הנמלים דורשים מהיבואנים לפנות את כלי הרכב משטחם, המכס מאיים לקנוס

הגופים הממשלתיים טענו כי היבואנים מתעלמים מההוראה לפנות את הרכבים משיקולים ביטחוניים, אך אלו טוענים שאין אתרי אחסון חלופיים ובטוחים לעשרות אלפי כלי רכב • ענקית הסמארטפונים שיאומי משיקה רכב חשמלי ראשון • ועוד חדשות מענף הרכב

כלי רכב חדשים ממתינים בנמל חיפה / צילום: דוברות  נמל חיפה
כלי רכב חדשים ממתינים בנמל חיפה / צילום: דוברות נמל חיפה

המשבר הלוגיסטי סביב אחסנת כלי רכב בנמלי ישראל הולך ומחריף. בנמלי אילת, אשדוד וחיפה מאוחסנים כיום על פי הערכות למעלה מ־80 אלף כלי רכב חדשים, ובכנס הערכת מצב שהתקיים אתמול בהשתתפות חברת נמלי ישראל (חנ"י) רשות הספנות והנמלים (רספ"ן) ונציגי הנמלים טענו הגופים הממשלתיים כי יבואני הרכב מתעלמים מהוראות חנ"י ורספ"ן לפנות את כלי הרכב מהנמלים, וזאת למרות הוראות שניתנו בשבוע שעבר מנימוקים ביטחוניים. לטענת נציגי חנ"י, הן היבואנים והן הנמלים אינם פועלים מספיק בנחישות כדי לפתור את הבעיה.

חוסר ודאות קיצוני בענף הרכב: שני תרחישים לשנת המכירות 2024
ניתוח גלובס | אלפי מכוניות מגיעות לישראל גם בתקופת המלחמה. זה המרוויח הגדול

מנגד, יבואני הרכב טוענים כי חנ"י מציבה דרישות שלא ניתן לעמוד בהן בתקופת מלחמה - בשל היעדר אתרי אחסון חלופיים ובטוחים לאחסון עשרות אלפי כלי רכב, ובשל מחסור חמור בנהגי משאיות להובלת רכב שגויסו למילואים. היבואנים מציינים שגם במשרד התחבורה מודעים היטב לבעיה, והמשרד אף עושה כיום מאמצים לייבא עובדים זרים לנהיגה במשאיות. בנוסף נטען שהצו שהוציאו הגופים הממשלתיים לפינוי כלי רכב מהנמלים הוא "סלקטיבי".

במקביל החל המכס לשלוח הודעות ליבואני רכב על כוונתו לקנוס אותם בשל הפרת תקנה מ־2017 שאוסרת על אחסון רכב בנמלים למשך יותר 90 יום. בענף הרכב מציינים כי התקנה לא נאכפה עד היום בפועל, וכי להתחיל לאכוף אותה בעיצומה של מלחמה זה צעד לא סביר.

נמל אילת מעלה תעריפים

בתוך כך נמל אילת הודיע לכל יבואני הרכב כי הוא מעלה בחדות את דמי האחסנה היומיים לרכב בתחומו, ובשטחי האחסנה שנמצאים ברשותו בערבה. דמי האחסנה יעמדו כעת על כ־6 שקלים ליום במקום פחות מ־4 שקלים בממוצע לרכב עד לאחרונה. מדובר בהתייקרות משמעותית בעיקר עבור יבואנים של כלי רכב מתוצרת סין וקוריאה, שכ־40 אלף מהם מאוחסנים כיום בנמל אילת ובערבה. עבור חלק מהיבואנים הגדולים אף מדובר בהתייקרות של מאות אלפי שקלים לשבוע.

בענף הרכב מעריכים כי בימים הקרובים יתחיל גל של שחרור מאסיבי של כלי רכב מהמכס בעקבות ירידת הדולר עד לשערו לפני המלחמה. בענף מעריכים כי מדובר ב"חלון הזדמנות" לשחרור של כלי רכב בתעריף נמוך יחסית. עיקר כלי הרכב שישוחררו הם כלי רכב חשמליים, שמס הקניה עליהם אמור לעלות בתחילת ינואר מ־20% ל־35%, ורכבי פלאג־אין, שהטבת מס הקנייה עליהם תבוטל כליל.

יצוין כי זרם יבוא הרכב לישראל צפוי להאט משמעותית בשבועות הקרובים, הן בשל ביטולי הזמנות לאלפי כלי רכב שהזרימו היבואנים ליצרנים, והן בשל החלטה של בעלי אוניות ושל צוותים שלא לפקוד את נמלי ישראל עד להתבהרות המצב הביטחוני.

בעקבות המלחמה: הוקפאו המגעים ליבוא מותג הרכב הלאומי של טורקיה

גורמים בענף הרכב הישראלי מדווחים כי בעקבות המלחמה הוקפאו התוכניות לייבא לישראל את מותג הרכב הלאומי של טורקיה, TOGG. זהו המותג החשמלי הראשון שפותח עצמאית על ידי חברה טורקית. הוא מוגדר בטורקיה בתור "פרויקט לאומי" וזוכה לסיוע מאסיבי של הנשיא ארדואן, כולל הקמת שרשרת אספקה פנימית לסוללות, ריבית נמוכה על מימון, מיסוי מפלה על יבוא רכב מתחרה ועוד.

המותג קיים בשנה החולפת מגעים עם מספר חברות מענף הרכב בישראל לגבי יצוא לארץ, זאת לקראת תחילת הייצור ההמוני של כלי הרכב בתקינה אירופאית בסוף 2024. אולם, גורמים שהיו בקשר הדוק עם המותג אומרים כי מייד עם תחילת המלחמה הבהירו אנשי הקשר של TOGG כי "היצוא לישראל אינו רלוונטי כעת" ואף ניתקו קשר. זאת למרות, שישראל נחשבה בתחילה לשוק יעד מבטיח של המותג בשל הצמיחה המהירה בביקוש לכלי רכב חשמליים, במיוחד בתצורת קרוס־אובר, ובשל הקרבה הלוגיסטית הנוחה לטורקיה.

מכוניות חשמליות של המותג TOGG באיסטנבול, בחגיגות 100 השנה לטורקיה / צילום: Reuters, Arif Murat Kayacan
 מכוניות חשמליות של המותג TOGG באיסטנבול, בחגיגות 100 השנה לטורקיה / צילום: Reuters, Arif Murat Kayacan

המותג TOGG מייצר כרגע רכב אחד, הקרוס־אובר החשמלי TOGG T10X, שהושק בטורקיה בתחילת מאי ועל פי פרסומים בטורקיה עד החודש מכר 8000 יחידות, ועוד כ־177 אלף לקוחות "הביעו עניין ברכישתו". לרכב, שנשען על רכיבים מתוצרת סין, יש הנעה אחורית עם מנוע בודד בהספק 218 כ"ס והוא משווק עם סוללות בקיבולת של 52.4 קילוואט־שעה או 88.5 קילוואט־שעה עם טווחים של 314 או 523 ק"מ בתקן WLTP ותמיכה בטעינה מהירה של עד 180 קילוואט־שעה.

אורכו 4.6 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.89 מ' ומצויד בתא נוסעים דיגיטלי. המחיר בטורקיה, ללא מסים מקומיים, מתחיל בכ־30 אלף יורו לדגם בעל הטווח הקצר ומגיע עד כ־40 אלף יורו לדגם בעל הטווח הארוך ברמת הגימור המפוארת. על פי נתונים עדכניים, בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם היקף יצוא הרכב מטורקיה לישראל בכ־262.75 מיליון דולר והיא תפסה את המקום התשיעי ברשימת יעדי יצוא הרכב מהמדינה.

לפני אפל וסוני: ענקית הסמארטפונים שיאומי משיקה רכב חשמלי ראשון

בשנים האחרונות, ניסו כמה יצרנים גלובליים של מוצרי צריכה אלקטרוניים, ובהם אפל וסוני, לפתח מותג עצמאי של רכב חשמלי מתוצרת עצמית. הנסיונות הללו טרם הבשילו, אבל החודש עקפה אותם בסיבוב שיאומי (XIAOMI) הסינית, שהיא אחת היצרניות הגדולות בעולם של טלפונים סלולאריים ומוצרי צריכה ביתיים. השבוע נחשפה בסין רשמית המכונית החשמלית הראשונה של המותג, ספורט־סדאן יוקרתית הנושאת את השם שיאומי SU7.

שיאומי SU7 / צילום: יח''צ
 שיאומי SU7 / צילום: יח''צ

זוהי מכונית גדולה באורך 5 מ' עם בסיס גלגלים באורך 3 מ', שתוצע בכמה גרסאות עם הספק של עד למעלה מ־660 כ"ס בגרסה כפולת המנועים וטווח של עד 800 ק"מ בתקן הסיני. יש לה תא נוסעים מפואר עם ממשק התקשורת המתקדם של היצרנית, שבנוי לשלוט מרחוק במוצרי צריכה אלקטרוניים במסגרת "בית חכם".

הייצור יתחיל בדצמבר

המחיר טרם פורסם אולם בסין מעריכים כי הוא יתחיל בפחות מ־45 אלף דולר, זול משמעותית בהשוואה לדגמים מקבילים דוגמת טסלה S. הייצור הסדרתי צפוי להתחיל בדצמבר ובסין מעריכים כי שיאומי תשאף להפוך את המותג לגלובאלי בהקדם האפשרי, כולל יצוא למערב תוך ניצול משאבי השיווק שלה.