חנן מור קיבלה מביהמ"ש חודש כדי לגבש הסדר נושים

בתום דיון סוער שנמשך כשלוש שעות, ביהמ"ש החליט לתת צו עיכוב הליכים לתקופה של 30 יום לקבוצת חנן מור • לדיון הגיעו רוכשי דירות רבים שהביעו דאגה מקשיי חברת הנדל"ן, שלטענתם מעכבת מסירות • נציגי הפניקס ודיסקונט אמרו במהלך הדיון כי מינוי כונסי נכסים עלול להוביל ל"השמדת ערך" בחברה

חנן מור / צילום: אייל טואג
חנן מור / צילום: אייל טואג

בתום דיון ארוך וסוער בן כמעט שלוש שעות, פסק ביום ג' ביהמ"ש המחוזי בת"א בעד מתן צו עיכוב הליכים לקבוצת הנדל"ן חנן מור  למשך 30 יום. השופט חגי ברנר נעתר להסכמות שהושגו השבוע בין החברה הממונפת, שלה חובות של כ־3 מיליארד שקל, לבין נושיה העיקריים (בעיקר הבנקים דיסקונט ולאומי והחברות הפניקס ומיטב). ביהמ"ש נדרש גם למינוי מנהל להסדר הנושים שצפוי להתגבש בחברת הנדל"ן הממונפת, והורה לנושי החברה להגיש את עמדתם בנושא.

ניתוח גלובס | דודו זבידה מצדיק זינוק של 50% במניה? המנהל שינסה להציל את הנושים של חנן מור
נתנאל אריאל, פרשנות | חנן מור כשל, אבל גם הבנקים התעלמו מתמרורי האזהרה 

בהחלטתו ציין השופט כי "אין חולק כי הקבוצה מצויה בחדלות פירעון תזרימית, הגם שלטענתה מבחינה מאזנית שווי נכסיה עולה על כלל התחייבויותיה. על פי אותה טענה, השווי הנכסי הנקי (NAV) של הקבוצה, בנטרול פרויקט שדה דב ומיזם 'דירה להשכיר', עומד על 325 מיליון שקל". פרויקט שדה דב בת"א, נזכיר, מהווה קרוב למחצית החובות של חנן מור (כ־1.3 מיליארד שקל) ונחשב למקור צרותיה העיקרי.

יש לציין כי מחזיקי שתיים מסדרות האג"ח של חנן מור (סדרות ט'  ו־ט"ו ) דרשו את אכיפת השיעבודים שניתנו לטובתן על קניונים שבנתה החברה בחריש ובמודיעין. השופט ברנר ציין כי שווי אותם נכסים גבוה מסך החוב למחזיקים, והוסיף כי לא צפוי שיימצאו "קופצים על הנכסים" במהלך עיכוב ההליכים ל־30 יום. "קשה להאמין שעיכוב הליכים כה קצר עלול באמת להסב למחזיקי האג"ח נזק של ממש", ציין בפסיקתו.

ביהמ"ש אף הביע דאגה כי קבלת עמדת מחזיקי האג"ח עלולה לפגוע בכלל הנושים. "קיים חשש מפני תגובת שרשרת והשמדת ערך קולוסאלית שיספגו הנושים של כלל חברות הקבוצה, במקרה של הפלת אבן דומינו אחת או שתיים מכלל האבנים של נכסי הקבוצה", כתב השופט.

חנן מור: "מענה מלא ללקוחות"

מלבד נושים, הגיעו לביהמ"ש גם רוכשי דירות רבים של חנן מור המודאגים ממצב החברה. השופט ברנר החריג במתן צו עיכוב ההליכים את עניין בדק הדירות שמקבלים הרוכשים, וקבע כי יש מקום להתיר מתן שירותי הבדק שכן מדובר "בחלק מאופק ההצלחה של הליך השיקום של חנן מור ושימור המוניטין שלה. הפסקת שירותי בדק ולו לזמן קצר תסב נזק למוניטין ולנושי החברה".

נזכיר כי במסמכים שהגישה חנן מור לביהמ"ש בשבועות האחרונים, ציינה החברה כי היא מקימה בימים אלה 1,100 יחידות דיור. רוכשי הדירות חוששים שיישארו מאחור ולא יקבלו פיצויים על עיכובים במסירת הדירות, או תיקון פגמים שיימצאו בהן.

עו"ד אוריאל זעירא, המייצג רוכשי דירות, אמר בדיון כי "אנחנו תומכים בעיכוב הליכים ומצפים שבית המשפט יורה למנהל ההסדר לדאוג לרוכשים - שהם הנכס הכי חשוב של החברה. החברה לא מוסרת דירות והיא מחתימה על 'מסמכי סחיטה' (לצורך זירוז מסירת הדירות תוך פגיעה בהם לכאורה, ח' ש'). נוצרו עיכובים ענקיים של כשנה וחצי במסירות. חייבים להתייחס לזה".

מחנן מור נמסר בתגובה לטענות הרוכשים בדיון, כי "החברה נמצאת בפעילות מלאה, בכפוף לכוח אדם חסר בשל גיוס למילואים, כפי שקורה בכלל המשק. הפרויקטים זוכים לליווי בנקאי ומתנהלים כסדרם והחברה מספקת מענה מלא לכלל לקוחותיה, ותמשיך בכך. נדגיש כי כלל הפרויקטים ממשיכים בתהליכי בנייה עד לאכלוסם, ומערך השירות ממשיך כרגיל ללוות את הלקוחות כולל בפרויקטים שכבר נמסרו".

זבידה ינהל, מור יידחק החוצה

קבוצת חנן מור צברה חובות עצומים בהיקף שהקרן שלהם מגיעה ל־2.7 מיליארד שקל, מחצית מהסכום כאמור מיוחסת להלוואה היקרה ששימשה לרכישת הקרקע בשדה דב לפני כשנתיים. הקבוצה לא מצליחה לעמוד בתשלומי החובות שלה בחודשים האחרונים, עקב עליית הריבית, מה שהוביל לבקשות כינוס נכסים שהגיש נגדה בנק לאומי טרם הפנייה לביהמ"ש.

מוקדם יותר השבוע, לקראת הדיון בביהמ"ש, הודיעו הנושים הפיננסיים של שדה דב והחברה עצמה כי סיכמו על מינויו של דודו זבידה, לשעבר מנכ"ל קבוצת הנדל"ן מבנה, לתפקיד מנהל עסקים ראשי בלחנן מור. זבידה אמור לפעול בתקופה זו לגיבוש הסדר חוב ולבחון פעולות שונות בחברה כגון מכירת פרויקט שדה דב או הכנסה של משקיע חיצוני לחברה. במתווה ההסדר, צפוי בעל השליטה ויו"ר החברה חנן מור לאבד את עיקר החזקותיו בה.

מניית חנן מור ירדה בכ־3% בצהרי יום ג', לאחר זינוק דרמטי של יותר מ־50% בתחילת השבוע, בעקבות דיווח על הסכמת החברה מול הנושים למינויו של זבידה למנהל. שווי השוק הנוכחי של החברה עומד על קרוב ל־80 מיליון שקל. נזכיר כי בשיא בתחילת שנת 2022, הייתה שווה קבוצת חנן מור מעל למיליארד שקל.

סדרות האג"ח של החברה (חוב של מעל 600 מיליון שקל) נסחרות בתשואות זבל של עד מאות אחוזים.