קורבנות האופיואידים שלא רוצים לחתום על הסדר של 6 מיליארד דולר של משפחת סאקלר

בית המשפט העליון בארה"ב ישמע היום טיעונים של משפחות נגד חלק מההסדר עם משפחת סאקלר, הנותן חסינות משפטיות מתביעות אזרחיות לבעלי חברת גלולות האופיואידים הידועה לשמצה "פורדו פארמה"

משפחות קורבנות מגפת האופיודים מפיגנות מול משרד המשפטים האמריקאי / צילום: ap, Carolyn Kaster
משפחות קורבנות מגפת האופיודים מפיגנות מול משרד המשפטים האמריקאי / צילום: ap, Carolyn Kaster

אלן אייזקס איבדה את בנה בעקבות מנת יתר של אופיואידים. אבל היא מסרבת לקבל את הפיצוי הכספי שמציעה המשפחה שאחראית למכירת מיליארדי כדורי אוקסיקונטין (OxyContin), שגרמו לבנה להתמכר.

אייזקס מעדיפה להעביר יחד עם משפחתה שנים בבית המשפט. "אין מספיק כסף שיחזיר אף אחד מהילדים שלנו", אמר אייזקס, בת ה-58.

משפחת סאקלר, המחזיקה ב"פורדו פארמה" הציעו 6 מיליארד דולר כדי ליישב אלפי תביעות משפטיות שטוענות שהם הזינו את מגפת האופיואידים. כ-130 אלף אנשים יחלקו 750 מיליון דולר מכספי ההסדר. מדינות ומועצות מקומיות יקבלו את המיליארדים הנותרים למימון תוכניות הקשורות לאופיואידים. כמעט כל מי שהצביע בעניין לפני שנתיים הצביע בעד.

אבל העסקה כוללת הוראה שאייזקס וכמה אחרים מתנגדים לה: חסינות למשפחת סאקלר מפני הליכים אזרחיים עתידיים הקשורים לאופיואידים. ההסדר נערך בבית המשפט לפשיטת רגל בניו יורק ומחלקת המשפטים הגישה ערעור עליו לבית המשפט העליון.

מחלקת המשפטים טענה כי ההסדר המוצע ימנע שלא כדין מאנשים לנהל תביעות משפטיות נגד בני משפחת סאקלר שהרוויחו הון ממכירת כדורי המרשם. עורכי הדין של פורדו טוענים כי הוראת החסינות מותרת על פי קוד פשיטת הרגל.

"בית משפט לא צריך למנוע מקורבנות לאכוף את זכויותיהם תוך שהוא מאפשר לפושעים להרוויח מעוולות", כתב עורך דינה של שאייזקס, מייקל קווין, בתסקיר של בית המשפט העליון, לצד מחלקת המשפטים. בית המשפט העליון ישמע ביום שני טיעונים המתווים את הפער המשפטי והרגשי בין משפחות שתומכות בהסדר לבין אלה שלא.

"הדרך היחידה להגיע להסכם היא לפגוע במשפחת סאקלר היכן שזה כואב", אמר ויליאם נלסון, שופט פלילי באינדיאנה שבנו מת ממנת יתר של אוקסיקונטין. הוא רוצה שמשפחת סאקלר תבלה שנים בבית המשפט בהגנה על עצמה מפני תביעות אזרחיות.

נלסון ואשתו קיבלו את ההזדמנות להתעמת עם בני משפחת סאקלר בשימוע פשיטת רגל בשנה שעברה. קריסטינה נלסון השמיעה הקלטה של ​​שיחת החירום 911 שעשתה כשמצאה את בנה לא מגיב לאחר מנת יתר.

"זה לקחת את הכסף או לעשות את הדבר הנכון", אמר וויליאם נלסון. "וזה שמשפחת סאקלר לא תצא מזה".

משפחות שמצדדות בקבלת הצעת משפחת סאקלר מקוות שכספי ההסדר יספקו הקלה לסובלים מהתמכרות וכן פיצוי מסוים למשפחות שאיבדו את יקיריהם או ספגו נזקים חמורים.

הסדר הפשרה: לאחר שנים של משא ומתן

פורדו החלה לשווק אוקסיקונטין כמשכך כאבים בטוח לשימוש בשנות ה-90, מה שהוביל רופאים רבים לרשום את הכדורים עבור מגוון פציעות ומחלות. על פי הערכות, הכמות הגדולה של הכדורים שהופצו על ידי פורדו ויצרנים אחרים שהציפו את ארה"ב מילאה תפקיד משמעותי במגיפת האופיואידים. כמעט 645 אלף אנשים מתו ממנת יתר שכללו אופיואידים מ-1999 עד 2021, על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן.

בני הזוג סאקלר הכחישו בעבר את האשמות, ואמרו שהצעת הפשרה שלהם "תאפשר למשאבים משמעותיים נוספים להגיע לאנשים וקהילות נזקקים".

השגת הסדר הפשרה הושגה לאחר שנים של משא ומתן והצריכה הסכמה בין קבוצות קורבנות שונות וגופים ממשלתיים. השאלה הייתה כמה צריכים הזוג סאקלר לשלם כדי לפצות על ההתמכרות לאופיואידים ומקרי המוות הקשורים לשיווק של אוקסיקונטין.

משפחת סאקלר העלו את הצעת הפשרה שלהם ל-6 מיליארד דולר לאחר הצעה ראשונית של 3 מיליארד דולר. הם אומרים שהם לא יעלו גבוה יותר. פורדו תשלם בין מיליארד דולר ל-2 מיליארד דולר נוספים.

רוב כספי ההסדר ממשפחת סאקלר ומפורדו מוקצים לתוכניות להחלמה ומניעת בעיות הקשורות באופיואידים. קורבנות ובני משפחותיהם יקבלו תשלומים שנעים בין כ-3,500 ל-48 אלף דולר לתביעה, בניכוי הוצאות משפט.

"אני מאמינה שזו העסקה הטובה ביותר שנקבל", אמרה קארה טריינור, 42, אלופת סטאף (אמנות להטוטנות) לשעבר, שקיבלה מרשם לאוקסיקונטין בגין פציעת ספורט בגיל 21. היא התמכרה לאופיואידים, כולל הרואין. בנה נולד עם תסמונת הגמילה מסמים, לדבריה, והתינוק סבל מהשלכות הגמילה.

"מבחינתי, אני רק רוצה שזה יהיה היסטוריה", אמרה טריינור, שמרוויח 15 דולר לשעה בעבודה עם קבוצה קהילתית שעוזרת למכורים בקלמזו, מישיגן.

שריל ז'ואר, ששכלה שני בנים ממנת יתר של אופיואידים, תומכת בהסכם אך מזדהה עם המשפחות המתנגדות לו.

"האנשים האלה כואבים. הם איבדו את ילדם. חלקם רק רוצים צדק", אמרה ז'ואר. "אני מסתכלת על זה כאילו הכסף הזה ישמש להצלת חיים. הכסף הזה יסייע לכך שאמא אחרת לא תצטרך לקבור את הילד שלה, או שניים, כמוני".

סאקלר: לא יסכימו לעסקת פשרה ללא הגנה מפני תביעות אזרחיות עתידיות

באוגוסט, בית המשפט העליון חסם את הליך פשיטת הרגל של פורדו והסכים לשמוע את הטיעון של מחלקת המשפטים נגד מתן חסינות משפטית לסאקלר. המשפחה לא הגישה בקשה להגנת פשיטת רגל - רק החברה שלה. בני הזוג סאקלר אמרו שהם לא יסכימו לעסקת הפשרה ללא הגנה מפני תביעות אזרחיות עתידיות, המכונה "שחרור".

"השחרור הזה כולל בתוכו גם תביעות המבוססות על הונאה והתנהגות בלתי הולמת אחרת שלא ניתן מנועות במקרה בו משפחת סאקלר היו מגישים בקשה לפשיטת רגל ובכך מוסרים את נכסיהם לחלוקה בין הנושים", כתבה התובעת הכללית של ארה"ב אליזבת פרלוגר בתסקיר בית המשפט העליון.

ביוני, טריינור נסעה לוושינגטון כדי להביע תמיכה בהסכם בשם קורבנות אחרים. במטה מחלקת המשפטים, טריינור נפגשה עם פרלוגר, המייצגת את תיקי בית המשפט העליון עבור המחלקה, ועם גורמים אחרים במחלקה. בחודש שלאחר מכן הגישה המחלקה את ערעורה לבית המשפט העליון בבקשה לבלום את ההסדר.

החשש: חברות נוספות יקבלו את אותה הגנה

סינתיה מונגר, יועצת עסקית בדימוס בת 74 מאזור פילדלפיה, סיפרה שיש לה חברים קרובים משני צדי ההסדר. בנה התמכר לאוקסיקונטין בעקבות פציעת בייסבול. היא מאמינה שמתן ההגנות המשפטיות המוצעות למשפחת סאקלר יאפשר לחברות אחרות לקבל את אותה הגנה.

"הכסף הזה הוא סכום זעום", אמרה מונגר. "אם לא נוכל לטפל בעוול האזרחי של המקרה הזה, לא יהיה לנו סיכוי קלוש למשפט פלילי עבור צדדים האשמים ללא ספק, וכולם יודעים זאת".

בשנת 2007, הודתה פורדו פארמה באשמת מיתוג שגוי של סם בכוונה להונות או להטעות. בשנת 2020, החברה הודתה באשמת שלוש עבירות פליליות הקשורות לתגמולים בלתי חוקיים ומצגות שווא בפני המינהל לאכיפת סמים. יחד עם התביעה הפלילית השנייה, הסכימו בני משפחת סאקלר לשלם הסדר אזרחי של 225 מיליון דולר לממשלת ארה"ב כדי לפתור את הטענות על שיווק אגרסיבי של מוצרי האופיואידים של פורדו.

שווי משפחת סאקלר: כ-11 מיליארד דולר - הרוב מחוץ לארה"ב

אם בית המשפט העליון ידחה את ההסדר של סאקלר, סביר להניח שהקורבנות ומשפחותיהם יחזרו להילחם בתיקים הפרטיים שלהם בבית המשפט. צעד שעלול להתברר כתהליך קשה, לדברי עורכי דין המעורבים בתיק.

עד למועד הגשת פשיטת הרגל של פורדו ב-2019, משפחת סאקלר העבירה חלק גדול מההון שלה לנאמנויות מחוץ לחוף והרבה מעבר להישג ידם של בתי המשפט בארה"ב, חלקם רשומים בבאיילוויק של ג'רזי, אי בשלטון עצמי מול חופי צרפת, לפי לכתב בית המשפט העליון של החברה. נכון ל-2021, בני משפחת סאקלר שהחזיקו בפרדו היו שווים כ-11 מיליארד דולר, לפי מסמכים מוועדת הקונגרס.

אם בית המשפט העליון יקבל את תנאי ההסדר של סאקלר, זו תהיה אחת הפעמים הבודדות שחברת תרופות ובעליה משלמים לקורבנות של שימוש באופיואידים. כמעט כל עשרות מיליארדי הדולרים בהסדרי אופיואידים שהתחייבו על ידי חברות תרופות כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון וקמעונאים, כולל CVS ו-Walgreens, צפויים ללכת למימון תוכניות למניעת אופיואידים ולהחלמה.

אייזקס מתכננת להשתתף בדיון בבית המשפט העליון, בתקווה שהעסקה תקרוס. גם טריינור תהיה שם, בתקווה שהכסף של סאקלר יוקצה למשתמשי אופיואידים נזקקים. "ככל שחולפים הימים", אמרה טריינור, "יותר אנשים מתים ממנות יתר".