חריקות בפעילות זכיינית נייקי בישראל? מה הוביל לירידה במניית ריטיילורס

לצד עלייה נאה בהכנסות וברווחים, מציגה זכיינית מותגי הספורט מקבוצת פוקס פגיעה צפויה של 8%-10% בחודשי המלחמה, ועוד לפני כן - שחיקה בשיעורי הרווח

נייקי שרונה / צילום: סטודיו פלד
נייקי שרונה / צילום: סטודיו פלד

מניית ריטיילורס  נחלשה ביום שני בכ-9%, לאחר שקמעונאית ההנעלה והלבשת הספורט שבשליטת קבוצת פוקס פרסמה את הדוחות הכספיים שלה לסיכום הרבעון השלישי של השנה. מתחילת השנה עלתה מניית ריטיילורס ב-8%, והיא נסחרת בשווי של 3.5 מיליארד שקל.

קרפור מתאוששת: ההפסד של מגזר המזון של אלקטרה הצטמצם בחדות
שופרסל: גידול בהכנסות וברווח; "לא צפויה השפעה עקב המלחמה"

ריטיילורס פועלת באמצעות רשת חנויות של המותג הבינלאומי נייקי בישראל, בקנדה ובאירופה (בסך־הכול 81 סניפים) ושל המותג הבינלאומי פוט לוקר בישראל (78). כמו כן, החברה מפעילה רשת חנויות ספורט מקצועי של המותג דרים ספורט (12), והחל מיולי 2022 היא בעלת הייצוג של המותג הבינלאומי קונברס בישראל.

החברה מפרטת בדוחות את השפעות המלחמה בעזה על עסקיה בארץ. שבועיים לאחר שפרצה, הודיעה החברה לחלק מהעובדים והמנהלים בישראל (כ-20% מהם) על יציאה לחופשה ללא תשלום של 30 יום. לאחרונה, היא מציינת, ניכר שיפור הדרגתי במכירות הקבוצה בישראל, ולאור זאת היא החלה בהחזרה של חלק מעובדיה לעבודה. להערכת ריטיילורס, נכון להיום, לכ-15% מכוח העבודה של הקבוצה תוארך תקופת החופשה ללא תשלום עד לסוף השנה.

נכון להיום, חנויות מותגי הקבוצה, למעט מספר חנויות מצומצם של פוט לוקר, ממשיכות לפעול. ריטיילורס מוסיפה כי מתחילת המלחמה נרשמה ירידה משמעותית במכירותיה בישראל. עם זאת, לאור העובדה שחלק משמעותי מפעילותה באירופה ובקנדה, ואינו מושפע מהשלכות המלחמה, סך הירידה בהכנסות הקבוצה הוא בשיעור של 8%-10% ביחס לחודשים אוקטובר-נובמבר אשתקד (ישראל מהווה 53% ממכירות הקבוצה, אירופה 27% וקנדה 20%).

בסך-הכול הסתכמו הכנסות הקבוצה ברבעון השלישי ב-524 מיליון שקל, צמיחה של 30%, ומתחילת השנה ההכנסות צמחו ב-35% ל-1.4 מיליארד שקל. שיעור הרווח הגולמי ירד מעט ועמד על כ-51% בשתי התקופות.

גם בנייקי ובפוט לוקר נרשמו ירידות במכירות

במכירות חנויות זהות, נרשמה ירידה ברבעון השלישי ביחס לרבעון המקביל אשתקד, כאשר בנייקי  הירידה הייתה בשיעור של 3.6%ף ובפוט לוקר  בשיעור של 6.6%. זאת (לגבי נייקי) בעיקר כתוצאה מחודש ספטמבר חם באירופה ובקנדה ובעיות בשרשרת האספקה.

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה במכירות חנויות זהות, אך זו הואטה לעומת שנים קודמות והגיעה ל-8.4% בנייקי (לעומת 49.7% בתקופה המקבילה אשתקד) ול-1.4% בפוט לוקר (לעומת 23.6% בתקופה המקבילה).

הרווח התפעולי של ריטיילורס ירד ברמה הרבעונית ב-4% ל-49.6 מיליון שקל ועלה ב-23% מתחילת השנה ל-137 מיליון שקל. בשורה התחתונה, ריטיילורס רשמה ברבעון השלישי רווח נקי של 28.8 מיליון שקל, גידול של 13%, כאשר הרווח מתחילת השנה הסתכם ב-97.8 מיליון שקל, עלייה של 90%. בסוף הרבעון היו לריטיילורס מזומנים והשקעות בסך 556 מיליון שקל.