איך תשפיע המלחמה על מחיר הדלק?

בשבועות האחרונים מחירי הנפט יורדים בעקביות • האם המשמעות היא שגם מחירי הדלק בישראל בדרך למטה? • שאלת היום, מדור חדש 

איך תשפיע המלחמה על מחיר הדלק? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
איך תשפיע המלחמה על מחיר הדלק? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שוק הנפט העולמי מושפע בדרך כלל מהתלקחויות פוליטיות במזרח התיכון. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא מלחמת יום הכיפורים שגררה עלייה מטאורית במחירי הנפט בעקבות החרם של מפיקות הנפט הגדולות על ישראל. אבל במלחמה הנוכחית נצפית מגמה שונה. מחירי הנפט אמנם זינקו עם תחילת הלחימה, אבל בשבועות האחרונים צונחים בחדות. כך, אם לפני המלחמה נפט מסוג ברנט נסחר ביותר מ־96 דולר לחבית, כיום רמות המחירים נעות סביב 82 דולר. איך המגמה צפויה להשפיע על ישראל?

שאלת היום | אילו אפיקים מומלצים למשקיעים "שונאי סיכון"
שאלת היום | מה מגיע לעובדים בחל"ת, והאם מעסיקים יכולים לפטר בזמן מלחמה?  

מחירי הדלק בישראל תלויים בשלושה גורמים, שער הדולר מול השקל, שיעור המס (הבלו) ומחיר הנפט בעולם. הדלק הוא מוצר מיובא, ולכן התנודתיות בשער המט"ח היא גורם משמעותי בקביעת המחיר לצרכן. בנוגע עם תחילת המלחמה שער הדולר זינק בחדות מול השקל והגיע לשיא של יותר מעשור - מעל 4 שקלים לדולר. עם זאת, בשבועות האחרונים המטבע הישראלי תיקן את הפיחות והחזיר את שער הדולר לרמתו לפני המלחמה. בנוגע לגורם השני, לאחרונה החליטה הממשלה להאריך את הסבסוד על הבלו, אך לא ברור עד מתי ההנחה תימשך.

הגורם השלישי הוא אולי המפתיע ביותר - מחיר הנפט בעולם. "קיימים מספר גורמים לכך שמחירי הנפט שומרים על יציבות יחסית בשוק העולמי", מסבירה אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון. "ארה"ב לדוגמה, הגיעה לקצב הפקה יומי של 13 מיליון חביות נפט כאשר ההפקה בשיא כל הזמנים והיא מעבה את היצע הנפט העולמי". כך, השוק מצליח לשמור על יציבות למרות שחלק ממדינות אופ"ק פלוס, יצואניות הנפט הגדולות, בהובלת רוסיה וערב הסעודית, ויסתו את ההפקה השנה.

ומה לגבי המלחמה אצלנו? "מחירי הדלק פחות מושפעים מהמלחמה בישראל", אומרת פריד. להערכתה השוק מניח בשלב זה כי גם ארה"ב וגם איראן לא רוצות בעימות כולל. הצטרפות של אחת מהן למלחמה מהווה תרחיש קיצון שבוודאי יעלה את מחירי הנפט בעולם: "כל עוד התרחיש המרכזי הוא שהמלחמה תתמקד בזירה המקומית ולא נראה ויסות אגרסיבי מצד אופ"ק פלוס, עשויים מחירי הדלק בישראל להתמתן. זאת כמובן בכפוף לשער הדולר ומס הבלו".

גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם