ישראל במלחמה | סיקור שוטף

5 לוחמים נהרגו בעזה, 4 מהם מפיצוץ מטען בפיר מנהרה

דובר צה"ל הצהיר כי חמאס איבד את השליטה על צפון רצועת עזה: "תושבים מהרצועה עוזבים בניגוד להנחיותיו" • נתניהו: "עזה תהיה מפורזת, לא יהיה איום מהרצועה על ישראל" • בישראל מעריכים: רוב החטופים מוחזקים בדרום הרצועה • מוקדם יותר, צה"ל יירט כטב"ם בשמי נהריה, שתי מטרות נוספות יורטו בגבול הצפון, כלי טיס יורט מעל שדרות • עדכונים שוטפים

כוחות צה''ל בלב העיר עזה, השבוע / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
כוחות צה''ל בלב העיר עזה, השבוע / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

סיקור שוטף 

21:44 - ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי צה"ל השלים את כיתור העיר עזה, וכי הכוחות הלוחמים ניצבים כעת בפאתי העיר. "לא נעצור עד להשלמת המשימה", הבהיר נתניהו. "יש מטרה אחת - לנצח". במסיבת עיתונאים, שבה משתתפים גם שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ, הוא התייחס גם לסוגיית היום שאחרי המלחמה, והבהיר כי "זה יהיה רק אחרי חיסול החמאס". 

"עזה תהיה מפורזת, לא יהיה יותר איום מהרצועה על מדינת ישראל", הסביר נתניהו. "כדי להבטיח זאת, כל זמן שצריך צה"ל ימשיך לשלוט ביטחונית ברצועה כדי למנוע טרור ממנה. טבח 7 באוקטובר הוכיח שבכל מקום שבו אין שליטה ביטחונית ישראלית הטרור חוזר ומתבסס ומכה בנו, זה הוכח גם ביו"ש. לכן לא אסכים לוותר על השליטה הביטחונית בשום מצב". 

ראש הממשלה התייחס גם למגעים לשחרור החטופים. "אני שומע דיווחים לא מוסמכים בתקשורת העולמית, זה נמצא בראש סדר העדיפויות שלנו". הוא הוסיף כי נפגש שלשום שוב עם משפחות החטופים, ו"הבטחתי לעשות הכל כדי להחזיר אותם. לא תהיה הפסקת אש בלי החזרת חטופינו". בנוסף, הזהיר הערב פעם נוספת את ארגון הטרור חיזבאללה מפני כניסה נרחבת למלחמה מול ישראל. "כניסת חיזבאללה למלחמה - תחרוץ את גורל לבנון", הבהיר נתניהו.

שר הביטחון גלנט עדכן על הלחימה בעזה ובגבול הצפון, וציין כי "היעדים ברורים, המשימות מוגדרות וצהל מבצע את משימתו". לגבי הלחימה ברצועה, אמר גלנט כי "חמאס בלחץ גדול, שהולך וגובר בשעות אלה. הם שומעים את הטנקים מעל המנהרות, והדחפורים על הבתים. הם יודעים שיגיעו אליהם והם חיים בחשש ופחד גדול".

גלנט הוסיף כי "רציתי לדבר הערב גם על אחד החטופים. שמו כפיר, הוא תינוק בן 10 חודשים מניר עוז. הוא ומשפחתו נחטפו לעזה. הוא בדיוק בגיל של הנכד הצעיר שלי. מי משחק איתו ודואג לו? מי מטפל בתינוק שעדיין זוחל? השאלה הזו מנקרת בי כל הזמן ויש לנו חובה עליונה להשבת החטופים הביתה".

השר גנץ אמר במסיבת העיתונאים כי "ניצב בפנינו המבחן הגדול ביותר לחוסן החברה הישראלית כפי שידענו. עומדים בפנינו אויבים בלתי נתפסים. לכן חשוב לנו לעמוד כאן, ושכל העולם ידע שהחברה הישראלית מאוחדת וחזקה". הוא הוסיף כי "מדינת ישראל מתמודדת בגבורה בנחישות ובתבונה. אנחנו מחויבים להשקיע את כל המשאבים הלאומיים, ולנצח. להשיב את החטופים הביתה ולשמור על חוסנה של החברה", הוסיף.

21:42 - צפו בשידור החי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ.

21:25 - שר החוץ אלי כהן נפגש עם שרת החוץ של גרמניה בביקורה השלישי בישראל מאז 7 באוקטובר. השר כהן הזמין את השרה למפגש של שרי החוץ להם אזרחים המוחזקים על ידי חמאס בעזה. השר כהן הדגיש כי יש לגבש חזית אחידה נגד הטרור הפלסטיני ולייבש את מקורות המימון שלו באירופה ובעולם, כפי שעשתה גרמניה לאחרונה נגד ארגון "סמיידון". גם ראש האופוזיציה ושר החוץ לשעבר נפגש עם השרה.

20:34 - ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק גינה את האלימות שנראתה סביב הצעדה הפרו-פלסטינית בלונדון, כולל מצד מפגיני ימין קיצוני שהתעמתו עם המשטרה. "מה שראינו היום לא מגן על כבודם של הכוחות המזוינים שלנו, אלא ממש לא מכבד אותם", אמר סונאק בהצהרה. "זה נכון לגבי בריונים של 'ליגת ההגנה האנגלית' (מפגיני הימין הקיצוני) שתוקפים שוטרים ומסגים גבול, וזה נכון לאלה שקוראים קריאות אנטישמיות ומניפים שלטים בעד חמאס".

20:28 - דובר צה"ל אמר הערב כי חמאס איבד למעשה את שליטה על צפון רצועת עזה וכי תושבים מצפון הרצועה עוזבים את בתיהם בניגוד להנחיותיו. "אתמול מיהרו להאשים אותנו בתקיפה בבית חולים, ושוב גילינו שמדובר בשיגור טועה", הוסיף תא"ל דניאל הגרי. "חמאס יורה והורג את אנשיו, מבצע פשע מלחמה בשימוש בבתי החולים". 

הוא הבהיר כי צה"ל לא מבצע ירי לעבר בית החולים שיפא, אלא מתחוללים קרבות בסביבתו. "יש מעבר בטוח וקבוע ליציאה וכניסה בחלק המזרחי של בית החולים", אמר תא"ל הגרי. "שוחחנו גם עם אנשי צוות של בית החולים ואמרנו בבירור: "צה"ל לא יתקוף. נמשיך לאפשר לבית החולים ולתושבי צפון הרצועה לעבור דרומה באופן בטוח". 

דובר צה"ל הודיע כי נמסרה הודעה ל-361 חללי צה"ל מתחילת המלחמה. הוא התייחס גם למצב בגבול הצפון, וציין כי "תקפנו שורה רחבה של מטרות חיזבאללה בשטח לבנון בתגובה לירי". לדבריו, "חיזבאללה בהכוונת איראן מנסים לאתגר את ישראל. אנחנו ממוקדים בעזה ונמשיך לפעול ולהגיב ללבנון על כל ירי, על כל חוליה שתנסה לפגוע בישראל". הוא הוסיף כי "מזה שישה שבועות אנחנו עוסקים כל העת באופן יזום במגוון מהלכים להשבת החטופים. זה מורכב ואורך זמן. צריך להמתין עד שנעדכן את המשפחות. צה"ל ושאר ארגוני הביטחון עושים הכל על מנת להשיבם". 

20:20 - בישראל מעריכים שעוד לפני תחילת המתקפה הקרקעית של צה"ל בצפון רצועת עזה - רוב החטופים הישראלים הוחזקו בדרום הרצועה. לפי ההערכה בישראל, רוב החטופים הובלו מהקיבוצים רעים וניר עוז - שמקבילות לדרום הרצועה, וככל הנראה הובלו לשם. 

20:11 - צה"ל ומערך הסייבר הלאומי מבהירים כי המסרון שהופץ ממחלקת בטחון מידע בצה"ל היה מיועד למשרתי מילואים בלבד. ההודעה נשלחה כחלק ממאמצים להעלות מודעות ולהביא להתנהלות בטוחה ברשת. "צה"ל מצר על אי הבהירות בנוסח ההודעה", נמסר. 

בצה"ל הבהירו כי ההמלצה אינה מחייבת אזרחים, אך ככלל מערך הסייבר הלאומי ממליץ לנקוט בזהירות ברשת, לסגור את הדפדפן בתום השימוש ב-WhatsApp Web ולנתק את הקישוריות דרך מכשיר הטלפון. כמו כן, מומלץ שלא לכבות מיקום במכשיר הנייד. 

19:20 - הותרו לפרסום שמם של חמישה חללי צה"ל שהודעה נמסרה למשפחותיהם: רס"ר (מיל') מתן מאיר, לוחם בגדוד 697 שבחטיבה 551, בן 38 מאודם.
רס"ן (מיל') משה ידידיה לייטר, מ"פ בגדוד 697 שבחטיבה 551, בן 39 מעין צורים, שירת כמפקד פלגה ביחידת שלדג.
רס"מ (מיל') יוסף חיים (יוסי) הרשקוביץ, לוחם בגדוד 697 שבחטיבה 551, בן 44 מגבעות.
רס"ר (מיל') סרגיי שמרקין, לוחם בגדוד 697 שבחטיבה 551, בן 32 מקרית שמונה.
רס"ר (מיל') נתנאל (נתי) הרוש, לוחם ביחידת הסיוע המנהלתי 5084 שבחטיבת גבעתי, בן 34 מירושלים.
כולם נפלו במהלך קרבות ופעילות מבצעית בצפון רצועת עזה.

19:16 - אזעקות בדרום רמת הגולן: אזעקה הופעלה ביישובים אלי-עד, נוב ואבני איתן שבדרום רמת הגולן.

19:15 - על פי ההערכות: כ-50 אלף תושבים עזתים התפנו היום לדרום רצועת עזה. בסך הכל התפנו בימים האחרונים 150-200 אלף - דרך הצירים ההומניטריים.

18:50 - שב״כ וצה״ל חיסלו כ-20 מחבלים שעסקו בשנים האחרונות בקידום פיגועים. במסגרת תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה, חיסלו עד כה שב"כ וצה"ל כ-20 מחבלים שעסקו בשנים האחרונות בקידום פיגועים מרצועת עזה ליהודה ושומרון ולישראל. מחצית מהמחבלים שחוסלו משתייכים ל"מטה הגדה", הגוף שאמון על גיוס פעילים מיו"ש ומירושלים למימוש פיגועים בישראל, מימון וניהול פעילות חמאס. כמו כן, הותקפו למעלה מ-10 מטרות בשכונת "מדינת אלעמל", בה שוהים מחבלי חמאס ששוחררו מהכלא הישראלי בעסקת חילופי שבויים - ומאז שחרורם המשיכו לעסוק בקידום פעילות טרור, בדגש על מימון פיגועי חמאס ביו"ש ובישראל.

בין המחבלים שחוסלו: עבדאללה אבו סיף - במוצאו מחברון, נעצר בשנת 2003 ונשפט למאסר עולם על מעורבות ברצח ישראלים, שוחרר במסגרת "עסקת שליט" והחל לפעול ב"מטה הגדה" של החמאס. רמזי עוק - במוצאו מאזור בית לחם, נעצר בשנת 2003 לאחר שגייס מחבל מתאבד שביצע פיגוע התאבדות, בנוסף למעורבותו בפיגועים נוספים. שוחרר במסגרת "עסקת שליט" ועסק מאז בהכוונת פעילי טרור מאיו"ש לביצוע פיגועים נגד ישראלים.

מחמוד חלבי - פעיל חמאס, היה דומיננטי באירועי ההתפרעויות על הגדר ברצועת עזה ב-2021. שימש בשנה האחרונה כמאכוון בין אזורי לביצוע טרור בישראל. מוחמד עוודאללה - פעיל חמאס, ראש לשכתו של ראש מטה הייצור, מראשי תשתית ההכוונה הבין אזורית של חמאס, אביו פעיל חמאס ותיק, מזכיר הוועד הפועל של הנהגת חמאס.

18:00 - לוחמי מילואים השמידו אמצעי לחימה שאיתרו בגן ילדים: חטיבה 551, חטיבת המילואים של יוצאי קומנדו וצנחנים, נלחמת באזור בית חנון ומשמידה תשתיות חמאס, כולל אמצעי לחימה רבים, ומחסלת מחבלים. בין היתר, השמידו הכוחות אמצעי לחימה, תחמושת ומטענים שאותרו בגן ילדים במרחב בית חנון. החטיבה נלחמת מזה כשבועיים במרחב, כאשר במהלך הלחימה, לוחמי החטיבה מחסלים מחבלים, סורקים מבנים לאיתור אמצעי לחימה, מאתרים ותוקפים מאות מטרות מדויקות בשיתוף פעולה של כוחות חיל אוויר, הנדסה ושריון.

כמו כן, איתרו והשמידו לוחמי החטיבה פירי מנהרות רבים, השתלטו על מבנים צבאיים ואף אזרחיים בהם נמצאו כמות גדולה של אמצעי לחימה, מפות וחומרי מודיעין של ארגון הטרור חמאס.

17:45 - גלנט בגבול הצפון: "חיזבאללה קרוב לעשות טעות קשה": שר הביטחון יואב גלנט , קיים הערכת מצב בעוצבת הגליל, סמוך לגבול לבנון, יחד עם מפקד אוגדה 91, מפקד עוצבת חירם ומפקדי הגדודים בחטיבה. "חיזבאללה קרוב לעשות טעות קשה - תושבי ביירות עלולים להגיע למצב זהה לעזה שם כבר מרימים דגל לבן ובורחים מהבית", אמר גלנט. בתום הערכת המצב, שר הביטחון קיים שיח עם לוחמי החטיבה בסדיר ובמילואים.

גלנט הביע את הערכתו על פעולות ההגנה במרחב והתקיפות בלבנון. "טייסנו יושבים בקוקפיט, החרטומים של המטוסים מכוונים צפונה", אמר שר הביטחון. "יש לנו מספיק לעשות את כל מה שאנחנו צריכים בדרום, אבל חיל האוויר מכוון צפונה והעוצמה שלו היא מאוד גדולה. לא השתמשנו אפילו ב-10% מכוחו של חיל האוויר בעזה". 

"אני אומר כאן לאזרחי לבנון, אני כבר רואה את האזרחים בעזה הולכים עם דגלים לבנים לאורך החוף ונעים דרומה", הוסיף גלנט. "חיזבאללה גורר את לבנון למלחמה שעלולה לקרות, והוא עושה טעויות. אם הוא יעשה טעויות מהסוג הזה כאן, מי שישלם את המחיר זה קודם כל אזרחי לבנון. מה שאנחנו עושים בעזה אנחנו יודעים לעשות בביירות".

17:32 - גורם ישראלי מבהיר: לא יורים על ביה"ח שיפא: כוחות ישראליים אינם יורים על בית החולים אל שיפא שבעיר עזה, אך מתנהלים עימותים עם מחבלי חמאס סביב מבנה בית החולים - כך אמר גורם ישראלי רשמי. הוא הוסיף כי אנשים עדיין יכולים לצאת מבית החולים בשלום. "הדיווחים על תקיפת בית החולים שיפא הם שקריים. העימותים עם מחבלי חמאס מתרחשים באזור בית החולים, אין פגיעה בבית החולים", הבהיר רמת"ק עזה, אל"מ משה טטרו. "רחוב אל-וחדה היה פתוח היום לכל מי שרצה לעבור מהצד המזרחי של בית החולים - לכיוון ציר סלאח א-דין ומשם לדרום ואדי עזה. אנחנו בקשר שוטף עם מנהל בית החולים ומוכנים לתאם את היציאה של כל מי שרוצה לצאת מבית החולים לכיוון רחוב סלאח א-דין".

17:24 - הוועידה הערבית בריאד קוראת להפסיק לייצא נשק לישראל. הוועידה הערבית-איסלאמית שהתכנסה היום בריאד שבערב הסעודית קוראת למדינות העולם להפסיק לייצא נשק לישראל - כך נמסר עם סיום הוועידה. המדינות שהשתתפו בפסגה, הוציאו הודעה משותפת המגנה את "התוקפנות הישראלית בעזה, פשעי המלחמה ומעשי הטבח הברבריים".

16:56 - צה"ל תקף חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ"ט לשטח ישראל מלבנון: טנק של צה"ל תקף חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ"ט לעבר שטח ישראל במרחב ערמאשה. כמו כן, זוהו שיגורי פצמ"רים ונ"ט לעבר מרחב הגבול, כוחותינו השיבו ארטילריה ותקפו עמדות תשתית של ארגון חיזבאללה.

16:14 - דיווחים בעזה: צה"ל מטיל כרוזים הפונים לתושבים כדי לקבל מידע על החטופים: לפי דיווחים מהרצועה, צה"ל שוב מטיל כרוזים הפונים לתושבים כדי לקבל מידע על החטופים ובהם נאמר: ‏"צה"ל נמצא בלב עזה, עזרנו להרבה אנשים שנתנו לנו מידע. תן לנו מידע על החטופים ואנחנו נדאג לך כלכלית וביטחונית".

15:37 -  נסראללה בנאום שני מאז תחילת המלחמה: "ישראל ביצעה נקמה אכזרית". מזכ"ל החיזבאללה חסן נסראללה הקריא פסוקי קוראן ובירך את "השהידים": "לפי התורה, הברית החדשה והקוראן - מי שעשה את מה שאלוהים ביקש, הוא יגמול לו, וזוהי הזכייה הגדולה. הם נלחמים עבור האל, הורגים ונהרגים. הוא מחויב להם. ההרג עבור האל היא הדרך לנצח". על הפעילות של צה"ל בעזה אמר: "זו נקמה אכזרית בלי גבולות מוסריים. אני מברך כל שהיד - מהשהיד הראשון כשהתחילה ההתנגדות ב-1948, וספציפית ההתנגדות של חיזבאללה, ועד השהיד האחרון שנקבר היום". נסראללה הזכיר בנאומו כי 11 בנובמבר 1982 זהו יום השנה לפיגוע ההתאבדות בצור: "פעולה איכותית, מיוחדת ואדירה", לדבריו, "ראינו את פניו של אריאל שרון, כיצד היה חיוור אז".

 15:15 - תיעוד מהלחימה המשולבת של כוחותינו בעזה - והשיא שנשבר
צה"ל פרסם תיעוד של שילוב הלחימה מהאוויר ומהקרקע של הכוחות בפעילות בעזה. בתיעוד פורסמה שיחת הקשר בין מפעיל הכטב"ם, מפקד טייסת 5252, ובין מפקד הכוחות בשטח, מפקד גדוד 198. מפקד הגדוד אמר: "אני במארב, יש עליי אש. תבצע ירי לפנינו, גם אם זה מאוד קרוב. כל הכוחות שלי בתוך הכלים". 

צה"ל גם ציין כי במהלך הפעילות הצליחו כוחות צה"ל להביא לחיסול מחבלים מהאוויר בזמן שיא של 6 דקות מהקריאה מהכוחות בקרקע ועד לתקיפה מהאוויר. "מתחילת הפעילות הקרקעית, תקף חיל האוויר בסיוע ובהכוונת הכוחות הקרקעיים כ-5,000 מטרות בשטח רצועת עזה לסיכול איומים בזמן אמת", נמסר מצה"ל. "כ-3,300 תקיפות בוצעו על ידי מטוסי קרב, כ-860 תקיפות בוצעו על ידי מסוקי קרב ולמעלה מ-570 תקיפות בוצעו על ידי כטב"מים".

15:11 - התרעה על חדירת כלי טיס עוין בקיבוץ כברי שבגליל המערבי. דקה לאחר מכן הופעלו אזעקות ביישובים שבסביבת נהריה, אך לא בנהריה עצמה: נווה זיו, מנות ועבדון. הפרטים בבדיקה.

14:45 - צה"ל תקף בלבנון בתגובה לשיגור לעבר מרגליות: צה"ל הודיע כי כלי טיס של חיל האוויר תקף משגר שממנו בוצעו שיגורים לעבר מרחב מרגליות הבוקר. "בשעה האחרונה זוהו מספר שיגורי מרגמות משטח לבנון לעבר מוצבי וכוחות צה״ל במרחב הגבול", נמסר מצה"ל שהוסיף שתקף את המקום שממנו בוצעו השיגורים.

14:32 - אזעקות בבאר שבע והסביבה: לראשונה אחרי 6 ימים, התרעות הופעלו בעיר באר שבע וביישובי הסביבה. המוקדים שבהם הופעלה התרעה: שגב שלום, אבו תלול, תל שבע, אום בטין, ואדי אל נעם, באר שבע - מזרח, באר שבע - צפון, באר שבע - דרום, באר שבע - מערב, לקיה, עומר ונבטים. האירוע הסתיים בשתי נפילות, ללא דיווח על נפגעים.

14:28 - קטאר: "עושים מאמצים לשחרור בני ערובה, מקווים להשיג הפסקת אש בקרוב"
אמיר קטאר תמים בן-חאמד אמר בפסגה של מנהיגי מדינות האסלאם בריאד כי הם עושים מאמצים לשחרור בני ערובה המוחזקים ברצועה, והוסיף כי הם "מקווים להגיע להפסקת אש הומניטרית בקרוב".

מוקדם יותר, מלך ירדן עבדאללה תקף את ישראל: "העוול שאליו נחשפים הפלסטינים לא החל ב-7 באוקטובר, אלא לפני 7 עשורים. אנחנו לא יכולים לשתוק לגבי התנאים הקטסטרופליים ברצועת עזה. פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה לשים קץ לסבל של העם הפלסטיני. העולם ישלם את המחיר על אי-פתרון הסוגיה הפלסטינית".

14:00 - רבבות פלסטינים עוזבים מצפון הרצועה לדרומהּ: אחרי הקריאה של דובר צה"ל בערבית , רבבות פלסטינים נצפו עוזבים את צפון רצועת עזה ונעים לכיוון דרום. מוקדם יותר הודיע צה"ל לתושבים בצפון על פתיחת שני מסדרונות הומניטריים - אחד בציר הקבוע "צלאח א-דין", והשני בציר שמתפרס לאורך החוף של עזה.

13:42 - אזעקה במושב נטועה שבגליל המערבי. הנסיבות נבדקות. 

13:27 - יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שמולו קודמו מגעים להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, אמר בפסגת מנהיגי מדינות האסלאם על המלחמה בעזה כי "רשויות הכיבוש נושאות באחריות לפשעים שבוצעו נגד העם הפלסטיני, ויש לסיים את המצור על עזה ולאפשר סיוע הומניטרי". לצד זאת, בן סלמאן קרא גם לשחרור בני הערובה המוחזקים ברצועה. 

החוקרת שכתבה ספר על לוחמה תת־קרקעית מסבירה: "המנהרות לא יכולות לנצח את המלחמה"
"אם היינו חופרים מנהרות עד שיפא, ייתכן שהמערכה הייתה אחרת. צריך לצאת מאזור הנוחות"
איל נוה, אחים לנשק: "החברה הישראלית צריכה להתכונן לעשר שנות שיקום"
כך תהפוך המלחמה בעזה למפץ הגדול של הרשות הפלסטינית
כיתות הכוננות, הרחפנים והאכיפה: הכול הופיע בדוחות המבקר 

13:24 - נשיא מיקרוסופט, בראד סמית', מאשים: "רוסיה מפיצה מידע שקרי על המצב בעזה; מזהים את המניפולציות". 

13:00 - התרעת צבע אדום הופעלה בקיבוץ כיסופים שבעוטף עזה. מדובר בפעם הרביעית שמופעלת מהבוקר התרעה בכיסופים. לא דווח על נפגעים או על נזק באירועים.

12:55 - צה"ל הודיע כי תקף תשתיות טרור של חיזבאללה בשטח לבנון: "מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר מספר תשתיות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון, במקביל לתקיפות באמצעות ירי ארטילרי". תקיפת צה"ל באה אחרי הנפילה שאותרה סמוך למושב מרגליות. 

12:40 - כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו הלילה ברחבי אוגדת יהודה ושומרון 19 מבוקשים, מתוכם תשעה מחבלים מחמאס. במהלך המעצרים נתפסו נשקים קלים, בהם נשקים מאולתרים מסוג "קרלו" ו-M16. בפעילות בקלקיליה שבאפרים התקיימו הפרות סדר שכללו זריקות אבנים, מטענים ובקבוקי תבערה לעבר הכוחות, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי. זוהו פגיעות. עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-1,560 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים, כ-940 מהם משויכים לחמאס. 

12:01 - התרעת צבע אדום הופעלה בקיבוץ כיסופים שבעוטף עזה. מדובר בפעם השלישית שמופעלת מהבוקר התרעה בכיסופים. מוקדם יותר, ב-11:23, הופעלה התרעת צבע אדום בקיבוץ בארי. לא דווח על נפגעים או על נזק באירועים. 

12:00 - צה"ל ושב"כ הודיעו כי חיסלו את המחבל שהחזיק כאלף מתושבי רצועת עזה כבני ערובה בבית החולים רנתיסי במהלך הלחימה. בצה"ל הודיעו כי כוחות מצוות הקרב החטיבתי גבעתי חיסלו באמצעות הכוונת מטוס קרב ובהכוונה מודיעינית של אמ"ן ושב"כ את המחבל אחמד ציאם, מפקד הפלוגה המרחבית נאצר-רצ'ואן בארגון הטרור חמאס, שנחשף על-ידי דובר צה"ל לפני יומיים בכך שהחזיק כאלף מתושבי רצועת עזה כבני ערובה בבית החולים, ומנע מהם להתפנות לדרום הרצועה. 

ציאם חוסל כאשר הסתתר בבית ספר אלבוראק, בו הסתתרו וחוסלו יחד איתו מספר מחבלי חמאס שהיו תחת פיקודו. "אחמד ציאם הוא דוגמה נוספת לניצול הציני של ארגון הטרור חמאס בתושבי הרצועה ומתקנים אזרחיים, כמגן אנושי לצורכי הטרור של הארגון", מסרו בצה"ל ובשב"כ. 

11:54 - אחרי הדיווחים מוקדם יותר בלבנון, צה"ל אישר כי כלי טיס בלתי מאויש של חיל האוויר תקף משגר שממנו בוצע ירי במהלך הלילה לעבר כלי טיס של צה"ל שפעל במרחב גבול לבנון. מדובר בתקיפה העמוקה ביותר בשטח לבנון מאז שהתחילה הלחימה, כ-40 ק"מ מהגבול. 

11:45 - צה"ל מעדכן כי בימים האחרונים לוחמים מחטיבת גולני ומגדוד השריון 53 פגעו בתשתיות ובאמצעי הלחימה של גדוד "צברא תל אלהוא" של חמאס. "פעולות אלה נכללות במאמץ מבצעי ומודיעיני נרחב של צה"ל ושב"כ לפגוע משמעותית בגדוד, כשביניהן חיסולו של מפקד הגדוד שפורסם בתאריך 3.11", נמסר מצה"ל.

הלוחמים ביצעו פשיטות שכללו קרבות בדרום שכונת שיח עג'לין שבמערב העיר עזה, שבהם היו קרבות משמעותיים עם מחבלי חמאס. במהלך הפשיטות הלוחמים חיסלו מחבלים רבים מגדוד "צברא", איתרו והשמידו תשתיות טרור, ביניהן פירי מנהרות, משגרי רקטות, מחסני אמל"ח, עמדות תצפית ומנהרות. מפקד סיירת גולני: "אנחנו אחרי לילה מאוד משמעותי, חיסלנו 12 מחבלים".

11:15  - היום תתחיל פסגת מנהיגי מדינות האסלאם תחת הכותרת "כינוס חירום" בעקבות המלחמה בעזה. הפסגה מתקיימת בריאד, עיר הבירה של סעודיה. נשיא איראן אבראהים ראיסי נחת במקום, במה שמהווה ביקור ראשון של נשיא איראני בסעודיה מאז חודשו היחסים בין המדינות. במהלך הביקור צפוי ראיסי להיפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ואולי גם עם המלך סלמאן, לאחר שקיבל ממנו הזמנה רשמית לביקור.

עם המראתו הבוקר מטהראן לריאד אמר ראיסי: "אין עוד זמן לדיבורים, הגיע הזמן למעשים". שר החוץ של איראן, חוסין אמיר עבדאללהיאן, אמר כי הפסגה בסעודיה תשלח "מסר ברור לכל מחרחרי המלחמה ותוביל להפסקת האש בעזה".

בפסגה ישתתפו שורת מנהיגים ממדינות האסלאם באזור, בהם מלך ירדן עבדאללה, נשיא טורקיה ארדואן ואמיר קטאר תמים בן-חמד.

10:44 - במשרד הבריאות של עזה, שנמצא בשליטת חמאס, טוענים: ההליכים הרפואיים במתחם בית החולים שיפא הופסקו לאחר שנגמר במקום הדלק. יצוין כי טענות מן הסוג הזה מושמעות מתחילת תקיפות צה"ל ברצועה, ויש לקבל אותן בערבון מוגבל. מוקדם יותר דווח כי כוחות צה"ל "מכתרים בטנקים" את בית החולים. 

10:39 - שר החוץ אלי כהן הגיב הבוקר על דברי נשיא צרפת עמנואל מקרון שאמר כי "ישראל צריכה להפסיק להרוג תינוקות ונשים בעזה". כהן כתב בציוץ בטוויטר: "האחריות לטבח, למלחמה שפרצה ולסבל של תושבי עזה מוטלת כולה על חמאס-דאעש. חמאס-דאעש הוא האויב הגדול ביותר של העם הפלסטיני. ישראל פועלת בהתאם לחוק הבינלאומי, ואנו נמשיך עד שנחסל את חמאס-דאעש ונחזיר את החטופים".

מוקדם יותר, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את מקרון: "הפשעים הללו שחמאס-דעאש מבצע היום בעזה, יתבצעו מחר בפריז, בניו יורק ובכל מקום בעולם. על מנהיגים בעולם לגנות את חמאס-דאעש ולא את ישראל". 

10:14 - דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, הודיע לתושבי עזה כי ציר צלאח א-דין יהיה בטוח למעבר הומניטרי מצפון לדרום בין השעות 09:00 ל-16:00. נוסף על כך, אדרעי ציין כי ייפתח היום, היום השני ברציפות, ציר נוסף למעבר הומניטרי - הכביש שנמצא לאורך החוף בעזה. 

מעבר לכך, אדרעי הודיע לתושבי שכונת ג'באליה כי צה"ל יבצע "הפוגה טקטית" של הפעילות הצבאית במהלך היום בשכונה, במיוחד בין השעות 10:00 ל-14:00, "עבור מטרות הומניטריות וכדי שתושבי השכונה יוכלו להצטרף למאות האלפים שעברו דרומה דרך ציר צלאח א-דין".

10:06 - האזעקות שהופעלו על חדירת כלי טיס עוין לקריית שמונה וליישובי הסביבה הן התרעות שווא. למרות הדיווח הראשוני, לא זוהתה פגיעה בבניין בקריית שמונה. כדקה לפני ההתרעות הללו הופעלה במושב מרגליות בגליל העליון אזעקה בעקבות ירי רקטות או מרגמות, ונפילה אחת זוהתה. לפי שעה לא דווח על נפגעים, נזק נגרם בזירת הנפילה. צה"ל תקף בתגובה בלבנון. 

09:35 - אזעקות בגליל העליון: אזעקה הופעלה במושב מרגליות שברכס רמים, ומיד לאחר מכן הופעלו התרעות בקריית שמונה, במטולה ובשורת יישובים בסביבה על חדירת כלי טיס עוין. היישובים שבהם הופעלו התרעות: קריית שמונה, משגב עם, בית הלל, מטולה, כפר גלעדי, מעיין ברוך, כפר יובל, תל חי, מנרה ומרגליות. 

08:52 - בלבנון מדווחים כי צה"ל תוקף בדרום המדינה, באזור אלזהראני, שנמצא כ-40 ק"מ מהגבול עם ישראל. לפי הדיווח, מטוסי קרב תקפו כמה כלי רכב באזור חקלאי. דיווחים אחרים טוענים כי צה"ל ביצע ירי ארטילרי ליד העיר א-דהירה. 

08:35 - צה"ל הודיע הבוקר כי מתחילת הפעילות הקרקעית, צה"ל השתלט על 11 מוצבים צבאיים של חמאס. בנוסף, בפעילות בשטח הרצועה, לוחמי חטיבת הנח"ל איתרו והשמידו תוואי תת-קרקעי הממוקם סמוך לבית ספר.

באזור אחר, כוחות מחטיבה 215 זיהו חוליית מחבלים שנעה לכיוון לוחמי צה"ל מחטיבת גבעתי שפעלו במרחב, ובאמצעות כלי טיס חיסלו את החולייה והסירו את האיום. במהלך הלילה תקפו כוחות זרוע הים מבנים המשמשים את חמאס.

כמו כן, הותקפו מחסני אמל"ח, בהם נמצא ציוד של הכוח הימי של חמאס. בהכוונת כוחות חי"ר בשטח הרצועה אשר זיהו מטרות צבאיות בתוך מבנים באזור מחנה שאטי, כוחות זרוע הים סגרו מעגל אש ותקפו את המבנים.

08:00 - סוכנות הידיעות הפלסטינית "שהאב" המזוהה עם חמאס, מדווחת על לחימה ב"מספר מוקדים בעיר עזה", מבלי לציין אזורים מסוימים. לפי דיווחים פלסטינים נוספים, כוחות צה"ל "מכתרים מכל הכיוונים" את בית החולים שיפא ואת בית החולים נאסר (רנתיסי), לאחר שאתמול הייתה פעילות נרחבת באזור בליווי הפצצות כבדות. הלילה דווח על קרבות סמוך לבית החולים האינדונזי.

07:30 - האו"ם הודיע כי כ-30 אלף תושבי צפון הרצועה עזבו אתמול דרומה דרך המסדרון ההומניטרי שפתח עבורם צה"ל. האו"ם ציין כי כ-1.6 מיליון עזתים עזבו את בתיהם מתחילת המלחמה.

07:28 - כשעה ו-20 דקות לאחר הצבע האדום בכיסופים, התרעה נוספת הופעלה במרחב הקיבוץ.

06:28 - לקראת נאומו של חסן נסראללה, ארגון חיזבאללה מפרסם סרטון שבו הוא מאיים להגביר את התקיפות על ישראל.

06:12 - לאחר יותר מ-13 שעות ללא שיגורים, צבע אדום בכיסופים שבעוטף עזה.

06:07 - דיווח ב"פוליטיקו": מדינות האיחוד האירופי שוקלות להטיל על איראן סנקציות בשל קשריה עם חמאס, בעיקר בתחום יצוא הרכיבים המשמשים לפיתוח טילים. לפי שעה אין הסכמות על הצעדים, למרות תוכניות שגיבשו איטליה, צרפת וגרמניה.

04:47 - חלה עלייה חדה באנטישמיות ובאיסלאמופוביה ברחבי ארה"ב מאז החלה המלחמה, כך על-פי דוח חדש של ארגון לזכויות אדם הקרוי המועצה ליחסי אמריקאים ומוסלמים. הדוח מבוסס גם על עדויות של קהילות יהודיות.

על-פי נתוני הליגה נגד השמצה, בין 7 באוקטובר ועד 23 באוקטובר דווח 312 תקריות אנטישמיות, ש-190 קשורות באופן ישיר למלחמה בעזה. נכון ל-25 באוקטובר, בארגון דיווחו על עלייה בשיעור של כמעט 400% בתקריות האנטישמיות המדווחות באופן שנתי.

04:09 - ב-CNN דווח כי בבית החולים אל-קודס שבעיר עזה טוענים כי הדלק שמחזיק את בית החולים ייגמר בתוך שעות ספורות, והדבר יסכן את חייהם של המטופלים, כך על-פי הסהר האדום הפלסטיני.

02:49 - מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדהנום גריבריסוס, בדיון במועצת הביטחון של האו"ם בנוגע למלחמה: "בכל עשר דקות נהרג ילד בעזה, אין מקום בטוח, ואף אחד לא בטוח". הוא ביקש ממועצת הביטחון לעשות כל מי שהיא יכולה כדי לשחרר את החטופים. הוא הוסיף כי "מערכת הבריאות בעזה על הברכיים", וציין כי היו יותר מ-250 תקיפות על מרכזי בריאות ברצועה ועל 25 מרכזי בריאות בישראל מאז פרוץ המלחמה. 

02:24 - הנציב העליון לזכויות אדם של האו"ם, וולקר טורק, חוזר על הקריאה להפסקת אש הומניטרית בעזה כדי לאפשר הכנסת סיוע מציל חיים לרצועה: "יש שם מחסור במים, הפחד ממשיך להתפשט".

01:48 - נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ התייחס למלחמה בין ישראל לחמאס בראיון לרשת הטלוויזיה יוניוויז'ן: "הרבה אנשים מתים, יש מלחמה שמתרחשת, וצריך ככל הנראה לתת לדברים לקרות". טראמפ טען: "זה לא היה צריך להתחיל בכלל (המלחמה), האיראנים מובילים את זה, ורק טיפשים יגידו שזה לא נכון. הם מאוד תחמנים, חכמים וערמומיים". 

טראמפ טען כי מלחמה כזו לא הייתה פורצת במשמרת שלו, בשל גישתו הנוקשה כלפי איראן. לדבריו, "אין עוד שנאה בעולם כמו זו בין הפלסטינים לישראלים, אז לפעמים צריך לתת לדברים להתגלגל ולראות איך זה יסתיים".

01:09 - דיווח ברויטרס: שתי הפסגות שתוכננו להתקיים בריאד ובסעודיה יאוחדו לפסגת חירום ערבית-מוסלמית, "בשל החשיבות לאחד מאמצים בעקבות ההתפתחויות המסוכנות בעזה".

00:23 - ראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה לדברי נשיא צרפת עמנואל מקרון: "האחריות לפגיעה באזרחים היא של חמאס-דאעש ולא של ישראל. בעוד שישראל עושה הכול כדי להימנע מפגיעה באזרחים וקוראת להם לצאת מאזורי הלחימה - חמאס עושה הכול כדי למנוע מהם לצאת לאזורים בטוחים ומשתמש בהם כמגן אנושי. הפשעים הללו שחמאס-דעאש מבצע היום בעזה יתבצעו מחר בפריז, בניו יורק ובכל מקום בעולם. על מנהיגים בעולם לגנות את חמאס-דאעש ולא את ישראל". 

23:15 - נשיא צרפת עמנואל מקרון בראיון ל-BBC: "על ישראל להפסיק להרוג תינוקות ונשים בעזה". לדבריו, "אין הצדקה להפצצות האלה", והפסקת אש "תטיב עם ישראל". 

23:05 - בעזה מדווחים כי כוחות צה"ל ממשיכים להתקדם לבית החולים שיפא בליווי הפצצות כבדות.

23:00 - דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי: מניתוח המערכות המבצעיות של צה"ל עולה כי ארגוני הטרור ברצועת עזה אחראים לשיגור הכושל שפגע בבית החולים שיפא.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12