המערב צריך לקבל את פליטי עזה

אירופה וארה"ב קיבלו בעבר מיליוני אנשים שנמלטו ממלחמות אחרות • התרגום המלא לטור של דני דנון ורם בן ברק ל"וול סטריט ג'ורנל" 

אלפי פלסטינים בורחים מצפון הרצועה לדרומה, דרך ציר סלאח א-דין המאובטח שכוחות צה''ל פתחו עבורם / צילום: ap, Hatem Moussa
אלפי פלסטינים בורחים מצפון הרצועה לדרומה, דרך ציר סלאח א-דין המאובטח שכוחות צה''ל פתחו עבורם / צילום: ap, Hatem Moussa

 דנון הוא חבר כנסת בכיר בליכוד וכיהן כשגריר ישראל לאו"ם בין 2015 ל־2020. בן ברק הוא חבר כנס ממפלגת יש עתיד וכיהן כסגן מנהל המוסד בשנים 2009-2011 

מתקפת הטרור ללא פרובוקציה קודמת ב־7 באוקטובר סיכנה לא רק את ישראל אלא יותר מ־2 מיליון אנשים הגרים ברצועת עזה. למרות שחמאס זכה בבחירות בעזה ב־2006 והשתלט על השטח מידי הרשות הפלסטינית שנה לאחר מכן, הארגון אמר שאין לו אחריות לאנשים הגרים שם. 

עמוס ידלין מאמין: זו עסקת השבויים היחידה שעל הפרק 
מאדריכל הטבח ועד השותף של מוחמד דף: בכירי החמאס שמושכים בחוטים 
מצרים מאיימת לשלוח את הפליטים הפלסטינים לאירופה 

ב־15 באוקטובר, פעילי חמאס גנבו מזון וציוד רפואי ממשאיות של סיוע הומניטרי. סוכנות הסיוע לפליטים של האו"ם דיווחה על הגניבה בציוץ, שאחר־כך מחקה. אבל מקורות באו"ם אישרו את דבר הגניבה לאתר וואלה הישראלי, וגם מתאם פעולות הממשלה בשטחים אישר כי דלק וציוד רפואי נלקחו על-ידי חמאס.

בחודש שעבר, האסיפה הכללית באו"ם אימצה החלטה הקוראת ל"שביתת נשק מיידית, חזקה ומתמשכת", ודרשה שכל הצדדים יאפשרו את "ההמשך, באופן מספק וללא הפרעה" של כניסת שירותים ומוצרים חיוניים לרצועת עזה.

אולם ככל שהמלחמה מתמשכת, החלטות האו"ם לא עושות מאומה שעוזר באופן ממשי לתושבי עזה. הכרחי שהקהילה הבינלאומית תחקור פתרונות פוטנציאליים שיעזרו לאזרחים שנלכדו בלב המשבר.

רעיון אחד הוא שמדינות ברחבי העולם יסכימו לקבל מספר מוגבל של משפחות מעזה שביטאו רצון לעזוב את הרצועה. 

היסטוריה ארוכה של סיוע לפליטים

לאירופה יש היסטוריה ארוכה של סיוע לפליטים הנמלטים מאזורי סכסוך. המלחמות ביוגוסלביה לשעבר גרמו למיליונים להיעקר מבתיהם, רובם מבוסניה ומהרצגובינה. גרמניה, אוסטריה ושבדיה קיבלו מספרים גדולים.

כשפרצה מלחמת קוסובו, מאות אלפי אלבנים מקוסובו ברחו לאלבניה הסמוכה ולמדינה שכיום נקראת צפון מקדוניה. גרמניה, בריטניה וארה"ב גם הן קיבלו פליטים.

מדינות אירופאיות כולל גרמניה, שבדיה וצרפת נתנו מקלט לפליטים סוריים מאז שהחלה מלחמת האזרחים בסוריה ב־2011. בין 2015 ל־2016, גרמניה לבדה קיבלה יותר מ־1.2 מיליון פליטים ומבקשי מקלט, שבערך רבע מהם היו סורים. 

מחויבות מוסרית

במבט על הדוגמאות האלה, מן הראוי שמדינות סביב העולם יציעו מקלט לתושבי עזה המבקשים לעזוב את הרצועה. מדינות יכולות לעשות זאת על-ידי יצירת תוכניות רילוקיישן בנויות היטב ומתואמות באופן בינלאומי. חברות הקהילה הבינלאומית יכולות לשתף פעולה כדי להעניק סיוע כספי חד־פעמי לעזתים המעוניינים לעזוב כדי לעזור בעלויות הסיעה ולהקל על ההתאקלמות של הפליטים בקהילות החדשות שלהם.

ארגונים עולמיים עם ניסיון ביישוב מחדש של פליטים צריכים להקל על היישוב מחדש של תושבי עזה שרוצים לעבור למדינות המוכנות לקבל אותם. אנחנו בסך־הכול צריכים קומץ ממדינות העולם שיחלקו באחריות לארח את תושבי עזה. אפילו אם מדינות יקבלו רק 10,000 פליטים כל אחת, גם זה יעזור להקל על המשבר.

לקהילה הבינלאומית יש מחויבות מוסרית - והזדמנות - להפגין חמלה, לעזור לאנשי עזה להתקדם לעבר עתיד טוב יותר, ולעבוד יחד כדי לקדם את השלום ואת היציבות במזרח התיכון.