ישראל במלחמה | סיקור שוטף

כמעט יממה אחרי הכניסה לשיפא: הכוחות עדיין פועלים בביה"ח

גלנט על המגעים לשחרור חטופים: חמאס מוכן לשלם על קצת שקט • נתניהו עונה לארדואן: הוא הפציץ כפרים טורקיים בגבולות ארצו, שלא יטיף לנו מוסר • יירוט בים האדום: ספינה אמריקנית הפילה כטב"ם ששוגר מתימן • שרה נתניהו מאשרת במכתב לג'יל ביידן: אחת החטופות ילדה בשבי חמאס • דיווח: חמינאי הבהיר להנייה - איראן לא תתערב ישירות במלחמה, לא עדכנתם אותנו מראש • עדכונים שוטפים

כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל
כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים

22:55 - ארה"ב לא הטילה וטו: מועצת הביטחון אישרה הצעה "להרחיב הפוגות הומניטריות" בעזה ולשחרר את החטופים

22:30 - שר ההגנה האמריקני אוסטין שוחח בטלפון עם שר הביטחון גלנט.

21:33 - הפרלמנט הבריטי דחה ברוב של 293-125 הצעה לתמוך בהפסקת אש, מוקדם יותר דחו גם הצעה מרוככת יותר לקריאה להפסקה הומניטרית ברוב של 290-183.

21:15 - מפקד פיקוד הדרום, האלוף ירון פינקלמן, הצטרף לכוחות הלוחמים ברצועת עזה, ואמר: "אנחנו ממשיכים ופועלים בליבת העיר עזה, בליבת בירת הטרור. אנחנו נמצאים בעומק מחנה הפליטים שאטי, עליו השגנו שליטה. כוחותינו הרגו פה מחבלים רבים, שבו רבים והרסו תשתיות רבות. במקביל לכך, נמשכת הפעולה בדרום העיר והלילה נכנסנו לפעולה ממוקדת לתוך בית החולים שיפא למול מודיעין מדויק. נמשיך ונפעל קדימה לאור התוכניות המבצעיות שלנו כדי להכות באויב".

21:10 - ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר בריאיון ליונית לוי כי "צריך להחליף את ראש הממשלה בזמן הלחימה". לדבריו, "הממשלה לא מתפקדת, אנחנו לא יכולים לנהל מלחמה ממושכת עם ראש ממשלה שהציבור לא מאמין לו. לא צריך בחירות עכשיו, צריך ראש ממשלה אחר מהליכוד. אנחנו מדברים עם חברי הליכוד ועם החרדים. אני מציע שנקים ממשלה לשיקום לאומי עם הליכוד, עם החרדים, עם ליברמן ועם המחנה הממלכתי. לציבור אין אמון בראש הממשלה הנוכחי".

20:58 - לראשונה מתחילת הלחימה: צה"ל קרא לתושבים בדרום הרצועה להתפנות מבתיהם.

20:38 - הפנטגון מסר כי המל"ט ששוגר היום מתימן ויורט בים סוף על ידי ספינת המלחמה האמריקנית USS Thomas Hudner כוון ויועד לפגוע בה.

20:31 - אחרי שהכחישה חלק מזוועת הטבח והתנצלה: חה"כ אימאן ח'טיב-יאסין (רע"ם) צפתה היום בסרט הזוועות בכנסת.

20:20 - דובר צה"ל חשף כי יחידת שלדג ויחידות מיוחדות נוספות בפיקוד אוגדה 36 איתרו מפקדה מבצעית, אמצעי לחימה וציוד טכנולוגי בבניין ה-MRI בבית החולים שיפא. במחלקה נוספת אותרה מפקדה מבצעית ואמצעים טכנולוגיים השייכים לחמאס ומעידים על השימוש של חמאס בבית החולים לצרכי טרור. האמצעים הטכנולוגיים והמידע המודיעיני הרב שאותרו הועברו לבדיקה ומיצוי של הגורמים הרלוונטיים.

במהלך הכניסה למרחב בית החולים, נתקלו הלוחמים במספר מחבלים וחיסלו אותם. בתוך אחת ממחלקות בית החולים, איתרו הלוחמים חדר ובו אמצעים טכנולוגיים ייחודיים, ציוד לחימה וציוד צבאי שמשמשים את חמאס. מדובר צה"ל נמסר כי הצבא ממשיך לפעול במרחב בית החולים תוך מיצוי מידע מודיעיני, והימנעות מפגיעה בצוותים הרפואיים והחוסים.

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר כי "נכנסנו למבצע בשיפא בתזמון שהיה נכון עבורנו מבצעית ומודיעינית, וגם בהתחשב בפינוי בית החולים - היו שם קודם הרבה יותר אנשים וזה היה מסכן את כוחותינו. חמאס רצה להשיג תמונות של צה"ל פוגע באזרחים ובחולים, ואנחנו עשינו פעולה ממוקדת ואיכותית אחרי הכנה מדוקדקת מראש. צריך לתת לפעולה הזו זמן, יש שם עדיין הרבה מאוד אנשים, וצריך לנהל את זה בקצב הנכון".

20:11 - עשרות אימהות ללוחמים שלוחמים בעזה פנו במכתב לראש הממשלה ולשר הביטחון בדרישה לעצור את הכנסת הדלקים לרצועת עזה. "אין לנו את הזכות להעדיף את חיי האויב על פני חייהם ושלומם של לוחמינו ואזרחנו", כתבו. 

20:10 - מוצב "פלסטין" שינה את שמו לזכרו סרן יובל זילבר שנפל בקרב על כיבושו.

19:50 - ראש הממשלה נתניהו נפגש עם השליח המיוחד של נשיא ארה"ב למזרח התיכון ברט מקגורק. השניים שוחחו על מכלול הנושאים הנוגעים למלחמה, תוך שימת דגש על שחרור החטופים.

19:42 - נציגי משפחות הילדים החטופים קיימו מפגש מצולם ראשון עם נציג קטרי בכיר רשמי. בפגישה השתתפו אביחי ברודץ שאשתו ושלושת ילדיו נחטפו, בת שבע יהלומי שבנה איתן בן ה-12 נחטף, וגלעד קורן גולד ששבעה מבני משפחתו נחטפו.

19:15 - שר הביטחון גלנט אמר ללוחמי מילואים שלחמו בעזה כי "אנחנו הולכים לכל פעולה שיכולה להביא את החילוץ של החטופים שלנו". לדבריו, "כשאני אומר את החילוץ זאת יכולה להיות פעולה קרקעית וזה יכול להגיע ממקום אחר. רק המאמץ בלחימה מהאוויר וכמובן מהקרקע, ביחד עם הלחץ שנוצר עליהם, הוא זה שמקפיץ את הנושא של השבויים והנעדרים קדימה".

בביקור ביחידת המילואים של בית הספר לנהיגה מבצעית, אמר גלנט: "חמאס מבין רק כוח, אם אתה לא פועל בכוח הם לא מבינים. כשאתה מתחיל לפעול בכוח פתאום יש לך מה לתת להם, ומה שאתה יכול לתת להם זה זמן קצר של שקט, וכשאתה נותן להם זמן קצר של שקט, הם מוכנים לשלם בשבילו. זה כל ההיגיון של הדבר הזה. כלומר, אתה משיג את שתי המטרות, בו זמנית".

"אני מסתכל על הפעולה של הכוחות, זה עובד ברמה מאוד גבוהה", הוסיף גלנט. "אני מניח שאנחנו נגיע במעלה הדרך להשגה של שתי המטרות, זה לא הולך להיות קצר. מה שעשינו עכשיו בחלק מהעיר עזה, תיקחו אותו ותעתיקו אותו, 3, 4, 5 שלבים ברחבי רצועת עזה, בסופו של עניין, אנחנו לא יכולים לחיות עם האיום הזה לידנו".

19:08 - רה"מ נתניהו תקף את נשיא טורקיה ארדואן, לאחר שחזר על טענתו שחמאס אינו ארגון טרור, והאשים את ישראל בביצוע פשעי מלחמה ובהפרת המשפט הבין-לאומי בעזה. בשיחה עם הכומר פרנקלין גרהאם אמר נתניהו: "ארדואן קורא לישראל מדינת טרור אבל למעשה תומך במדינת הטרור של חמאס. הוא בעצמו הפציץ כפרים טורקיים בתוך גבולות טורקיה. לא נסכים לקבל הטפות ממנו".

18:59 - חיזבאללה קיבל אחריות על פעולה נוספת נגד ישראל בגבול לבנון. מאז שעות הבוקר קיבל חיזבאללה אחריות על שבע פעולות נגד ישראל.

18:40 - שוב אירוע אנטישמי בארמניה: אלמונים הציתו את בית הכנסת בבירה ירוואן. באותו בית כנסת אירע אירוע ונדליזם על רקע אנטישמי גם ב-4 באוקטובר.

18:38 - ברויטרס מדווחים כי ספינת מלחמה אמריקנית יירטה בים האדום מל"ט ששוגר מתימן.

18:29 - רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, שיגרה מכתב לרעייתו של נשיא ארה"ב ג'יל ביידן וביקשה ממנה לפעול למען שחרור החטופים הישראלים המוחזקים בשבי חמאס בעזה. נתניהו אישרה במכתבה לרעייתו של ביידן כי אחת החטופות ילדה את תינוקה בשבי חמאס: "אחת הנשים נחטפה על ידי חמאס כשהייתה בהריון. היא ילדה את תינוקה בשבי חמאס".

"את יכולה רק לדמיין, כמוני, מה עובר על אישה במצב רגיש של לידה כשהיא מוחזקת על ידי הרוצחים האלה", כתבה נתניהו. "חמאס מחזיק בתינוק בן כמה ימים בלבד! אחד החטופים הוא רק בן עשרה חודשים. תינוק. הוא הפך לחטוף עוד לפני שלמד ללכת או לדבר. אני פונה אלייך, כאימא לאימא. עלינו לקרוא לשחרורם המיידי וללא תנאי".

18:22 - דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי העניק גיבוי לפעילות ישראל בבית החולים שיפא: "אם מדברים על שיפא, אסור לשכוח את מה שחמאס עושה. הם ארגון טרור, הם מפרים את חוקי המלחמה כשהם מציבים מפקדות בבתי חולים. וככה הם מסכנים אנשים חפים מפשע. ארה"ב לא נתנה אוקיי למבצע בשיפא כי ארה"ב לא נותנת אוקיי למבצעים של אחרים".

17:58 - חיזבאללה קיבל אחריות לירי נ"ט נוסף בגבול לבנון. זו המתקפה השישית שארגון הטרור מקבל עליה אחריות היום. 

17:53 - ברויטרס מדווחים כי המנהיג העליון של איראן עלי ח'אמנאי העביר מסר לראש הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הנייה בפגישה בטהרן שהתקיימה בתחילת נובמבר: "לא נתת לנו אזהרה על המתקפה ב-7 באוקטובר נגד ישראל, לא ניכנס למלחמה עבורכם". גורם בחמאס אמר לרויטרס כי חמינאי אף ביקש מהנייה להשתיק את הקולות בחמאס שקוראים לאיראן ולחיזבאללה להצטרף בכל כוחם למלחמה. 

17:49 - אזעקות הופעלו בגליל העליון בשל התרעה על חדירת כלי טיס עוין.

17:43 - עוד מעוז של חמאס נפל: גדוד 51 של גולני במכללה הצבאית בעזה.

17:41 - ברויטרס מדווחים כי מועצת הביטחון של האו"ם תצביע ביום רביעי על טיוטת החלטה הקוראת להפסקות אש או מסדרונות הומניטריים דחופים ונרחבים בעזה.

17:07 - האו"ם בירך על כך שישראל התירה הכנסת דלק לרצועה ושהיא לא מגבילה את כמות משאיות הסיוע.

16:52 - אחרי שר החוץ האמריקני בלינקן: הסרט של דובר צה"ל על זוועות הטבח בעוטף עזה הוקרן גם לשליח הממשל האמריקני למזרח התיכון ברט מקגורק.

16:39 - נמשכת הפעולה בשיפא: רכזי השב"כ סורקים עם הכוחות בשטח בית החולים ומתחקרים את העזתים בהתאם לצי"ח (ציון ידיעות חיוניות) המודיעיני, ואלה הרלוונטיים מובאים למעצר בישראל ולהמשך חקירה במתקן השב"כ. הרכזים באים עם מודיעין קודם, גם מהנחקרים, ומאמתים את המידע שקיבלו עם הממצאים בשטח. נוסף על כך, הם מסננים ומפרידים בין צוותים רפואיים ואזרחים לבין חשודים כמחבלי חמאס בתוך בית החולים.

16:33 - שרת התחבורה וחברת הקבינט המדיני-ביטחוני מירי רגב מתחה ביקורת על העברת הסולר לרצועה לטובת תדלוק משאיות של האו"ם, וצייצה בחשבון הטוויטר: "דלק לאונר"א זה דלק לחמאס".

16:11 - דיווח בהולנד: מסמך מסווג שחיבר הממונה הביטחוני בשגרירות הולנד בישראל מאשים את צה"ל בשימוש בכוח "לא פרופורציונלי" בלחימה בעזה ובפגיעה מכוונת בתשתית אזרחית במטרה לצמצם את הפגיעה בכוחותיו ובמטרה להרתיע את איראן וחיזבאללה. במסמך נכתב כי בשל כך מספר האזרחים שנפגעו גבוה במיוחד.

16:00 - חיזבאללה קיבל אחריות לירי נ"ט לעבר הר דב - פעולה שנייה שארגון הטרור מקבל עליה אחריות היום.

15:58 - לוחמי צה"ל מצוות הקרב של חטיבת המילואים 14 שנמצאת בלחימה בעזה השלימו בימים האחרונים השתלטות על מוצב "פלסטין" של חמאס. בלחימה על כיבוש המוצב לקחו חלק גם לוחמי שריון והנדסה, וכלי טיס וכוחות ארטילריה שהוכוונו על ידם לתקיפות אוויריות על המקום, עד שהושגה השליטה המלאה. במקביל, הצבא השמיד את בניין הפרלמנט של חמאס, יומיים לאחר שלוחמי גולני השתלטו עליו.

15:41 - ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בבא"ח העורף, בסיס האימונים של חטיבת החילוץ וההדרכה הממוקם בזיקים. בשיחה עם לוחמי חטיבת החילוץ וההדרכה אמר נתניהו: "אין מקום בעזה שלא נגיע אליו. אין מסתור, אין מחסה, אין מקלט למרצחי החמאס. אתמול בערב דיברתי שוב עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. אנחנו לא מרפים, אנחנו נחסל את החמאס ונשיג ניצחון מוחלט ונחזיר את החטופים שלנו. בעזרתכם ובעזרת ה'. תודה רבה לכם".

עמוס ידלין מאמין: זו עסקת השבויים היחידה שעל הפרק 
מאדריכל הטבח ועד השותף של מוחמד דף: בכירי החמאס שמושכים בחוטים 
2 מיליון דולר ליירוט: המהנדסת של פרויקט החץ מספרת על מאחורי הקלעים
הכלכלן שמעריך: הנקמה הכלכלית של ישראל תגיע אחרי המלחמה 
אל תטעו, סעודיה רוצה שישראל תנצח את חמאס. אלה הסיבות 

15:18 - אזעקות במתת שבגליל העליון.

15:15 - התרעות נוספות של פיקוד העורף הופעלו בשדרות וביישובי העוטף.

15:00 - אזעקות בעוטף עזה ובשדרות. 

14:53 - זוהו כ-20 שיגורים מלבנון במטח האחרון לאצבע הגליל, ואותרו 15 נפילות בשטח פתוח ליד קריית שמונה. במקביל לשיגורים נורה טיל נ"ט לעבר הר דב - אין נפגעים, צה"ל השיב בארטילריה. 

14:48 - גורם ישראלי על ההצעה לשחרר 50 חטופים: המתווכים יודעים שאנחנו דורשים עסקה משמעותית יותר.

14:30 - ברויטרס מדווחים כי קטר מבקשת לקיים הסכם בין ישראל לעזה ובמסגרתו ישוחררו כ-50 חטופים ישראלים תמורת שלושה ימים של הפסקת אש. לפי הדיווח, חמאס הסכים להצעה הקטרית "בקווים כלליים", אבל ישראל עדיין מנהלת משא-ומתן על הפרטים. 

14:16 - ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס, שמחר תושבע ממשלתו החדשה: הממשלה תפעל להכיר במדינה פלסטינית. בין שותפיו המרכזיים של סנצ'ס - מפלגת השמאל הקיצוני "פודמוס" שמובילה מאבק בישראל. חברי המפלגה טענו כי ישראל מבצעת "רצח עם בפלסטינים", וקראו להעמיד את ראש הממשלה בנימין נתניהו לדין בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

14:12 - הלחימה בעזה: בנוסף ללחימה בבית החולים שיפא, מתנהלת לחימה במרכזי השלטון והממשל שקשורים גם לזרוע הצבאית של החמאס. במסגרת הלחץ על חמאס, עד כה כוח של גולני פוצץ את בית הפרלמנט של ארגון הטרור ואת בית הכלא שנמצא לא רחוק משם. 

14:07 - בהמשך לאזעקות באצבע הגליל, אין נפגעים, אותרו לפחות 10 נפילות בשטחים פתוחים. באשקלון זוהו כמה יירוטים וזירה אחת עם נפילה. 

14:05 - אזעקות גם במשגב עם.

14:01 - אזעקות באשקלון, בעוטף ובסביבה.

14:00 - אחרי 18 שעות ללא ירי: אזעקות בקריית שמונה ובמרגליות. 

13:50 - גורם ישראלי בכיר: "הכניסה לשיפא היא קודם כל סמל שאין שום מקום שאליו לא נגיע. לא חשבנו שנמצא חטופים, אבל בהחלט נאתר ונפרק יכולות של החמאס. היעד בשיפא הוא גם המנהרות של חמאס שמתחת לבית החולים".

13:46 - יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן עונה לנשיא טורקיה ארדואן: "האיש חצה את כל הקווים האדומים בהשתלחויות שלו נגד מדינת ישראל. מה שצריך לעשות זה לזמן את הממונה על השגרירות הטורקית לשיחת נזיפה קשה, לעצור את כל הפעילות של העמותות בחסות טורקית בעיר העתיקה בירושלים, ולהפעיל את כל הארגונים היהודים בעולם נגד ארדואן". 

13:24 - תומאס וייט, מנהל אונר"א בעזה: "קיבלנו 23 אלף ליטרים של סולר ממצרים שהוגבלו בידי הרשויות הישראליות - לצורך הובלת סיוע מרפיח".

13:22 - ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב על דברי נשיא טורקיה ארדואן: "לא ניקח שיעורים במוסר מהנשיא ארדואן, אדם עם רקורד מחריד בכל הקשור לזכויות אדם. ישראל מתגוננת מפני טרוריסטים אכזריים מארגון חמאס-דאעש, שחלקם הורשו לפעול תחת קורת-הגג של הנשיא ארדואן". 

12:53 - השר בני גנץ בהצהרה: "מי שחשב שיפורר אותנו, יפרק את חמאס. סינוואר והחמאס נשברים וממשיכים להישבר. במלחמה הזו צה"ל וכוחות הביטחון מוכיחים כמה אנחנו נחושים. נגיע לכל מקום שנצטרך, מעל ומתחת לקרקע. נגיע לראשי השלטון, כמו שהגענו למוקדי השלטון. מה שאנחנו עושים באפקטיביות בדרום, נוכל לעשות אפילו יותר טוב בצפון".

12:08 - אופיר גנדלמן, דובר ראש הממשלה בשפה הערבית: "חמאס רוצה משבר הומניטרי בעזה כדי להגביר את הלחץ להגעה להפסקת אש שתאפשר לו להתארגן מחדש ולהתחמש. חמאס פגע בכל המאמצים הישראלים לשיפור התנאים בבית החולים שיפא. הוא לא רוצה לאבד את בתי החולים שמהווים מגן אנושי ואת המפקדה שלו". 

11:57 - דובר צה"ל פרסם תיעוד מהסיוע ההומניטרי בבית החולים שיפא ומסר כי הכוחות ממשיכים לבצע סריקות אחר מטעני נפץ ותשתיות טרור נוספות, במקביל לסיוע ההומניטרי. "הכוחות ממשיכים בפעילות ממוקדת בבית החולים שיפא. הכוחות ממשיכים לפעול באופן ממוקד בחלק ממרחב בית החולים וסורקים אחר תשתיות ואמצעי טרור של ארגון הטרור חמאס". 

כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל
 כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל

כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל
 כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל

כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל
 כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל

כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל
 כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל

11:56 - נשיא טורקיה ארדואן: "ישראל היא מדינת טרור. חמאס - מפלגה פוליטית שזכתה בבחירות בפלסטין".

11:51 - חברת התקשורת הפלסטינית פאלטל: "הופסקה הפעילות של כל הגנרטורים שפועלים בנקודות המרכזיות ברצועת עזה - בעקבות המחסור בדלק. הדבר יוביל להפסקת כל שירותי התקשורת בשעות הקרובות". 

11:35 - בנק ישראל לשר האוצר בצלאל סמוטריץ': בלום כבר עכשיו כספים קואליציוניים ל-2024. הבנק פנה לממשלה: "הקיצוץ שהצעתם בתקציב 2023 אינו מספיק, צריך להודיע כבר עכשיו על קיצוץ הכספים הקואליציוניים של שנת 2024 בהיקף של 8-10 מיליארד שקל לפחות". 

11:21 - ועדת האתיקה הרחיקה את חברת הכנסת אימאן ח'טיב יאסין מרע"ם לחודש ושללה ממנה שכר של שבועיים, בעקבות דבריה ש"עלו לכדי הכחשת טבח". חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן קיבלה סנקציה של הרחקה לחודשיים מישיבות ועדות הכנסת והמליאה ושלילת שכר לתקופה של שבועיים, בגין דבריה ש"פגעו בכבוד הכנסת ובאמון הציבור בכנסת".

11:00 - שר הביטחון יואב גלנט נועד עם שליח הבית הלבן למזרח התיכון ברט מקגורק: "הפעולה בעזה לא תיפסק עד להשלמת המשימה - חיסול החמאס והשבת החטופים". 

10:55 - רשות המסים הקדימה החזרי מע"מ בסכום כולל של 12 מיליון שקל לאוכלוסיות מיוחדות שהוכרו כזכאיות להקלות בגין מלחמת "חרבות ברזל". 

10:26 - דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, פנה לתושבי העיר עזה וצפון הרצועה והודיע כי ציר סלאח א-דין יהיה פתוח גם היום עד השעה 16:00 למעבר תושבים דרומה. במקביל הוא הודיע על הפוגה בלחימה בשתי שכונות באזור ג'באליה בשעות 14:00-10:00, למטרות הומניטריות.

10:04 - נמשכת צעדת בני משפחות החטופים: "הולכים להחזיר אותם".

10:00 - דיווח ב-CNN: מסמך שנמצא במחשב שהיה בטנדר של מחבלי חמאס בעוטף, חושף כי נעשו מאמצים להוציא אנשי חמאס ללימודי הנדסה, פיזיקה וטכנולוגיה באוניברסיטאות באיראן. על-פי גורם רשמי בישראל, המסמך מהווה הוכחה נוספת למאמצים של איראן לתחזק את יכולות ארגון הטרור חמאס בעזה ולהקנות לו יכולות לפתח נשק ואמצעי לחימה בכוחות עצמו. 

09:53 - הצבא דרש החזרת נשקים מכיתת הכוננות של יד מרדכי ולמעשה דרש את צמצומה. בקיבוץ סירבו: "לא מתכוונים להשיב את הנשקים". 

09:22 - החימוש שמעביר הפנטגון לדרישת ישראל, לפי דיווח בבלומברג: 2,000 טילי Hellfire למסוקי אפאצ'י, 57 אלף פצצות ארטילריה 155 מ"מ, 400 פצצות מרגמה 120 מ"מ, טילי כתף חודרי-בונקרים M141, יותר מ-70 רכבים צבאיים טקטיים קלים, יותר מ-300 מיירטים לכיפת ברזל ואמצעי ראיית לילה ואופטיקה.

09:11 - צה"ל העביר ציוד רפואי ומזון לתינוקות לבית החולים שיפא בעזה. 

08:55 - צה"ל החל להרוס את בית המחבל ח'יירי עלקם, תושב מזרח ירושלים שביצע את פיגוע הירי בשכונת נווה יעקב בירושלים בחודש ינואר. עלקם רצח שבעה בני אדם ופצע שלושה נוספים, ובהמשך חוסל, ועתירה שהוגשה נגד צו שהורה על הריסת ביתו - נדחתה.

08:36 - דובר צה"ל: לוחמים מצוותי הקרב החטיבתיים של נח"ל ו-261 (בה"ד 1) פשטו אתמול על בסיס ההכשרות של ארגון הטרור חמאס, שנמצאו בו פירי מנהרות, עשרות כלי נשק ואמצעי לחימה מסוגים שונים, ובהם רקטות ומטולי RPG, כיתות לימוד וחומרים מודיעיניים. בנוסף, כלי טיס מאויש מרחוק זיהה כמה מחבלים שיצאו מבניין עם עמדת שיגור נ"ט בצפון הרצועה ובידם שקיות החשודה כמטען. כלי הטיס עקב אחר המחבלים וחיסל שניים מהם. 

08:30 - דובר צה"ל מאשר כי כוחות צה"ל ממשיכים לפעול פעילות ממוקדת בבית החולים שיפא: "כוחות צה"ל פועלים באופן ממוקד בבית החולים שיפא. הפעילות מתקיימת במתחם מוגדר שלגביו קיים מידע מודיעיני המעיד על פעילות טרור של ארגון הטרור חמאס ובהתאם לצורך מבצעי. בטרם נכנסו לבית החולים, נתקלו כוחותינו במטענים ובחוליות מחבלים, והתפתחה לחימה שבה חוסלו מחבלים".

"כוחות צה"ל מסרו ציוד רפואי, אינקובטורים ומזון תינוקות מטעם מדינת ישראל לבית החולים שיפא", הוסיפו בצה"ל. "צוותים רפואיים של צה"ל יחד עם חיילים דוברי ערבית נוכחים בשטח כדי לוודא שהציוד הרפואי יגיע לאלה שזקוקים לו".

08:15 - העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד": צה"ל מבקש מכל מי שנמצא במתחם הרפואי שיפא להתכנס באמצע הכיכר המזרחית של בית החולים לקראת פינוי המתחם.

08:12 - המשרד לביטחון לאומי: מפרוץ המלחמה הוגשו לאגף כלי הירייה במשרד 236,006 בקשות חדשות לרישיון נשק פרטי. לפי המשרד לביטחון לאומי, מאז שהחלה המלחמה הונפקו 31,048 אישורים מותנים לנשק לאזרחים שעמדו בתבחינים החדשים הנדרשים, ויותר מ-18,000 אזרחים מימשו את האישור שקיבלו, עברו את התהליך המלא ורכשו אקדח.

08:01 - נמשכת פעילות צה"ל בבית החולים שיפא. אחרי ירי שבוצע מסביב לבית החולים, הכוחות נכנסו אליו והחלו לסרוק את כל המתחמים שבו. ההערכה היא שהפעילות שנעשית על קרקע בית החולים ומתחתיה, ובתיאום עם הצוות הרפואי, תימשך כמה שעות.

07:56 - שר החוץ וחבר הקבינט אלי כהן לרדיו 103FM: "אין שעון מדיני. אנחנו נמשיך כל זמן שיידרש, שבועות וחודשים, עד שנשיג את שתי המטרות - חיסול החמאס והשבת כל החטופים".

07:37 - 15 אנשי צוות רפואי נכנסו לעזה דרך מעבר רפיח, כך לפי "רופאים ללא גבולות". הצוות, שימוקם בדרום הרצועה, יטפל בפצועים ובחולים. "נעשה כל שביכולתנו כדי להקל בסבל", אמר אחד הרופאים.

07:12 - דוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיעה כי משאיות של האו"ם, שמשנעות ציוד הומניטרי ממעבר רפיח לדרום רצועת עזה, יתודלקו היום במעבר רפיח. ההחלטה מגיעה בהמשך לבקשת הממשל בארה"ב ובתיאום מול גורמים רלוונטיים בישראל.

06:55 - בית החולים וולפסון מעדכן: מצבו של פצוע הרסיס מהמטח לעבר גוש דן אמש מוגדר קשה אך יציב - הוא עבר סדרת ניתוחים במהלך הלילה, וכעת הוא מורדם ומונשם. הפצועה שהגיעה בעקבות המטח שוחררה מבית החולים.

06:00 - דובר צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של שני חללי צה"ל שנפלו בקרבות בצפון רצועת עזה: סרן (במיל') עמרי יוסף דוד ז"ל, בן 27 מכרמיאל, סגן מפקד פלוגה בגדוד 9217; וסרן ידידיה אשר לב ז"ל, בן 26 מטל מנשה, סגן מפקד פלוגה בגדוד שקד. עוד פורסם כי ארבעה לוחמים נפצעו קשה בקרבות ברצועה.

05:36 - דיווח בבלומברג: תסכול הולך וגדל בממשל ביידן מהמבצע של ישראל ברצועת עזה, בעקבות מה שגורמים רשמיים בממשל ביידן מתארים כחוסר תשומת-לב של הישראלים לקריאות האמריקאיות, ובייחוד על רקע העלייה הגדולה במספר הנפגעים ברצועה. אותם גורמים מתארים החרפה של הטון בין הצדדים, עם כמה שיחות קשות בימים האחרונים. למרות זאת, לפי שעה בממשל ביידן ממשיכים בהעברת הנשק והציוד לישראל, ולא מאיימים בסנקציות. על-פי הגורמים האמריקאים, גם בצד הישראלי יש זעם רב על מה שהם מתארים כ"חוסר ההבנה בארה"ב של הטראומה שנגרמה ב-7 באוקטובר".

05:23 - דובר משרד הבריאות בעזה שבשליטת חמאס לאל-ג'זירה: הכוחות הישראלים סורקים את המרתף של בית החולים שיפא.

04:45 - שר ההגנה של מלזיה, חאג'י מוחמד בן חאג'י חסן, קרא להפסקת אש מיידית בעזה. עוד אמר כי מלזיה מגנה טרור בכל הצורות, כולל לקיחת בני ערובה והפצצת בתים של אזרחים.

04:37 - הבית הלבן: לא תומכים בהפצצה מהאוויר של בית חולים, ולא רוצים לראות קרב יריות בתוכו. בתי חולים ומטופלים חייבים להיות מוגנים.

04:11 - ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחחו בטלפון בנוגע להתפתחויות האחרונות במלחמה. המנהיגים דנו ארוכות במאמצים המתמשכים להבטיח את שחרור בני הערובה שבידי חמאס, בהם ילדים רבים ומספר אמריקאים.

04:00 - דובר צה"ל באנגלית לאנדרסון קופר ב-CNN: מנהלים מבצע מדויק באזור ספציפי בבית החולים, שבו יש לנו מידע מודיעיני - על-מנת להביס את חמאס ואולי לנסות להציל חטופים.

03:45 - חמאס: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אחראי לצד ישראל לפשיטה על בית החולים שיפא.

03:05 - ראש הממשלה בנימין נתניהו ענה בטוויטר לראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו: "לא ישראל היא זו שמכוונת לאזרחים, אלא חמאס שערף את ראשיהם, שרף אותם וטבח בהם בזוועות הקשות ביותר שבוצעו על יהודים מאז השואה. בעוד שישראל עושה הכול כדי להרחיק אזרחים מפגיעה, חמאס עושה הכול כדי לשמור עליהם באותו המקום; על כוחות הציוויליזציה לתמוך בישראל בהבסת הברבריות של חמאס".

02:37 - דובר צה"ל באנגלית על הפעולה בבית החולים שיפא: "כוחות צה"ל כוללים צוותים רפואיים ודוברי ערבית, שעברו הכשרה מוגדרת לקראת סביבה מורכבת ורגישה זו, מתוך כוונה שלא ייגרם נזק לאזרחים המשמשים את חמאס כמגן אנושי". עוד קרא דובר צה"ל בהודעתו למחבלי חמאס השוהים בבית החולים להיכנע.

02:22 - שר הבריאות המצרי חאלד עבד אל ג'אפר הודיע כי נעשים מאמצים להעביר לרשותם 36 תינוקות שנמצאים באינקובטורים בבית החולים שיפא שבצפון הרצועה - כך לפי דיווח ב-CNN.

02:07 - דובר צה"ל מאשר: "כוחות פועלים בשעה זו בבית החולים שיפא, הנהלת בית החולים עודכנה". עוד אמר דובר צה"ל כי הפעולה מתבססת על מידע מודיעיני, ובמהלכה צפויים להיות מועברים לבית החולים אינקובטורים, ציוד רפואי ומזון לתינוקות. 

02:00 - משאיות של האו"ם, שמשנעות ציוד הומניטרי ממעבר רפיח לדרום רצועת עזה, יתודלקו במעבר רפיח. זאת בהמשך לבקשת הממשל האמריקאי ובתיאום למול גורמי הביטחון האמונים על הנושא - כך עדכן מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

01:45 - משרד הבריאות בעזה של חמאס לאל-ג'זירה: צה"ל הודיע לנו על כוונתו לפשוט על בית החולים שיפא בדקות הקרובות.

01:16 - ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בביקורת החריפה ביותר שלו על ישראל מאז תחילת המלחמה: "הרג נשים, ילדים ותינוקות ברצועת עזה הנצורה חייב להסתיים; אני קורא לממשלת ישראל לנהוג באיפוק מרבי - העולם צופה".

22:50 - גורם פוליטי בכיר בישראל טוען כי עסקת שחרור חטופים עשויה להגיע בתוך 48 עד 72 השעות הבאות. לפי אותו מקור, קבינט המלחמה מתכנס הלילה כדי לדון בעסקה. 

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12