הבורסה בת"א | סיקור שוטף

המסחר ננעל בירידות חדות: ת"א 90 ומדד הבנקים צנחו ביותר מ-2%

ת"א 35 איבד 1.7% ות"א 90 צנח ב-2%. מדד הבנקים איבד 2.5% • חודש חיובי בבורסה בת"א, מדדי המניות המרכזיים התחזקו בעד 10% בנובמבר • מניית שיכון ובינוי צוללת בחדות • מדד ה-PCE, המשמש את הפדרל ריזרב לניתוח נתוני האינפלציה, צפוי לרדת היום ולתמוך בהורדת ריבית בארה"ב

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 


17:30

המסחר בבורסת ת"א ננעל היום בירידות חדות. ת"א 35 איבד 1.7% ות"א 90 צנח ב-2%. מדד הבנקים איבד 2.5%, ת"א נדל"ן נפל ב-2.4% ות"א בנייה צנח ב-3.1%. ת"א נפט וגז ירד ב-1% ות"א ביטוח ושירותים פיננסיים צנח ב-2.9%. מדד הביומד מחק את העליות וננעל בעלייה קלה של 0.1%. 

בשוק החוב נרשמו היצעים. תשואת האג"ח מדינה לעשר שנים עלתה ב-7 נקודות בסיס ל-4.43%, תשואת האג"ח לחמש שנים עלתה ל-3.974%, לעומתן, תשואת האג"ח לשנה ירדה ל-4.114. באג"ח הקונצרניות, מדדי התל בונד נסגרו בירידה מזערית של עד שתי נקודות בסיס.

נובה , טבע  ואורמת טכנו  היו שלוש המניות היחידות במדד ת"א 35 שסיימו את המסחר בעליות. בירידות בלטו שיכון ובינוי , שפיר הנדסה  והראל השקעות .

מניות נוספות שבלטו היום בירידות הן דוראל אנרגיה , חנן מור , טיב טעם , ישראייר גרופ , אלטשולר שחם פנ , יוחננוף , אלקטרה נדלן , אלקטרה , פריורטק , דלק רכב , אלקו , נופר אנרג'י , כלל ביטוח , דמרי , נכסים ובנין , מגה אור , שטראוס , נטו מלינדה , בזא , אלוני חץ , או פי סי אנרגיה , אזורים , איי.סי.אל  ואפיטומי מדיקל .

גם פוקס  בלטה בירידות במסחר לאחר פרסום הדוחות. החברה רשמה הכנסות של 1.44 מיליארד שקל, כאמור, בעיקר בגלל העלייה בחו"ל, כאשר נתוני המכירות "בחנויות הזהות" ירדו ב-4% במגזר האופנה והבית, עם ירידה של 2.4% במגזר הטיפוח וירידה של 4% במגזר הספורט. הרווח התפעולי נשחק ל-70.6 מיליון שקל לעומת 101.8 מיליון שקל ברבעון המקביל, ושיעור הרווחיות נשחק ל-5% בלבד לעומת 8.2% מהמכירות ברבעון המקביל. בשורה התחתונה, קמעונאית האופנה רשמה נפילה של 50% ברווח ל-25.6 מיליון שקל, לעומת 50.3 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה.

מחזור המסחר הסתכם ב-2.9 מיליארד שקל.


17:00

כלל ביטוח ופיננסים  רשמה רווח כולל (לאחר מס) של 151 מיליון שקל, עלייה של 280% לעומת הרבעון המקביל. מתוך הרווח הזה חברת כרטיסי האשראי מקס אותה רכשה כלל, תרמה 62 מיליון שקל (לאחר מס). התשואה להון של חברת הביטוח עמדה על 7.2% ברבעון השלישי. בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמד הרווח הכולל על 203 מיליון שקל, לעומת הפסד של 248 בתקופה המקבילה.

היקף הנכסים המנוהלים של החברה הגיע בסוף הרבעון לשיא חדש ועומד על כ-332 מיליארד שקל, גידול של 13% לעומת סך הנכסים בסוף שנת 2022. בימים האחרונים הודיעה החברה על כוונתה לגייס סכום נוסף באמצעות אג"ח, שיצטרף לגיוס שהחברה ביצעה לפני מספר חודשים, בסך של כ-400 מיליון שקל, וזאת במטרה להחליף חוב יקר ששימש לרכישת Max, תוך הארכת המח"מ והפחתה משמעותית בהוצאות המימון.

16:25

מסכים אדומים בבורסת ת"א גם בשעה זו. ת"א 35 מאבד 1.6% ות"א 90 נופל ב-1.8%. מדד הבנקים יורד ב-2.3%, ת"א נדל"ן נופל ב-2.2% ות"א בנייה צונח ב-2.9%. ת"א נפט וגז יורד ב-1.3% ות"א ביטוח ושירותים פיננסיים צונח ב-2.6%. מדד הביומד בולט עם עלייה של 1.1%.

הדולר מתחזק בשעה זו ונסחר ברמה של 3.71 שקלים. האירו נסחר ברמה של 4.05 שקלים. 

שלוש מניות בלבד עולות מעט במדד ת"א 35: נובה , אורמת  וטבע . בירידות במדד מובילות שיכון ובינוי , אלקטרה  ושפיר הנדסה 

בנק ירושלים רשם ברבעון השלישי של שנת 2023 רווח נקי בסך של 38 מיליון שקל, ירידה של כ-28% בהשוואה לרבעון המקביל של שנת 2022. הירידה ברווח הנקי מושפעת בעיקר מהגידול בהפרשות להפסדי אשראי עקב המלחמה שהכפילו עצמן לכדי 47 מיליון שקל. כמו כן, רווחי הרבעון המקביל אשתקד הושפעו מהכנסות ממכירת זכויות בפוליסות ביטוח בסך ברוטו של 24.5 מיליון שקל. הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם בכ-110 מיליון שקל, קיטון של כ-6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בניגוד לבנקים הגדולים בהם קטנו הכנסות הריבית נטו, אלה של בנק ירושלים נשארו יחסית זהים במהלך הרבעון השלישי של השנה. מתחילת השנה גדלו הכנסות הריבית בכ-20% והסתכמו ל-188 מיליון שקל. בבנק הסבירו את הגידול בעיקר בצמיחה בפעילות העסקית. מתחילת השנה גדל תיק האשראי של הבנק בשיעור של 8.3% לכדי 15.2 מיליארד שקל. במהלך הרבעון השלישי נמכר תיק משכנתאות בהיקף של כ-371 מיליון שקל כף שהצמיחה בתיק האשראי ברבעון השלישי הסתכמה ב-1.2%. מתחילת השנה גדל תיק הפיקדונות של הבנק בשיעור של 11.6% לכדי 16 מיליארד שקל. נציין כי בנק ירושלים פונה לכלל לקוחות המערכת הבנקאית ומציע להם מוצרי אשראי ופיקדונות ללא צורך בפתיחת חשבון עו"ש.

15:22

מנורה מבטחים  פרסמה היום את דוחותיה לרבעון השלישי של השנה, מהם עולה כי היא רושמת את הרווח הגדול בענף, הן ברבעון והן בתשעת החודשים הראשונים של 2023. ברבעון השלישי עמד הרווח הכולל של החברה על 270 מיליון שקל, עלייה של כמעט 50% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמד הרווח הכולל על 534 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-140% לעומת התקופה המקבילה. גם התשואה להון של מנורה מבטחים היא הגבוהה בענף ועמדה ברבעון ובתשעת החודשים על 18.3% ו-12.1%, בהתאמה.

בתשעת החודשים הראשונים הגדילה החברה את סך הפרמיות שהיא גובה בכ-10% ביחס לתקופה המקבילה והם הסתכמו בכ-22.5 מיליארד שקל. במנורה מבטחים מציינים כי השפעות המלחמה אינן באות לידי ביטוי בדוח ובשלב זה החברה אינה צופה השפעה מהותית על תוצאות הרבעון הרביעי ועל תוצאות הסולבנסי (יחס כושר הפירעון של החברה). מתחילת השנה היא חילקה דיבידנדים בהיקף של 175 מיליון שקל

לצד מנורה מבטחים, שתי חברות הביטוח הצעירות בענף, ווישור  וליברה  פרסמה גם הם את דוחותיהם לרבעון השלישי. ווישור הציגה ברבעון השלישי רווח כולל בסך של כ-12 מיליון שקל לאחר מס, מתוכו -6.85 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות, לעומת הפסד של כ-31 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של 2023 מציגה ווישור רווח כולל בסך כ-49 מיליון שקל, מתוכו כ-32 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות, וזאת בהשוואה להפסד של כ 41.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ליברה רשמה ברבעון השלישי של 2023 רווח כולל של 4 מיליון שקל, לעומת רווח מזערי של כ-100 אלף שקל ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה על כ-2 מיליון שקל, בהשוואה לכ-400 אלף שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

14:32

חברת הבנייה דמרי  נפגעת גם היא ממלחמת חרבות ברזל כאשר על פי דוחותיה הכספיים "מאז התפרצות המלחמה ניכרת ירידה משמעותית בביקושים ליחידות דיור". מאז תחילת חודש אוקטובר מכרה החברה 45 דירות (9 בלבד בחודש אוקטובר ו-36 בחודש נובמבר) תמורת 98.6 מיליון שקל. ונחתמו 14 בקשות לרכישות נוספות תמורת 35.5 מיליון שקל.

על פי הדוחות, ברבעון השלישי רשמה דמרי יציבות יחסית עם ירידה של 4% במכירות לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. ברבעון השלישי השנה היא מכרה 207 דירות (לעומת 215 דירות אשתקד). מתחילת השנה הנוכחית מכרה החברה 542 דירות לעומת 1,044 דירות בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

במקביל לדוחותיה הכספיים דיווחה דמרי על מימוש קרקע להקמת 54 דירות לצד שטחי מלונאות תמורת 118 מיליון שקל, כאשר החברה תרשום רווח לפני מס של 76 מיליון שקל ברבעון הראשון של שנת 2024.

14:06

בשוק המט"ח, הדולר מוסיף להתחזק מול השקל. בשעה זו המטבע האמריקאי עולה בכ-1% מול המטבע המקומי ונסחר סביב רמה של 3.71 שקלים.

מניית שיכון ובינוי  ממשיכה במומנטום השלילי שרשמה משעות הבוקר לאחר שבדוחות הכספיים לרבעון השלישי החברה דיווחה על נפילה בהיקף המכירות מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, לצד חולשה משמעותית בתוצאות עם נפילה בשיעור הרווח הגולמי.

שיכון ובינוי מכרה 15 דירות מתחילת הרבעון הרביעי של השנה ועד כה, כאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה היא מכרה 35 דירות. החברה גם רומזת לעיכוב בהקמת דירות חדשות ומציינת כי "בשל האטה שצפויה במכירת דירות חדשות, עלולה להיות השפעה לרעה על היקפי הבנייה בתחום קבלנות המגורים". לדברי החברה, "התמשכות המלחמה והמצב הבטחוני בנוסף לשיבושים בשרשרת האספקה והייצור, עלולים להשפיע לרעה על קצב התקדמות בפרויקטים קבלניים ועלולה להיווצר גם האטה במכירת דירות חדשות".

בנתונים לרבעון השלישי של השנה החברה מדווחת על נפילה ברווחיות הגולמית ל-3%, לעומת 11.5% ברבעון המקביל בעיקר בעקבות עלייה בעלות העבודות. החברה גם מדווחת על שיערוכים שליליים בשווי הנכסים בפרויקט שדה דב, דרך השלום אור יהודה ובן שמן בהיקף של 88 מיליון שקל. ברבעון הקודם החברה כבר הכירה בירידת ערך של 450 מיליון שקל.

13:29

המגמה השלילית בבורסה מתחזקת, כאשר נכון לשעה זו ת"א 35 יורד ב-1.8% ות"א 90 צולל בכ-2.1%.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מסביר מה עומד להערכתו מאחורי המגמה בשוק המניות המקומי:

"אנו עדים היום לירידות שערים רוחביות, בהולכת ענפי הבנייה והבנקים. המניות הקטנות יותר (ת"א-90) יורדות מעט יותר, מה שעשוי להצביע על הרעה בסנטימנט המשקיעים.
ניתן להסביר זאת להערכתי בהסלמה הביטחונית היום, בראשה הפיגוע הקטלני הבוקר, בירושלים, ובהמשך ההפרות בצפון. גם החשש מהתחדשות הלחימה בדרום, שהופרך למעשה רק הבוקר, דקות ספורות לפני שעת השין, תרם לעצבנות. כמו כן יש לקחת בחשבון את השיח התקשורתי הגובר על תסיסה בגדה.

"כל התפתחות שתוליך להתארכות של המערכה, או התרחבותה לזירות נוספות, תיתקל בתגובה שלילית של שוק המניות. מעבר לכך יש לזכור כי ככל שההפוגה הצבאית תלך ותתקרב לסיומה, המתיחות תגדל והדבר ילחיץ את השוק (כמו גם את שוק המט"ח, כפי שניכר היום בשינוי הכיוון של השקל).

"מבחינת שוקי חו"ל, אנו רואים היום נטייה לעליות קלות, שאינה מורגשת בשוק המקומי, מה שמאותת על כך שאכן מדובר באירוע מקומי.

"צריך לשים לב ששוק המניות המקומי עלה בחוזקה בימים האחרונים. למעשה, מסוף אוקטובר ראינו עליות דו ספרתית בשורה ארוכה של ענפים ומניות. סביר להניח כי העליות הללו ביטאו את תרחישי המלחמה של גופים כמו בנק ישראל, הכלכלן הראשי של משרד האוצר, ארגון ה-OECD וחברות דירוג החוב, שהיו מדודים והצביעו על יכולת של המשק להתאושש כבר במהלך 2024.

"על רקע העליות הללו, שהביאו מדדים רבים סמוך לרמתם ערב המלחמה, הרגישות של השוק מובנת לכל אירוע, או רצף אירועים, שעלולים להצביע על הידרדרות מחודשת.
לכך יש להוסיף את השיח סביב התקציב ושאלת כוונתה של הממשלה להקצות די תקציבים לטובת המאמץ המלחמתי וסעיפים מוטי צמיחה, תוך שמירה על מסגרת תקציבית. שוק המניות מבקש לראות מדיניות כלכלית משולבת ומתואמת בין מקבלי ההחלטות בנקודה רגישה זו. כל מחלוקת תורגש ותשפיע לרעה. לסיום, יש לזכור כי מדובר בנתוני יום בודד ואין להקיש מהם לגבי ההמשך".

12:49

הירידות בבורסה מתעמקות. מדד ת"א 35 יורד בכ-1.4%, ות"א 90 צולל ב-1.8%.

עונת הדוחות: ההכנסות של קיסטון , הקרן ששולטת ב"אגד" וב"סאנפלאואר", דיווחה הבוקר כי ברבעון השלישי רשמה החברה גידול בהכנסותיה לסך של כ- 76.7 מיליון ש"ח, לעומת 18.3 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי ברבעון השלישי עמד על כ-49.5 מיליון ש"ח, לעומת הפסד ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של 2023 הרווח הנקי זינק לכ- 253.4 מיליון ש"ח לעומת רווח של כ- 97 מיליון ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד.

חברת ההשקעות אלקו , השולטת באלקטרה, אלקטרה צריכה, אלקטרה נדל"ן, אלקטרה פאוור ומחזיקה בדיסקונט השקעות, דיווחה כי סך ההכנסות ברבעון עלו לכ-4.89 מיליארד שקל, בהשוואה להכנסות של כ-4.8 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. במקביל, ברבעון השלישי לשנת 2023 החברה רשמה הפסד נקי של כ-70.5 מיליון שקל, לעומת רווח נקי מיוחס לבעלי המניות בסך של כ-146.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בחברה מציינים כי ההפסד נובע בעיקר ממעבר להפסד בסעיף חלק הקבוצה ברווחי חברות המטופלות לפי שיטת השווי המאזני, נטו, וכן מגידול בהוצאות המימון, וכן מהפסדים בתקופה של החברות אלקטרה נדל"ן ואלקטרה פאוור.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים לפי שעה בירידות קלות של 0.1%. מדד תל גוב שקלי 10 + יורד ב-0.3%.

12:07

בשוק המט"ח המקומי, לאחר שהדולר נחלש מול השקל אמש וירד לשפל של 4 חודשים, בשעה זו הדולר מתחזק ב-0.8% ונסחר סביב 3.7 שקלים. האירו מתחזק גם הוא מול המטבע המקומי ועומד על 4.04 שקלים כעת.

11:50

המגמה האדומה בתל אביב נמשכת: מדד ת"א 35 יורד ב-1.3% ות"א 90 צולל ב-1.4%. את המגמה השלילית מובילים מדדי הבנייה, הנדל"ן והבנקים.

מנגד, מדד ת"א ביומד מטפס במעל ל-1% בהובלת מניית חברת אפיטומי מדיקל  שמזנקת במעל ל-20% לאחר שאמש צללה בכ-71% לאחר שעדכנה כי השותפה השיווקית המיועדת שלה, נסטלה, הודיעה לה כי תוצאות הניסוי הקליני שפרסמה אפיטומי לאחרונה אינן עומדות ביעדיו כפי שנכתבו בהסכם ביניהן. 

עוד בולטת במסחר מניית שיכון ובינוי  שצוללת בחדות במדד ת"א 125. במקביל, מניות דוראל אנרגיה , פריורטק , בזא  וסקופ , נסחרות במגמה שלילית.

במסגרת עונת הדוחות, מקס סטוק  דיווחה כי הכנסות החברה ברבעון השלישי של שנת 2023 עלו בכ-7% לכ-315 מיליון שקל, לעומת כ-294 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2022. הגידול בהכנסות נבע מפתיחת סניפים חדשים וכן מגידול של כ-1.5% בהכנסות מחנויות זהות. במקביל, בחברה ציינו כי בגין החודשים יולי-אוקטובר נרשמה ירידה של כ-2.1% במכירות בחנויות זהות, והדבר משקף בעיקר את הסגירה הזמנית של הסניפים ביומיים הראשונים למלחמה וחזרתם ההדרגתית לפעילות במהלך חודש אוקטובר.

הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ברבעון השלישי של שנת 2023 עלה בכ-18% לכ-23 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי לבעלי המניות בסך של כ-20 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2022, וזאת בעיקר כתוצאה מהצמיחה במכירות והשיפור האמור ברווחיות הגולמית, שקוזזו באופן חלקי על ידי גידול בהוצאות המימון נטו, שהסתכמו בכ-8 מיליון שקל ברבעון ב-2023 לעומת כ-5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, וכן על ידי הגידול בהוצאות התפעול.

11:06

חברת ביומד שניה מודיעה השבוע על בעיות בהסכם עם חברת מכשור רפואי גדולה: לאחר שאמש (ד') אפיטומי מדיקל , המפתחת גלולה להרזיה הודיעה כי נסטלה עלולה שלא לממש את הסכם השיווק שחתמה אפיטומי מולה, היום מודיעה גם פלסאנמור , המשווקת מערכות אוטרסאונד ביתי, על ביטול הזמנה שקיבלה מאחת משתי הלקוחות הגדולות שלה, GE Healthcare .

על פי ההודעה, GEHC עדכנה את החברה כי היא מבטלת הזמנה שביצעה לרכש 15,000 מערכות Pulsenmore ES . בהודעתה העלתה GEHC טענות בדבר אי תאימות המוצר למערכת ההפעלה iOS , מערכת ההפעלה של מכשירי חברת אפל.

10:26

מתחזקות הירידות בבורסת ת"א: מדד ת"א 35 יורד בכ-1%, ות"א 90 משיל מערכו 1.3%. בקרב המדדים הענפיים בולטות לשלילה מניות הנדל"ן שצוללות בכ-2%, יחד עם מניות הבנייה שיורדות בכ-1.6%.

במסגרת עונת הדוחות, יצרנית המזון שטראוס  מציגה ברבעון השלישי של השנה צמיחה בהכנסות וברווחיות, ומסבירה את הסיבות להעלאות המחירים אותן ביצעה בשנה החולפת. מהדוחות עולה כי הכנסות החברה שבשליטת משפחת שטראוס ובניהולו של שי באב"ד עלו ב-7.3% לסך של 2.6 מיליארד שקל ברבעון השלישי, והכנסותיה המצטברות מתחילת השנה עומדות על 7.8 מיליארד שקל, עלייה של 11.5% בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

10:04

ירידות קלות בפתיחה הבורסה: מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 משיל מערכו 0.3%.

בולטות לחיוב מניות: תמר פטרוליום , הכשרת הישוב , משק אנרגיה  ונפטא .

מנגד, בולטות לשלילה מניות שיכון ובינוי , אודיוקודס , וואן טכנולוגיות  וקמטק .

אל על  מדווחת בתוצאותיה הכספיות כי ברבעון השלישי של השנה, טרם תחילת המלחמה, המשיכה מגמת הביקושים הגבוהים בענף התעופה ובהמשך לכך, ההכנסות ברבעון השלישי של 2023 הסתכמו בכ-696 מיליון דולר, גידול של 11% בהכנסות הרבעון המקביל אשתקד, שהסתכמו בכ-626 מיליון דולר.

הרווח התפעולי התזרימי ( EBITDAR ) ברבעון השלישי הסתכם בכ-172 מיליון דולר, וזאת בהשוואה ל-167 מיליון דולר (שאף כוללים הכרה חשבונאית חד פעמית בהיקף של כ-38 מיליון דולר) ברבעון המקביל אשתקד. השיפור ב- EBITDAR ביחס לתקופה המקבילה אשתקד נובע מהמשך הגידול בפעילות העסקית שהתבטא בגידול בהכנסות והתאמת מחירי המכירה לביקושים, תוך שמירה על היקף הוצאות נמוך על רקע תהליכי ההתייעלות המשמעותיים שביצעה החברה.

הרווח הנקי לתקופה הסתכם בכ-52.4 מיליון דולר לעומת רווח נקי של כ-66.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד אשר נבע בעיקר לאור ההכנסה החד פעמית שהוכרה בגין המענקים ברבעון המקביל אשתקד.

08:23

יום המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח בהיחלשות השקל מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק ב-0.4% מול השקל ונסחר סביב רמה של 3.68 שקלים. האירו מתחזק ב-0.3% ונסחר סביב 4.04 שקלים.

07:59

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח בעליות קלות. אמש (ד'), מגמה חיובית ניכרה בבורסה בת"א. המדדים המובילים הוסיפו עד כ-1%, מדד הבנקים זינק ב-1.4%.

במסגרת עונת הדוחות, ההכנסות של דיפלומט  ברבעון השלישי צמחו לכ-864 מיליון שקל, בהשוואה לכ-758 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. החברה רשמה צמיחה בהכנסותיה הן בישראל והן בפעילותה בחו"ל. בישראל, הסתכמו ההכנסות בכ-494 מיליון שקל בהשוואה לכ-452 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הצמיחה בהכנסות נבעה בעיקר מאיחוד לראשונה של החברות שנרכשו - נווה פארמה, ביגדם ודורות שתרמו כ-35 מיליון שקל להכנסות, ומצמיחה אורגנית בסך של כ-7 מיליון שקל. 

הרווח הנקי ירד והסתכם בכ-21.5 מיליון שקל, בהשוואה לכ-26.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. את הירידה מסבירים בעובדה שלמרות הגידול בהיקפי הפעילות נרשם גידול בהוצאות תפעול בהוצאות המימון, נטו, כתוצאה מגידול בחוב הפיננסי של החברה לצד העלייה בשיעורי הריבית וכן בשל הפרשי שער. 

קבוצת הפניקס  פרסמה בדוחותיה כי ברבעון השלישי של השנה נמשך השיפור ברווח מפעילויות הליבה, והרווח הכולל עמד על 217 מיליון שקל. התשואה להון עמדה על שיעור של 8.9%.

זינוק בהפסדי אשראי וירידה בהכנסות מריבית: רווחי הבנקים קוצצו במעל 20% 

מנתונים שפרסמה הבורסה לסיכום חודש נובמבר עולה כי נרשמו עליות שערים במדדי המניות, ולמשל ת"א-35 ות"א-90 עלו בשיעור של כ-9%-10%. זאת לאחר ירידה חדה של כ-11% ושל כ-14% בהתאמה בחודש הקודם, והם עדיין נמוכים בכ-2% ובכ-4% מהרמה שבה היו בתחילת המלחמה.

בבורסה מסבירים את "ההתאוששות המהירה של מדדי המניות מהשפעתה השלילית של המלחמה" בחזרה הדרגתית של המשק לפעילות, לצד תוכניות הממשלה לסיוע ושיקום תשתיות.

אמש בוול סטריט, יום המסחר ננעל במגמה מעורבת: הדאו ג'ונס עלה בכ-0.04%, ה-S&P 500 ירד ב-0.9% והנאסד"ק השיל מערכו כ-0.09%. 

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית.

באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. מדד הניקיי עולה ב-0.4%, ההנג סנג יורד ב-0.2%, בורסת שנחאי משילה מערכה 0.1% והקוספי עולה ב-0.1%.

2. שוקי האג"ח

בשוק איגרות החוב המקומי, באגרות החוב הממשלתיות נרשמה אמש (ד') ירידת תשואות, והאג"ח ל-10 שנים ירדה ל-4.14% תשואה, בהמשך לירידה חדה בשלישי. באיגרת לשנתיים התשואה ירדה ל-3.81%. מדד האג"ח הקונצרניות תל-בונד 20 עלה בצהרי היום.

בארה"ב, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות הבוקר בעליות קלות. אמש (ד'') התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים ירדה ל-4.26% ונסחרה מתחת ל-4.3% לראשונה מחודש ספטמבר. ברקע לירידה בתשואות - נתוני הצמיחה של ארה"ב לרבעון השלישי של השנה (התוצר המקומי הגולמי, התמ"ג) עודכנו כלפי מעלה לקצב של 5.2%, מעל צפי הכלכלנים לצמיחה של 4.9%. לצד זאת, תקוות המשקיעים כי הפדרל רזרב סיים עם מסע העלאת הריבית שלו, לחץ את התשואות הממשלתיות בארה"ב כלפי מטה. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הדולר המשיך אמש (ד') במגמת ההיחלשות אל מול השקל מאז פרסום החלטת הריבית בישראל ביום ב', והגיע לשפל של 4 חודשים כשנסחר בשער של 3.67 שקלים. האירו נחלש אף הוא ביחס לשקל ופוחת לשער של 4.03 שקלים.

מאחורי הזינוק בשקל: חולשת הדולר בעולם, ציפיות הריבית והתפוגגות הרפורמה 

בשוק הסחורות, הבוקר מחירי הנפט ממשיכים לטפס לקראת פגישת קרטל אופ"ק שצפויה להתקיים היום (ה') בשעה 12:00 שעון ישראל. מחירה של חבית מסוג נפט WTI עומד על 78.3 דולרים ומחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 83 דולרים.

ניגריה נגד ערב הסעודית: מה צפוי בפגישה ששוק הנפט העולמי מחכה לה?  

4. מאקרו

הבוקר (ד') פורסמו ביפן נתוני הייצור התעשייתי שעלו בחודש אוקטובר ב-1% בקצב חודשי. התחזיות המוקדמות ציפו כי יעלו ב-0.8%. במקביל, מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בסין עמד על 49.4 נקודות בחודש נובמבר. הצפי עמד על 49.7 נקודות. 

בהמשך היום צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בגוש האירו ומדד ההוצאה לצריכה הפרטית (PCE) בארה"ב.

דייוויד אלכסנדר מאייר, כלכלן בבנק ניהול העושר יוליוס בר, מתייחס לנתוני המכירות המקוונות בארה"ב בתקופת החגים - ו'חגי הסייבר', שלדבריו "התעלו על הציפיות והפתיעו לטובה, עם צמיחה של 7.5% עד 9%, על פי כמה ניתוחים, בהשוואה לשנה שעברה". עם זאת "מגמות מתחת לפני השטח מראות שלקמעונאים האמריקאים יש ממה לדאוג". כך למשל, בגזרת התחרות הוא מציין כי "ניתן לראות שחקנים סיניים שהציעו הנחות של עד 90%, כמו גם משלוחים חינם על המוצרים, יותר מהנחות שנתנו האמריקאים".

5. תחזית

היום (ה') צפוי להתפרסם בארה"ב מדד ה-PCE, המשמש את הפדרל ריזרב לניתוח נתוני האינפלציה. המדד צפוי להצביע על ירידה נוספת באינפלציה, כשהתחזיות בשוק הן לנתון שנתי של 3%, לעומת 3.4% בחודש שעבר. עם זאת, מדד הליבה (המנטרל את נתוני הדיור) צפוי להצביע על נתון גבוה יותר ולרדת ל-3.5% (לעומת 3.7% באוקטובר), לנוכח העובדה ששוק הדיור בארה"ב נעצר.

נתונים נוספים שיצאו בארה"ב לאחרונה, כמו מדד מנהלי הרכש, מצביעים על התמתנות בפעילות המשק. עם זאת, הכלכלנים חלוקים בדבר מועד תחילת הורדות הריבית של הפדרל ריזרב. התחזיות נעות בין תחילת הרבעון הראשון של השנה הבאה, לבין ההערכות כי המהלך יחל רק ברבעון האחרון של 2024.