"קיימת הסתברות של 100% להורדת ריבית במהלך שלושת החודשים הקרובים"

קצב האינפלציה השנתי ירד באוקטובר ל-3.7%, בהתאם לתחזיות • בנק ישראל יפרסם את החלטה הריבית שלו בעוד שבועיים, ולמדד המחירים צפוי משקל רב בהחלטה • נירה שמיר מדיסקונט: "מדד אוקטובר, בשילוב עם ההתחזקות המרשימה של השקל בתקופה האחרונה, מעלים את הסיכוי להורדת ריבית בנק ישראל"

בנק ישראל. ההתמתנות בקצב האינפלציה נובעת מהאטה במשק בשל המלחמה / צילום: Shutterstock
בנק ישראל. ההתמתנות בקצב האינפלציה נובעת מהאטה במשק בשל המלחמה / צילום: Shutterstock

קצב האינפלציה השנתי ירד ל-3.7% באוקטובר, בהתאם לתחזיות. ההתמתנות נובעת מהאטה במשק בשל המלחמה שהתחילה ב-7 באוקטובר. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הלבשה והנעלה שעלו ב-3.9%, ירקות ופירות שטיפסו ב-3.2%, תחבורה שהוסיף ב-1.0% ומזון שעלה ב-0.9%. מנגד אחד הרכיבים המשמעותיים שדווקא ירד היה רכיב הדיור, שכולל את מחירי השכירות, אשר ירד ב-0.4%. 

כבר לא הרווחית בישראל: צים עם הפסד רבעוני עצום של 2.27 מיליארד דולר
אוקטובר קשה לחוסכים בפנסיה: אלטשולר שחם ומור בלטו לטובה ומי בתחתית הטבלה?

יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר, מציין שמסתמנת התמתנות במרכיבי האינפלציה החשובים: "מחירי השכירות התמתנו עם עלייה של 4.8% בשנה האחרונה, לעומת 5.8% בספטמבר. בנוסף, מחירי השירותים האחרים התמתנו ל-4.3% ב-12 החודשים האחרונים, לעומת 4.8% בספטמבר". מחירי הנסיעות לחו"ל עלו ב-2.5%, כאשר כץ מדגיש שהפיחות החד בשקל בחודש אוקטובר השפיע על מחירם. 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, מציין כי קצב האינפלציה בישראל ממשיך לרדת גם בהשוואה למדינות המפותחות האחרות, והאינפלציה מתקרבת ליעד העליון של בנק ישראל, שעומד על 3%. 

"עם זאת, יש מספר נקודות שמצריכות מעקב: האחת, במבט של 4 חודשים לאחור, נרשמה עלייה בקצב עליית המדד הכללי, המדד ללא דיור, ירקות ופירות, לאחר ירידה בארבעה מחמשת החודשים הקודמים. בנק ישראל מייחס לנתון זה חשיבות רבה", מציין מנחם. "השנייה, סעיף הדיור הפך למעכב אינפלציה. המדד ללא סעיף זה עלה 0.7%, יותר מעליית המדד הכללי. גם מחירי שירותים אחרים רשמו האטה החודש. עם זאת, בשוק זה יש סימני שאלה. מחד, מחירי הדירות (שלא כלולים במדד) ממשיכים לדשדש (ב-12 החודשים האחרונים הם אף ירדו קלות), אך שכר הדירה של שוכרים מחדשים ומתחלפים ממשיך לעלות במהירות. לכל אלו יש להוסיף את השפעות המלחמה, שהשפעתם על מדד אוקטובר חלקית".

מה יקרה בהחלטת הריבית של בנק ישראל בעוד שבועיים?

החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל צפוי ב-27 בנובמבר. מנחם מעריך כי "בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי בסוף החודש וימתין למדדים הבאים, תוך המשך התמקדות בתנועות השקל והמתנה לירידה נוספת של האינפלציה".

כץ אומר כי התמתנות בסביבת האינפלציה תומכת בהקלה במדיניות המוניטרית, בפרט על רקע הריבית הריאלית הגבוהה (יחסית לציפיות האינפלציה), צפי להתמתנות בפעילות הכלכלית בתקופה הקרובה, וסביבת אינפלציה מתמתנת בחו"ל (בארה"ב בפרט). "כעת בנק ישראל שם דגש על היציבות בשקל ונרתע מלהוריד את הריבית", הסביר כץ. "בתרחיש הבסיסי שלנו, בנק ישראל יתחיל להוריד את הריבית בתחילת 2024". עם זאת, כץ מציין שבמידה ומגמת הייסוף בשקל תימשך, מאוד ייתכן הורדת ריבית כבר בהחלטת הריבית הקרובה בסוף החודש. 

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, מוסיפה כי "מדד אוקטובר, בשילוב עם ההתחזקות המרשימה של השקל בתקופה האחרונה, מעלים את הסיכוי להורדת ריבית בנק ישראל, אם לא בהחלטה הקרובה, אז בהחלטה הבאה שתהיה ב-1 בינואר 2024". שמיר מציינת כי "לפי שוק החוזים, קיימת הסתברות של 100% להורדת ריבית במהלך שלושת החודשים הקרובים ברבע אחוז, ואף הורדה נוספת של רבע אחוז עד ההודעה של אפריל". 

עם זאת, מסייגת שמיר, "עד הודעת הריבית, יפורסמו בשבוע הבא נתונים על שוק העבודה באוקטובר, משרות פנויות וסקר כוח אדם, שהינם בעלי חשיבות גבוהה, והמדד המשולב למצב המשק. זאת, בנוסף, כמובן, למגמות בשווקים, עם דגש על שוק המט"ח".