שנה, בסוף נובמבר 2022, הם החזירו את סניף רוטשילד לרשת בהסכמה. המפתחות נמסרו לזכיין החדש לאחר תקופת חפיפה וספירת מלאי וגמירת דעת כי מדובר בחשבון סופי ללא חובות עבר. באשר לסניף לבונטין, הם טוענים כי הרשת הערימה קשיים, סירבה לקחת לניהולה את הסניף וסירבה לקחת ציוד וריהוט בתמורה לחוב. הסניף נסגר לבסוף עקב סיום הסכם השכירות ואי־אספקת סחורות.

האחים מתארים כי הזמנת הסחורות מתבצעת במערכת ממוחשבת "על עיוור", מבלי שהמזמין יודע את מחיר עלות הסחורה, כאשר אין מחירון תקופתי. במסגרת ההסכם, תנאי התשלום הוא שוטף פלוס 30, ולטענתם מדובר בעושק ובניצול, מאחר שעליהם לשלם לרשת עוד בטרם קיבלו את תמורת המכירה מהאשראי או מוולט. "התנהלות זו מעידה על ניצול וחוסר דאגה לפרנסת הזכיין. הרווח בראש מעייני הרשת, במקום לשמור על הזכיין ולדאוג שישתלם לו להישאר בענף".

האחים טוענים כי ההתנהלות של הרשת מהווה עושק לפי חוק החוזים, כאשר התנאים הם מצוקת המתקשר, חוסר ניסיונו ותנאי חוזה גרועים במידה בלתי סבירה.

בית המשפט לא קבע דיון בתיק והפנה את הצדדים להליך גישור. בכתב ההגנה ציינו האחים כי הם מצויים בגיל שבו ברצונם להקים משפחה, מבלי שהליך זה יפגע בדירוג האשראי שלהם וימנע מהם קבלת משכנתה בעתיד. הם הביעו חשש כי אם התביעה תתקבל, הם יצטרכו לפנות להליך של חדלות פירעון, ולא תצמח מכך תועלת לרשת.

רשת גולדה: "נאלצנו להגיש תביעה"

מעדי וירדן רטיג לא נמסרה תגובה.

מרשת גולדה נמסר בתגובה: "רשת גולדה פועלת החל משנת 2012, והיא מפעילה בישראל מפעל מתקדם המייצר חומרי גלם איכותיים, חלק בלתי נפרד מהתעשייה הישראלית. הרשת מונה כ-130 סניפים בפריסה ארצית ומעסיקה 3,000 עובדים.

"חשוב להדגיש כי זכייני הרשת אינם נדרשים לשלם דמי זיכיון או שיעור מהמחזור, ואנו גאים במיוחד על היחסים הטובים עם זכייני הרשת, אשר חלק גדול מהם מחזיק יותר מסניף אחד, וחלק גדול לא פחות עובד איתנו שנים ארוכות, ולא בכדי. גם במקרים המעטים של סיום ההתקשרות עם זכיין, אנו עושים תמיד מאמצים רבים שסיום ההתקשרות ייעשה ברוח טובה.

"לגבי כתב ההגנה הנזכר בכתבה, מטבע הדברים, התייחסותה של רשת גולדה לטענות (המוכחשות) תובא במלואה במסגרת ההליך התלוי ועומד. מבלי למצות, יובהר כי מדובר במקרה חריג של תביעה אשר הרשת נאלצה להגיש נגד זכיין שחזר והפר באופן יסודי את הסכם הזיכיון, למרות אורכות חוזרות ונשנות שניתנו לו".