איך צריך לחקור את אירועי ה-7 באוקטובר? התשובה של האלוף לשעבר

האלוף במיל' עמוס גלעד, שכיהן כראש חטיבת המחקר באמ"ן, סבור שהסימנים המטרימים לא חוברו כראוי: "אסור לעולם לזנוח את המודיעין הקלאסי, שבנוי על הגורם האנושי"

תצפיתנית במשמרת. ''הדיווחים על המקרים שפוספסו, כמו התצפיתניות שהתריעו, נראים אמינים'' / צילום: דובר צה''ל
תצפיתנית במשמרת. ''הדיווחים על המקרים שפוספסו, כמו התצפיתניות שהתריעו, נראים אמינים'' / צילום: דובר צה''ל

"מה שקרה זה קודם כל כשל מודיעיני מזעזע, ואמ"ן, שתפקידו לתת מודיעין שמאפשר הגנה מיטבית על המדינה, כשל בתפקידו. זה לא רק אני אומר אלא גם הרמטכ"ל וראש אמ"ן שהודו בכשל וקיבלו על עצמם אחריות", אומר לגלובס אלוף במיל' עמוס גלעד, שכיהן כראש חטיבת המחקר באמ"ן, כראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון ולשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים. "עד כמה שזה יישמע מוזר אני חושב שאגף המודיעין הוא אגף מצוין, יש לו יכולות והוא מלא באנשים טובים. הדיווחים על המקרים שפוספסו, כמו מקרה הנגדת או התצפיתניות שהתריעו, נראים לי אמינים ואני מניח שהם יתוחקרו לעומק לאחר המלחמה, וכך נקבל גרסה מוסמכת ומדויקת של מה שקרה".

אחרי הכישלון המודיעיני, מה תהיה המורשת של ראש אמ"ן אהרון חליוה? 
"האבסורד הוא שאותו אמ"ן שהתריע, הוא גם הגוף שכשל"
ראיון | האלוף שמסביר: זה הקלף האחרון של יחיא סינוואר

צריך ללכת לוועדת חקירה ממלכתית? ללא מנדט לחקור את הדרג המדיני, הכל ייפול על הצבא.
"ועדת חקירה ממלכתית יכולה להתקיים רק אם יהיה לה מנדט לחקור את כולם, ללא יוצא מן הכלל, מהנגדת והתצפיתנית ועד ראש הממשלה. כל גרסה אחרת היא לעג לרש".

"לטכנולוגיה יש יתרונות"

מה אתה חושב על הטענות שהמודיעין הישראלי התמכר לאמצעים טכנולוגיים וזנח את שאר שיטות איסוף המודיעין?
"קודם כל יש לטכנולוגיה הרבה יתרונות. כל שצריך לעשות הוא לראות את מה קורה ביו"ש, את המעצרים הרבים ואת סיכול הטרור בימים אלה - הרבה מאוד מזה מגיע מתוך איסוף טכנולוגי", אומר גלעד, המכהן כראש המכון למדיניות ולאסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן.

"אחרי שביססנו את זה, אסור לעולם לזנוח את המודיעין הקלאסי, שבנוי על הגורם האנושי. יש הבדל משמעותי בין לקרוא הודעת ווטסאפ לבין להיפגש עם מישהו במציאות. הדברים נראים אחרת, אפשר לחוש את האדם שמולך ולגבש הבנה מקיפה יותר של המציאות. העבודה המודיעינית בנויה על עבודה סיזיפית של הבנת יכולות האויב יחד עם הכוונות שלו. אם תטעה בכוונות האויב, לעולם לא תבין את הסימנים שהוא עושה הכנות. העובדה היא שחמאס עשה וסיפק כנראה אות לכך שהוא יוצא למתקפה, אבל ככל הנראה הסימנים לא חוברו כראוי. הרי כאשר נערכים למלחמה, כמו מתקפת חמאס, תמיד יש סימנים מעידים - גם על ההכנות וגם על הכוונות. האמנות היא לדעת לחבר בין הדברים.

"זה אחד הדברים שהתחקירים של הצבא והמודיעין צריכים לבדוק. הרמטכ"ל וראש אמ"ן אמרו את זה, ואני בטוח שזה ייעשה. צריך להבין תמיד את הראש של האויב, בדיעבד, ברור שמשהו התפספס".

לגבי מטרות המלחמה אומר גלעד: "הקבינט הטיל על צה"ל שתי מטרות לדאוג למימושן: לשלול את היכולות של חמאס כארגון טרור משולב עם ממשל, ולהחזיר את החטופים הביתה. ברור לכל אזרח ואזרחית עד כמה החזרתם חשובה".

איך לדעתך צריך להמשיך כעת?
"מבחינת חמאס, מעשי האונס, ההתעללות, הרצח והברבריות שנעשו, כפי הנראה גם עם הכשר דתי, נעשו כמדיניות כדי לשבור את ישראל. אבל הם לא שברו אותנו, ואחרי דבר כזה אין שום אפשרות שהם יתקיימו - המציאות מחייבת את הריסתם. אסור שזה יקרה שוב ולשם כך יש לסלק את חמאס".

"הסיוע הוא אינטרס"

"המשך המלחמה מתרחש כמובן בסביבה מאוד מורכבת, עם הרבה מאוד אתגרים, אבל צה"ל כבר נמצא בעזה והוכיח מיומנות מאוד גבוהה", מציין גלעד. "להפוגות יש גם יתרון מודיעיני והן מאפשרות לצה"ל לבצע תחקירים ולדייק את עצמו, כדי להכין את הכוחות ולשפר את יכולתם".

אנחנו שומעים שארה"ב דורשת שישראל תנמיך את עוצמת הפעילות ותאפשר לסיוע הומניטרי מוגבר להיכנס לרצועה. איך צריך להתמודד עם הדרישות האלה?
"הסיוע ההומניטרי הוא אינטרס של ישראל, כי בסוף הוא נותן חופש פעולה. בנוסף אין לישראל שום עניין לפגוע בחפים מפשע.

"לגבי הדרישות של האמריקאים, חייבים לומר שההתייצבות של ארה"ב לצדנו היא אירוע מדהים שלא ישכח בהיסטוריה של העם היהודי. וכן, צריך להבין את האמריקאים, ולבוא לקראתם, כמובן רק אם הדבר אפשרי במסגרת הפעילות המבצעית".