איך בונים אסטרטגיה עסקית בזמני משבר

המלחמה מציבה חברות וארגונים בפני אתגרים שלא היו חשופים להם מעולם, ונדרשים פתרונות לשינוי הפרדיגמות • כדי להתמודד עם המצב, כל חברה מחויבת למפות את היכולות האסטרטגיות שלה, כגון יכולות דיגיטליות, שיתופי פעולה חווית לקוח ועוד

אסטרטגיה עסקית בזמני משבר / איור: Shutterstock
אסטרטגיה עסקית בזמני משבר / איור: Shutterstock

הכותב הוא מנכ"ל ומנהל אקדמי "להב" פיתוח מנהלים

מאז ה־7 באוקטובר, ישראל נמצאת בחוסר ודאות הפוגעת בכל חברה וארגון. בעת הזו, מנהלים נדרשים למנהיגות יותר מתמיד שתצליח להניע מחדש את החברה. זה הזמן ליישם כלים מעשיים שיאפשרו לכל חברה יכולת התמודדות עם מצבים משתנים הניתנת לפיתוח ויישום בטווח של ימים ולא חודשים.

סקר עסקים תחת מלחמה | פיצויים, הנחות או מענקים? הפתרונות שדורשים העסקים 

המלחמה מציבה חברות וארגונים בפני אתגרים שלא היו חשופים להם מעולם ונדרשים פתרונות לשינוי הפרדיגמות. הפתרונות האסטרטגיים הקיימים יכולים להוות, במקרה הטוב, נקודת התחלה למה שיידרש, אך שימוש באותן מתודות עם שינויים מינוריים יובילו ככל הנראה לכישלון. ההיסטוריה מלאה בדוגמאות לחברות שבחרו לטמון את הראש בחול, לחכות עד שיעבור זעם והתוצאה הייתה מחיקה של אותן חברות וארגונים.

אם מסתכלים בפרספקטיבה היסטורית, משברים תמיד היו ותמיד יהיו. אולם, שינוי הפרדיגמות הנוכחי מאופיין בשלושה פרמטרים שהופכים אותו שונה מכל משבר אחר שהכרנו: רוחב (המשבר פוגע בכל חברה ללא תלות בענף); אורך (בניגוד למשברים קודמים, המשבר הנוכחי נמשך כבר למעלה משבעה שבועות וסופו לא נראה באופק); קצב (המשבר הנוכחי תפס אותנו בהפתעה מוחלטת, ואילץ אותנו להתמודד עם מציאות שלא חשבנו שנהיה בה בשום תרחיש).

אין פתרונות מגירה

המלחמה מציבה לנו אתגרים הנובעים מדבר אחד - חוסר (לכאורה) במודלים לפתרון. היות וקצב השינויים הוא מעבר לכל מה שחברות יכלו לדמיין, מנהלות ומנהלים לא היו ערוכים עם פתרונות מידיים, או אפילו פתרונות מגירה שייתנו מענה למצב הנוכחי. המציאות החדשה מחייבת חשיבה אחרת: מצד אחד, תכנון אסטרטגי ארוך טווח המתעלם מהמשבר הנוכחי, ומצד שני מתן מענה לתנאים הכאוטיים בהם אנו פועלים כעת.

ברמה הניהולית, מומלץ להשתמש במודל ADAS (Agility, Discovery, Adaptability, Speed) המחייב חדשנות, התאמה מתמדת לקצב השינויים וקבלת החלטות בתהליך מהיר ועקבי.

ברמה הטקטית, כל חברה מחויבת למפות את כלל היכולות האסטרטגיות שלה, בעזרתן היא יוצרת ערך, כגון יכולות דיגיטליות, שיתופי פעולה, חווית לקוח וכדומה. זאת במקביל לקביעת סדרי עדיפויות ברורים לטיפול מיידי תוך התחשבות בשני צירים: השפעה על התזרים והזמן שנדרש להשפעה של השינוי על התזרים. ברגע שיקבעו המדדים וסדרי העדיפויות, החברה תוכל למקד את המאמצים במתן מענה מיידי.

***גילוי מלא: סקר עסקים תחת מלחמה הוא פרויקט מערכתי שנעשה בשיתוף בנק הפועלים