פרשת הריגול העסקי שמטלטלת את התעשייה הביטחונית בטורקיה

סוכנות הידיעות DHA דיווחה כי בחברה הביטחונית הטורקית בייקאר נעצר מתלמד בן 20 שניסה לגנוב ארבעה כוננים קשיחים ממתקן ייצור של החברה • תאגיד בייקאר הוא יצרן המל"ט בייראקטר TB2, שעלה לכותרות בזכות השימוש בו של צבא אוקראינה במלחמה מול רוסיה

מל''ט בייראקטר TB2 / צילום: Reuters, Aziz Karimov
מל''ט בייראקטר TB2 / צילום: Reuters, Aziz Karimov

פרשת ריגול עסקי מטלטלת את התעשייה הביטחונית בטורקיה: סוכנות הידיעות DHA דיווחה אתמול (ד') כי בחברת בייקאר נעצר מתלמד בן 20, אחמט ג', שניסה לגנוב ארבעה כוננים קשיחים ממתקן ייצור של החברה.

דיווח: טורקיה סיכלה ניסיונות חטיפה של האקר שהשבית את כיפת ברזל 
שאלות ותשובות | הדחתו וחזרתו של סם אלטמן: כל המרוויחים והמפסידים בסערת OpenAI

החשוד עבד בחברה כחודשיים, ולהגנתו הוא טוען כי לא ידע איזה מידע יש בכוננים, אך הודה כי כוונתו הייתה לסחור במידע - ולמכור אותם. האירוע מעורר תמיהה על האופן שבו תאגיד בייקאר, אשר מנהל הטכנולוגיות שלו הוא סלצ'וק בייראקטר - חתנו של הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן, בוחן עובדים. לפי הבדיקה של המשטרה הטורקית, אחמט ג' הועמד לדין בגין גניבת מחשב נייד לפני שש שנים. יתרה מכך, לפני שנה, החשוד הוגדר כנעדר בשל תלונת משפחתו.

חשיבות הכוננים הקשיחים למי שעוסקים בריגול עסקי היא שמדובר בשיטה הפשוטה ביותר, באופן יחסי, כדי לעקוף פרוטוקולי אבטחה שקיימים בחברות ביטחוניות. בתחום זה, לרוב, אין בכלל מידע על אמצעים שמאפשרים העברת מידע ממקום למקום, כמו USB או דיסק.

תאגיד בייקאר הוא יצרן המל"ט בייראקטר TB2, שעלה לכותרות בזכות השימוש בו של צבא אוקראינה במלחמה מול רוסיה. תחילה, המל"ט הרשים מאוד, אך בחודשים האחרונים, נראה שהרוסים למדו להתמודד איתו. מוסקבה, באופן תמוה למדי, מחד גיסא, מספקת לטורקיה את מערכות ההגנה האווירית S-400, ומאידך גיסא מתמודדת באוקראינה עם המל"טים מתוצרת טורקיה. אגב, אוקראינה היא אחת מבין 28 מדינות שונות שמשתמשות ב-TB2.

בצמרת החברה, כאמור, נמצא חתנו של ארדואן, כאשר המנכ"ל הוא אחיו, חאלוק. בסיוע של הנשיא, החברה הפכה לפנים של התעשיות הביטחוניות הטורקיות, על אף שהם לא נחשבים כיצרנים הטובים בתבל. מל"טים ישראליים, למשל, מתקדמים בכמה צעדים בהשוואה אליהם.

היקף הייצוא של בייקאר ב-2022 עמד על כ-1.18 מיליארד דולר, והיא עדיין רחוקה מלהיות מובילה - אפילו במושגי טורקיה. חברת אסלסאן שמייצרת, לדוגמה, רדארים וכלי שיט בלתי מאוישים, הגיעה בשנה שעברה להיקף מכירות ביטחוניות בסך כ-2 מיליארד דולר, ואילו התעשייה האווירית הטורקית מכרה בכ-1.5 מיליארד דולר.