"החזירו אותם הביתה עכשיו": הצעדה לשחרור החטופים הגיעה לירושלים

אחרי חמישה ימים, צעדת משפחות החטופים הגיעה לירושלים • נציגי המשפחות יפגשו הערב עם השרים בני גנץ ואיזנקוט • שלי, אמו של עומר שם טוב שנחטף לעזה: "עד לרגע זה אף אחד מחברי הקבינט לא יצר איתנו קשר. שמענו מהחמאס מה הוא רוצה, שמענו מה ארה"ב רוצה, אבל עדיין לא שמענו מה ממשלת ישראל רוצה לעשות"

צילום: ap, Mahmoud Illean
צילום: ap, Mahmoud Illean

צעדת משפחות החטופים בליווי רבבות אנשים הגיעה אחר הצהריים (ש') לירושלים, לאחר שצעדו מתל אביב במשך חמישה ימים בקריאה לשחרורם. את הצעדה הובילו בני משפחות החטופים, הנושאים את תמונות יקיריהם. הצועדים נשאו דגלי ישראל, תמונות ובלונים צהובים. בכניסה לירושלים קיבלו המונים את פניהם והצועדים שרו את "ירושלים של זהב" ו"לו יהי".

"כל פרט בתמונה מעוצב": חוקרת קלטות חטופים על תפקידן בלוחמה הפסיכולוגית 
"יש לרבים מאיתנו קרובי משפחה מעזה. זה לא סותר. מאז המלחמה זזתי ימינה" 

הצעדה יצאה ביום שלישי השבוע מכיכר החטופים בתל אביב ועברה בבאר יעקב, בית חשמונאי, צומת לטרון, שורש ועין חמד. הצעדה הגיעה לבית משפחתה של החיילת נועה מרציאנו ז"ל לנחם אותם. היום הצטרף לצועדים יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, ואתמול הצטרף השר מיקי זוהר שזכה לקריאות "בושה" מהצועדים, אך מטה המשפחות מיהר לבקש מהנוכחים לחדול מקריאות ולכבד את נבחרי הציבור שהוזמנו להשתתף. "נציגות המשפחות הודתה לשר זוהר על הגעתו לצעדה, וכל נציג שיגיע יתקבל באופן מכובד".

"רוצים לשמוע תשובות"

נציגי המשפחות ביקשו להיפגש עם חברי קבינט המלחמה כדי לדעת מה הדרישות שהציבו להשבת החטופים. הם יפגשו הערב בשעה 18:30 עם השרים בני גנץ ואיזנקוט. לאור הפגישה הצפויה בין המשפחות עם כל חברי קבינט המלחמה ביום שני, הפגישה שהייתה אמורה להתקיים הערב עם שר הביטחון גלנט נדחתה ותתקיים יחד עם כל חברי קבינט המלחמה. נתניהו ודרמר לא נענו עד כה לבקשה לפגישה. לפגישה הערב יצטרף עו"ד גלעד שר, המתאם בין מערכת הבטחון למטה המשפחות.

שלי שם טוב, אמו של עומר שם טוב שנחטף לעזה, אמרה במהלך הצעדה השבוע: "עד לרגע זה אף אחד מחברי הקבינט לא יצר איתנו קשר. אף אחד. שמענו מהחמאס מה הוא רוצה, שמענו מה ארה"ב רוצה, אבל אנחנו אזרחי מדינת ישראל ועדיין לא שמענו מה ממשלת ישראל, ובראשה נתניהו, וחברי הקבינט גנץ וגלנט רוצים לעשות. איפה אתם? איפה אתם? אנחנו יותר לא נשתוק ורק נחריף את המאבק שלנו. אנחנו רוצים לשמוע תשובות - עכשיו!".

אייבי מוזס, יו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה, אמר במהלך הצעדה "אני קורא לראש הממשלה נתניהו וממשלת ישראל - אם צריך לשחרר את בן העוולה שרצח את אשתי עופרה שהייתה בהריון והבן שלי - אני אומר עשו זאת, שחררו אותם הביתה היום. כבר לא אוכל לחבק את אשתי עופרה, אבל המשפחות של החטופים כן יכולים".

קמליה חוטר ישי, סבתה של גלי טרשנסקי בת ה-13 שנחטפה מביתה בקיבוץ בארי, אמרה במהלך הצעדה: "לי באופן אישי קשה להתייחס לגוש הזה שנקרא חטופים כי לכל אחד יש שם - גלי, יוסי... לכל אחד יש משפחה, לכל אחד יש חלומות. מאותו יום מר לא שמענו מהממשלה או מהשרים שממונים על כל משהו על מה שקורה עם גלי בעזה מעבר לכך שהיא חטופה".

חוטר ישי קראה לנתניהו להיפגש עימם: "שיסתכל לנו בעיניים, ויגיד לנו משהו, כל דבר, שלא יתייחסו אלינו כשקופים. יצאתי לצעדה הזו מתוך משימה לאומית לקבל את כל התשובות האלו שמגיעות לנו. אני רוצה להודות לכל האזרחים הנפלאים של המדינה הזו ולומר לכם תודה אתם נותנים לנו את הכוח להמשיך, אנחנו צריכים אתכם בכל עוזכם מחר בירושלים, עזרו לנו לקבל תשובות".

הצעדה הגיעה סמוך למשרד ראש הממשלה. שם נואמים יובל הרן מבארי, יוזם הצעדה, ששבעה בני משפחתו חטופים והוריו נרצחו במתקפה, יעלה דוד - אחותו של אביתר דוד, בן 23 שנחטף מהמסיבה ברעים, דבורה עידן - אמו של צחי עידן, בן 49 שנחטף מביתו בנחל עוז, ואורין גנץ - אמה של עדן זכריה, בת 28 שנחטפה גם היא מהמסיבה ברעים.

במקביל עצרת בתל אביב הערב

במקביל תתקיים עצרת החל מהשעה 19:00 בכיכר החטופים ברחבת מוזיאון תל אביב. העצרת הערב בסימן 40 הילדים החטופים - לקראת יום זכויות הילד והילדה הבין-לאומי שיצויין ברחבי העולם ביום ב' (20.11). בעצרת ישתתפו האמנים עידן רייכל, לאה שבת, דני רובס והתקווה 6.

בעצרת ינאמו משפחות החטופים: אביחי ברודץ מכפר עזה, שאשתו הגר ושלושת ילדיו עופרי, יובל ואוריה והבת של חברו רועי עידן - אביגיל בת השלוש נחטפו; יוני כץ, שאשתו דורון ובנותיו אביב בת השנתיים ורז בת ה-4 נחטפו; ניצה קורנגולד, סבתא של יהל (3) ונווה (8) שנחטפו עם בנה טל שהם ואשתו עדי; אחים של ירדן (36) שנחטפה מבארי; זיו אלמוג, שדודתה חן גולדשטיין אלמוג (49) נחטפה מביתה בכפר עזה יחד עם שלושת ילדיה - טל בן ה-9, גל בן ה-11 ואגם בת ה-18 והשחקן האוסטרלי נת'ניאל (ניית) בוזוליק, כוכב סדרת יומני הערפד.