הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בבורסה: ת"א 35 ירד ב-1% ומדד הבנקים צנח ביותר מ-3%

מדד ת"א 90 השיל מערכו 0.8% • בנק ישראל הותיר את הריבית על רמה של 4.75% • הבנקים ובנק דיסקונט בראשם, משכו את הבורסה למטה • אחרי פרסום הדוחות: אלקטרה צריכה קפצה ב-11% וריטיילורס צנחה ב-11%

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 


17:25

המסחר בבורסת ת"א ננעל היום בירידות: ת"א 35 איבד 1% ומדד 90 ירד ב-0.8%. מדד הבנקים צנח ב-3.2%, בהובלת מניית דיסקונט 

מניית דיסקונט הובילה את הירידה במדד הבנקים: מה הסיבה לכך?

מדד הביומד עלה ב-0.8% ות"א נפט וגז הוסיף 0.1%. מדד רשתות שיווק נפל ב-1.5%, ת"א בנייה איבד 0.8% ות"א נדל"ן נחלש ב-0.2%.

טבע , אנרג'יאן  ומליסרון  בלטו בעליות בת"א 35. בירידות בלטו מניות הבנקים דיסקונט , לאומי  והבינלאומי  וטאואר 

מניות נוספות שבלטו עליות במסחר היום הן נור , אקוואריוס מנוע , אלקטרה צריכה , קרסו מוטורס , בזא , חנן מור , אלקטריאון  ופרטנר . בירידות בלטו ריטיילורס , פוקס , שופרסל , תורפז , גילת טלקום , מגוריט  ומזרחי טפחות .

חריקות בפעילות זכיינית נייקי בישראל? מה הוביל לירידה במניית ריטיילורס

בשוק החוב נרשמו עליות שערים כאשר מדדי תל גוב שקלי וצמודות עלו ב-0.4% כל אחד. בלט בעליות מדד תל גוב שקלי 10+ של הטווח הארוך עם עליה של 0.95%. התשואות מנגד ירדו. תשואת אג"ח ממשלתית ל-10 שנים ירדה ל-4.78% כאשר התשואה לשנה ירדה ל-4.13%. גם בשוק הקונרצני נרשמו עליות שערים כאשר מדד תל בונד 20 עלה ב-0.4% ומדד תל בונד 60 עלה ב-0.3%. מדד תל בונד שקלי סגר בירידות קלות 

מחזור המסחר הסתכם ב-1.5 מיליארד שקל. 

16:02

כצפוי, בפעם הרביעית ברציפות, בנק ישראל הותיר לפני כמה דקות את את הריבית פעם נוספת ללא שינוי ברמה של 4.75%. 

בנוסף להחלטת הריבית, החליט נגיד בנק ישראל להציג עדכון לתחזית המקרו כלכלית של בנק ישראל. התחזית פורסמה רק בחודש שעבר והתבססה על כמעט חודש של לחימה, עם זאת, האנליסטים באגף המחקר של הבנק התייחסו באוקטובר לתרחיש מרכזי בו המלחמה תימשך עד לרבעון הראשון של השנה הבאה. בהשוואה לתחזית הכלכלית של הכלכלן הראשי באוצר, תחזית זו אופטימית במיוחד.

התוצר צפוי לצמוח ב-2% בשנים 2023 ו-2024. היגרעון צפוי לגדול ל-3.7% (1.4% יותר) השנה ול-5% בשנה הבאה (עלייה של 1.5% לעומת התחזית הקודמת) הצריכה הפרטית צפוייה לרדת ל-0.5% שלילי, השנה, ו-2% בשנה הבאה.

בעקבות ההחלטה הירידות בבורסה מתחזקות. מדד ת"א 35 יורד ב-1% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.7%. מדד הבנקים משיל כבר 3.4%. 

14:40

אלקטרה צריכה  פרסמה בדוחותיה הכספיים כי ההכנסות ברבעון השלישי של 2023 צמחו בכ-9.3% לכ-1.8 מיליארד שקל. החברה סיימה את הרבעון השלישי של 2023 עם רווח מיוחס לבעלי מניות החברה בסך כ-10 מיליון שקל, לעומת רווח נקי המיוחס לבעלי מניות החברה של כ-20.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. 

13:50

הירידות בבורסה מתמתנות מעט. מדד ת"א 35 מתאושש ונסחר בירידה של כ-0.5% ומדד ת"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס. מניות הבנקים בירידה של 2.2%.

מדד רשתות השיווק נסחר אמנם בשינוי מזערי (יורד ב-0.06%) אך בתוכו חלות תמורות בעיקר במניית אלקטרה צריכה , ריטיילורס וקסטרו . מדד הנדלן מוסיף כ-0.5% ובולטות בו מניות בית הזהב , בוליגו  וקבוצת אורון קבוצה .

נור כמעט ומכפילה את שוויה למרות שלא פרסמה דיווח מהותי לבורסה. החברה נוסדה בסוף שנת 2018 על-ידי משה נור, יו"ר ומנכ"ל החברה, יחד עם שותפו ד"ר מוחמד עירקי, סמנכ"ל המו"פ של החברה. החברה עוסקת במחקר ופיתוח של פתרונות דיו פיגמנטי מבוסס-מים ידידותי לסביבה ('ירוק') ליישומים שונים בדפוס דיגיטלי בהזרקת דיו.

הביקושים לאגרות החוב מתחזקים מעט. תשואת האג"ח מדינה לעשר שנים מוסיפה אחוז ל-4.235%, התשואה לשנה יורדת ב-2 נקודות בסיס ל-4.133%.

ביקושים נרשמים גם לאג"ח הקונצרניות ומדדי התל בונד (20, 40 ו-60) שעולים בכ-0.2%.

12:30

מדד הבנקים שמשיל 2.5% מושך את המדדים המובילים לירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד ב-0.75% ומדד ת"א 125 יורד כעת ב-0.7%. 

מניית דיסקונט א  ממשיכה לרדת בחדות מאבדת כמיליארד שקל משוויה, בנק לאומי נסחר בירידה של 2.5%. 

ריטיילורס  דיווחה הבוקר את תוצאות הרבעון השלישי והמניה מגיבה בירידה. היא מושכת למטה גם את חברת האם פוקס . עוד שיורדות: תדיראן גרופ , נכסים ובנין  ושופרסל . אלקטרה צריכה , קקרסו מוטורס  ובזא  בולטות לטובה. 

קבוצת אקרשטיין דיווחה הבוקר על דו"ח רבעוני משביע רצון: ההכנסות עלו בכ-19% ברבעון השלישי של 2023 ובשלושת הרבעונים הראשונים של השנה עלו בכ-35%. מתחילת השנה, כך מדווחת הקבוצה, עלו כל מגזרי הפעילות שלה למעט התעשייה בחו"ל, וברבעון השלישי גם פעילות הנדל"ן לא רשמה עלייה. "מוקדם עדיין להעריך את ההשפעות העתידיות של המלחמה", אומרים בחברה.

בשוק המט"ח, הדולר נחלש מול השקל ונסחר סביב 3.73 שקלים. האירו מתחזק ב-0.3% ועומד על 4.08 שקלים בשעה זו.

11:24

בהובלת הבנקים הגדולים, מדדי המניות יורדים - מדד ת"א 35 משיל 0.9% ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.7%. 

מדד הבנקים יורד ב-2.5% ודיסקונט א מוביל את הירידות לאחר שפרסם תוצאות חלשות לרבעון.

אצל יתר המניות נרשמות עליות במניות בבזא , קרסו מוטורס  ורידיס  ודלק רכב . שתי האחרונות בשליטת איש העסקים גיל אגמון. יורדות ריטיילורס , (ובהתאם גם חברת האם שלה פוקס ), תדיראן גרופ  ויישראל קנדה 

בזן  מסכמת את הרבעון השלישי של השנה עם ירידה של 27% בהכנסות שלה ומעריכה שהמלחמה תפגע ברווח הנקי בסכום של עד 35 מיליון דולר ברבעון האחרון. 

נור   עוסקת במחקר ופיתוח של דיו מבוסס מים למדפסות דיגיטליות נוסקת ומכפילה את שוויה ללא סיבה נראית לעין.

בשוק החוב, האג"ח הממשלתיות נסחרות בעליית תשואות - תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 עולה בשתי נקודות בסיס ל-4.291%, ביקושים נרשמים לאג"ח הקצרה לשנה ותשואתה יורדת ל-4.122%. 

באג"ח הקונצרניות מדדי התל בונד נסחרים בעליה מזערית של עד 0.1%. 

10:06

יום המסחר בת"א נפתח בירידות שערים קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.1%.

בולטות לחיוב מניות בתי זיקוק אשדוד , פז נפט , איידיאיי ביטוח  ואלטשולר שחם .

מנגד, בולטות לשלילה מניות דיסקונט , תדיראן גרופ , זפירוס  ומניית לאומי .

אלקטרה בע"מ דיווחה כי הרווח הנקי ברבעון השלישי של 2023 הסתכם לכ-74.3 מיליון שקל, לעומת כ-94.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בניטרול הרווח ממכירת ההחזקות בקבלן ההיסעים בפרויקט הנתיבים המהירים, הסתכם הרווח הנקי בתקופה המקבילה אשתקד בכ-51.2 מיליון שקל, ובהתאם הרווח הנקי ברבעון השנה משקף עלייה בשיעור של כ-45% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

ה- EBITDA ברבעון הסתכם לכ-233.9 מיליון שקל, לעומת כ-253.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, שכלל את הרווח האמור ממכירת פרויקט הנתיבים המהירים, כאמור. בניטרול רווח זה, ה-EBITDA ברבעון משקפת עלייה בשיעור של כ-18.5%.

9:20

חברת פז  מוכרת את מלוא החזקותיה בחברה הבת פזקר מקבוצת תאגיד IKO הבינלאומי הפועל בתחום האיטום והבידוד. התמורה - 265 מיליון שקל שמשקפת לדברי החברה את שווי פעילות החברה.

פז תרשום בעקבות המכירה רווח בסך שבין 130-160 מיליון שקל, אשר יירשם בדוחותיה הכספיים ברבעון שבו תושלם העסקה. סך הרווח הצפוי בעסקה עשוי להשתנות בהתאם לתוצאות החברה עד למועד ההשלמה ובהתאם למנגנוני ההתאמה בהסכם.

08:58

הדולר מתחזק מול השקל ונסחר סביב רמה של 3.74 שקלים. גם האירו מתחזק מול השקל ב-0.6%.

08:28

שבוע המסחר בשוק המט"ח נפתח במגמה מעורבת. השקל נסחר ביציבות מול הדולר סביב רמה של 3.73 שקלים. האירו מתחזק קלות מול המטבע המקומי ונסחר ברמה של 4.09 שקלים.

08:17

בנק דיסקונט  פרסם הבוקר (ב') את דוחות הרבעון השלישי שלו, מהם עולה כי הרווח הנקי עמד על 817 מיליון שקל, ירידה לעומת 893 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עיקר הירידה נובע מהגידול בהוצאות להפסדי אשראי, בעקבות הריבית הגבוהה אליה הצטרפה המלחמה, כשהשילוב בין השנים מגדיל את הסיכון שלווים לא יעמדו בהלוואות שנטלו. 

08:04

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש, מדדי המניות המרכזיות בבורסה המקומית ננעלו בעליות קלות. מדד ת"א 35 עלה ב-0.2%, ומדד ת"א 90 הוסיף כ-0.7% לערכו, ובעליות בלט מדד ת"א נפט וגז שזינק בכ-2.4%, בהובלת מניית נאוויטס פטרוליום  שטיפסה בכ-8% על רקע פרסום דוחות חיוביים וכן הערכות אופטימיות באשר למאגר הנפט העיקרי שלה - שננדואה שבמפרץ מקסיקו.

במסחר בלטה בראשון מניית קבוצת פסגות  שזינקה לאחר דיווח לבורסה על מגעים ראשוניים עם צד ג' לרכישת החזקות החברה בפסגות בית השקעות. בדיווח הודגש כי "בעקבות פניית גורמי תקשורת לחברה, מעדכנת קבוצת פסגות כי למועד זה מתנהלים מגעים בלתי מחייבים עם גופים שונים, למכירת פעילויות ו/או חברות בפסגות בית השקעות, בתמורה כוללת של 320-340 מיליון שקל, על בסיס אפס חוב, אפס מזומן ולפני מס". לאחר זינוק יומי של כ-14%, קבוצת פסגות נסחרה בשווי שוק של 117 מיליון שקל.

עונת הדוחות בת"א נמשכת. הבוקר פרסמה את תוצאותיה הכספיות חברת שופרסל  שדיווחה כי הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם בכ-51 מיליון ש"ח, המהווים כ-1.3% מההכנסות, בהשוואה להפסד של כ-96 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המיוחס לבעלי המניות של החברה ברבעון השלישי הסתכם בכ-50 מיליון ש"ח.

הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים הסתכם בכ-190 מיליון ש"ח המהווים כ-1.7% מההכנסות בהשוואה להפסד של כ-1 מיליון ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. 

במקביל, איציק אברכהן, יו"ר דירקטוריון שופרסל ואורי וטרמן, מנכ"ל קבוצת שופרסל, התייחסו להשפעת מלחמת חרבות ברזל על פעילות סניפי החברה:

"בשבוע הראשון למלחמה, חווינו עלייה חדה בביקוש בעיקר בסניפים הפיזיים של החברה, שהתמתנה בשבוע השני למלחמה לרמת מכירות כבשגרה. הביקוש הופנה בעיקר למוצרי מזון וצריכה בסיסיים וזאת לצד ירידה ברמת הביקוש בשוק העסקי ובאונליין. להערכת החברה, לא צפויה השפעה מהותית על הפעילות ותוצאות החברה עקב המלחמה".

הישראלים שוברים חסכונות: כ־20 מיליארד שקל נמשכו השנה מקרנות ההשתלמות 

בארה"ב, הבוקר החוזים העתידיים נסחרים בירידות קלות.

עלייה של 7.5%: למרות האינפלציה האמריקאים מסתערים על בלאק פריידי 

באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים בירידות שערים. מדד הניקיי יורד ב-0.5%, בורסת שנחאי מאבדת מערכה 0.3%, ההנג סנג יורד בשיעור דומה והקוספי נסחר סביב רמות הבסיס.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד של האג"ח הקונצרניות ננעלו בירידות קלות של 0.3%-0.4%. איגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת, כשמדד תל גוב שקלי 10+ ירד ב-0.4%.

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מעריכים בסקירתם השבועית כי "ריבית בנק ישראל תחל לרדת בראשית 2024 ובהדרגה תרד עד כ-3.75% ברבעון הרביעי של השנה. יהיה מקום להמשך הפחתת הריבית גם לאחר מכן, לכ-3%-3.25%, זאת בתלות בהתכנסות האינפלציה למרכז יעד יציבות המחירים.

"בנסיבות אלו", הם מוסיפים, "התשואה של המק"מ לשנה צפויה להמשיך לרדת אל מתחת ל-4.0%, ובטווח הארוך יותר עד כ-3%. תהליך זה צפוי להשפיע גם על החלק הבינוני של העקום השקלי. על רקע זה אנו ממליצים להמשיך ולהחזיק אג"ח במח"מ בינוני".

בשוק החוב האמריקאי, הבוקר תשואות האג"ח הממשלתיות עולות קלות כאשר התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת סביב 4.49% והתשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 4.96%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

לאחר שביום שישי האחרון, השקל נחלש קלות מול המטבעות המרכזיים, לשער דולר של 3.73 שקלים ושער אירו של 4.08 שקלים, יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון ציינו כי "בשבוע האחרון השקל פוחת ב-0.6% מול סל המטבעות, אך יוסף ב-5.9% מאז החלטת הריבית האחרונה בישראל. מגמת ייסוף השקל, ירידה בסביבת האינפלציה ובציפיות לגביה עשויות לתמוך בהורדת ריבית בישראל ביום שני השבוע. מנגד, אי ודאות לגבי ההתפתחויות באזור תתמוך במשנה זהירות במדיניות המוניטרית. אנו רואים סיכוי של 40% להורדת ריבית".

הדולר עשוי לאבד את מעמדו, ולכלכלת ארה"ב מצפה קטסטרופה 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרים יורדים הבוקר ב-0.8%. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 79.88 דולרים ומחירה של חבית מסוג WTI עומד על 74.9 דולרים. מנגד, מחיר הזהב עולה הבוקר ב-0.5% ונסחר סביב 2012 דולרים לאונקיה.

4. מאקרו

בישראל תתפרסם היום (ב') החלטת הריבית, והערכת הקונצנזוס היא כי תיוותר על כנה (ברמה של 4.75%). בהמשך היום צפויים להתפרסם בארה"ב נתוני מכירות הבתים החדשים.

בהמשך השבוע יתפרסמו מדד אמון הצרכנים ונתוני הצמיחה לרבעון השלישי של השנה בארה"ב. באירופה צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה במדינות שונות, עם פרסום מדדי המחירים לצרכן בגרמניה, ספרד ובגוש האירו.

5. תחזית

בסקירתם השבועית, כלכלני בנק לאומי התייחסו להחלטת הריבית בישראל היום (ב'), שגם להערכתם צפויה להיוותר ללא שינוי. עם זאת, "נראה כי גברו מאוד הסיכויים להורדת ריבית, ככל הנראה כבר בהחלטה הבאה בראשית ינואר 2024", כתבו. "זאת על רקע מגמת התחזקות השקל, המשך הציפייה לירידת סביבת האינפלציה בישראל וניסיון לתמוך בפעילות הכלכלית המקומית שספגה פגיעה מהלחימה בחודשיים האחרונים".

במקביל, מודי שפריר, אסטרטג שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מזכיר כי "האינפלציה אינה קרובה ליעד בנק ישראל - 1%-3%. להערכתי מדד נובמבר שיפורסם בעוד חודש יישאר ללא שינוי, כך שהאינפלציה תעמוד על 3.6% - עדיין משמעותית מעל ליעד. לצד המדיניות הפיסקלית המרחיבה של האוצר, אלו אינן תומכות בהורדת ריבית בעת הנוכחית".