בעקבות המלחמה: צניחה של 18% במשרות הפנויות במשק. מה קרה בהייטק ואיפה חסרים עובדים?

נתוני הלמ"ס מהשבוע השני של הלחימה ועד 7 לנובמבר מצביעים על ירידה במספר המשרות הפנויות • בתחומי המלצרות והטבחות מספר המשרות הפנויות ירדו בלמעלה מ-24% • בניגוד למגמה, ענפי הבניין רושמים ביקוש חסר תקדים לעובדים

לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר

מלחמת חרבות ברזל, פינוי היישובים וגיוס המילואים הביאו לשינויים דרמטיים בשוק העבודה. כך, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), ישנה ירידה של 18% במספר המשרות הפנויות במשק, מ-114 אלף בספטמבר ל-93 אלף בתחילת נובמבר.

תוכנית הפיצוי לעסקים: תאריך היעד להגשת בקשות נקבע להיום, האתר לא באוויר
רמת הסיכון בנדל"ן עולה: בנק הפועלים מעריך שירידת המחירים תלך ותתגבר

בנוסף, גם שיעור המשרות הפנויות על כל 100 מועסקים ירד ב-13%, מ-3.64 ל-3.17 משרות ל-100 מועסקים. נתוני הלמ"ס מתייחסים אך ורק לפרק הזמן מהשבוע השני של הלחימה (15 באוקטובר) עד 7 בנובמבר, תוך ממוצע על התקופה הזאת.

המשרות הפנויות בתחום המלצרות ירד ב-28%

השינוי במספר המשרות הפנויות, כלומר של משרות שמחפשים עבורן עובדים, לא מתפלג באופן שווה: מספר המשרות הפנויות של מלצרים ומוזגים ירד ב-28% ושל טבחים ב-24%, וגם מספר המשרות הפנויות של מתכנתים ירד משמעותית ב-12%.

אך לעומת זאת, בשל חסימת כניסת עובדים פלסטינים ובריחת העובדים הזרים ניכר ביקוש חסר תקדים לעובדים בענפי הבניין: מספר המשרות הפנויות של רצפים, סתתים, טייחים, מסגרים ועובדי שלד בתחום הבנייה עלה ב-9%, ושל בוני בתים זינק בלא פחות מ-47%.

שוק העבודה חווה טלטלות משמעותיות, ומשרד האוצר פתח תוכנית פיצוי לעסקים, שאמורה בין היתר לפצות אותם על העסקת עובדים והוצאות אחרות בתחומים שחוו ירידה במחזור. אך למרות שהמערכת הייתה אמורה לעלות היום, נכון לשעה זו היא עדיין לא עלתה.