בנק ישראל במכתב לבנקים: תחשבו מחדש על חלוקת הדיבידנד ברבעון השלישי

המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשוילי, מוציא מכתב מרוכך שאיננו הנחיה, אך הוא קורא לבנקים לשקול את חלוקת הדיבידנד הקרובה • בבנק ישראל מכוונים ככל הידוע לחלוקה מופחתת שתשדר פעילות עסקית שגרתית • חחיאשוילי קצב לבנקים זמן עד לרביעי הקרוב להשיב לו מה תוצאות הבחינה

המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי / צילום: דוברות בנק ישראל
המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי / צילום: דוברות בנק ישראל

מכתב ששיגר המפקח על הבנקים בבנק ישראל לראשי מערכת הבנקאות, מבקש מהם לקיים הליך של חשיבה בנוגע למדיניות חלוקת הדיבידנדים שלהם. המפקח דניאל חחיאשוילי, מציין במכתב כי מלחמת חרבות ברזל "חייבה גם את המערכת הבנקאית לבצע התאמות נדרשות". המפקח לא הותיר את הבחינה המחודשת שביקש מהבנקים "באוויר". הוא קצב להם זמן עד לרביעי הקרוב (15.11) להשיב לו מה תוצאות הבחינה.

בעקבות המלחמה: בנק ישראל בוחן את עצירת חלוקת הדיבידנדים בבנקים
"השוק החל לתמחר פיחות": איך תשפיע ההסלמה בצפון על השקל?

לדבריו המערכת הבנקאית נכנסה לתקופת המלחמה בצורה איתנה, כאשר רמת הנזילות שלה גבוהה, כריות ההון נאותות ומדדי סיכון האשראי של הבנקים מתונים. כל אלה אפשרו בתחילת המשבר הנוכחי לסייע ללקוחות בין היתר דרך דחיות של תשלומים ומתן אשראי למשקי הבית ולעסקים שנפגעו.

בסוף אוקטובר דיווחנו כבר כי בפיקוח על הבנקים שקלו להעביר מסר, שאינו בצורה של הנחיה כתובה, לפיו הפיקוח מצפה שבתקופה זו הבנקים "יעשו חושבים" לגבי חלוקת הדיבידנדים. נציין כי עד לסוף החודש צפויים הבנקים לדווח על תוצאות הרבעון השלישי (שהסתיים בסוף ספטמבר האחרון, טרם המלחמה).

אלה אמורות להיות תוצאות כספיות שלא משקפות את מה שאירע למשק מאז אוקטובר. ולכן חלוקה של דיבידנד על פיהן, אולי אפשרית מבחינה חשבונאית, אבל עלולה להיות פזיזה אם תעשה בהיקפים משמעותיים. מצד שני, חלוקה של דיבידנדים היא גם מסר עוצמתי לשווקים הפיננסיים בארץ ובעולם, שמשדר תקינות עסקית. 

במכתבו הערב מציין המפקח כי "מאז שאושרה מדיניות חלוקת הדיבידנדים והרכישה העצמית על ידי הדירקטוריונים השתנו התנאים הכלכליים באופן מהותי - תחזיות הצמיחה המקרו כלכליות עודכנו כלפי מטה, וייתכן שאלו עדיין אינן משקפות את כל הירידה הצפויה". 

בבנק ישראל מזכירים את התנודות החדות בשווקים ובשערי המטבע. כמו כן מוסיפים שם כי "נרשמה עלייה בסיכוני האשראי והפסדי האשראי צפויים לגדול משמעותית בתקופה הקרובה וככלל, אי הוודאות גדלה מאוד".

על רקע התפתחויות אלה נכתב לראשי הבנקים כי "בעת בחינת תכנוני ההון וההחלטה על חלוקת דיבידנדים, עליכם להביא בחשבון את התנאים החדשים וההשפעות הנלוות לכך ולוודא כי הנכם מחזיקים כריות הוניות מספקות להתמודדות עם הסיכונים השונים". יודגש כי המכתב של המפקח לא אוסר בפועל על חלוקת דיבידנד. ניתנת הנחיה יותר מרומזת לבנקים שקוראת לבחון את עניין החלוקה בשמרנות. 

המכתב נשלח משום שהמשק נכנס למצב "לא רגיל" שבו אי הוודאות גדולה. וזו הסיבה מתבקשת שמרנות בחלוקה, תוך שכאמור ביצוע של חלוקת דיבידנדים גם אם צנועה יותר ממה שתוכנן, משדרת חוסן של המערכת הפיננסית. יש כאמור להוסיף ולציין שגם אם הבנקים יחלקו בסוף דיבידנדים, בסכומים נמוכים ממה שהיו אולי עושים במצב שגרתי, עדיין יש להם כריות הון מספקות כדי לתמוך בסיכונים שנובעים מהמערכה.