בשוק מתמחרים ריבית נמוכה, מה צפוי לעשות היום בנק ישראל?

בהחלטתו היום (ב') צפוי בנק ישראל להשאיר את הריבית ברמה של 4.75%, חרף המלחמה והתחזקות השקל • להערכת כלכלנים ושוק ההון, ההורדות יגיעו בתחילת 2024, הרבה לפני ארה"ב למשל • כלכלן מיטב: "אינפלציית הליבה בישראל - מהנמוכות במדינות המפותחות"

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היום (ב') צפויה הוועדה המוניטרית של בנק ישראל להודיע בפעם האחרונה לשנת 2023 על גובה הריבית הבסיסית במשק. להערכת כלכלנים במשק, הריבית תישאר גם החודש ברמה שאליה הגיעה כבר במאי - 4.75%. המעבר למתווה של הורדות ריבית, שיתמכו בכלכלה המאטה בעקבות המלחמה ובמשקי הבית והעסקים המתקשים לשלם חובות, יידחה ככל הנראה לתחילת 2024.

ראיון | היא הייתה החברה הישראלית עם השווי הגבוה ביותר - ואז מחקה 15 מיליארד דולר. עכשיו מנהליה מדברים 
גיל אגמון רוצה לקנות מניות של עצמו ב-115 מיליון שקל. זו הסיבה 

הקריאות להורדת ריבית - שפתחה את השנה בגובה של 3.25% בתום טיפוס מרמה של 0.1% בלבד באפריל 2022 - נשמעות תקופה ארוכה, וביתר שאת מאז פרצה המלחמה, כולל מצד חברי כנסת. המלחמה צפויה לפגוע בצמיחה באופן חד, ולהאט משמעותית את הצריכה במשק. בנוסף, התחזקות הדולר, שאיימה להביא להתפרצות אינפלציונית מחודשת והייתה סיבה מרכזית להותרת הריבית ברמתה באוקטובר, שינתה כיוון. המטבע האמריקאי נסחר כיום ברמות נמוכות יותר מאלה שערב המלחמה.

עם זאת, צעד אפשרי של הורדת ריבית עלול לעלות לישראל ביוקר, כשמרווח גדול מדי בין גובה הריבית בישראל לזה שבארה"ב למשל עלול לדחוף מעלה את הדולר ואת האינפלציה. בכל מקרה, החלטת נגיד בנק ישראל ביום שני הבא תהיה משוחררת מרינונים על שיקולים אישיים או פוליטיים, לאחר שביום השני הסכימו שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו על הארכת כהונתו של הנגיד, פרופ' אמיר ירון, לקדנציה נוספת בת חמש שנים.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב, מסביר כי "הצריכה הפרטית בישראל הייתה חלשה מאוד עוד לפני המלחמה, וללא הורדת ריבית יקשה על המשק להתאושש לאחריה". עם זאת, גם הוא מעריך שהריבית לא תרד במהלך 2023, שכן "בנק ישראל הכריז שהורדה לא תתבצע כל עוד התוכנית למכירת דולרים נמצאת על השולחן, והיא תישאר שם כנראה עד שהמלחמה תסתיים".

זבז'ינסקי מדגיש כי פרמטר מרכזי התומך בהורדת הריבית הוא האינפלציה המתמתנת: "מדד מחירי הליבה בישראל, כפי שנהוג להתייחס אליו בעולם (ללא אנרגיה, מזון ופירות וירקות), עלה בקצב שנתי של 3.4%, כשרק לפני חצי שנה הוא היה גבוה מ־5%. אינפלציית הליבה בישראל היא בין הנמוכות בקרב המדינות המפותחות", ציין.

מנגד, מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מזכיר כי "האינפלציה אינה קרובה עדיין ליעד בנק ישראל - בין 1% ל־3%. להערכתי מדד נובמבר שיפורסם בעוד חודש, ייוותר ללא שינוי, כך שהאינפלציה תעמוד על 3.6% - עדיין משמעותית מעל ליעד. עובדה זו, יחד עם המדיניות הפיסקלית המרחיבה של האוצר, אינן תומכות בהורדת ריבית בעת הנוכחית".

שפריר מציין שגם בעולם הליך הורדות הריבית עדיין בחיתוליו, כאשר "הורדות מצד הפד האמריקאי והבנקים המרכזיים באירופה ובבריטניה מתומחרות לרבעון השני של השנה הבאה", והריבית הגלובלית נלקחת בחשבון בהחלטות בנק ישראל. ההערכות הן שבארה"ב ייקח זמן עד שנראה הורדת ריבית. יו"ר הפד, ג'רום פאוול, ציין בהחלטת הריבית הקודמת בנובמבר כי הוועדה המוניטרית עדיין לא החלה לדון על תחילת הורדות ריבית. בנק ההשקעות גולדמן זאקס העריך כי הפד יתחיל להוריד את הריבית רק ברבעון האחרון של 2024.

השוק מתמחר הורדה של 0.35% כבר בינואר

מה הלאה? בהתממש התרחיש המרכזי בהקשר למלחמה, שתתמקד בזירה הדרומית ותסתיים עד לשנה הבאה, שפריר צופה ירידה של כ־1% בריבית במהלך 2024. בבנק ישראל צופים ירידה מתונה יותר, עד לשיעור של 4% בשנה הבאה. זבז'ינסקי מעריך שנראה ירידת ריבית חדה יותר, כשלדבריו השוק החל לתמחר את הורדת הריבית אף לרמה של 3.25% במהלך 2024.

מתחילת חודש נובמבר, תשואות איגרות החוב של ממשלת ישראל, בטווחים השונים, ירדו בחדות, ולמשל האיגרת ל־5 שנים ירדה מתשואה של 4.3% בתחילת נובמבר ל־3.9% כעת. שפריר מציין כי השוק מתמחר הורדת ריבית של 0.35% כבר בחודש ינואר.

למרות האופטימיות, לכולם ברור כי אסקלציה במלחמה, בדמות פתיחת חזית נוספת בצפון למשל, יכולה לשנות את התמונה במהירות. לדעת שפריר, תרחיש כזה עלול להקפיץ מחדש את הדולר ובכך למתן מאוד את הציפיות להורדת הריבית במשק בטווח הזמן הקרוב.