הקרנות הפסיביות של פסגות קוסמות לאי.בי.אי: יציע עבורן 150 מיליון שקל

בית ההשקעות אי.בי.אי דיווח למשקיעים כי הוא נמצא במו"מ מול פסגות וכי יבחן גם קליטת כוח אדם מפסגות כדי לתפעל הקרנות שיירכשו • בנובמבר לבדו גייסו הקרנות המחקות וקרנות הסל של פסגות מיליארד שקל

רני צים / צילום: איל יצהר
רני צים / צילום: איל יצהר

רני צים בדרך להשיג את המחיר שהוא מבקש על הקרנות הפסיביות של פסגות . חברת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אי.בי.אי הודיעה כי היא מציעה לפסגות 150 מיליון שקל עבור הקרנות המחקות וקרנות הסל של פסגות.

הזהב והביטקוין שוברים שיאים. אלו הסיבות 
ניתוח | ראלי סוף שנה? המרוויחים הגדולים של נובמבר והזדמנויות ההשקעה שמחכות 

באי.בי.אי הדגישו בדיווח שלהם למשקיעים כי דירקטוריון החברה אישר כניסה למו"מ מול פסגות בכוונה לרכוש את כל הקרנות הפסיביות, אך שאין כוונה לרכוש פעילות נוספת של פסגות - קרנות הנאמנות האקטיביות ופעילות הברוקראז'. צים מבקש 150 מיליון שקל גם עבור הקרנות האקטיביות, וסכום של בין 20 ל-40 מיליון שקל עבור חבר הבורסה שלו.

"אם יגובש הסכם סופי הוא יהיה כפוף לאישורים הנדרשים על פי הוראות דין או הסכמים מסחריים, בהם אישורים רגולטורים ואישורים צדדים שלישיים. במסגרת המשא ומתן תבחן החברה קליטת כוח האדם הקיים בפסגות קרנות נאמנות לצורך המשך תפעול ניהול קרנות הנאמנות שיירכשו", הסבירו באי.בי.אי וציינו כי בכוונת החברה לנקוט מאמצים מסחריים סבירים להשלמת בדיקות הנאותות ולפעול מול פסגות לצורך התקשרות בהסכם סופי ומחייב.

על המדף: קרנות בהיקף של 24 מיליארד שקל

נכון לסוף חודש נובמבר מנהלת פסגות נכסי קרנות פסיביות בהיקף של 24 מיליארד שקל, כשבחודש נובמבר לבדו היא גייסה יותר ממיליארד שקל בקרנות אלה. בקרנות המחקות היא מנהלת 12 מיליארד שקל ומתחילת השנה היא גייסה בהן סכום של 2.78 מיליארד שקל.

בקרנות הסל היא מנהלת 12 מיליארד שקל נוספים, כשמתחילת השנה גויסו 3.25 מיליארד שקל, סכומים שהפכו אותה לאחת המגייסות הגדולות השנה בתעשיית קרנות הנאמנות.

הקרנות הפסיביות הן הנכס האטרקטיבי ביותר של בית ההשקעות - והסיבה שבשוק לוטשים עיניים לרכישה. מתחילת השנה גייס פסגות כמעט 5 מיליארד שקל בתחום. מדובר במכשיר פיננסי שנועד לעקוב באופן פסיבי אחר מדדים של מניות, אג"ח ואף סחורות, כאשר הקרן משקיעה את הכספים על פי הצמדה למדד פיננסי כלשהו.

בעוד שקרנות סל נסחרות כמו מניה וניתן לרכוש ולמכור אותן בכל רגע נתון במהלך יום המסחר, בקרנות המחקות הפעולות הללו מתבצעת רק במחירי סוף היום. בחודש מרץ התרחש מהפך בשוק הקרנות המקומי כשנכסי התעשייה הפסיבית עקפו את הנכסים האקטיביים (ללא הקרנות הכספיות) ומאז הפער הולך וגדל.

כבר שנים שבפסגות שמים דגש על עולם הקרנות הפסיביות. החברה סימנה לה למטרה לצמוח בפעילות הקרנות המחקות וצמחה מאז מכשני מיליארד שקל של נכסים מנוהלים לקרוב ל־12 מיליארד שקל - מה שהפך אותה לגוף הצומח בתחום בשנים האחרונות.

פסגות אף השיקה מוצרים ייחודיים שזכו לביקושים גדולים, דוגמת הקרנות העוקבות אחרי המדד שהקים זוכה פרס נובל לכלכלה פרופ' רוברט שילר בשיתוף עם ברקליס. המדד מתאים עצמו באופן עצמאי, בהתאם לשיטה שהמציא שילר, לתנאי השוק ובוחר את הסקטורים שמתומחרים בזול ביחס לעצמם. שלוש הקרנות הללו לבדן גייסו השנה יותר ממיליארד שקל.

הגיוסים המשמעותיים מאפשרים לפסגות גם להגדיל את ההכנסות מדמי ניהול - מה שהופך את הסגמנט לרווחי.