הירידה באונליין גרמה לשופרסל לחשב מסלול מחדש ולחתוך הוצאות

לאחרונה הודיע מנכ"ל שופרסל אונליין, צביקה ביידא, על התפטרותו, וכעת הוחלט שלא למנות לו מחליף • קמעונאית המזון, שחולשת על התחום, השקיעה מאות מיליוני שקלים במרכזים לוגיסטיים

רכב משלוחים של שופרסל אונליין / צילום: בר לביא
רכב משלוחים של שופרסל אונליין / צילום: בר לביא

ההתייעלות בשופרסל נמשכת: כשבועיים אחרי ההודעה של מנכ"ל שופרסל אונליין צביקה ביידא על התפטרותו מהתפקיד, מסתמן כי אגף האונליין לא ימשיך להתנהל כמחלקה נפרדת. למעשה, הוא יפוצל תחת שני אגפים: אגף הסחר והשיווק אשר בראשו עומד ניצן גולדברג, שבשנה האחרונה הגיע לשופרסל מתנובה; ואגף התפעול והמכירות, תחת ניהולו של הסמנכ"ל ערן סלע. 

בשופרסל סוגרים רבעון מוצלח, לצד ירידה במכירות האונליין 
מנכ"ל שופרסל אונליין צביקה ביידא הודיע על עזיבתו 
שופרסל בוחנת יחד עם חברת הייעוץ מקינזי אפשרויות התייעלות

המהלך הוא חלק מהתוכניות שמגבשת החברה עם חברת הייעוץ מקינזי, במטרה לחסוך בהוצאות תפעוליות ולהעלות את שיעור הרווח. כיום יושב מטה האונליין בחולון, בנפרד משאר המחלקות, ומתפקד כסוג של חברה נפרדת, בעקבות מהלכים דומים שבוצעו ברשתות מובילות בעולם של הפרדת האיקומרס מהקניות הפיזיות. כעת המטה ייכנס לארגון, וההפרדה תסתיים.

האונליין הוא אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של שופרסל, והוא מניב לה הכנסות של כ־3 מיליארד שקל בשנה, כ־18% מסך ההכנסות הקמעונאיות שלה. מאז שיא ימי הקורונה נרשמת ירידה בפעילות הרשת בסגמנט זה, אך היא עדיין השחקנית הבולטת בענף. לשם השוואה, רק כ־10% מהכנסות רמי לוי, הרשת השנייה בגודלה בתחום הזה, מגיעות מהאונליין.

השפעות הנון־פוד

לפי דוחות שופרסל שפורסמו בשבוע שעבר, מכירות האונליין בתשעת החודשים הראשונים של 2023 הסתכמו בכ־1.9 מיליארד שקל. ברבעון השלישי עצמו מכירות האונליין היוו כ־18% מכלל המכירות, בהשוואה לכ־19% ברבעון המקביל.

ברשת הסבירו כי הדבר נובע מירידה במכירות מוצרי הנון־פוד, בעיקר בתחום מוצרי החשמל, שלא היו מספיק רווחיים עבורה. נראה כי כעת אחת המסקנות בחברה היא שעדיף לשים את הפוקוס על תחום המזון.

התנודתיות בנתח האונליין בשנים האחרונות הייתה צפויה לאור הטלטלות הן בזירה הלוקלית והן בזירה הגלובלית. מגפת הקורונה הובילה לפריחת האונליין, ואחריה נרשמו ירידות - אם כי עדיין מדובר בנתח ששיעורו גבוה מימי טרום הקורונה (אז היה מדובר בכ־15%). 

 

כשביידא הודיע על עזיבתו, מנכ"ל שופרסל אורי וטרמן הדגיש כי הוא רואה בתחום האונליין מנוע צמיחה חשוב ביותר עבור הרשת, וכי "ההשקעה העצומה בו תימשך גם בשנים הבאות. בשבועות הקרובים תתבצע על־ידי הנהלת החברה חשיבה ובחינה מחודשת של תחום האונליין, וזאת בראייה לאתגרים הצפויים לנו בעתיד, ותוך מטרה להמשיך ולהוביל את התחום בישראל".

השקעה בלוגיסטיקה

בשנים האחרונות השקיעה שופרסל מאות מיליוני שקלים בשני מרכזים לוגיסטיים למשלוחי אונליין, במודיעין ובקדימה, ולכן ברשת לא מתכוונים להוריד את הרגל מהגז בתחום - למרות שנתח האונליין לא מתרומם למספרים שנרשמו בתקופת הקורונה.

המטרה הראשונית של המרלו"גים הייתה להשקיע בלוגיסטיקה במקום בכוח־אדם, ולכן ההבנה היא שגם היום זה המקום לצמצם בו. במילים אחרות: גם פיטורי כמה עשרות עובדים יכולים להציג שיפור של כמה מיליוני שקלים בתוצאות המוצגות למשקיעים. הצמצומים ישליכו על תקציבי הפרסום והשיווק, אך לא על הטכנולוגיה.

בשופרסל בוחנים את שוק העבודה המשתנה ושואלים את אותן השאלות שנשאלות בשנים האחרונות: כמה ירצו להיות מלקטים, וכמה אפשר לצמצם את נזקי תחלופת העובדים הזמניים. עזיבתו של ביידא אולי זירזה את התוכניות, או שמא זרעה את הזרעים, אבל בחברה מבינים שאין טעם להמשיך לתחזק כמה מחלקות שיווק וסחר וכפילויות בתפקידים נוספים.

היו"ר איציק אברכהן אמר באוגוסט 2021 (עוד כשכיהן כמנכ"ל) כי "בעוד חמש שנים נדבר במונחי מכירות של מיליארדים באונליין רק מהמחסנים האוטומטיים, בלי ליקוטים מחנויות. הציבור מאמין בנו, ואנחנו משתפרים. כל שנה מנתחים למה זה מצליח, והשנה זו הקורונה, אבל אני אומר שאין מה לתת נימוקים. עובדתית, שופרסל היא שם דבר במכירות באינטרנט".

את הדברים אמר אברכהן לאחר שהרשת דיווחה על נתח פעילות באונליין של 20.6%. מאז ההצלחה התעמעמה, אבל לפי הערכות, הרשת עדיין חולשת על יותר מ־75% מהזמנות האונליין בארץ.

לפי גורם בענף, ההתמקדות בשופרסל היא בצמיחה לצד רווחיות. בעוד שהנדל"ן ו־Be הם פעילויות נפרדות עם עולמות תוכן אחרים, הלקוח של האונליין הוא הלקוח של הסניפים - ולכן אין טעם בזמנים אלה בהפרדתו משאר הפעילות הקמעונאית של החברה. כך, הנושאים התפעוליים יהיו תחת התפעול, והשיווקיים יהיו בסחר.