סינגפור היא שוב העיר היקרה בעולם. ולאיזה מקום ירדה תל אביב?

תל אביב נמצאת במקום ה-8 בדירוג רשימת הערים היקרות בעולם לשנת 2023 של ה"אקונומיסט", ירידה חדה מהשנה שעברה • בדירוג נכתב כי "משבר יוקר המחיה העולמי רחוק מלהסתיים"

תל אביב / צילום: Shutterstock, AlexDonin
תל אביב / צילום: Shutterstock, AlexDonin

תל אביב נכנסה למקום השמיני בדירוג הערים היקרות בעולם של ה"אקונומיסט" (EIU) לשנת 2023. מדובר  בירידה חדה מהמקום השלישי שבו הייתה בשנה שעברה.

יש לציין כי הסקר של EIU נערך לפני  מלחמת "חרבות ברזל", שהשפיעה על שערי החליפין בישראל ואולי הקשתה על רכישת סחורות מסוימות בתל אביב, ובכך השפיעה על המחירים. אופסאנה דאט, מעורכות הדירוג, אמרה כי "הסלמה נוספת של מלחמת ישראל־חמאס תעלה את מחירי האנרגיה, בעוד שהשפעה גדולה מהצפוי של התופעה האקלימית 'אל ניניו' תגרום להעלאת מחירי המזון עוד יותר".

דיפלומט רושמת עלייה בהכנסות ומזהירה מעליות מחירים נוספות
ראיון| "כל הכסף שלנו נמצא על המדפים": יו"ר קבוצת האופנה שזועם על הממשלה

בדירוג השתתפו 173 ערים, והוא התבסס על השוואת המחירים של יותר מ-400 שירותים. 

ציריך וסינגפור במקום הראשון

תל אביב מדורגת במקום השמיני ביחד עם קופנהגן. ציריך וסינגפור שותפות במקום הראשון לעיר היקרה ביותר בעולם השנה. סינגפור מדורגת במקום הראשון בפעם התשיעית ב־11 השנים האחרונות. בעיר-המדינה מחירי התחבורה הם הגבוהים העולם, הודות לפיקוח ממשלתי קפדני. בין היתר, מחירי הביגוד, מוצרי הבסיס והאלכוהול הם מהגבוהים בעולם. ציריך חזרה לפסגה לאחר שלוש שנים, מה שמשקף את עוצמתו של הפרנק השוויצרי, כמו גם את המחירים הגבוהים של מוצרי בסיס, מוצרי בית ונופש.

סינגפור עקפה את ניו יורק, שירדה השנה למקום השלישי ברשימה וחולקת אותו עם ז'נבה. ערים גדולות נוספות בארה"ב ירדו בממוצע בדירוג יוקר המחיה, ביניהן לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו. 

הונג קונג מככבת במקום החמישי, ולוס אנג'לס במקום השישי (שתי הערים היו במקום הרביעי בשנה שעברה). בדירוג נאמר כי באסיה עליית המחירים נמוכה יחסית בהשוואה לאזורים אחרים. ערים סיניות רבות הן בין המובילות במורד הדירוג השנה, יחד עם אוסקה וטוקיו היפניות.

למערב אירופה יש ארבע נציגות מתוך 10 הערים היקרות ביותר בדירוג, בשל אינפלציה במצרכים בסיסיים ובביגוד. הערים הרוסיות מוסקבה וסנט פטרסבורג חוו את הירידה הגדולה ביותר בדירוג, עקב הסנקציות שהחלישו את הרובל. 

יוקר המחיה עלה בממוצע ב-7.4%

מחירי השירות היו הקטגוריה שעלתה הכי מהר ב-2022, וההתמתנות ב-2023 מעידה על הקלה בזעזועים של מחירי האנרגיה, שנגרמו כתוצאה מהפלישה של רוסיה לאוקראינה. אינפלציית המזון נוכחת ברחבי העולם, משום שמחירי המכולת ממשיכים לעלות כאשר הקמעונאים מגלגלים עלויות גבוהות יותר לצרכנים. 

לפי המדד השנתי, יוקר המחיה עלה בממוצע השנה ב-7.4%, לסחורות ושירותים נפוצים. העלייה ביוקר המחיה נמוכה מהקפיצה של 8.1% בדירוג שנרמה בדירוג בשנה שעברה, אך מדובר בעלייה "גבוהה באופן משמעותי מהמגמה בשנים 2017-2021". ב"אקונומיסט" מזהירים כי משבר יוקר המחיה העולמי רחוק מלהסתיים.

 10 הערים היקרות בעולם

1. סינגפור וציריך
3. ניו יורק וז'נבה
5. הונג קונג
6. לוס אנג'לס
7. פריז
8. תל אביב וקופנהגן
10. סן פרנסיסקו