האם הראלי בשוק המניות צפוי להתגבר?

משקיעים חוזרים למניות וצופים לעבר ראלי של סוף השנה בשווקים

בורסת נאסד''ק , ניו יורק / צילום: יח''צ
בורסת נאסד''ק , ניו יורק / צילום: יח''צ

ה־FOMO (פחד מהחמצה) חזר לשוק המניות. התאוששות מהירה הובילה את מדד ה־S&P 500 לתשעה ימים של עליות מתוך עשרת ימי המסחר האחרונים. ריבאונד שהסתכם, נכון ליום שני בבוקר, ב־7.2% בשבועיים - רצף העליות החזק ביותר השנה. כעת, המשקיעים מהמרים שלראלי הזה יש גם בסיס.

דעה | הכלכלן שמעריך: הנקמה הכלכלית של ישראל תגיע אחרי המלחמה 
ניתוח | הרווחים ייחתכו, הדיבידנדים לא ייעצרו: איך תיראה עונת הדוחות בבנקים? 

חלקם נכנסו לקרנות העוקבות אחרי מניות אמריקאיות, בעוד שאחרים נטשו אפיקי מסחר דיפנסיביים, שמתאימים לתקופות של טלטלה בשוק. רבים מהמשקיעים נסוגו מהימורים דוביים (שמעריכים שהשוק יירד) על S&P 500 ומדד נאסד"ק 100 העמוס במניות טכנולוגיה, מתוך חשש להיפגע אם העליות הגדולות ימשיכו.

מדד התנודתיות של Cboe, ה־VIX המכונה "מדד הפחד" של וול סטריט, ירד מהנקודה הגבוהה בה היה באוקטובר, וממשיך לרדת במשך שמונה ימי מסחר רצופים. זה סימן לכך שסוחרים נוטשים חוזים דמויי־ביטוח שהיו מגנים עליהם מצניחה במניות בשבועות הקרובים, או צופים שהשוק יישאר שקט.

"אנשים מנסים לתפוס עמדות כרגע לקראת הראלי של סוף השנה", אמר ז'יוויי רן, מנהל תיקים ב־Penn Mutual Asset Management. לדבריו, הוא נקט עמדה זהירה בשווקים רוב השנה, מתוך חשש שמיתון נמצא ממש מעבר לפינה. התקדמות השוק גרמה לו לחשוב מחדש על הגישה שלו. לאחרונה, הוא הוסיף כמה הימורים שוריים (המתמחרים עלייה בשוק) בשוק האופציות על S&P 500, כדי לתפוס נתח מכל רווח גדול שעשוי להגיע לשוק עד סוף השנה. הפעילות באופציות מסוג זה הגיעה לאחת הרמות הגבוהות ביותר שאי פעם נרשמה בנובמבר.

זריקות העידוד שהקפיצו את השוק

מה עומד מאחורי סיבוב הפרסה של השווקים? שוקי המניות והאג"ח קיבלו החודש עידוד כפול מוושינגטון: משרד האוצר הגדיל את היקף מכירות החוב לטווח ארוך שלו בשיעור נמוך מהציפיות בשוק והפדרל ריזרב רמז שכנראה לא יעלה שוב ריבית השנה.

התשואות בשוק האג"ח ממשלתיות, שהיו אחראיות להרבה מהתנודתיות בשוק לאחרונה, ירדו. זאת, לאחר שמוקדם יותר החודש התשואה על אג"ח ל־10 שנים זינקה ליותר מ־5% - שיא של 16 שנה - וחיזקה את המשקיעים השוריים. בינתיים, S&P 500 כבר השלים עלייה של 15% מתחילת השנה, ומדד הנאסד"ק (קומפוזיט) עלה ב־32% לאחר שרשם ביום שישי האחרון את היום הטוב ביותר שלו מאז מאי.

 

בימים הקרובים, משקיעים ינתחו את הסבב האחרון השנה של נתוני האינפלציה, עם פרסומם של מדד המחירים לצרכן ומדד מחירי היצרנים בימים שלישי ורביעי.

כשנותרו רק כמה שבועות לשנת 2023, נראה שתחזיות האבדן שאפיינו את פתיחת השנה בוול סטריט לא יתממשו. צ'רלס שרייבר, מנהל תיקים ב־T. Rowe Price המפקחת על נכסים בשווי כ־50 מיליארד דולר, אמר שהחזיק חלק ניכר מהתיקים שלו במזומן רוב השנה וניצל את העליות בשוק באוקטובר כדי לשפוך חלק מזה למניות. הוא מעריך ששוק המניות ימשיך לטפס.

בינתיים, הימורים דוביים של קרנות גידור ומנהלי כספים אחרים נגד ה־S&P 500 ירדו לאחרונה לרמה הנמוכה ביותר מאז יוני 2022, על פי נתונים של המועצה למסחר בסחורות עתידיות. הימורים נגד הנאסד"ק ירדו לרמה הנמוכה ביותר מאז מרץ.

משקיעים פרטיים מעידים כי הם הופכים אופטימיים יותר לגבי שוק המניות. בסקר של איגוד המשקיעים הפרטיים, 43% מהמשיבים העריכו כי מחירי המניות צפויים לעלות בחצי השנה הקרובה. עלייה חדה לעומת 24% שנרשמו שבוע קודם לכן. שיעור המשקיעים הדוביים ירדה כמעט בחצי, ל־27%.

אפילו הכלכלן האופטימי התגלה כפסימי

יאן האציוס, כלכלן בקבוצת גולדמן זאקס שהיה בין האופטימיים הגדולים בוול סטריט לגבי כלכלת ארה"ב, כתב בהודעה ללקוחות לאחרונה שהכלכלה הציגה ביצועים טובים אפילו ממה שציפה. הוא חושב שהאינפלציה תמשיך לרדת בשנה הקרובה.

לפי נתוני בנק אוף אמריקה, משקיעים גם החלו לנטוש אפיקי השקעה שמהמרים נגד הכוכבות הגדולות של שוק המניות. הימורים נגד אפל, מיקרוסופט, אלפאבית (גוגל), אמזון, אנבידיה, טסלה ומטא נמצאים סביב שפל של כל הזמנים. אותן מניות שיחקו תפקיד משמעותי בראלי השנה ואחראיות לרוב העליות במדד ה־S&P 500.

"אם אנחנו נמצאים בשיא (מבחינת ריבית), אז הזמנים הטובים בשוק המניות עוד לפנינו", אמר דב קנטסריה, מייסד Valley Forge Capital Management, המנהלת נכסים בשווי כ־3 מיליארד דולר. קנטסריה אמר שהוא כמעט לא מחזיק מזומן בתיק ההשקעות שלו והלך על מניות על מלא. הוא אומר שהתפישה השורית שלו, אל מול האזהרות החמורות של כלכלנים ואנליסטים רבים על הכלכלה והשווקים, השתלמה. "אני חושב שזה מעולה להיות משקיע במניות, אתה חייב להיות אופטימי", אמר קנטסריה.