מה עומד מאחורי פיטוריה של שרת הפנים של בריטניה

שרת הפנים הבריטית, סואלה ברוורמן, פוטרה על רקע פרסום מאמר בו היא האשימה את משטרת לונדון בהטיה פוליטית בהפגנות נגד ישראל • בדבריה התייחסה לצעדות הפרו-פלסטיניות המתקיימות בלונדון ונראות כ"צעדות שנאה"

סואלה ברוורמן שרת הפנים של בריטניה. תמכה בישראל ואמרה שההפגנות של הפרו-פלסטינים הפכו לצעדות שנאה / צילום: ap, Kin Cheung
סואלה ברוורמן שרת הפנים של בריטניה. תמכה בישראל ואמרה שההפגנות של הפרו-פלסטינים הפכו לצעדות שנאה / צילום: ap, Kin Cheung

הבוקר דווח בכלי התקשורת בבריטניה, כי שרת הפנים של המדינה, סואלה ברוורמן, פוטרה על ידי ראש הממשלה רישי סונאק, לאחר שפרסמה מאמר שבו היא האשימה את משטרת לונדון בהטיה פוליטית בהפגנות.

פרשנות | מלונדון עד טורונטו: "מלחמת המזרח התיכון חודרת אל שכונותינו"
חילוקי דעות בליגה הערבית והפוסט הוויראלי של הרב הראשי בדנמרק 

במאמר שפורסם בעיתון "הטיימס" הלונדוני ובו האשימה את משטרת לונדון כאמור בהטיה פוליטית בהפגנות. בדבריה ברוורמן התייחסה לצעדות הפרו-פלסטיניות המתקיימות בלונדון כ"צעדות שנאה", וכתבה כי הן "מזכירות באופן מטריד" את סצנות העבר בצפון אירלנד - הערות שגונו בהרחבה כמתלהטות ולא מדויקות. מאז, ספגה ביקורת נרחבת, עד שפוטרה מתפקידה.

עוד טענו המבקרים, ביניהם ראש עיריית לונדון, סאדיק חאן, כי ברוורמן שהייתה אחראית לאכיפת החוק, ההגירה והביטחון הלאומי, עוררה את המתיחות לקראת ההפגנה הענקית הפרו-פלסטינית בלונדון בשבת האחרונה, שבמהלכה התעמתה המשטרה עם מפגיני נגד בימין הקיצוני. ברחוב דאונינג נמסר כי ברוורמן לא אישרה את המאמר, כמקובל, והתברר כי מספר שינויים שהתבקשו על ידי משרד ראש הממשלה לא בוצעו לפני הפרסום. במהלך ההפגנה פרצו כמה מאנשי הימין מחסום משטרתי וטענו שהם נמצאים ברחובות כדי להגן על אנדרטת מלחמה. מהמשטרה נמסר כי כ-145 בני אדם נעצרו, רובם המכריע היו מפגיני נגד, ותשעה שוטרים נפצעו.

נחשבה כמועמדת להחליף את רישי סונק כמנהיגת המפלגה

עוד צוין כי ברוורמן הייתה זה מכבר דמות מפצלת בלב המפלגה השמרנית השלטת, שהרטוריקה הפרובוקטיבית שלה זכתה לתמיכתה בימין, תוך התנכרות של עמיתים מתונים יותר. על אף המחלוקות שעוררה, עד לפיטוריה ברוורמן נחשבה כמועמדת אפשרית להחליף את סונק כמנהיגת המפלגה, אם לא יצליח לנצח בבחירות הכלליות הממשמשות ובאות.

גם בעלה של ברוורמן, ראל ברוורמן, עלה לכותרות על רקע פיטוריה, כשהיא צוטטה על ידי אתר החדשות אל מידין בדבריה "בעלי הוא יהודי גאה וציוני', ואף סיפרה ל"ג'ואיש כרוניקל" כי יש לה "בני משפחה קרובים המשרתים בצה"ל". מי שמכיר את ברוורמן מקרוב אומר שהאלמנט הזה אינו מוערך מספיק במה שקשור בעמדתה לגבי ההפגנות הפרו-פלסטיניות, נכתב ב"טיימס". "יש לה עניין משפחתי אמיתי בזה, בעלה יהודי והיא גרה בחלק מאוד יהודי של המדינה בהרטפורדשייר. יש לה קשר חזק עם הקהילה היהודית", צוטטה קולגה לשעבר בפרלמנט על ידי העיתון הלונדוני.

דווח כי ג'יימס קלוורלי, ששימש בעבר כשר החוץ, מונה ליורשה של ברוורמן.