כך הפכה צעדת סולידריות עם יהודים לקו שבר פוליטי בצרפת

צעדה נגד אנטישמיות ותמיכה בקהילה היהודית הגדולה באירופה, שתתקיים היום בפריז,  מפלגת את המדינה • בעוד מפלגות הימין מתיישרות לצד ישראל, בשמאל הצרפתי הודיעו כי לא ישתתפו • ראש הקהילה היהודית בצרפת: "היהודים חשים שמדובר ברגע מבחן היסטורי לכל הקיום שלהם במדינה"

הפגנה נגד אנטישמיות בצרפת, היום / צילום: Reuters, Arnaud Le Vu
הפגנה נגד אנטישמיות בצרפת, היום / צילום: Reuters, Arnaud Le Vu

יותר מ-105 אלף מפגינים השתתפו בצעדה נגד האנטישמיות, לפי כלי התקשורת בצרפת. הצעדה יצאה מלב פאריס בשעה ארבע (שעון ישראל), תחת אבטחה כבדה של אלפי שוטרים שנפרשו ברחבי פאריס, ומתנהלת עדיין בשעות אלו. המפגינים הניפו דגלי צרפת, מעט מאוד דגלי ישראל, והרבה שלטים נגד אנטישמיות בצרפת ובעד הקהילה היהודית במדינה, שהיא הגדולה ביותר באירופה. בין המשתתפים בלטו פולטיקאים מהמרכז ומהימין, ונשיאים לשעבר מטעם הסוציאל דמוקרטים צעדו לצדה של מארין לה-פן, מועמדת הימין הקיצוני לנשיאות צרפת.

ההפגנה התקיימה אחרי שורת תקריות נגד יהודים, זינוק חסר־תקדים במספר האירועים האנטישמיים והפגנות בהן נשמעו קריאות נגד ישראל ויהודים". ההפגנה, שתצא לדרך ב־16:00 (שעון ישראל) בפריז ותתקיים במקביל גם בערים אחרות בצרפת, היא יוזמה של שני בתי הפרלמנט הצרפתי - והייתה אמורה לסמל את הקונצנזוס לפיו אין שום הצדקה לתקריות אנטישמיות במדינה.

הסלוגן הפופולרי הוצא מחוץ לחוק, הפגנות נאסרו: כך נאבקים באירופה באנטישמיות
הקשר הרוסי: בצרפת חוקרים מי ריסס מאות מגני דוד על בניינים של יהודים

עם זאת, בימים האחרונים, הפכה ההפגנה למקרה־בוחן המשרטט את קווי השבר הפוליטיים החדשים במדינה, לאור המלחמה בעזה והתגובה למעשי הטבח של חמאס בישראל. הסיבה העיקרית לכך הייתה הודעתו של ז'אן לוק־מלנשון, מנהיג פוליטי מהשמאל הצרפתי, כי לא ישתתף בהפגנה, שכותרתה "המצעד נגד האנטישמיות". הנימוק של מלנשון היה כי מדובר ב"הפגנה של אלו התומכים ללא עוררין בטבח בעזה", כפי שכתב ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר). מנגד, דווקא הימין הקיצוני בראשות מרין לה־פן הודיע כי ישתתף בהפגנה.

הצעדה הוכרזה כהבעת תמיכה בקהילה היהודית של צרפת, הגדולה ביותר באירופה. ראש הקהילה, יונתן אפרי, אמר לתקשורת הצרפתית בימים האחרונים כי המלחמה בעזה, אליה יצאה ישראל אחרי הטבח של חמאס בדרום הארץ, ותגובת הנגד לה ברחוב הצרפתי הם רגע היסטורי. "היהודים בצרפת חשים שמדובר ברגע מבחן היסטורי לכל הקיום שלהם במדינה", אמר. על רקע השתיקה היחסית עד כה מצד רוב הצרפתים, והעובדה כי על הרחוב השתלטו מפגינים פרו-פלסטינים, אמר אפרי כי היהודים מרגישים "ניכור ובדידות".

מי שיזם את הצעדה היא ראש האסיפה הלאומית (הבית התחתון של הפרלמנט הצרפתי) יעל ברון־פיבה, פוליטיקאית צרפתית ממוצא יהודי שהיא גם האישה הראשונה לכהן בתפקיד, יחד עם נשיא הסנאט (הבית העליון), ז'ראר לארשה מהמפלגה הרפובליקנית. "המתח, השנאה, האנטישמיות הגוברת משפיעים על כולנו, ואיננו יכולים לעמוד עוד מבלי מעש. זו הסיבה שיזמנו את ההפגנה הזו", אמרו השניים בהצהרה משותפת.

אולם, התגובה למה שאמורה להיות הפגנה של עשרות אלפי משתתפים חשפה את החלוקה מחדש של המערכת הפוליטית בצרפת, המתרחשת על רקע האירועים בישראל. בעוד מפלגות בשמאל הקיצוני אף מסרבות להגדיר את מעשי חמאס כ"טרור" ומלנשון ביטל את השתתפותו, הימין הקיצוני זינק על ההזדמנות כדי לקפוץ למיינסטרים הפוליטי. "אנחנו נהיה בהפגנה", אמרה מרין לה־פן, העומדת בראש מפלגת "האיחוד הלאומי", "ואני קוראת לכל מי שתומך בנו לבוא להפגנה". וכך, בתו של מי שהכחיש את השואה והיה אנטישמי מוצהר תהיה אורחת של כבוד בהפגנה נגד אנטישמיות.

מה שחדש הוא גם העובדה כי הקהילה היהודית אינה סולדת כעת מחיבוק זה. הנוכחות של האיחוד הלאומי אפילו זכתה לברכה מצדו של סרז' קלארספלד, צייד הנאצים הצרפתי הידוע ולוחם באנטישמיות, שאמר כי היא מהווה את שיאו של תהליך שבו המפלגה מהימין הקיצוני מתעדנת ועוברת לאמץ "ערכים רפובליקניים". כמו מפלגות ימין אחרות, גם האיחוד הלאומי מגדירה את עצמה כפרו-ישראלית, ומתמקדת בביקורת על ההגירה המוסלמית למדינה. "אנחנו יכולים להסתדר בלי השמאל האנטי-ציוני והאנטישמי", אמר קלארספלד.

מקרון: "מעולם לא השתתפתי בהפגנה כלשהי"

מי שעוד לא ישתתף בהפגנה הוא נשיא צרפת, עמנואל מקרון, לאכזבת רבים בקהילה היהודית, שציפו כי הוא ישלח מסר ברור נגד אנטישמיות. במקום זאת, מקרון בחר שלשום לבקר בחריפות את ישראל. "דה פקטו יש תינוקות, נשים וקשישים שמופצצים ונהרגים בעזה. אין סיבה לכך ואין לגטימציה לזה", אמר מקרון בראיון שהתפרסם בליל שישי, בו הפך למנהיג המערבי המוביל הראשון לקרוא להפסקת אש. "אנחנו רואים יום אחרי יום הפצצות של אזרחים בעזה", אמר בראיון ל-BBC, "אני סבור שחשוב מאוד להציג את כל הסיפור, אבל זה הפתרון היחיד שיש לנו - הפסקת אש. משום שזה בלתי אפשרי להסביר שאנחנו רוצים להילחם בטרור, באמצעות הריגת אזרחים חפים מפשע".

לקראת ההפגנה, פרסם היום מקרון מכתב פומבי בו הוא מבטיח להיאבק באנטישמיות ואומר כי "אין לה מקום בקרבנו", אך היעדרותו מההפגנה צורמת לרבים. "מעולם לא השתתפתי בהפגנה כלשהי", ניסה מקרון אתמול לנמק את היעדרותו, "התפקיד שלי הוא לקבל החלטות, לומר את המילים הנכונות ולפעול כשצריך". הפרשנים אמרו כי אינו מוכן לספק לגטימיות ללה־פן על ידי השתתפות באותה הפגנה.

בחודש האחרון, נעצרו כ־500 בני אדם בהפגנות לא חוקיות נגד המלחמה בעזה ובעד הפלסטינים, ובתקריות בהן התעמתו עם שוטרים ומפגינים פרו־ישראלים. 1,200 תקריות אנטישמיות נרשמו במדינה. היום, נערכת המשטרה בפריז בכוחות מתוגברים כדי לאבטח את הפגנת הסולידריות, ופורשת יותר מ־3,000 שוטרים בבירה.