בצל ירידת היקף המכירות בענף הרכב: המבצעים מתחילים לחזור

אחרי ירידות של כמעט 50% במכירות רכב חדש ומשומש, בענף הרכב מנסים להתניע את המכירות בעזרת הנחות • קבוצת כלמוביל החלה בתהליך מואץ של מסירת 112 משאיות כבדות, המיועדות בעיקר להובלת טנקים • לאחר חטיפת האוניה בים האדום: חברות ליסינג גדולות בישראל קיבלו בימים האחרונים הודעות על דחייה צפויה באספקת רכבים • השבוע בענף הרכב

רכבים חדשים בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
רכבים חדשים בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

בצל ירידת היקף המכירות: המבצעים מתחילים לחזור

אחרי ירידה של כמעט 50% במכירות רכב חדש ומשומש מיבואנים וגופים מוסדיים מאז תחילת המלחמה, מנסה כעת הענף להתניע מחדש את המכירות באמצעות הנחות והטבות. השבוע הודיעה חברת סמלת, כי תעניק הנחה של 20 אלף שקל לכל דגמי סובארו למי שרכבו נפגע במלחמה והוכר על ידי מס רכוש. כפי שפורסם בגלובס עד כה הוגשו למעלה מ־6000 תביעות בגין נזקים לרכב כתוצאה מהמלחמה.

אקירוב סגר את מלון ממילא בירושלים, וזו התוכנית שהוא מציע למדינה לטיפול במפונים
קרן הנדל"ן שלה נקלעה לקשיי נזילות: הפניקס תציע למשקיעים הלוואה  

המבצע יימשך עד סוף נובמבר או עד גמר המלאי והוא מצטרף למבצע מוקדם יותר של הקבוצה שכולל דחיית תשלום של חצי שנה עד 300,000 שקל על חלק ממותגי ודגמי הקבוצה, כשניתן יהיה לקבל פריסת תשלומים רחבה של עד 60 תשלומים.

כלמוביל הודיעה גם היא השבוע על מבצע חדש שמקיף דגמים נבחרים של מיצובישי, יונדאי ו־ORA. במסגרת המבצע ניתן יהיה לרכוש כל רכב של שלושת המותגים ולהחזירו לחברה החל משלושה חודשים מתקופת ההזמנה ועד שנה ממועד עליית הרכב על הכביש. כמו כן, המבצע כולל הנחות על מגוון דגמי בנזין וחשמל, הנחה על יונדאי טוסון, עד 15 אלף שקל הנחה על גרסאות כפולות הנעה של איוניק 6 וכדומה, בנוסף לחבילות אבזור מתנה.

גם בג'ילי הצטרפו

בג'ילי מציעים בנובמבר שני מסלולי מבצע על הרכב החשמלי גיאומטרי. מימון בנוסח "קבל היום שלם בעוד 3 חודשים", עם 50 אלף שקל מימון ללא ריבית או עמדת טעינה וכרטיס טעינה ציבורית ללא עלות. בנוסף בשני המסלולים הלקוח מקבל הטבות אביזרים בשווי של מעל 4000 שקל.

מכרזי עבר והצטיידות חירום: צה"ל מאיץ את ההזמנות מהיבואנים

ענף הרכב ממשיך להאיץ את המסירות של כלי רכב לצה"ל ולגורמי הביטחון השונים הן כחלק ממכרזים, שכבר פורסמו בעבר, והן במסגרת הצטיידות חירום. קבוצת כלמוביל, יבואנית מרצדס, החלה בתהליך מואץ של מסירת 112 משאיות כבדות בתצורת ראש גורר מדגם מרצדס "ארוקס" במשקל 70-110 טון, המיועדות להובלה כבדה, בעיקר של טנקים.

מוביל טנקים חדש תוצרת מרצדס
 מוביל טנקים חדש תוצרת מרצדס

במקביל, החלה החברה לספק 30 אמבולנסים ייעודיים מדגם מרצדס ספרינטר עם הנעה כפולה, שנבנו בארצות הברית על פי התקנים של חיל הרפואה והוטסו ממנה בחודש החולף במסגרת "הרכבת האווירית" של סיוע בטחוני של הממשל האמריקני שהחלה לפעול מאז תחילת המלחמה.

המשלוח, שנכנס לשימוש מידי, מהווה פעימה ראשונה מתוך כמות גדולה יותר. מרצדס זכתה לפני כשנה במכרז משרד הביטחון לאספקת 460 ראשי גורר המיועדים לשינוע טנקי מרכבה סימן 4, נגמ"שים, דחפורים ועוד. גם המשאיות הללו נבנו בהתאם לדרישות הצבא.

חטיפת האוניה מול חופי תימן: עיכוב באספקה וצפי להתייקרות הביטוח הימי

ההדים מחטיפת אוניית הובלת הרכב "גלקסי לידר" ממשיכים להתרחב. בימים האחרונים קיבלו חברות ליסינג גדולות בישראל הודעות על דחייה צפויה באספקת דגמים מתוצרת קוריאה יפן וסין, שאמורים היו להגיע בדצמבר ולהימסר ללקוחות בתחילת השנה. זאת בשל שיבושים אפשריים בתנועת ספינות בים האדום וחוסר ודאות הגלובאליות לגבי הבטיחות הימית.

הדחייה מתייחסת בעיקר לדגמים היברידיים ולדגמי בנזין שמיוצרים באסיה. גורם בענף הליסינג אמר לגלובס כי "בתחילת השנה עשוי להיווצר עודף משמעותי של דגמים חשמליים, שכבר נמצאים במלאי בארץ, לצד מחסור בדגמי מפתח "רגילים" כמו משפחתיות היברידיות, רכבי פנאי עם מנועי בנזין ומכוניות קומפקטיות". עיקר הרכישות של חברות הליסינג בישראל הן של רכבי בנזין וכלי רכב היברידיים.

בימים האחרונים כבר קיבלו מספר ספינות להובלת רכב (RORO), שהיו אמורות לעבור בנתיב מול חופי תימן, הוראות להתעכב או לשנות מסלול עד להתבהרות המצב. כתוצאה מכך, כפי שדווח בגלובס, מתחילת השבוע קיבלו מספר יבואני רכב גדולים הודעות על דחייה בעגינה המתוכננת של לפחות חמש ספינות, שמובילות כלי רכב ממזרח אסיה, בעיקר מדרום קוריאה, סין ויפן. אלה אמורות היו לפרוק כלי רכב באילת ובאשדוד כאשר חלקן נמצאו כבר בדרך בעת החטיפה ושינו נתיב אחרות טרם יצאו מנמל המוצא שלהן.

ספינת ''גלקסי לידר'', שנחטפה על־ידי החות'ים
 ספינת ''גלקסי לידר'', שנחטפה על־ידי החות'ים

במקביל מעריכים בכירים ואנליסטים באסיה כי חטיפת הספינה בים האדום מול חופי תימן עשויה להוביל לשיבושים בשרשרת האספקה של כל תעשיית הרכב באסיה ולהשליך על אירופה. שר המסחר היפני הזהיר השבוע מפני שיבושים אפשריים בשרשרת האספקה הימית בעקבות החטיפה. לדבריו "לשיבוש בנתיב המסחר הימי שמחבר בין אירופה ויפן עשויה להיות השפעה על כלל הכלכלה היפנית ועל שרשרת האספקה שלה".

חלק משמעותי מכלי הרכב של מותגים יפנים וקוריאניים, שמיובאים לישראל, מיוצרים כיום באירופה, אולם מפעלי הייצור שלהם בטורקיה ואירופה משתמשים ברכיבי מפתח דוגמת מנועים וסוללות ליתיום, שמיוצרים באסיה ומגיעים דרך הים. עיכובים באספקת יכולים לפגוע בכלל שרשרת ייצור הרכב באירופה.

"בטיחות הספנים בעדיפות עליונה"

דובר חברת הספנות היפנית NYK, שמפעילה את הספינה שנחטפה ואחת המובילות המרכזיות של כלי רכב מאסיה לאירופה, אמר כי "אנחנו בוחנים את צעדינו בתיאום עם בעלי הספינות ובעלי המטענים. אנחנו מתכוונים להציב את ביטחונם של צוותי התפעול בעדיפות עליונה". החברה הוציאה התרעה חמורה על שייט בנתיבי הים האדום, למרות היותו "הנתיב המאוזן ביותר לאירופה". טרם ידוע כיצד תגיב צים, החברה המובילה בהובלת רכבים מסין לישראל.

בימים האחרונים גם פרסמו גופי ביטחון אזרחיים, שעוסקים בתחום הערכת הסיכונים בענף הספנות, אזהרות מורחבות לחברות ספנות בשל המתיחות באזור. האזהרות כוללות כעת גם ספינות סוחר, שנעות באזור בין השאר במפרץ הפרסי, מיצרי הורמוז וים עומאן.

אחד הגופים אף קרא לחברות הספנות "לבחון קשרי בעלות ישראליים אפשריים בכלי השייט שהם מפעילים". בענף הספנות מעריכים כי תיתכן עוד עלייה משמעותית בעלויות הביטוח הימי לספינות באיזור, במיוחד בספינות בבעלות או בתפעול של גופים עסקיים מישראל כאלה. בדו"ח שפרסמה חברת הייעוץ S&P Global מצוטט אחד המבטחים הימיים הגדולים בלונדון, שאומר "עם הזמן, החטיפה תביא לעליית ביטוח סיכוני המלחמה לספינות שמקושרות לישראל או ששטות במסלולי סחר במפרץ הפרסי ובים האדום". על פי מקורות ספינות להובלת רכב מבוטחות בכ־50 מיליון דולר לספינה לפני ביטוח הסחורה.