דוח S&P: הצמיחה של ישראל ב-2024 צפויה לעמוד על 0.5% בלבד

בחודש שעבר הודיעה S&P גלובל על הורדת תחזית הדירוג של מדינת ישראל • כעת מפרסמת סוכנות דירוג האשראי סקירה על המצב במדינה • החברה צופה גירעון תקציבי ממוצע של 5.3% מהתמ"ג ב-2023, כפול מהתחזית טרום המלחמה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin
מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

סוכנות דירוג האשראי S&P פירסמה הלילה (שני) סקירה על מדינת ישראל, בהמשך להורדת תחזית הדירוג של המדינה בחודש שעבר.

הסקירה נפתחת בכך ש"ישראל ניצבת בפני סיכונים גיאופוליטיים וביטחוניים משמעותיים, כאשר תרחיש של הסלמת המלחמה לאזורים נוספים נותר אפשרי, למרות שאינו מהווה תרחיש מרכזי בתחזיותיה".

מבחינת ההשפעה על הכלכלה, בחברה צופים ש"הצמיחה של ישראל תעמוד על 1.5% בשנת 2023 ו-0.5% בשנת 2024. התחזיות השנתיות של החברה מציגות התכווצות חדה של 5% בתמ"ג ברבעון הרביעי של 2023, בהשוואה לרבעון השלישי, כאשר כל מרכיבי ההוצאות מצטמצמים, כולל ביקוש מקומי, יצוא ויבוא. ההתכווצות תנבע מירידה בפעילות העסקית, ירידה בביקוש מצד הצרכנים וסביבת השקעות מאוד לא ודאית".

בנוסף נכתב כי החברה צופה גירעון תקציבי ממוצע של 5.3% מהתמ"ג ב-2023 וב-2024, לעומת 2.3% בתחזית הקודמת שלה טרום המלחמה. למרות שהוצאות המלחמה צפויות לשוב ולהצטמצם, החברה צופה שהוצאות הביטחון יישארו גבוהות באופן יחסי בטווח הבינוני.

ב-S&P התייחסו גם להתפתחויות הפוליטיות בארץ. "על פי סקרי דעת קהל התמיכה בראש הממשלה נתניהו ירדה משמעותית בחודש האחרון, בעקבות התקפת חמאס הבלתי צפויה שלא נמנעה על ידי כוחות הצבא והמודיעין הישראליים", נכתב בדוח, כמו כן, החברה מציינת כי להערכתה "הרפורמה המשפטית שאותה קידמה הקואליציה הנוכחית מאז תחילת השנה תושעה ככל הנראה ללא הגבלת זמן".

לאחר המלחמה, האנליסטים חוזים "התאוששות כלכלית הדרגתית כך שעד סוף שנת 2024 הכלכלה תשוב לרמתה טרום המלחמה. כמו כן, החברה צופה צמיחה מואצת שתגיע ל-5% בשנת 2025, זאת ביחד עם החזרת אמון הצרכנים, ומחזורי השקעות מלאים יותר".

תיתכן הורדת דירוג בשנה-שנתיים הקרובות

בסוכנות הדירוג מסבירים כי הורדת דירוג בפועל תיתכן ב-12-24 החודשים הקרובים, אבל רק אם "השפעת הסכסוך על הצמיחה הכלכלית, המצב הפיסקאלי ומאזן התשלומים של ישראל תתברר כמשמעותית יותר ממה שהחברה צופה כיום" או אם "הסכסוך יתרחב באופן מהותי, ויגדיל את הסיכונים הביטחוניים והגיאו-פוליטיים איתם מתמודדת ישראל".

בתרחיש החיובי, "החברה מציינת כי היא עשויה לשנות את התחזית מ'שלילית' ל'יציבה' אם הסכסוך ייפתר, תוך הפחתת הסיכונים הביטחוניים האזוריים והפנימיים ללא נטל מהותי לטווח ארוך על כלכלת ישראל ועל כספי הציבור".

שבועיים אחרי תחילת המלחמה הודיעה S&P על הורדת תחזית הדירוג של ישראל מרמה יציבה לשלילית. את הדירוג עצמו הותירה החברה ברמתו הגבוהה AA-.

הפגיעה באופק הדירוג של ישראל אצל S&P הגיעה זמן קצר לאחר שהודיעו שתי סוכנויות הדירוג המתחרות, מודי'ס ופיץ', כי הן מכניסות את ישראל למעקב דירוג שלילי.