ישראל במלחמה | סיקור שוטף

2 חטופות הגיעו לישראל; 10 חטופים נוספים צפויים להשתחרר הערב

החטופות הישראליות אירנה טאטי וילנה טרופנוב יעברו הערכה רפואית ויועברו לבית החולים, 10 חטופים נוספים צפויים להשתחרר הערב • גנץ: "ער לקריאות שאעזוב את הממשלה, אבל אנחנו במלחמה החשובה מאז קום המדינה" • בחצות - תמה ההפוגה, שהמגעים להארכתה נמשכים • צה"ל למשפחת ביבס: בוחנים את מהימנות הדיווח של חמאס שהאם שירי וילדיה כפיר ואריאל אינם בחיים • עדכונים שוטפים

משפחות החטופים מול הקריה בתל אביב / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
משפחות החטופים מול הקריה בתל אביב / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

עדכונים שוטפים 

22:12 - דיווח: ביידן בלם את המהלכים נגד ישראל: הסיוע הביטחוני ימשיך לזרום ללא תנאים

ממשל ביידן דוחה את כל הניסיונות להטיל הגבלות והתניות על הסיוע הביטחוני לישראל, ולא צפוי שום שינוי במדיניות הנשיא בתקופה הקרובה, כך לפי דיווח בפוליטיקו שבו נכתב כי "הסיוע ימשיך לזרום ללא תנאים".

21:57 - בכיר בחמאס: "העיכוב בשחרור החטופים - כתוצאה ממכשולים לוגיסטיים"

מנהיג חמאס מחמוד אל-מרדאוי לערוץ קטארי: "העיכוב בשחרור החטופים בפעימה השישית הוא כתוצאה ממכשולים לוגיסטיים. המשא ומתן בדוחה לגבי הארכת ההפוגה ההומניטרית - עדיין נמשך. לא ניסוג מהעמדות שהצגנו בשולחן המשא ומתן".

21:45 - דובר צה"ל בערבית: "24 נשים חטופות עדיין בידי חמאס, הוא הנושא באחריות המלאה על חייהן"

סא"ל אביחי אדרעי, דובר צה"ל בערבית, בריאיון לערוץ אל-משהד האמירותי: "יש 24 נשים חטופות שעדיין נמצאות בשבי חמאס. כולן אזרחיות במדינת ישראל. אימהות, מורות וגננות - בהן: נועה ארגמני, רומי גונן, שני גורן ועדן ירושלמי. חמאס נושא באחריות המלאה על חייהן ועליו לשחרר אותן מיד".

21:21 - אזרח תאילנדי ששוחרר משבי חמאס העיד: "הרביצו לחטופים ישראלים בכבלי חשמל"

אזרח תאילנד שנחטף מאחד מקיבוצי העוטף ושוחרר בימים האחרונים מידי מחבלי החמאס סיפר: "הייתי עם ישראלים, והיו שומרים כל הזמן. כלפי היהודים שהיו איתי היה יחס קשה יותר, לעיתים הרביצו להם בכבלי חשמל".

21:17 - בכיר חמאס: "המאמצים להארכת ההפוגה עדיין לא הבשילו"

בכיר חמאס בחו"ל אוסאמה חמדאן, לאל-מיאדין הלבנוני: "המאמצים להארכת ההפוגה עדיין לא הבשילו, הכנו את עצמנו לכל אפשרות עם סיומה. אם ישראל תבצע תוקפנות כלשהי - ההתנגדות ערוכה ואם הרגיעה תימשך, נמשיך כך. לא נדבר על עסקת חילופין שנוגעת לחיילים הצבאיים, לפני הפסקת התוקפנות והסרת המצור בעזה".

21:07 - אחיותיהן של החטופות שמוחזקות בידי מחבלי החמאס: "אין לאחיות שלנו זמן. הן בסכנת חיים מיידית. צריך להחזיר אותן מיד"

אחיות החטופות שנמצאות בשבי מחבלי החמאס 53 ימים, כינסו הערב מסיבת עיתונאים שבה קראו לשחרר את הנשים הצעירות כבר בסבב השחרורים הנוכחי. "האחריות הבלעדית על בריאותן הפיזית והנפשית מוטלות על חמאס. ארגוני הנשים כשלו בתפקידם. הן נמצאות בסכנת חיים ממשית, חייבים לשחרר אותן עכשיו".

ירדן גונן, אחותה של רומי גונן, שנחטפה מהמסיבה ברעים: "אחותי נחטפה לאחר שנורתה, בזמן שצפתה בחברה הכי טובה שלה נרצחת. אין לה זמן. זה בידיים שלכם, אני וכל הנשים שפה לצידי עושות כל מה שהן יכולות בשביל להחזיר אותן, אני דורשת שתעשו את זה גם אתם".

20:49 - דובר צה"ל: "חוסלו 3 מחבלים שהפרו את הפסקת האש; 159 חטופים מוחזקים בעזה"

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי עדכן כי מספר החטופים לאחר חמש פעימות שחרור החטופים והחטופות עומד על 159. לדבריו שלושה מחבלים שהפרו את הפסקת האש חוסלו בידי כוחות צה"ל.

20:37 - אירנה טאטי וילנה טרופנוב בשטח ישראל

אירנה טאטי בת ה-73 וביתה ילנה טרופנוב בת ה-50 מלוות כעת בידי יחידה מובחרת של צה"ל וכוח של השב"כ בשטח ישראל. לאחר שיעברו הערכה ראשונית של מצבם הרפואי, כוחותינו ילוו את השבות עד להגעתן לחיק משפחותיהן בבתי החולים.

20:02 - אירנה טאטי וילנה טרופנוב שוחררו משבי החמאס ובדרכן ברכבי הצלב האדום למעבר כרם שלום

אירנה טאטי בת ה-73 וביתה ילנה טרופנוב בת ה-50, שוחררו כ"מחווה" של חמאס לרוסיה, בשל היותן בעלות אזרחות רוסית נוסף על אזרחותן הישראלית. אלכסנדר, בנה של ילנה, ובת זוגו ספיר, נחטפו גם הם מביתם בניר עוז. בעלה של ילנה, ויטלי טרופונוב, נרצח ב-7 באוקטובר.

19:48 - צה"ל: שתי החטופות הישראליות בעלות האזרחות הרוסית הועברו ליד הצלב האדום

על פי המידע שנמסר לצה"ל מהצלב האדום, שתי חטופות ישראליות הועברו אליהם והן בדרכן לשטח ישראל. לפי הודעת דובר צה"ל, שחרורן מתקיים בנוסף לרשימת החטופים שמתוכננת להשתחרר היום.

19:41 - נתניהו שוחח עם בני משפחת ביבס

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר עם בני משפחת ביבס שיקיריהם שירי וירדן והילדים אריאל וכפיר נחטפו לרצועת עזה. השיחה בין נתניהו לבני המשפחה נערכה על רקע הודעת חמאס כי שירי וילדיה נהרגו. לפי הודעת לשכת רה"מ, נתניהו נפגש עם בני המשפחה אמש בקריה בתל אביב, ואמר כי הנושא נבדק בידי כלל גורמי הביטחון, וכל מידע יימסר להם. נתניהו הבטיח שמדינת ישראל תעשה הכל להשבתם ארצה.

19:30 - גנץ: "תוספת תקציבים על בסיס הסכמים פוליטיים שאינם קשורים למלחמה, הם כתם על הממשלה"

השר בני גנץ נשא דברים מחוץ לקריה, התייחס ל אישור התקציב לשנת 2023 - שכולל בתוכו כספים קואליציוניים, להמשך הלחימה ולהשבת החטופים והחטופות. "אני מבקש לפנות לבני משפחות החטופים שעוד לא חזרו - המשא שלכן, משפחות החטופים, הוא עצום ובלתי ניתן להסבר. ודווקא נוכח המשא הכבד הזה, אי אפשר שלא להתפעם מהעוצמות שלכם, מהשמחה הכנה עבור אלו שהתאחדו עם יקיריהם. עוצמת כאבכם ונטל האחריות על גורל יקיריכם ניצב לנגד עיני בכל דקה, ביום ובלילה". 

"אנחנו נמצאים ברגעים מורכבים, ובחלון זמנים במסגרת המתווה להשבת חטופינו", הוסיף חבר קבינט המלחמה. "נפעל כדי למצות אותו ככל שניתן. לצד זאת, אנחנו ערוכים ומוכנים לחזרה ללחימה, בכל רגע נתון, כולל ברגעים אלו. אנחנו חייבים להמשיך להילחם. לא נקמה אנו מבקשים אלא הבטחת עתידנו, לא נעצור עד שנביא ביטחון ונסיר את האיום על אזרחנו בדרום ובצפון". 

18:55 - בתה של עדה שגיא: "אלו היו 53 ימים של סיוט"

נוית, ביתה של עדה שגיא בת ה-75 שנחטפה מניר עוז ושוחררה אמש משבי חמאס, סיפרה ל-N12: "אימא נלקחה מביתה בצורה מאוד אלימה ובורטלית, היא נפצעה במאבק. היה מאוד קשה, אלה היו 53 ימים של סיוט, אין מילה אחרת שתגדיר את זה".

"יש יותר מ-40 איש חטופים רק מהקהילה שלנו בניר עוז, זאת המשפחה השנייה שלי שבשבי וצריך להחזיר אותם הביתה כמה שיותר מהר", הוסיפה נוית. "כל יום שהם שם זה נצח וזה לא הגיוני. לא המצב הרפואי ולא התנאים והם חייבים לצאת משם דחוף".

18:40 - אושרו התוכניות להמשך הלחימה, הלוי: "מוכנים לשלב הבא"

הרמטכ"ל קיים היום דיון ובו נדונו אישורי תוכניות להמשך הלחימה בפיקוד הדרום יחד עם מפקד פיקוד הדרום וחברי פורום מטכ"ל. במסגרת הפגישה אישר הלוי את תוכניות ההתקפה להמשך התמרון והוסיף: "אנחנו יודעים מה צריך לעשות, ומוכנים לשלב הבא".

18:28 - דיווח: החל הליך שחרור החטופים ברצועה

לפי כלי תקשורת ערבים, החל הליך שחרור 12 החטופים ברצועה. לפי שעה, לא ברור באיזה שלב הדברים נמצאים, ייתכן שהכוונה היא שחמאס עושה את דרכו עם החטופים אל נקודת המפגש עם הצלב האדום.

17:45 - דובר משרד החוץ הקטארי ל-CNN: "המו"מ מתקדם לקראת שחרור אזרחים גברים"; גורם בישראל: "נדבר רק כשישוחררו כל הנשים והילדים"

מג'ד אל-אנסרי, דובר משרד החוץ של קטאר, אמר הערב לרשת CNN האמריקנית כי "המשא ומתן שלנו בנוגע לנשים וילדים ניצב בראש סדר העדיפויות בדיונים, אך ברור שאנחנו מתקדמים לקראת שחרור אזרחים גברים. עוד הוסיף כי דיונים ארוכים יותר מתנהלים גם בנוגע לשחרור חיילים - לצד הסיכוי ל"הפוגה ארוכה יותר" שעשויה "להוביל להפסקת אש".

גורם ישראלי מסר לוול סטריט ג'ורנל כי ישראל פתוחה למשא ומתן על שחרור גברים ישראלים וחיילים רק כאשר ישוחררו כל 27 הילדים והנשים שנמצאים מזה 52 ימים בשבי חמאס.

17:18 - יחד עם אימן, צוחקות ומשחקות: התאומות בנות השלוש אמה ויולי קוניו, שוחררו עם אימן שרון משבי החמאס ביום בשני, והן שוהות מאז במחלקת הילדים השבים במרכז שניידר לרפואת ילדים. בתמונות מן השעות הראשונות של הבנות במחלקה - הן נראות מחייכות וחבוקות בידי אימן. אביהן, דוד קוניו, עדיין מוחזק בידי ארגון הטרור.

17:12 - חמאס: שתי החטופות עם האזרחות הרוסית הועברו לידי הצלב האדום

לדברי ארגון הטרור - בעקבות המאמצים של נשיא רוסיה ולודימיר פוטין, שוחררו שתי החטופות הישראליות בעלות האזרחות הרוסית והועברו לידי הצלב האדום לפני זמן קצר.

17:06 - גלנט: "אם יש למישהו ספק - בקרוב מאד נמשיך בפעולה הקרקעית בכל רחבי עזה"

שר הביטחון יואב גלנט סיים לפני זמן קצר ביקור במנהלת המרכבה והרק"ם. בתום הביקור אמר שר הביטחון: " אני אומר כאן, בקרוב הטנקים, הנמרים וכל כלי הרק"ם האחרים יחזרו לפעולה בכל רחבי עזה. אם יש למישהו ספק, בקרוב מאד אנחנו נמשיך, נתמרן ונגיע עד להכרעת האויב ולהחזרת החטופים לביתם".

16:42 - חמאס הודיע בטרור פסיכולוגי כי שירי ביבס ובניה נהרגו, צה"ל: "בוחנים את מהימנות המידע"

בחמאס הצהירו כי האם שירי וילדיה, כפיר בן העשרה חודשים ואריאל בן הארבע, שנמצאים בשבי ארגון הטרור 54 ימים - אינם בחיים. דובר צה"ל: "ארגון הטרור חמאס ממשיך לנהוג באופן אכזרי ולא אנושי. נציגי צה"ל שוחחו עם בני משפחת ביבס, הודיעו להם על הפרסום ומלווים אותם בשעה זו. צה"ל בוחן את מהימנות המידע".

"האחריות לבטחונם של כלל החטופות והחטופים ברצועת עזה מוטלת באופן מלא על ארגון הטרור חמאס", נכתב בהודעת צה"ל. "חמאס מסכן את החטופות והחטופים ובהם תשעה ילדים. חמאס נדרש להחזיר אותם מיידית לישראל. צה״ל יחד עם כלל הגופים ימשיך ללוות את משפחת ביבס, כמו גם את כל משפחות החטופות והחטופים. צה״ל פועל בכל האמצעים, המודיעיניים והמבצעיים, על מנת להשיב את החטופות והחטופים הביתה".

16:34 - נתניהו מבהיר: "אחרי מיצוי שלב החזרת החטופים - ישראל תחזור ללחימה"

"מתחילת המלחמה קבעתי שלושה יעדים: חיסול החמאס, החזרת כל חטופינו ולהבטיח שעזה לעולם לא תחזור להיות איום על ישראל. שלושת היעדים האלה עומדים בעינם"', אמר ראש הממשלה נתניהו.

"בימים האחרונים אני שומע שאלה - האם לאחר מיצוי השלב הזה של החזרת חטופינו, ישראל תחזור ללחימה? אז התשובה שלי היא חד משמעית כן", הוסיף. "אין מצב שאנחנו לא חוזרים ללחימה עד הסוף. זו המדיניות שלי, הקבינט כולו עומד מאחוריה, הממשלה כולה עומדת מאחוריה, החיילים עומדים מאחוריה, העם עומד מאחוריה - זה בדיוק מה שנעשה".

16:25 - אימה חולת הסרטן של נועה ארגמני, שנחטפה לרצועה מהמסיבה ברעים: "אני לא יודעת כמה זמן נשאר לי - רוצה לראות את נועה שלי"

ליאורה ארגמני, אימה של נועה שנחטפה מהמסיבה בנובה ונמצאת בידי מחבלי החמאס 54 ימים, פונה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ולצלב האדום: "אני חולת סרטן המוח ולא יודעת כמה זמן נשאר לי. אני רוצה לזכות לראות את נועה שלי בבית. תביאו את נועה שלי כמה שיותר מהר - כדי שאני אספיק לראות אותה".

16:16 - רון קריבוי, ששוחרר ביום ראשון משבי מחבלי החמאס לאחר שנחטף מהמסיבה ברעים, נפגש עם הוריו עם הגעתו לבית החולים שיבא.

15:57 - גורם ישראלי בכיר: לא הייתה מעולם הצעה ל"כולם תמורת כולם"; חמאס רוצה הפסקת לחימה - וזה לא יקרה

15:45 - בכירים ל-CNN: הצלב האדום עדיין לא קיבל גישה לחטופים שחמאס מחזיק, בניגוד לסיכום 

אנשי הצלב האדום עדיין לא הורשו לבקר את החטופים שמוחזקים בידי חמאס בעזה, כך מסרו מקורות ל-CNN. מדובר בהפרה של ההסכם שנחתם בין ישראל לחמאס, שקבע כי הצלב האדום יוכל לבקר את החטופים, ובין היתר גם לספק להם תרופות נדרשות, עד סוף היום הרביעי להפוגה.

דובר הוועד הבינלאומי של הצלב האדום אמר ל-CNN כי הארגון לא היה מעורב במשא-ומתן בין ישראל לחמאס, וכי ניתן "ליישם רק צעדים ששני הצדדים אומרים לנו שהם הסכימו להם". 

האלוף שמעריך: כך תיראה הלחימה בעזה אחרי עסקאות החטופים 
המומחה שמסביר: זו הטעות שעושה ישראל במשא־ומתן מול חמאס 
"אפילו במלחמת השחרור זה לא קרה": המומחה שמאמין - זה הלקח שישראל לא למדה 
עד כמה המענה מהמדינה מסייע לעסקים בזמן המלחמה 
ארה"ב דוחקת בישראל לשנות טקטיקה בעזה

15:05 - יוכבד ליפשיץ בהפגנת משפחות החטופים: "שאלתי את סינוואר איך הוא לא מתבייש? הוא שתק"

יוכבד ליפשיץ, ששוחררה משבי חמאס לאחר 17 ימים, חשפה אמש בהפגנת משפחות החטופים כי נפגשה עם יחיא סינוואר בזמן שהוחזקה בעזה. "שאלתי אותו, איך הוא לא מתבייש לעשות דבר כזה למי שתמכו בשלום? הוא שתק". בעלה של ליפשיץ, עודד, עוד מוחזק בשבי. 

14:45 - בפעילות כוחות הביטחון: חוסל מפקד "גדוד ג'נין" מוחמד זביידי

כוח של צה"ל וימ"מ חיסלו לפנות בוקר את אחיו של זכריה זביידי, מוחמד, שהיה אחד הפעילים הכי חשובים ובולטים במחנה הפליטים ג'נין - מפקד "גדוד ג'נין". האח מוחמד היה דמות מרכזית באזור ואיים בנשק בשבועות האחרונים על מבוקשים כדי שלא יסגירו את עצמם. בימים אלה, גם בזמן הפסקת האש, חמאס מעזה ומחו"ל עושים מאמץ גדול מאוד לדחוף את הפעילים האלה להוציא לפועל פיגועים ולהפוך את יהודה ושומרון לחזית נוספת במלחמה.

בשבוע האחרון זיהו בישראל תופעה חריגה: מבוקשים שמחליטים להסגיר את עצמם לשב"כ ולהניח את הנשק, מתוך הבנה שאם לא יעשו זאת, הם ייהרגו. המבוקשים האלה מרימים טלפון לרכזי שב"כ, קובעים איתם נקודה להסגרה ומגיעים: עד כה כ-20 מבוקשים הסגירו את עצמם. אחיו של זביידי ניסה למנוע את ההסגרות.

חטיבת מנשה בפיקוד איוב כיוף ביצעה בשבועות האחרונים סדרה ארוכה של מבצעים שנועדו לפגוע בתשתית הטרור במחנה הפליטים: מתוך כ-120 מחבלים שמוגדרים "גדוד ג'נין", חוסלו כ-60. הכוחות פעלו גם נגד דירות מסתור. 

14:25 - באיכילוב מעדכנים: הילדים שחזרו מהשבי איבדו עד 15% ממשקלם

פרופ' רונית לובצקי מבית החולים איכילוב מסרה עדכון על מצבן הרפואי של שתי חטופות שפונו אליהן לאחר שחרורן אתמול. היא שיתפה כי ילדים רבים איבדו עד 15% ממשקלם בשל מחסור בתזונה במהלך ששהו בשבי. כעת צוות דיאטניות עובד עם הילדים על שיקום התזונה שהייתה חסרה להם ימים ארוכים. בנוסף, אחת הילדות עברה ניתוח אורתופדי ותידרש לשיקום ארוך. 

14:15 - דיווח: ההצעה של ערב הסעודית לאיראן - והשפעתה על המלחמה של ישראל בחמאס

בבלומברג מדווחים כי ערב הסעודית הציעה לאיראן להגדיל את שיתוף-הפעולה הכלכלי ביניהן ולהגדיל את ההשקעות ברפובליקה האסלאמית - אם טהראן תבלום את כוחותיה השלוחים במזרח התיכון ותמנע הסלמה של המלחמה בין ישראל וחמאס.

13:55 - חמאס: קיבלנו את רשימות האסירים המשוחררים; דיווח פלסטיני: "עאהד תמימי תשוחרר"

חמאס הודיע כי הועברו אליו רשימות של 15 ילדים ו-15 נשים שישוחררו היום מבתי הכלא בישראל, כחלק מהעסקה. על-פי הדיווחים, עאהד תמימי היא אחת מהן - 3 שבועות לאחר שנעצרה בגין הסתה לאלימות וקריאה לפעילות טרור.  

"המסר שלנו לעדרי המתנחלים - מחכים לכם בכל ערי הגדה, מחברון ועד ג'נין", נכתב בסטורי שהעלתה תמימי במהלך המלחמה. "אנחנו נשחט אתכם, ואתם תגידו שמה שהיטלר עשה לכם היה בדיחה. אנחנו מחכים לכם". 

13:33 - בלינקן: נעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי להוביל להארכת ההפוגה

לקראת יציאתה לדרך של הפעימה השישית והאחרונה לעסקה הנוכחית מול חמאס, שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן אמר כי ארה"ב מתמקדת בניסיון להאריך את ההפוגה. בחצות צפויה לפוג הפסקת האש הזמנית, אלא אם יושגו הסכמות על עסקה נוספת או הארכת הימים במתווה הנוכחי.

13:14 - נתניהו לתקשורת הזרה: "רציתי לחזק את חמאס? זה מגוחך"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין לאקסל שפרינגר והתייחס לטענות כי הוא חיזק את ארגון חמאס ברצועה. "זה שקר גדול שרציתי לחזק את חמאס. מגוחך", אמר נתניהו. "אם הייתי רוצה לבנות את חמאס, לא היינו יוצאים למבצע שלוש פעמים נגדו".

לדברי נתניהו, הוא איפשר לכסף הקטארי לזרום לעזה רק כדי להימנע מאסון הומניטרי, ולא כדי לחזק את ממשל חמאס. "רצינו להימנע מקריסה הומניטרית אזרחית - מחלות, רעב ודברים נוספים שהיו יוצרים מצב הומניטרי בלתי אפשרי", אמר. "זו הסיבה שממשלות ישראל אפשרו לכסף הזה להיכנס, לא כדי לחזק את חמאס. לא רצינו לחזק את חמאס בכלל. רצינו להחליש אותו ולפגוע ביכולות שלו ככל שיכולנו".

13:00 - נתניהו ייפגש היום לדיון מיוחד עם ראשי המועצות של עוטף עזה

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לקיים פגישה עם ראשי המועצות של עוטף עזה, בפעם השנייה מאז תחילת המלחמה. הפגישה מגיעה בצל ביקורות של ראשי מועצות בעוטף וראשי רשויות בדרום על התנהלות הממשלה בנוגע לטיפול בהם. 

מי שלא ישתתפו בפגישה הם נציגי הקיבוצים בארי וניר עוז. בבארי טענו כי אינם מחרימים את ראש הממשלה, אלא קוראים לו להגיע לקיבוץ לראות את הזוועות שנעשו ב-7 באוקטובר ולנהל שיחה על העשייה לשיקום בארי. 

מניר עוז נמסר: "אנו מציעים לראש הממשלה להיפגש עם תושבי הקיבוץ, עם כולם. עם הילדים, ההורים, המשפחות והמבוגרים ששרדו את הטבח הנורא של ה-7 באוקטובר. לא רק נציגי היישובים צריכים תשובות, אלא כולנו. לכולנו מגיע לדעת למה רבע מהקיבוץ שלנו נחטף או נרצח".

12:30 - בישראל עומדים בפני דילמה: תמרון והרחבת הפעולה בעזה - למול קיום משא-ומתן לעסקה חדשה

בקבינט המלחמה יש תמימות-דעים למצות עד תום את המהלך הנוכחי לפי המתווה הקיים כדי להחזיר את החטופים. אולם חמאס טוען כי הוא לא יודע איפה כל החטופים נמצאים, ולכן השאלה היא מי ישוחרר בהמשך. כעת עולה השאלה אם המשא-ומתן ינוהל תחת אש או כהמשכו של המצב הנוכחי.

בשלב זה בישראל מתקרבים לצומת מכריעה: אם בימים הקרובים חמאס יבוא עם הצעה רלוונטית, וישראל תדון בה, יש אפשרות שיאריכו את הפסקת האש, וניכנס לקטגוריות האחרות. עם זאת, עד כה לא הוגשה הצעה כזו.

בנוסף, אם המשא-ומתן לא יתנהל בקצב המצופה, ישראל תצטרך להחליט בימים הקרובים אם חוזרים להמשך התמרון הקרקעי ברצועת עזה, שצפוי להיות רחב ומשמעותי - או שבכל זאת ישראל תיתן עוד זמן למשא-ומתן. במצב כזה יהיה קשה לשכנע את מערכת הביטחון ואת הצבא לעצירת המלחמה לצורך מגעים בלבד. 

12:07 - לאחר שחרורה: רימון קירשט-בוכשטב נפגשה לראשונה עם בני משפחתה

רימון קירשט-בוכשטב, שחזרה אתמול ללא בעלה יגב בוכשטב משבי חמאס לאחר 53 ימים, התאחדה עם משפחתה. אחותה ניל פרסמה תמונות ראשונות של האיחוד וכתבה: "חלק מהמלחמה נגמר - רימון שבה הביתה! בריאה ושלמה! עכשיו נמשיך להילחם לחזרתו של יגב ושאר החטופים". 

11:37 - מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי: קורא להמשך ההפוגה - חשש מהתפרצות מחלות

מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טמדרוס אדהנום גריבריסוס, קרא להמשיך את ההפוגה בלחימה בעזה והזהיר כי "התנאים הנוכחיים ברצועה מגבירים את הסיכון להתפרצות מחלות". הוא גם הדגיש שוב אזהרות קודמות של הארגון, שלפיהן "יותר אנשים עלולים למות ממחלות מאשר מהפצצות - אם מערכת הבריאות לא תטופל". 

11:20 - ארדואן: מברך על עסקת החטופים ועל הפסקת האש

נשיא טורקיה ארדואן התייחס לעסקה בין ישראל לחמאס, ואמר כי הוא מברך על שחרור הישראלים מהשבי ועל שחרור המחבלים מבתי הכלא. הוא המשיך לתקוף את ישראל וכינה את ההפוגה בלחימה "עצירת שפיכות דמים זמנית".

זאת, לאחר שמתחילת המלחמה הוא מתבטא באופן קבוע נגד ישראל - ומתייצב לצד חמאס. לפני כחודש קרא ארדואן לישראל להפסיק את התקיפות בעזה, שלדבריו הן בגדר "רצח עם" - והפציר פעם נוספת בקהילה הבינלאומית לפעול לקידום הפסקת אש הומניטרית ברצועה. "הרחבת המתקפות בעזה לא תביא דבר מלבד כאב, מוות ודמעות", כתב ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר), "ישראל מתגרה במדינות האזור". 

בהפגנת תמיכה ענקית בעזה שהתקיימה בטורקיה, ארדואן נשא אל מול ההמון נאום אנטי-ישראלי, אנטישמי ואנטי-מערבי, ובו אמר : "חמאס הוא לא ארגון טרור, אבל את, ישראל, הכובשת". 

10:58 - גורם ישראלי: שתי חטופות ישראליות עם אזרחות רוסית ישוחררו הערב

גורם ישראלי אישר כי  שתי חטופות ישראליות עם אזרחות רוסית ישוחררו הערב, לאחר שבכיר חמאס מוסא אבו-מרזוק הודיע על הכוונה לשחרר אותן, "כאות הוקרה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין". שחרורן אינו חלק מהעסקה שבמסגרתה משוחררים 10 חטופים ישראלים. 

10:55 - האפיפיור: קורא להמשיך בהפסקת האש בלחימה בעזה  

10:13 - דיווח ב-AFP: חמאס הודיע למתווכים - מעוניין להאריך את ההפוגה בארבעה ימים נוספים 

לאחר ביצוע פעימות שחרור החטופים האחרונות שיימשכו גם הערב, ועל רקע המשא-ומתן להמשך העסקה, בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP מדווחים כי חמאס מעוניין בכך. לפי הדיווח, ארגון הטרור הודיע למתווכים כי הוא מעוניין בארבעה ימים נוספים של הפוגה בלחימה, כחלק מעסקה מול ישראל. 

הדיווח מגיע לאחר דיווח אחר ב"וושינגטון פוסט", שמציג הסכמות על 5 קבוצות שחרור, הכוללות שחרור חיילים ומבוגרים, אם תתבצע הארכה לעסקה. בדיווח נוסף של ה"וושינגטון פוסט" שפורסם אתמול נכתב כי ראש ה-CIA דוחק בישראל להסכים לעסקת חטופים רחבה, שתכלול הפוגה ארוכה יותר בלחימה. 

במשרד החוץ הקטארי מסרו אתמול כי הם פועלים להארכת הפסקת האש הזמנית מעבר ליומיים שעליהם כבר סוכם. עוד הוסיפו שם כי "העדיפות כעת היא שחרור החטופים האזרחים, ובהמשך יגיע תורם של החיילים". 

09:50 - תושבי קיבוץ בארי: תנאי הכרחי להחזרת התושבים - השבת כל החטופים ומיגור חמאס

בקיבוץ בארי ערכו סיור הסברה לעשרות כתבים בתקשורת הזרה, ובו חברי הקיבוץ סיפרו על הזוועות שביצע חמאס במקום ב-7 באוקטובר. אלון פאוקר, מדוברות הקיבוץ, אמר בשמם של התושבים: "ספגנו מכה קשה מאוד. חברים אהובים רבים נרצחו, אחרים נחטפו, הכאב עצום. אנחנו במאמץ גדול להשתקם כקהילה. אומנם המפעל חזר, וגם חדר האוכל וענפים נוספים, אולם לקהילה ייקח זמן רב לחזור אחרי הטראומה. אנחנו קיבוץ חזק, נתמוך אחד בשני ונמשיך הלאה".

עוד הוא הדגיש: "תנאי הכרחי לשיקום וחזרת התושבים בקיבוצי העוטף וערי הדרום הוא מיגור ארגון הטרור הרצחני חמאס. חשוב שמדינות העולם יבינו שאין פה שני צדדים שווים. יש פה מדינה, ויש ארגון טרור אכזר שרצח וחטף אזרחים תמימים בהמוניו, והם לא יהיו חלק מהפתרון. צה"ל יצא למלחמה צודקת מאין כמוה להחזיר את החטופים ולחסל את חמאס - ואנחנו כולנו מאחוריו".

09:20 - נשיא הפליפינים: מברך על שחרורה של נורלין, כל החטופים שלנו שוחררו

נשיא הפיליפינים בירך על שחרורה של נורלין אמש, שהייתה הפיליפינית השנייה ששוחררה משבי חמאס בעזה, והדגיש כי כל הפיליפינים שהוחזקו, שוחררו.

"ימים ספורים לאחר שהבעתי דאגה למקום הימצאה של נורלין בבאדילה, אני שמח מאוד להודיע ​​שהיא שבה בשלום לישראל והפכה לפיליפינית השנייה ששוחרר מעזה", כתב. "שגרירות הפיליפינים תדאג לצרכיה בתיאום עם הרשויות הישראליות".

08:57 - "אמא רוב הזמן הייתה לבד בשבי, לא קיבלה טיפול רפואי"

דמיאן, בנה של אופליה רויטמן בת ה־77 ששוחררה משבי חמאס, אמר ל-103FM: "אמא רוב הזמן הייתה בשבי לבד, בלי עוד אנשים, שזה מאוד הקשה עליה. במהלך האירוע היא נפצעה ביד, היא לא קיבלה טיפול ראוי לאורך התקופה. היא אכלה קצת אוכל שהיה, לא משהו שאישה בת 77, פצועה, יכולה להיות מוזנת ממנו".

08:30 - דיווח: הסכמה לקראת עסקה חדשה - שכוללת שחרור מבוגרים, חיילים וחיילות

דיווח ב"וושינגטון פוסט": לפי מקור שמעורה בשיחות בקטאר, יש רצון של ישראל וחמאס להגיע לעסקה נוספת של שחרור חטופים ואסירים - אך "לא סוכמו המחירים". לפי הדיווח, כבר יש הסכמות על 5 קבוצות של ישראלים שישוחררו בפעימות הבאות, אם יהיו: גברים מבוגרים (מעל גיל מילואים), חיילות וחיילים בשירות סדיר, גברים במילואים וגופות ישראלים שמתו ב-7 באוקטובר או במהלך שהותם בשבי.

08:26 - אסירות ערביות: לא רוצות להיכלל בעסקה מול חמאס | פרסום ראשון

פרקליטי העצורות הערביות אזרחיות ישראל הודיעו לפרקליטות המדינה ולמשרד המשפטים כי העצורות ומשפחותיהן מסרבות לכלול אותן בעסקת שחרור מול חמאס. מדובר בעצורות שנוספו לאחר שהממשלה אישרה להוסיף 50 שמות למאגר האסירות לשחרור בעסקה מול חמאס.

07:50 - צה"ל פועל בג'נין: מטענים נזרקו לעבר הכוחות, מבוקשים נעצרו, חוליית מחבלים הותקפה מהאוויר

לוחמי מג"ב ומילואים בחטיבה 646 פועלים משעות הלילה במחנה הפליטים ג'נין. נחשפו צירים, הוחרמו אמצעי לחימה רבים, ונעצרו מבוקשים. במהלך הפעילות התפתחו חילופי אש בין מחבלים במקום לכוחות צה"ל, והם השיבו אש. בנוסף, כלי טיס תקף מהאוויר חוליית מחבלים חמושה שהיוותה סכנה ללוחמים.

07:15 - בבית החולים שיבא מעדכנים: מצבן של המשוחררות שהגיעו אמש יציב, לא נשקפת סכנה לחייהן

פרופ' איתי פסח, מנהל בית החולים ספרא לילדים בשיבא, מסר עדכון על מצבם הרפואי של המשוחררות משבי חמאס אמש: "זכינו לקבל בלילה 8 שבים בנוסף ל-13 שבים ושבות שכבר הגיעו. השבות היקרות שקיבלנו הלילה הן קבוצה של נשים חזקות, מדהימות, מלח הארץ הזאת, שעמדו בגבורה בתלאות השבי. הן התקבלו בחיבוק גדול שלנו ושל המשפחות, מלוות בידי צוות ייעודי וצוות רחב שכולו התכונן לרגע הזה ומסור לרפא את פצעיהן הפיזיים והנפשיים".

עוד הוסיף פרופ' פסח: "המשוחררות עברו בדיקה מקיפה. חלקן סובלות ממחלות רקע ומפציעות. מצבן הרפואי מורכב, הן יזדקקו להרחבה של הבדיקות. כולן יציבות, ולא נשקפת סכנה מיידית לאף אחת מהן. ניתן להן את כל התנאים להחלמה".

בעדכון המצב הרפואי נמסר גם מידע על מצבה של הכלבה בלה, שחזרה יחד עם מיאה. "שמחנו גם לקבל את פניה של מיאה, ילדה אמיצה ומדהימה, שבאה עם כלבה אמיצה ומדהימה. בלה עברה הערכה בידי הווטרינר של בית החולים, מצבה טוב. ממשיכים ללוות אותה ואת השבים האחרים. הן ימשיכו לשהות כאן ככל שיידרש. אלה ימים קשים ומורכבים, אנחנו גאים ביכולתנו לקחת חלק במשימה החשובה כל-כך. לעתים אנו חשים חלחלה עמוקה מהסיפורים שאנחנו נחשפים אליהם".

05:15 - דיווחים פלסטיניים על כמה עצורים בפעילות צה"ל באזור ג'נין

03:02 - לשכת ראש הממשלה: "התקבלה רשימת החטופים העתידים להשתחרר היום (ד'). הודעות נמסרו למשפחות

02:36 - שר החוץ של תאילנד בירך את החטופים אזרחי מדינתו ששוחרו משבי חמאס

שר החוץ של תאילנד, פרנפרי בהידה-נוקרה, בירך את שני החטופים אזרחי מדינתו ששוחררו אמש משבי חמאס והועברו לטיפול בבית החולים בישראל. "זו הרגשה חמה לראות את החטופים ששבו בעבר עומדים בתור כדי לקבל בברכה ולהביע תמיכה בשני השבים החדשים".

02:00 - שרת החוץ של גרמניה: "כל שחרור חטוף - תזכורת לכך שהסיוט הגרוע ביותר נמשך עבור אנשים נוספים"

שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה בארבוק: "שבועות איומים הגיעו סוף-סוף לסיומם עבור משפחות נוספות. 12 בני ערובה שוחררו היום, ובהם אזרחית גרמניה אחת. אני מרגישה הקלה עבורם, אך יחד עם זאת, כל שחרור הוא תזכורת לכך שהסיוט הגרוע ביותר נמשך עבור אנשים נוספים".

00:51 - שרי ה-G7: "תומכים בהארכה נוספת של ההפוגה בעזה"

שרי החוץ של 7 מדינות ארגון המדינות המתועשות הביעו בהצהרה משותפת תמיכה בהארכה נוספת של ההפוגה וההפסקות העתידיות בלחימה בעזה, במטרה להגדיל את הסיוע ההומניטרי ולהקל על שחרור כל בני הערובה.

"יש לעשות כל מאמץ כדי להבטיח תמיכה הומניטרית לאזרחים, לרבות מזון, מים, דלק ואספקה ​​רפואית", ציינו בהצהרה המשותפת. "אנחנו תומכים בהארכה נוספת של הפסקה זו ובהפסקות עתידיות לפי הצורך, כדי לאפשר להגדיל את הסיוע ולהקל על השחרור של כל בני הערובה".

00:22 - דיווח בארה"ב: מל"ט איראני טס סמוך לנושאת המטוסים האמריקאית אייזנהאוור

דיווח בפוקס ניוז: מל"ט איראני טס היום סמוך לנושאת המטוסים האמריקאית דווייט אייזנהאוור בזמן שהייתה במים בינלאומיים, ולא נענה לאזהרות רבות שנשלחו ממנה. בפנטגון אומרים כי הם רואים את התקרית הזו בחומרה, ומכנים אותה "לא בטוחה ולא מקצועית".

00:20 - 12 החטופים ששבו ארצה הגיעו לבתי החולים, שם יפגשו את בני משפחותיהם

12 החטופים ששבו ארצה (10 חטופות ישראליות ושני חטופים בעלי אזרחות זרה) פונו לבתי החולים שיבא, איכילוב ואסף הרופא. לפי הודעת משרד הבריאות, בני משפחותיהן ממתינים בבתי החולים לקראת מפגש עימם לאחר 53 ימים בשבי.

00:00 - ביידן: "החמאס מפחד שישראלים ופלסטינים יחיו זה לצד זה"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "חמאס ביצע מתקפת טרור כי הוא מפחד שישראלים ופלסטינים יחיו זה לצד זה בשלום. חמאס מבקש להמשיך בדרך של טרור, אלימות, הרג ומלחמה - לא ניתן להם את מה שהם מבקשים".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12