עם קיצוץ חלקי בכספים הקואליציוניים: הממשלה אישרה את השינויים בתקציב 2023

תקציב 2023 המעודכן בעקבות המלחמה עבר בישיבת הממשלה • רק כמיליארד שקל קוצצו מכספים הקואליציוניים • התקציב המעודכן כולל גם תוספות של כ-30 מיליארד שקל למשרדי הממשלה, שעלולה לגדול בהמשך בכ-1-2 מיליארד

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ׳ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ׳ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הממשלה אישרה הלילה (ב') את השינויים שנערכו בתקציב המדינה לשנת 2023 בעקבות המלחמה. בני גנץ ויתר שרי המחנה הממלכתי הצביעו נגד התקציב המחודש, במחאה על כך קיצוץ חלקי בלבד בכספים הקואליציוניים.

משה גפני תקף את הנגיד. תגובת בנק ישראל לא איחרה להגיע

לאחר האישור בממשלה, יעבור כעת התקציב לכנסת, לעבודת חקיקה בוועדת הכספים והצבעות במליאה. כפי שפורסם בגלובס, במשרד האוצר חוששים שמסגרת התוספות עוד תוגדל בעקבות לחצים של חלק מהשרים על ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבלת נתח מחלוקת כספי החירום.

ההצעה שהביא שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לממשלה כללה קיצוץ של מיליארד שקל בכספים הקואליציוניים, מתוך 2.5 מיליארד שקל שביקשו לקצץ באגף התקציבים באוצר.

התקציב המעודכן כולל גם תוספות של כ-30 מיליארד שקל למשרדי הממשלה. החלק הגדול של הסכום, 17 מיליארד שקל, יועבר לכיסוי ההוצאות הביטחוניות. בנוסף, 13.5 מיליארד שקל יועברו להוצאות האזרחיות הכרוכות במלחמה, כמו למשל הסיוע למפונים.

שר הכלכלה, ניר ברקת, היה הראשון מבין שרי הליכוד להודיע שיתנגד לתקציב המעודכן. ההערכה באוצר היא שברקת ואחרים, כמו שרת התחבורה מירי רגב ושר התיירות חיים כץ, ילחצו גם הם על נתניהו וסמוטריץ' לקבל תקציבים מוגדלים. כך, ההוצאות עלולות לגדול בהמשך בכ-1-2 מיליארד שקל לעומת הסכום שאושר כיום.

סמוטריץ: "על 99% מהתקציב הזה כולנו מסכימים"

נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה: "יש לנו אתגרים, אבל כיוון שבנינו כאן כלכלה חזקה, אנחנו מסוגלים לעשות את מה שאנחנו עושים היום - העברת תקציב של כ-30 מיליארד שקל - גם לצרכים הצבאיים, גם לצרכים האזרחיים והחברתיים וכמובן ניערך גם בהמשך בתקציב נוסף. כרגע, זה הצעד הנדרש".

נתניהו התייחס גם להארכת כהונתו של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שאושרה בישיבה: "אני בטוח שכולם גם יגבו את ההחלטה לגבי מינוי הנגיד. זה שדר לשווקים שבסך הכל מגיבים בצורה מיטבית למצב המלחמה שבו אנחנו נמצאים".

סמוטריץ' אמר לשרים בישיבה: "אני חושב שעל 99% מהתקציב הזה כולנו מסכימים - גם במקורות וגם בשימושים, ויכול להיות שיש פה כאלה שסעיף כזה לא נוח להם, סעיף כזה לא נוח להם, שרים שהיו רוצים במשרד שלהם קצת יותר כי הם חושבים שבאמת צריך, זה בסדר. אבל בסוף, אני חושב שזה חשוב מאוד לתחושת האחדות והלכידות שכולנו נציג כאן כלפי אזרחי מדינת ישראל".