למה תחזיות לזינוק בגירעון וצניחה בתוצר התקבלו באנחת רווחה בבורסה

דווקא אחרי התחזית שפרסמה ביום שני חברת דירוג האשראי S&P לכלכלה הישראלית תחת המלחמה, הבורסה בתל אביב נצבעה ירוק, ומדד הפחד ירד • מומחים מסבירים כי המשקיעים כבר תמחרו האטה במשק וזינוק בגירעון בשיעורים הרבה יותר גבוהים מאלה שצפו בסוכנות הדירוג

בורסת תל אביב נצבעה בירוק/ צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב נצבעה בירוק/ צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פורס (S&P) פרסמה ביום שני בלילה דוח מורחב על תחזית הדירוג של ישראל בצל המלחמה. לפני כשלושה שבועות, ב־25 באוקטובר, אישררה החברה את הדירוג של המדינה על -AA (מהרמות הגבוהות בסקאלה).אופק הדירוג, כלומר הצפי של החברה לעתיד, עבר מ"יציב" ל"שלילי" נוכח המצב.

תהיה מלחמה בצפון? זה התרחיש שמתמחרים המשקיעים במט"ח
99.8% מהאנליסטים בטוחים: כך תשפיע האינפלציה על הריבית בארה"ב

לכאורה, התחזית שסיפקה S&P נראית שלילית. היא צופה גירעון של 6.3% השנה ו־5.1% שנה הבאה, וצמיחה נמוכה גם ל־2023 וגם ל־2024 - 1.5 ו־0.5% בהתאמה, שמשקפת צמיחה שלילית לנפש. מדובר גם במספרים גבוהים פי כמה מאלו שסיפק בנק ישראל עם תחילת הלחימה. הבנק המרכזי צפה גירעון של 2.3% בלבד השנה, ו־3.5% בשנה הבאה, וצמיחה של 2.3% ב־2023 ושל 2.8% ב־2024.

"השוק כבר תמחר את האטה וגירעון"

אבל נראה שהדוח של S&P נתפס על ידי המשקיעים כאירוע חיובי. אחרי שבוע של ירידות, יום שלישי נפתח בעליות חדות בבורסה, של כמעט אחוז. בשעות הצהריים העליות האלו תפסו תאוצה, בין היתר בשל נתוני האינפלציה בארה"ב שהפתיעו את המשקיעים לטובה והזניקו את מדדי המניות בככמעט 2%. גם מדד הפחד המקומי (VTA35) שינה כיוון, עם ירידות של כ־18% לאורך היום.

 

דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי, מעריך כי התחזית של S&P היא זו שהעבירה את השוק לעליות. "נראה שהשוק המקומי מתחיל להתייצב סביב הרמות הנוכחיות, שהן נמוכות מאלה שהיו טרם הלחימה", הוא אומר. לדבריו, השוק כבר מגלם ככל הנראה את תרחיש הלחימה הנוכחי (בדרום הארץ) במלואו. "השוק מגלם כבר את הירידה בתוצר והעלייה בגרעון הממשלתי עקב הלחימה", הוא מעריך. "כמובן שאם תיפתח חזית נוספת, בצפון, המצב עלול להשתנות ולהביא לירידות נוספות".

"הדוח נתן למשקיעים אוויר לנשימה"

הסבר נוסף שיכול למסכים הירוקים בבורסה בתל אביב ניתן למצוא גם בפער שבין התחזית האחרונה לזו שפורסמה רק לפני כשבועיים, של סוכנות דירוג האשראי מודי'ס. החברה פרסמה צפי קודר במיוחד לכלכלה הישראלית, שכולל גירעון של יותר מ־7% בשנה הבאה, ואינפלציה של 6.8%. או במילים אחרות - יכול היה להיות גרוע יותר.

נועם מאירוביץ', מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון, מסביר כי באופן כללי השוק כבר פחות רגיש מבעבר באשר להודעות דירוג. "בעבר להודעות מסוג זה היה אפשר משמעותי יותר כי הן סיפקו למשקיעים אינדיקציה לגבי כיוון הכלכלה והמשק להמשך. כיום, רבים מהמשקיעים העוקבים אחר הנעשה בשווקים כבר מבינים את המגמות בכלכלה עוד לפני אותם פרסומים".

לדבריו, החששות המוקדמים בשוק סביב הדוח של S&P תמחרו תחזית שלילית יותר. "פרסומו הביאה אנחת רווחה שבאה לידי ביטוי בכיוון החיובי של השוק", הוא אומר. "הדוח מספק 'אוויר לנשימה' למשקיעים, שחששו מההשלכות של הורדת אופק הדירוג".

מאירוביץ' משאיר נקודת אור לעתיד הכלכלי של ישראל. לדבריו, "בהקשר המקומי, ברור לכולם שלמלחמה יש מחיר כלכלי משמעותי, והשנה לא צפויה להיות חיובית לכלכלה. יחד עם זאת, במבט של שנתיים שלוש קדימה, הכלכלה הישראלית תחזור לשגשג".