ועדת הכספים אישרה את הרחבת טווח הפיצוי: אילו יישובים בפנים?

טווח הפיצויים המוגדלים לעסקים הורחב לעד 40 ק"מ מהגדר עם עזה • בוועדה ידונו בהמשך במענה ליישובים שנפגעו משמעותית ונמצאים מחוץ לטווח הזכאות, כמו ראשון לציון ואילת

יו''ר ועדת הכספים משה גפני / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכספים משה גפני / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ד') את הרחבת טווח הפיצויים המוגדלים לעסקים עד 40 ק"מ מהגדר עם עזה. בגבול הצפון נותר טווח הפיצויים על מרחק של 9 ק"מ.

לפי "המסלול האדום" הקבוע בחוק, פיצויים מלאים על אובדן הכנסות או החזרים מלאים בגין הוצאות שכר ניתנים ליישובי העוטף, במרחק של 0-7 ק"מ מעזה. מתווה הסיוע של משרד האוצר למלחמת חרבות ברזל מוסיף טווח זכאות מורחבת לטווח של 7-40 ק"מ.

הקופה הקטנה שרצה יוסי שלי והבקשה של נתניהו: הדיון הסוער של האוצר על הכספים הקואליציוניים 
משרד הביטחון אסר על חברות ישראליות להגיע לתערוכת הנשק בדובאי 

עסקים בטווח המורחב, כמו למשל בבאר שבע ובאשדוד, יזכו גם הם לשיפוי מלא מהמדינה, עד תקרת מענק של 2.5 מיליון שקל לעסק. מגבלה זו לא קיימת לעסקים הממוקמים עד 7 ק"מ מהרצועה, אבל התקרה הגבוהה שנקבעה צפויה שלא להשפיע על מרבית העסקים.

בעיית המועצות האזוריות

במהלך הדיונים בוועדה בימים האחרונים, עלתה דרישה מצד יישובי אשכול, שער הנגב, שדות נגב, חוף אשקלון ומועצות נוספות בדרום שמועצות אזוריות בהן חלק מהישובים נמצאים בטווח של 0-7 ק"מ מהגדר, ייחשבו כלל הישובים כיישובי ספר הזכאים למסלול האדום. באוצר התנגדו אבל הודיעו כי לבקשת הוועדה, הדברים ייבחנו שוב.

גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול, מחה נוכח אי הכללתם במסלול זה וקרא שלא לאשר את התקנות ללא יישובי אשכול. לדבריו, "לאוצר לא אכפת מה קרה ב-7 באוקטובר, אם הוא לא מכניס את הישובים. אני נשאר עם הרכב שלי פה בירושלים עד שהשר יכניס את כל אשכול, עד שהשר ישנה את דעתו, זה מה שהתחייבתי וזה מה שאעשה".

יו"ר הוועדה משה גפני אמר: "נקיים ישיבה על היישובים האלה בשבוע הבא. הם לדעתנו צריכים להיות בפנים. בכל מקרה צריכים לדון בוועדה בתקנות לנובמבר. אם יחליטו שהמועצות האזוריות זכאיות להיכלל במתווה המורחב לפי הקריטריונים של האוצר, הוא יחול רטרואקטיבית לאוקטובר. אם תהייה בעיה, נביא את זה בצורה של מענק לרשויות".

בנוסף, לאור דרישות ערים כמו ראשון לציון, שמטווחות באופן משמעותי ואינן נכללות בתקנות הפיצויים המורחבים, ציין גפני כי יפנה לאוצר ויבקש תקציב מיוחד ליישובים בהם היו נפילות בשיעור גבוה.

עוד עלה במהלך הדיונים מצבה של העיר אילת, והפגיעה הנרחבת בעסקים בה, כאשר התקנות אינן נותנות מענה למצבה. ועדת הכספים צפויה לקיים דיון בנפרד בנושא אילת והצרכים המיוחדים שלה כעיר תיירות.