בגרמניה מגנים את גרטה תונברג: "המיתוס של פעילת האקלים התרסק"

אחרי כמה מקרים בהם קראה קריאות נגד ישראל והפגינה תמיכה חד־צדדית בפלסטינים, רבים מתנערים מהפעילה השבדית למען האקלים • השיא נרשם כאשר עלתה לבמה בכנס פעילי אקלים באמסטרדם לבושה בכאפייה, ונשאה דברים לצד פעילה פרו־פלסטינית שחגגה את מתקפת ה־7 באוקטובר

גרטה תונברג בכנס פעילי האקלים באמסטרדם, 12.11 / צילום: Reuters, Richard Wareham
גרטה תונברג בכנס פעילי האקלים באמסטרדם, 12.11 / צילום: Reuters, Richard Wareham

אחרי תקרית ציבורית שבה קראה קריאות נגד ישראל, ולאחר שהניפה שלטי סולידריות עם הפלסטינים בעזה והופיעה לצד פעילים קיצוניים - רבים מנסים להתרחק ביממה האחרונה מגרטה תונברג, הפעילה השבדית למען האקלים. תונברג התפרסמה לפני כחמש שנים, אז ישנה בשלג מחוץ לוועידת דאבוס במחאה על אי־הפעולה הגלובלית נגד שינויי האקלים, ולאחר מכן הובילה תנועה עולמית בשם "ימי שישי למען העתיד", שקראה לשביתות ולהתגייסות גלובלית לטובת הפחתת פליטת גזי חממה.

חטופים ונשק בבתי החולים של חמאס? בתקשורת העולמית מתעלמים
כותרות העיתונים בעולם | מצעד תמיכה ענק בוושינגטון, ומה חושבים באוסטרליה על ישראל?
כך הפכה צעדת סולידריות עם יהודים לקו שבר פוליטי בצרפת
יואב קרני, פרשנות | מלונדון עד טורונטו: "מלחמת המזרח התיכון חודרת אל שכונותינו"

בשבועות האחרונים, הפגינה תונברג תמיכה חד־צדדית בפלסטינים. תחילה, פרסמה תמונה בה החזיקה שלט "עומדת לצד עזה", למרות מעשי הטבח של ארגון חמאס מעזה בתושבי דרום ישראל ב-7 באוקטובר. לאחר מכן, עוררה גיחוך מסוים כאשר מיהרה להבהיר כי בובת תמנון שהופיעה בתמונה "לא קשורה בשום צורה לאנטישמיות", בעקבות רמיזות לכך שהנאצים השתמשו בדימוי של תמנון יהודי השולט בעולם. לאחר מכן שבה והניפה שלטים בעד סולידריות עם הפלסטינים.

השיא נרשם שלשום (א'), כאשר תונברג, בת 20 כיום, עמדה על הבמה בכנס פעילי אקלים באמסטרדם, כשהיא לובשת כאפייה וצעקה כי המערכת הפוליטית והשלטונות "מתעלמות ולא מקשיבות" לסבל של הפלסטינים. פעיל אקלים הולנדי בשם אריין דאם עלה לבמה, ניסה לחטוף את המיקרופון ממנה ואמר כי "הגעתי לכאן להפגנת אקלים, ולא כדי לשמוע את דעותיך הפוליטיות". תונברג נאבקה איתו, בעוד תומכיה פינו אותו מהבמה. לאחר מכן, צעקה "אין צדק אקלימי על אדמה כבושה" כמה פעמים.

לידה על הבמה, כפי שפירט היום העיתון הגרמני "בילד", עמדה ונשאה דברים פעילה פרו־פלסטינית בשם שרה רחדאן. היא תועדה כשהיא חוגגת ברשתות החברתיות את המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר ואת העובדה כי הפלסטינים "סוף סוף יוצאים מהכלא". "זוהי פעולה נגד הכיבוש, תמכו בהתנגדות", כתבה רחדאן. בעבר, השוותה את עזה לאושוויץ. "ההופעה המשותפת מוכיחה כי ימי שישי למען העתיד כעת סובלת ומקדמת אפילו את מי שתומכים בגלוי בטרור וממעיטים בערך השואה", נכתב בעיתון. תונברג הצטלמה חבוקה עם רחדאן אחרי ההפגנה, והעבירה לה את המיקרופון במהלכה כדי לשאת דברים.

גרטה תונברג לצד הפעילה הפרו־פלסטינית שרה רחדאן / צילום: ap, Peter Dejong
 גרטה תונברג לצד הפעילה הפרו־פלסטינית שרה רחדאן / צילום: ap, Peter Dejong

ה"בילד" לא היה היחיד שביקר את תונברג היום בגרמניה. "המיתוס של גרטה תונברג התרסק", כתב העיתון "טאגסשפיגל" הבוקר, "מדמות מופת המובילה את המאבק בשינויי האקלים, היא הפכה למי שממעיטה ממעשי הטרור של חמאס". הסניף הגרמני של "ימי שישי למען העתיד" הרחיק את עצמו מתונברג, ומי שעומדת בראשו, לואיסה נויבאואר, גינתה בחריפות את העמדות שהשמיעה הצעירה השבדית. גם ריקרדה לאנג, העומדת בראש "הירוקים", ביקרה אותה בחריפות. "ההצהרות שלה לא רק מדכאות, אלא לחלוטין לא נאותות", אמרה אמש בדברים עיתונות, "בשלב זה, תונברג מנצלת לרעה את הדאגה החשובה והנכונה בתחום האקלים כדי לתמוך באופן חד־צדדי (בפלסטינים) בסכסוך הישראלי-פלסטיני". היא אמרה כי תונברג "מכחישה את זכות הקיום של ישראל" ומחליפה בין הקורבן לתוקף במקרה הנוכחי.