הסקר שמגלה: בכמה יורד מחיר דירה בלי ממ"ד במרכז הארץ?

רוב השמאים שהשתתפו בסקר שערכה לשכת השמאים בקרב חבריה קבעו כי מחיר דירה ללא ממ"ד במרכז צריך להיות נמוך ב־5%-10% ממחיר דירה דומה עם ממ"ד • עורך הסקר סבור כי הממצא מעיד על התובנה כי רקטות וטילים עלולים לפקוד כל מקום במדינה

הוספת ממ''ד לבניין בראשון לציון במסגרת תמ''א 38 / צילום: Shutterstock
הוספת ממ''ד לבניין בראשון לציון במסגרת תמ''א 38 / צילום: Shutterstock

דירה ללא ממ"ד באזורי הגבולות זולה יותר מדירה דומה עם ממ"ד בשיעורים של 15% לפחות, בעוד שדירה כזו במרכז הארץ זולה בעד 10%. כך עולה מסקר שערכה לשכת השמאים בקרב חבריה, שדן בנושא המרחבים המוגנים הביתיים, לאור המלחמה.

מיליארד או מיליארד וחצי? כמה שווה הקרקע שקנה חנן מור ב"שדה דב"
"הייתה לי עסקה שנפלה בשבוע שעבר בגלל שלא היה ממ"ד"

ממ"ד הוא חדר בטחון דירתי, שהוקם כחדר שירות, אך כ־80% מתוך מדגם של 227 שמאים שהשתתפו בסקר אמרו, כי הם מתייחסים אליו כאל חדר רגיל. לגבי הנותרים, יריב דרורי המשמש יו"ר ועדת מחקר נתוני שוק בלשכה אומר, כי להערכתו הכוונה למקרים שבהם הממ"דים ישנים וקטנים ואינם משמשים כחדרי שינה. תרחיש נוסף הוא שהשמאים מתייחסים למגבלות שחלות בשימוש בממ"דים כגון קושי בסגירת הדלתות, שמפחיתות מעט משוויים לעומת שווי חדרי שינה.

בשבוע שעבר הבאנו בגלובס כתבה שבה אנשי נדל"ן דיווחו, כי שוק הנדל"ן בירידה, אך הביקושים לדירות ללא ממ"דים יורדים בקצב מהיר אף יותר, וזאת בכל רחבי המדינה, כולל במקומות שכמעט שלא ספגו מטחי רקטות. עם זאת, אנשי הנדל"ן נזהרו מלנקוב בהשוואות בין מחירי דירות הכוללות ממ"דים לבין דירות שאינן כוללות, וזאת עקב העובדה, שדירות עם ממ"דים הן ממילא חדשות יותר, ובדרך כלל מתאפיינות במפרטים טכניים גבוהים יותר מאשר דירות ללא ממ"ד, ומצבן הפיזי טוב יותר, עקב גילן הצעיר יחסית.

השמאים מבינים: האיום בכל הארץ

הלשכה, הציגה בפני חבריה שאלה נוספת: בכמה אחוזים ממחיר הדירה הם היו מפחיתים מחיר דירה היפותטית ללא ממ"ד, שנמצאת בגבול עזה, בגבול לבנון ובמרכז הארץ, לעומת דירה דומה בעלת ממ"ד.

הממצאים היו חדים. רוב השמאים שהשתתפו בסקר קבעו, כי דירה ללא ממ"ד באזור גבול הרצועה, צריכה להיות זולה ב־15% לפחות משווי דירה עם ממ"ד. לייתר דיוק 59% סברו כך, ועוד 37% סברו, כי דירה כזו צריכה להיות זולה בשיעור של 5-10%. 4% סברו, כי אין צורך לבצע הפחתה בגין הממ"ד.

לגבי גבול הצפון היתה אחידות לגבי השאלה האם דירה ללא ממ"ד צריכה להימכר במחיר נמוך יותר מדירה דומה עם ממ"ד, אך שיעור ההפחתה היה נמוך יותר: כ־40% מהנסקרים ענו, כי היא צריכה להיות זולה ב־5-10%, 31% סברו שההפחתה צריכה להגיע ל־15% ו־25% סברו שההפחתה צריכה להגיע ל־20% ומעלה.

בנוגע למרכז הארץ, הגיבו רוב השמאים, כי מחיר דירה ללא ממ"ד צריך להיות נמוך ב־5%-10% ממחיר דירה דומה עם ממ"ד.

עורך הסקר דרורי סבור, כי דווקא ממצא זה מורה כי התובנה, כי רקטות וטילים עלולים לפקוד כל מקום ומקום במדינה, ללא קשר לריחוקו מהגבול, חלחלה אל השמאים. ואולם מצד שני ניכר מהממצאים, כי עצם זה שהקרבות עם חיזבאללה בצפון מוגבלים בהרבה מאשר אלה בדרום עם החמאס, השפיע על הפערים בסקר.