הרבעון השלישי מציג שיפור לקרפור ישראל, אבל הדרך עוד ארוכה

אלקטרה מוצרי צריכה הקטינה את ההפסד בגין קרפור, אך ביצועי סבן אילבן החלשים היטו לרעה את המספרים • החברה: "נגיע לרווחיות תפעולית כבר ברבעון הרביעי" • מניית החברה קפצה ב-10%

השקת סניף קרפור היפר ברעננה / צילום: שירה ספיר
השקת סניף קרפור היפר ברעננה / צילום: שירה ספיר

ההימור על קרפור מתחיל להצדיק את עצמו? קמעונאית המזון הצרפתית קרפור מראה סימנים של התייצבות עבור אלקטרה מוצרי צריכה. במהלך ההשקה האגרסיבי של חודש מאי נפתחו 50 הסניפים הראשונים, והרבעון השלישי של 2023 מאפשר בחינה של המספרים.

אלקטרה רוצה לתת למנכ"ל שווימר הלוואה של מיליון שקל בריבית נדיבה 
התוכנית החדשה של קרפור ישראל: סניף ענק בכפר סבא לצד מהלך פיטורים 

את הרבעון הזה ניתן להגדיר כ"פחות נורא" מבחינת הנזק הכספי שהסבה קרפור ישראל לאלקטרה. מגזר קמעונאות המזון של החברה, שכולל גם את רשת חנויות הנוחות סבן אילבן, רשם הכנסות של 865 מיליון שקל ברבעון השלישי, זינוק של 17.2% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. ההפסד המגזרי הסתכם ב־7 מיליון שקל, לעומת 51 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד שנרשם ברבעון השלישי מיוחס בעיקר לסבן אילבן.

לפי הדוחות, במהלך הרבעון הוסבו עוד 22 סניפי רשת קרפור, ועד לסוף השנה מתכננת אלקטרה לפתוח עוד שלושה סניפים מוסבים.

המשקיעים התרשמו לחיוב והקפיצו את מניית אלקטרה צריכה  ב־10% במהלך המסחר היום (ב'), בזמן שהבורסה במגמה של ירידות שערים. שווי השוק של החברה עומד על כ־1.5 מיליארד שקל, והמניה רשמה ירידה של 30% מתחילת השנה.

השפעת סבן אילבן

מדוחות אלקטרה עולה כי נרשמה עלייה של 47.1% במכירות בסניפי יינות ביתן שהוסבו לרשת הצרפתית, לעומת מכירותיהם טרם ההסבה, ברבעון המקביל אשתקד. המכירות למ"ר בסניפי קרפור בלבד ברבעון השלישי הסתכמו בכ־39 אלף שקל בהתאמה - עלייה של 44.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

כאשר בוחנים את המכירות למ"ר ברבעון השלישי בכלל מגזר המזון של הקבוצה, שכולל גם את סבן אילבן, עולה כי אלה הסתכמו ב־28.7 אלף שקל למ"ר בממוצע שנתי, לעומת 23.8 אלף שקל למ"ר ברבעון המקביל אשתקד.

בחברה מציינים כי הם פועלים "להגדלת הרווחיות ולביצוע פעולות התייעלות בכלל התחומים. כמו כן, החברה החזירה את כלל פעילות האונליין לחזקתה (הכוונה למיזוג מלא של קוויק לתוך הרשת, ח"ש וש"ס), והיא פועלת לצמצום נרחב של כוח־אדם ועלויות בתחום זה".

הנהלת אלקטרה אף צופה כי מגזר קמעונאות המזון יחזור להציג רווח מגזרי ברבעון האחרון של השנה.

עלייה במכירות במלחמה

ההשקה הגרנדיוזית של 50 סניפים בבת־אחת הסבה לאלקטרה הפסדים כבדים. בסוף אוקטובר עזב מנכ"ל קרפור ישראל אורי קילשטיין את התפקיד, בטרם זכה להציג את השיפור בתקופתו. כעת מי שעומד בראש החברה הוא מנכ"ל אלקטרה צריכה צביקה שווימר, יחד עם המשנה למנכ"ל מיכאל לובושיץ.

לעניין השפעתה של מלחמת "חרבות ברזל" על פעילות הקבוצה, לפי הדוחות, סניפי קרפור רשמו באוקטובר ובנובמבר "עלייה משמעותית" של כ־64% במחזור המכירות, גם לאור הסבות הסניפים.

אלקטרה צריכה מציינת כי פתחה בתוכנית רה־ארגון כוללת לייצוב התוצאות הכספיות של גלובל ריטייל (החברה שבאמצעותה פועלת קרפור בישראל), לשם "השאת רווחיות וייצוב תזרים המזומנים שלה". התוכנית כוללת צמצום עובדי מטה, התייעלות בסניפים וקיצוץ בעלויות נוספות.

לדברי שווימר, בחברה "חווים גידול חד במכירות בסניפים שהוסבו, וממשיכים בפיתוח וייעול הרשת וביסוס מעמדה בישראל. להערכתנו, מגזר המזון יגיע לרווחיות תפעולית כבר ברבעון הרביעי".