הוועדה לבחירת שופטים מתכנסת מחר: לוין צפוי להתנגד למינוי נשיא לעליון

שר המשפטים החליט לכנס את הוועדה לאחר שהוגשה נגדו עתירה בעניין • הדיון לא צפוי לעסוק במינוי שופטים שבמחלוקת, ולדברי לוין הוא יביא רק "החלטות שיש לגביהן הסכמה רחבה" • נציגי לשכת עורכי הדין צפויים לדרוש להעלות לסדר היום בישיבה שאחריה את מינויו של נשיא בית המשפט העליון הבא

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

הוועדה לבחירת שופטים תתכנס מחר (ה'), לראשונה מאז הוקמה הממשלה, בלשכתו של שר המשפטים יריב לוין בירושלים. 

לוין החליט לכנס את הוועדה לאחר שהוגשה נגדו ונגד הממשלה עתירה בעניין, בה תמכה היועצת המשפטי לממשלה. לוין הודיע כי הדיון צפוי לעסוק בבחירת הרכבי ועדות המשנה של הוועדה לבחירת שופטים, תכיפות התכנסות הוועדות וקביעת כללים לסדרי העבודה. זאת לאחר שהודיע לבג"ץ כי הוא סבור שאין מקום לעסוק בימים אלה במינוי שופטים שבמחלוקת, ולכן יביא רק "החלטות שיש לגביהן הסכמה רחבה". 

לוין הודיע שיביא למינוי שופטים שיש להם הסכמה רחבה. מה אומר החוק?
האם בגלל מערכת המשפט אי־אפשר היה לירות במי שהתקרב לגדר בעזה?

נציגי לשכת עורכי הדין צפויים לדרוש להעלות לסדר היום בישיבה שאחריה את מינויו של נשיא בית המשפט העליון הבא, שלפי שיטת הסיניוריטי אמור להיות השופט יצחק עמית. זאת לאחר שבית המשפט העליון נותר ללא נשיא קבוע עם פרישתה של הנשיאה אסתר חיות ב-16 לאוקטובר. על-פי ההערכה, למינויו של עמית לפי שיטת הסניוריטי יש רוב בוועדה של 5 חברים, כאשר השופט עמית לא יצביע. לוין, המבקש לשנות את הנוהג, צפוי להתנגד להעלות את ההצבעה לסדר היום.

לפי חוק בתי המשפט, אם שר המשפטים ראה שיש צורך במינוי שופט, עליו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. לאחר כינוס הוועדה, מי שרשאים להציע שמות של מועמדים לשיפוט אלה שר המשפטים, נשיא בית המשפט העליון או שלושה חברי ועדה. כלומר, ההחלטה אילו מינויים להביא להצבעה אינה בסמכותו הבלעדית של לוין. עוד קובע החוק כי מי שמחליט על "שאר סדרי דיוניה ועבודתה של הוועדה" הוא הוועדה. הנוהג הוא שמי שעומד בראש הוועדה - שר המשפטים - קובע את סדרי העבודה, אך החוק נותן את הסמכות לוועדה כולה. 

איכות השלטון: למנות נשיא לעליון

במערכת בתי המשפט יחסרו עד לסוף השנה 54 שופטים בכל הערכאות. לוין צפוי לקדם מינוי של שופטים לבתי משפט השלום והמחוזי בלבד. מדובר על מועמדים ממאגר קיים, לאחר שעברו קורס של הנהלת בתי המשפט. לפי החוק יש לפרסם את המועמדים 45 ימים לפני הדיון כדי לאפשר לציבור להגיש התנגדויות לפני הדיון בוועדה, כך שעד סוף השנה לא ימונו שופטים חדשים.

השבוע פנתה התנועה לאיכות השלטון לחברי הוועדה לבחירת שופטים בבקשה שימנו נשיא לעליון חרף התנגדותו של לוין. בפנייה כתב עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה: "אנו נמצאים במצב חירום, וכל מי שטרם החליף דיסקט אחרי השבת השחורה - מוטב לו יעשה זאת מיד ויחדל ממשחקים פוליטיים מיותרים שפוגעים פגיעה נוספת בציבור בישראל. אנו קוראים לוועדה לפעול למען מינוי נשיא בית משפט עליון באופן מיידי".

בוועדה לבחירת שופטים יש שמונה חברים: שר המשפטים לוין, ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד, ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון השופט עוזי פוגלמן, שופטי העליון יצחק עמית ודפנה ברק-ארז וכן חברי לשכת עורכי הדין מוחמד נעאמנה ואילנה סקר. הממשלה לא מינתה שרה נוספת לוועדה, כך שהיא תכלול תשעה חברים לפי החוק.