"מוכנים לפעול באופן חד צדדי": האם ארה"ב תטיל סנקציות על טורקיה?

בריאן נלסון, המשנה למזכיר האוצר האמריקאי לנושאי טרור ומודיעין פיננסי, אמר לבכירים טורקיים באנקרה כי "זה יהיה רע מאוד אם תקיפה עתידית כלשהי של חמאס תהיה קשורה לגיוס כספים או סיוע שהתקבל מטורקיה", כך מדווחים בוול סטריט ג'ורנל • האם הטלת עיצומים על טורקיה נמצאת על הפרק?

נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

הממונה על הסנקציות של ממשל ביידן העביר אתמול (ד') מסר לבכירי טורקיה לפיו הם מודעים לכך שמדינתם משמשת כמקלט מימון ומוקד מסחר עבור ממשלת רוסיה. כך מדווח בוול סטריט ג'ורנל.

הנרי קיסינג'ר נפטר בגיל 100. קצת לפני הוא הזהיר שהעולם על סף מלחמה 
ניגריה נגד ערב הסעודית: מה צפוי בפגישה ששוק הנפט העולמי מחכה לה? 

"זה יהיה רע מאוד אם תקיפה עתידית כלשהי של חמאס תהיה קשורה לגיוס כספים או סיוע שהתקבל מטורקיה", אמר בריאן נלסון, המשנה למזכיר האוצר האמריקאי לנושאי טרור ומודיעין פיננסי, לבכירים טורקיים באנקרה. מהזווית הרוסית, הוא הוסיף: "אנחנו מחוייבים (לעשות) כל שביכולתנו לנתק את כל הדברים האלה ורוצים לעשות זאת בשיתוף פעולה עם טורקיה, אבל מוכנים לפעול גם באופן חד־צדדי". כלומר, סנקציות יכולות להיות על הפרק.

הדיווח הזה התפרסם לאחר שבפיננשל טיימס סופר כי היקף היצוא של טורקיה של סחורות חיוניות למכונת המלחמה של רוסיה באוקראינה זינק השנה. הנושא בולט ב-45 חומרים אזרחיים שחשובים לצבא של פוטין, מה שפוגע במאבק של המערב נגד מוסקבה - ועוד בעזרת חברת ברית נאט"ו.

המשחק הכפול של טורקיה

בתשעת החודשים הראשונים של השנה, טורקיה דיווחה על 158 מיליון דולר של יצוא של 45 סחורות שארה"ב מגדירה בתור "עדיפות גבוהה" - הן לרוסיה והן לחמש מדינות סובייטיות לשעבר שחשודות כמתווכות עבור מוסקבה. מדובר בפי שלושה מההיקף בתקופה המקבילה אשתקד. בד־בבד, היבוא הטורקי של סחורות בעלות חשיבות גבוהה ממדינות ה-G7 זינק עד כה השנה ב־60% ביחס לנתונים המקבילים מהשנים 2021-2015 לקרוב לחצי מיליארד דולר. לפי אנליסטים, הזינוק מצביע על כך שאותן סחורות התגלגלו לבסוף לרוסיה.

אחד המקורות להבנה הזו היא הפערים בין נתוני יבוא הסחורות של קזחסטן מטורקיה, לבין הנתונים שפרסמו אנקרה על הייצוא לאסטנה. בעת שהקזחים דיווחו על יבוא בהיקף 6.1 מיליון דולר עד ספטמבר, הנתונים של טורקיה הצביעו על יצוא בהיקף 66 מיליון דולר. "ברור כי המוצרים הולכים לרוסיה", הסבירה אלינה ריבאקובה, עמיתה בכירה במכון פטרסון לכלכלה בינלאומית וסגנית נשיא למדיניות חוץ של בית הספר לכלכלה של קייב.

ההתנהלות מצביעה על המשחק הכפול, אם לא המשולש של טורקיה שמוכנה לעשות הכל עבור כלכלתה הקורסת. בזמן שהיא מספקת מל"טים מסוג בייראקטר TB2 לאוקראינה, היא נהנית ממערכות הגנה אווירית מסוג S-400 מרוסיה, מסיוע רוסי בהקמת תחנת כוח גרעינית, ומהכנסות על יצוא לרוסיה. וכל זאת, כאשר טורקיה היא חברת ברית נאט"ו, שעליה מוסקבה מאיימת.

הלבנות כספים וחברות בנייה: חמאס מגלגל יותר ממיליארד שקל בשנה

עוד קודם לכן, תחקיר של מגזין אקונומיסט הבהיר כי בטורקיה מתגוררים מממני חמאס, הבנקים שלה מאפשרים פעילות של ארגון הטרור ביודעין ובשטח המדינה פועל משרד חלפנות כספים שמאפשר לארגון הטרור להבריח כספים.

ככלל, המערכת הפיננסית של חמאס, שמורכבת ממלביני כספים, מחברות בנייה, כרייה ועוד, מגלגלת יותר ממיליארד דולר בשנה. מתוך זאת, כלי משמעותי עבור חמאס בנוגע לשמירה על העברות הכספים מבלי להיבלם בסנקציות הוא הקריפטו, שבאמצעותו מועברים מיליוני דולרים. מזכירות האוצר האמריקאית מסרה כי ארגון הטרור הפלסטיני הבריח יותר מ-20 מיליון דולר דרך רדין, משרד חלפנות כספים שנמצא בעיר העתיקה באיסטנבול. לצד זאת, טרנד גיו, חברה מאיסטנבול שנכנסה לרשימה השחורה של ארה"ב בגלל העברת כספים לחמאס, זכתה בחוזה לבניית אוניברסיטת העסקים והמסחר של איסטנבול.

בה בעת, מרבית הבנקים הגדולים בטורקיה, כולל קובייט טורק, הואשמו על ידי ישראל וארה"ב כי קיבלו כספי חמאס ביודעין. יתרה מכך, כמה מהבנקים הללו אומרים כי הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן מאשר זאת בחשאי. לפני שנתיים, הכניס FATF, כוח משימה בינלאומי למאבק בהלבנת הון, את טורקיה לרשימה "אפורה", שכוללת מדינות שלא עושות די להקפאת נכסים פעילי טרור.

מעבר לכך, מממני חמאס רבים מתגוררים באיסטנבול. זאהר ג'בארין, שישראל מאשימה בניהול רשת המימון של חמאס, מתגורר בעיר המאוכלסת ביותר בטורקיה, וכך דמויות נוספות שהוכנסו לרשימה השחורה של ארה"ב. כל אלו זוכים למקלט מארדואן, שמספק להם דרכונים.

בעת שבה היקף ההכנסות של חמאס מוגבל מאוד ברצועת עזה, עיקר ההכנסות באות מחו"ל. לפחות חצי מיליארד דולר בשנה מועברים דרך השקעות בחברות שונות במזרח התיכון. חברות בנייה שמככבות בהשקעות של חמאס נהנות מהיקפי מזומנים והלוואות גדולים. כך, הרשויות בטורקיה טוענות כי הן לא מרפדות ישירות את כיסי חמאס.

נסיעתו של נלסון מתרחשת בתקופה קריטית ליחסי ארה"ב-טורקיה. וושינגטון רוצה שטורקיה תיתן אישור סופי לכניסתה של שוודיה לארגון האמנה הצפון-אטלנטית. טורקיה רוצה שארה"ב תאשר מכירה בשווי 20 מיליארד דולר של צי חדש של מטוסי קרב F-16 עבור הצבא שלה.