פיצויים, הנחות או מענקים? הפתרונות שדורשים העסקים

עד כמה ההכנסות של עסקים בישראל ירדו מאז ה-7 באוקטובר? מה יכול לעזור להם וכמה מענה הם מקבלים מהמדינה? • סקר מיוחד של גלובס ובנק הפועלים, בחן לראשונה את הטלטלה שחווים העסקים במלחמה וניסה להבין מה הם באמת צריכים • כתבה שנייה בסדרה

הפתרונות שדורשים העסקים / צילום: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הפתרונות שדורשים העסקים / צילום: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך בדקנו

ב־7 באוקטובר עסקים רבים חוו טלטלה אדירה שבאה לידי ביטוי בעיקר בצניחה בביקושים וגיוס נרחב של עובדים למילואים, ונותרו במידה רבה ללא מענה. בסיוע הממשלתי נדמה שהשאלה "העסקים רוצים ומבקשים?" הלכה לאיבוד.

יצאנו לבחון ביחד עם בנק הפועלים את מצב העסקים בישראל בימים קשים אלה. הסקר נערך כחודש וחצי לאחר פרוץ הלחימה באמצעות שאלון אינטרנטי, בין התאריכים ה־14 ל־20 בנובמבר, ובו השתתפו 296 עסקים המייצגים את קהילת העסקים הזעירים, קטנים ובינוניים בישראל. טעות הדגימה המרבית עמדה על 7.46%.

הסקר נערך בקרב מגוון רחב של ענפים, מגזרים ומיקומים ברחבי הארץ, בהם שיווק, חינוך, הדרכה, הייטק ונדל"ן. באופן זה, אנחנו שואפים להציג מדגם מייצג של הקהילה העסקית הרחבה והמגוונת במדינת ישראל, ולתת מקום למגוון הרחב של הקולות כדי להעיד על מגמות משמעותיות. את הסקר ביצעה חברת המחקר "2thePoint" המתמחה בסקרים לעסקים.

בשבוע הקרוב נציג את התשובות שסיפקו העסקים לשורת שאלות, החל מהקשיים עימם הם מתמודדים, דרך הפגיעה בהכנסות וכלה במענה שהם מקבלים.

ביום ראשון בחנו את הבעיות של עסקים בינוניים, קטנים וזעירים מאז פרוץ המלחמה. כעת נעסוק בפתרונות שיכולים לעזור להם בתקופה הנוכחית. נזכיר כי כמחצית מכלל המשיבים ציינו את הירידה בהכנסות כקושי עיקרי, ככל הנראה בשל גיוס עובדים למילואים, הירידה בביקושים ובכלל חוסר הוודאות שהמלחמה מייצרת. באופן לא מפתיע, מתוצאות הסקר עולה כי הדרישה המרכזית של עסקים, בפער גדול, היא פיצוי על ירידה בהכנסות.

כתבה ראשונה בסדרה | מה צריכים העסקים הקטנים והבינוניים כדי לשרוד
איך בונים אסטרטגיה עסקית בזמני משבר 

 

כאשר מפלחים את התשובה בהתאם לגודל העסק, הפערים אף גדלים: 77% מהעסקים הקטנים ו־75% מהזעירים דורשים פיצוי על הירידה בהכנסות, לעומת 63% מהבינוניים. הפערים אף גדלים בתשובה השנייה - פיצוי בגין עלויות קבועות - כאשר רק שליש מהעסקים הזעירים מבקשים זאת, לעומת כמחצית מהשניים האחרים. את הפער המשמעותי ביותר ניתן לראות בדרישה למענק בגין העסקת עובדים: שני שלישים מהבינוניים, המעסיקים בין 10 ל־50 עובדים, דורשים זאת, לעומת 38% ו־4% בלבד מצד הקטנים והזעירים בהתאמה.

בכתבה הקודמת בסדרה עלה שמי שחווה את הקשיים הגדולים ביותר הם דווקא העסקים הקטנים יותר, בעוד שלבינוניים יש יותר "שומנים" כדי לספוג את התנודתיות וחוסר הוודאות שהמלחמה מייצרת. אך בכל הנוגע לסיוע הנדרש, יש פער ניכר בין סוגי עסקים שונים בעזרה שהם מבקשים ואומרים שהם צריכים.

***גילוי מלא: סקר עסקים תחת מלחמה הוא פרויקט מערכתי שנעשה בשיתוף בנק הפועלים