ביידן עסוק בישראל ובאוקראינה, וזה עשוי לעלות לו בנשיאות

פחות משנה לפני הבחירות בארה"ב, הנשיא מנסה להבהיר לאמריקאים כי למדיניות החוץ שהוא מנהל יש השפעה גם עליהם • הם בינתיים לא משתכנעים, ומתעניינים יותר בנושאים פנימיים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן, בשבוע שעבר / צילום: ap, Doug Mills
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן, בשבוע שעבר / צילום: ap, Doug Mills

במהלך הפסגה המיוחלת שהתקיימה בארה"ב עם נשיא סין שי ג'ינפינג, שנועדה להסדיר את היחסים בין שתי המעצמות, קיבל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תדרוך מג'ייק סאליבן, היועץ שלו לביטחון לאומי, בנושא אחר לגמרי: הסכסוך הגובר במזרח התיכון.

פרשנות | מה כתב הנשיא ביידן על מדיניות החוץ האמריקאית ומה לא קראו רוב הישראלים
הפרופ' הישראלית שחיה בניו יורק: "יש עסקים שיעדיפו להפסיד כסף מאשר לעבוד עם יהודים"
ראיון | הגיע הזמן להפסיק להחזיק את המכנסיים בידיים כי הם לא יפלו: הכלכלן הכי קרוב לנתניהו פותח הכול

המלחמה של ישראל נגד חמאס, המלחמה באוקראינה שמידרדרת למצב של תיקו והפשרה המתוחה ביחסים עם סין - כולם, מתחרים על זמנו של הנשיא, כשנותרה פחות משנה, עד לבחירות 2024. בזמן שביידן מנהל מסע קמפיין לכהונה שנייה, המשברים החופפים האלה מסבכים את ניסיונו לשכנע בוחרים אמריקאים שהוא ממוקד בנושאי הפנים, שמדאיגים אותם יותר מכל.

הצרכים האלה היו ברורים בקליפורניה, בפגישות שבאופן רשמי היו ממוקדות כביכול בהדגשת המחויבות של אמריקה למדינות באזור אסיה והאוקיינוס השקט. שתי המלחמות היו חלק בולט מהדיונים של ביידן עם שי, ומנהיגי העולם שהתאספו לפסגת APEC, שיתוף הפעולה הכלכלי של אסיה והפסיפיק, הביעו הן באופן פרטי והן בפומבי חששות לגבי המלחמות האלה.

ביידן וג'ינפינג, השבוע / צילום: Reuters, KEVIN LAMARQUE
 ביידן וג'ינפינג, השבוע / צילום: Reuters, KEVIN LAMARQUE

ביידן ניצב על הבימה העולמית

ביידן, שהיה בעבר יושב ראש של ועדת יחסי החוץ של הסנאט והפך את ההגנה על הדמוקרטיה לערך המרכזי של נשיאותו, ביקש לצייר עצמו כמפקד עליון שמביא עשרות שנות ניסיון ביחסי חוץ , על מנת לנסות ולייצב עולם מעורער. אנשים שמכירים אותו אומרים שהוא נהנה להיות בתפקיד המדינאי בבימה העולמית.

אבל, המצביעים אומרים באופן גורף שהם יותר ממוקדים בנושאי פנים, בייחוד בכלכלה. ההחלטה של ביידן לערב כסף אמריקאי, נשק אמריקאי ויוקרה אמריקאית במלחמות במזרח התיכון ובאוקראינה, עלולה לעלות לו בקולות. סקר של CNN שפורסם החודש חושף שרק 36% מהבוחרים חושבים שביידן, שחוגג היום 81, הוא "מנהיג עולמי אפקטיבי".

הסוקר הדמוקרטי בן טולצ'ין אמר, שמדיניות חוץ "נוטה לא להיות גורם מניע" למצביעים, אבל שלממשל יש הזדמנות טובה להשתמש במאמציו של ביידן, בהשוואה לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, היריב המרכזי שלו ב־2024. "טראמפ עומד למשפט בארבע משפטים פליליים, בעוד שביידן ניצב על הבימה העולמית", אמר טולצ'ין.

ביידן מנסה יותר ויותר להבהיר לבוחריו שאירועים שמתרחשים אלפי קילומטרים מחופי אמריקה, רלוונטיים גם לגביהם. כל סימן של היחלשות התמיכה באוקראינה עלול לעודד את רוסיה לפעול באופן יותר אגרסיבי נגד מדינות אחרות באירופה, וזה עלול לגרום למעורבות צבאית אמריקאית. סכסוך נרחב יותר במזרח התיכון, בייחוד עם איראן, יכול גם הוא למשוך את ארה"ב לתוך מלחמה אזורית. המתחים הגבוהים עם סין עלולים להעמיק מלחמת סחר שפוגעת בארנקים של האמריקאים. ההשלכות על ארה"ב ובנות בריתה יהיו אפילו חמורות יותר אם יתקיים סכסוך צבאי ישיר עם בייג'ינג לגבי טייוואן, או סכסוכים אחרים.

"אנחנו חייבים להמשיך להזכיר לאנשים מה מונח כאן על הכף", אמר בריאיון דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי. "העניין הוא כל הזמן לוודא שאנשים מודעים לאופן שבו האירועים האלה מעבר לים באמת משפיעים עלינו".

המדיניות מול סין

אולם ייתכן שהטיעונים האלה לא יהדהדו אצל חלק מהבוחרים, שעל פי סקרים מקובעים על המחירים בארה"ב. והרפובליקאים מנסים לנצל את זה. טראמפ וכמה מחוקקים במפלגה הרפובליקאית טוענים שביידן רך מדי כלפי סין, בעוד שאחרים במפלגה אומרים שארה"ב צריכה להפסיק לשלוח מיליארדי דולרים לאוקראינה.

חבר בית הנבחרים מייקל מקול (רפובליקאי מטקסס), העומד בראש ועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים, אמר שפסגת APEC חסרת טעם. הוא מתח ביקורת על כך שביידן הסכים לדרישת בייג'ינג להסיר מכון של משטרת סין מרשימה שחורה של מוסדות אסורים ליצוא, על מנת לחזק את שיתוף הפעולה עם רשויות אכיפת החוק הסיניות, במאבק נגד ייצור פנטניל. טראמפ אמר ש"נשיאותו של ביידן היא כניעה אחת ממושכת לבייג'ינג".

דונלד טראמפ בטקסס / צילום: ap, Eric Gay
 דונלד טראמפ בטקסס / צילום: ap, Eric Gay

סין, שממשל ביידן מגדיר כמתחרה שיש לה פוטנציאל לעצב מחדש את הסדר העולמי, תפסה חלק ניכר מתשומת הלב בפסגה. וושינגטון ובייג'ינג נמצאות בצדדים מנוגדים במלחמות אוקראינה־רוסיה וישראל־חמאס, וזאת תוך כדי התחרות על דומיננטיות בטכנולוגיות מתקדמות. לאחר שהיחסים נעשו מתוחים מאוד מוקדם יותר השנה, בעקבות חשדות שבלון ריגול סיני זוהה מעל צפון אמריקה, הממשל שלח פקידים בכירים לבייג'ינג כדי לנסות להציל את היחסים.

מבחינת הממשל, הפסגה עם שי נועדה לנהל את המתחים האלה. תוצאה אחת, אמר ביידן, הייתה הסכם בין שני הנשיאים להתקשר אחד לשני כשצצות בעיות. הסיכוי ליחסים יציבים יותר זכה למחיאות כפיים ממנהלי חברות שערכו ועידה לצד APEC, ומשך תמיכה ממנהיגים של מדינות חשובות, שהעלו את הנושא של סכסוכים אחרים בעולם.

"זה אמור לשלוח מסר ברור שאנחנו כאן כדי להיות מסוגלים לעבוד יחד ולסמוך אחד על השני כדי לפתור בעיות רציניות - בנושאים של האקלים, אוקראינה או עזה", אמר לכנס העסקים נשיא מלזיה אנואר אברהים. "אי אפשר להכריח מדינות כמו מלזיה להסתכל על העולם ועל המעצמות בהסתכלות של המלחמה הקרה".

חוץ מבני ברית שרוצים הקלה במתחים, שמירת היריבות בין ארה"ב לסין מרוסנת תיתן לממשל ביידן זמן לטפל במשברים דחופים יותר, ולפעול לטובת מדיניות פנים כמו בנייה מחדש של יכולות הייצור של ארה"ב - שנועדה להיות כוח נגד לבייג'ינג. אבל לפי גורמים אמריקאים עלולה לקחת זמן. זה גם יפנה זמן לקמפיין שבו ביידן כמעט בוודאות יותקף על ידי היריב הרפובליקאי בעקבות מדיניותו כלפי סין. "הם רוצים להיכנס לקמפיין באמירה שהם מנהלים את הסינים", אמר דניס ווילדר, קצין מודיעין בצבא ארה"ב לשעבר וכיום עמית בכיר באוניברסיטת ג'ורג'טאון.

ביידן מותקף על תמיכתו בישראל

הנשיא מתמודד עם מערכת יותר מורכבת של אתגרים פוליטיים עקב תמיכתו החזקה בישראל. בעוד שבוחרים רבים תומכים בישראל, סקר של הוול סטריט ג'ורנל חשף לאחרונה, שאמריקאים רבים לא רוצים לראות את ארה"ב נכנסת שוב לאזור. מספר הולך וגדל של מצביעים צעירים - שחשובים למפלגה הדמוקרטית, שבלאו הכי לא התלהבו מביידן- מבקרים את הנשיא על תמיכתו בישראל בתגובה למתקפה של חמאס.

הקונגרס יצטרך להחליט בשבועות הקרובים איך להתקדם לגבי בקשת מימון לביטחון לאומי בגובה 106 מיליארד דולר הקשורה לישראל, אוקראינה ונושאים נוספים. רפובליקאים בסנאט דרשו שינויים במדיניות הגבול של ארה"ב בתמורה לתמיכה בהצעת החוק, אבל שיחות בין המפלגות עוד לא הולידו פשרה.

בעבר, נשיאים קודמים נאלצו לעשות קמפיין בזמן התמודדות עם משברים עולמיים. ג'ורג' בוש נכנס למלחמות באפגניסטן ובעיראק לאחר התקפות ה־9 בספטמבר, וזכה בבחירות ב־2004 לאחר תחרות צמודה; שתי המלחמות האלה גרמו לביידן להבטיח בזמן הקמפיין שלו ב־2020 לסיים את "המלחמות התמידיות" של אמריקה. כעס גובר לגבי המלחמה בוויטנאם השפיע על החלטתו של לינדון ג'ונסון לא לרוץ פעם נוספת לנשיאות ב־1968.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: חיים צח-לע''מ
 ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: חיים צח-לע''מ

יתרונות הדיפלומטיה

בנאומים בשבוע האחרון, ביקש ביידן להראות את היתרונות הממשיים של הדיפלומטיה שלו, והפציר בתאגידים בינלאומיים להשקיע בארה"ב. "כשאתה עושה עסקים עם ארה"ב ועם החברות שלנו, אתה יודע מה אתה מקבל: סטנדרטים גבוהים, נהלים הוגנים, הגנות לעובדים, רעיונות וחדשנות ברמה עולמית ומחויבות להתחשב בסביבה - בסופו של דבר", אמר בישיבה עם מנהלי חברות. "זה חותם של איכות".

יועציו של ביידן אומרים שהוא מסוגל לאזן בין המחויבויות שלו בנושאי חוץ ופנים, והם מחברים בין הנסיעות הרבות שלו למדינות אחרות לרקורד הכלכלי של הממשל. "חיזוק הבריתות שלנו בחו"ל עזר להבטיח את השיקום והצמיחה של הכלכלה האמריקאית", אמר דובר הבית הלבן בן לבולט.

ממשל ביידן מבקש לבצע מה שהוא מכנה "מדיניות חוץ עבור מעמד הביניים". הרעיון הזה, פרי מוחו של סאליבן היועץ לביטחון לאומי, מגיע מחשבון נפש שנעשה לאחר הניצחון של טראמפ ב־2016 על הילרי קלינטון. במסגרת גישה זו, על פי פקידי הממשל, מדיניות החוץ מתווכת עם מטרות פנים לכוון השקעה ולייצר משרות בארה"ב. חוקים לקידום אנרגיה נקייה וייצור מעבדי מחשבים, שמוגדרים כהצלחות של ביידן, מוזכרים כדוגמאות.

במקביל, הגישה מגבילה את גמישות ארה"ב להשתמש בכלים מסורתיים של דיפלומטיה מסחרית - כמו הורדת תעריפים שונים ומתן גישה טובה יותר לשוק האמריקאי הגדול, כדי לזכות באהדתן של מדינות שונות.

דמוקרטים הכשילו סחר ממדינות אחרות

חששות שהמסחר ממדינות אחרות פוגע בפועלים אמריקאים, הכשילו מאמצים של ביידן להתחרות עם סין על השפעה במדינות באזור אסיה והאוקיינוס השקט. פקידי הממשל מקווים להציג השבוע את עמוד התווך הנוגע למסחר של המסגרת הכלכלית של הודו והפסיפיק (IPEC), הסכם הכולל יותר מתריסר מדינות ואמור לכלול מחויבויות רכות בין המדינות החברות.

אבל התנגדות מצד הדמוקרטים עזרה להכשיל את הצעדים הנוגעים למסחר, שבפני עצמם היו די רחוקים מהניסיון להרחיב את הגישה לשוק של ממשל אובמה. הנסיגה הזו, אכזבה בכירים ממדינות באסיה והאוקיינוס השקט שקיוו לראות את ארה"ב משקיעה יותר באינטרסים שלה באיזור. פקידי ממשל ביידן אומרים שהם ימשיכו לעבוד על נושאי הסחר.

כמעט כל אינטראקציה שהייתה לביידן עם מנהיגים עולמיים אחרים כללה דיונים על מגוון הנושאים הנמצאים על שולחנו של הנשיא - בין אם הוא אוהב זאת או לא. בפגישה ביום שני בבית הלבן, נפגש ביידן עם נשיא אינדונזיה ג'וקו וידודו, מנהיג של מדינה מתפתחת בעלת רוב מוסלמי שנמצאת במרכז התחרות, בין ארה"ב וסין על השפעה באזור. במשרד הסגלגל, וידודו קרא באופן פומבי להפסקת אש בעזה, צעד שביידן עד כה דחה.