בניגוד לחוק: משרדו של בן גביר לא התייעץ עם רשות האסדרה על תקנות הנשק

תקנות כלי ירייה שאושרו לפני כחודש בכנסת, עברו מבלי שהמשרד לביטחון לאומי התייעץ עם רשות האסדרה - זאת על אף שהמשרד מחויב לעשות כן לפי חוק, ועל אף שהתחייב בפני הרשות כי דוח המעיד על עבודת המטה שנעשתה בתחום יישלח אליה • ברשות בוחנים את הצעדים הבאים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

תקנות כלי ירייה שאושרו לפני כחודש בכנסת, במטרה להרחיב באופן דרמטי את מספר הרשאים לשאת נשק, עברו מבלי שהמשרד לביטחון לאומי התייעץ עם רשות האסדרה. זאת, על אף שהמשרד מחויב לעשות כן לפי חוק עקרונות האסדרה, ועל אף שהתחייב בפני הרשות כי דוח המעיד על עבודת המטה שנעשתה בתחום יישלח אליה. 

האם בעקבות התקנות החדשות כל מי שהוכשר כ"רובאי 02" יוכל לקבל נשק?
100 אלף איש כבר ביקשו רישיון נשק רק בשבועיים האחרונים. האם הם יקבלו?

ברשות האסדרה בוחנים בימים אלה את כל האפשרויות החוקיות העומדות לרשותה בעקבות האירועים, ומתכוונים לדרוש דיון מחודש בתקנות. ברשות מוטרדים בעיקר מהצורך בתיאום בין־משרדי ובקיומה של ראייה כוללת על ההשלכות של התקנות. בפרט מוטרדים ברשות מכל הנוגע לאלימות במשפחה והתאבדות בני נוער - שקיים בהם סיכון מוגבר בסביבה עתירת כלי נשק.

במכתב שנשלח מטעם הרשות למשרד לביטחון לאומי צוין כי התקנות "מסדירות נושא משמעותי ועוסקות בשמירה על חיי אדם. מכאן החשיבות היתרה להליך התקנתן". חרף זאת, הטיוטה שלהן, שפורסמה עוד ביולי האחרון, לא כללה דוח הערכת השפעות האסדרה כנדרש מכוח החוק. דוח שכזה, נטען במכתב, גם לא נשלח לרשות האסדרה לשם התייעצות עימה.

"בהמשך לכך מסרו לנו נציגי המשרד לביטחון לאומי כי יעבירו לנו דוח המשקף את עבודת המטה שנעשתה בנושא, ועדיין נמצאת בעיצומה (באותו מועד), המבסס את ההצעה לתקנות", נכתב. "דוח זה לא נמסר לנו עד היום, וכפי הנראה אף אינו קיים".

חרף האמור, כידוע, התקנות אושרו בכנסת ב־15 באוקטובר. שלושה ימים לאחר מכן התקנות כבר פורסמו ברשומות - ונכנסו לתוקף. "עולה מהדברים כי תקנות כלי ירייה (תנאי סף ותבחינים לקבלת רישיון פרטי לכלי ירייה והוראות נוספות) הותקנו בלי לקיים את חובת ההתייעצות עם רשות האסדרה, ומבלי שהוצג לנו דוח שיקוף ותיקוף עבודת המטה של המשרד", ציינה הרשות בפנייתה למשרד לביטחון לאומי.

בחוק לא נקבעה סנקציה ברורה

רשות האסדרה הוקמה ב־2021 במטרה לייצר רגולציה יעילה ומקיפה במגוון התחומים שהממשלה אמונה עליהם. בראש הרשות עומד עובד ציבור, יואל בריס, ועל־פי החוק במליאת הרשות ישנם שבעה חברים.

בחוק האסדרה נקבעו לראשונה עקרונות שאמורים להנחות את הרגולציה במדינת ישראל, ובהם "להביא למירב התועלת לחברה ולמשק, תוך שקילת האינטרס המוגן וההשפעות הכלכליות, החברתיות והסביבתיות הנובעות מקביעה או מאי־קביעה של האסדרה ועלות הציות לאסדרה, וככלל, על בסיס ניהול סיכונים".

בחוק נקבע כי חלה חובה התייעצות עם הרשות - אולם לא נקבעה סנקציה ברורה על הפרה שלה. בשים לב לכך, ברשות בוחנים את הצעדים הבאים.

מהמשרד לביטחון לאומי לא נמסרה תגובה.