דגלי פלסטין ושווי שהתכווץ: שיין הסינית מכוונת להנפקת ענק

לפי CNBC, השווי האחרון בו הוערכה קמעונאית האונליין הסינית עמד על 66 מיליארד דולר • בדיווח הוזכר כי לצד ההתרחבות המהירה של החברה ברחבי העולם, עלו נגד החברה האשמות על כך ששרשרת האספקה שלה כוללת עובדים בכפייה

חברת הביגוד הסינית Shein / צילום: Shutterstock
חברת הביגוד הסינית Shein / צילום: Shutterstock

קמעונאית האונליין מסין Shein, שמפעילה אתר אינטרנט למכירת אופנה זולה ומהירה, בדרך לוול סטריט. לפי דיווחים בתקשורת, החברה הגישה תשקיף חסוי לקראת הנפקה ושכרה את הבנקים ג'יי.פי מורגן, מורגן סטנלי וגולדמן זאקס לייעץ לה בתהליך.

Shein לא הגיבה לדיווחים שפורסמו בנוגע להנפקה הצפויה. לפי הדיווחים בחו"ל, החברה עשויה להתחיל להיסחר בוול סטריט במהלך שנת 2024. נזכיר כי מאז 2022, שוק ההנפקות בוול סטריט מקרטע, אחרי שנת שיא ב-2021. 

מכירת דגל פלסטין וביטול משלוחי החינם עלו לשיין בירידה של 61% במכירות
חריקות אצל זכיינית נייקי בישראל? מה הוביל לירידה במניית ריטיילורס
מכירות ענפי האופנה והמחשבים גבוהות מאלה של טרום המלחמה

לפי הפרסום בנושא ב-CNBC, השווי האחרון בו הוערכה Shein היה 66 מיליארד דולר. כעת לא ברור בכמה היא מוערכת, ויש חילוקי דעות בעניין בינה לבין יועציה. ב"פייננשל טיימס" צוין כי השווי האחרון היה 64 מיליארד דולר, ירידה משווי של 100 מיליארד דולר לפיו החברה גייסה באפריל 2022; החברה רשמה הכנסות של 22.7 מיליארד דולר ב-2022 וצופה הכנסות של 58.5 מיליארד דולר ב-2025.

ב-CNBC מזכירים כי לצד ההתרחבות המהירה של החברה ברחבי העולם, עלו גם האשמות נגד Shein, ובהן טענות ששרשרת האספקה שלה כוללת עובדים בכפייה, שהיא מפרה חוקי עבודה, פוגעת בסביבה ומעתיקה רעיונות של מעצבים אחרים.

על כל הנושאים האלה Shein תידרש להגיב, כחלק מהרגולציה לקראת ההנפקה והגשת התשקיף הפומבי. זאת לאחר שלפני מספר חודשים, חברי קונגרס אמריקאים פנו ל-SEC (רשות ניירות הערך של ארה"ב) ודרשו שבמקרה של הנפקה, Shein תידרש להציג חוות-דעת של גורם עצמאי לפיו היא אינה משתמשת בעובדי כפייה אויגורים בסין. החברה אמרה כי יש לה "אפס סובלנות לנושא עבודת כפייה".

בין המשקיעים ב-Shein נמצאת הקרן הריבונית של אבו דאבי, קרן ההון סיכון סקויה סין וקרן הפרייבט אקוויטי ג'נרל אטלנטיק. החברה הוקמה על-ידי Sky Xu הסיני.

המכירות של Shein בישראל ירדו ב-61% לעומת אוגוסט 

Shein מוכרת גם בישראל, ולפי פרסום מדד רכישות הישראלים באונליין של גלובס ושופ אנליטיקס, על אף שהאתר בראש טבלת האתרים הפופולריים בארץ, נרשמה בו ירידה של 61% לעומת אוגוסט, על רקע קריאות חרם בשל מכירת דגל פלסטין, הפסקת שיתוף-פעולה עם משפיעניות ישראליות וביטול משלוחים חינם בימי ראשון. חלק מהטענות הופרכו, אך הכעס על האתר נשאר.